Inredningstråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke H
    NCS Medlem
    • oktober 2003
    • 144

    Spotten

    Hej igen

    Spotten heter "Isfall " och har en 20w:s halogen.
    På bilden ser ljuset lite starkare ut en i verkligheten

    Micke
    540 liter +222 +222 +100

    Kommentar

    • chriber
      Användare
      • oktober 2005
      • 84

      Hej,

      Tanganyikabiotop - 126 liter - hemmabygge (L80xH35xD45)
      Tänkta invånare: J. regani "Kipili" och snäckisen L. stappersi (meleagris).



      (temporär länk - är medlem, men har ännu inte fixat behörighet för uppladdning av bilder.)

      Hade sedan tidigare vitspräckliga stenar som jag nu återanvände för att bygga upp två rösen som övergår till sandbottenbiotop. Insuget till pumpen skall naturligtvis gömmas undan. Som synes kör jag med korallgrus vilket kanske inte är så naturligt, men med en "patina" av alger så kommer bottnen inte förbli lika onaturligt ljus som den är nu. Tyvärr verkar tofsalger ha kommit igång, vilket förmodligen beror på den svaga belysning jag har för närvarande. Har gjort avgränsningar för snäckisarnas revir, och det blir väl en mindre grupp snäckskal på tre ställen, centralt och på vardera sida. Stenen något till vänster framtill är väl mer ett "insynsskydd" och skapar lite djup. Bakgrund är blå plastfilm framför en "rocky"-plansch. Tanken var att klippor skulle skönjas längre bort i det blå vattnet, men det var i teorin det Är sugen på att bygga en "ljuslåda" med lysrör och några små spotlights (som jag har liggande) för att få mer intressant ljusspel.

      mvh,

      Christer

      Kommentar

      • choffe
        Användare
        • november 2005
        • 841

        snygga kar du har micke h!

        chriber! ditt kar tycker jag också var väldigt snyggt! om jag ska va petig så skulle jag nog byta sand. men de e jag de mycket snyggt!

        mvh christoffer
        Senast redigerad av choffe; 24 juni 2006, 22:23.
        Christoffer Lundholm

        Kommentar

        • Prayerman
          Användare
          • juni 2004
          • 1314

          Kul med alla bilder! Tycker du gjort ett kanonjobb med stenarna chiriber! Svårt att tro att karet är så litet!
          Tomas Wallengren
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            malplacerad,
            det där är ett kar i min smak. Gillar det mycket. Två grejer "stör" mig dock spontant, dels krukan och dels gråstenen till höger under/framför roten.

            Vet inte om malen verkligen behöver så stor kruka? Kanske går att byta mot en mindre? Krukan kan sedan döljas med en rot, om den får plats mer till vänster långt bak. Roten i mitten framför krukan stoppar också upp blicken in i karet. Testa att vinkla den på andra hållet och lägg den längre bak, kanske?

            Gråstenen till höger syns väldigt mycket av någon anledning. Blicken dras dit och där är karet slut. Står den upp? En generell grej i naturen är att nästan alla stenar ligger på sin största yta. Vet inte om du har lagt dit den för att pallra upp roten bakom, men den kanske kan ersättas med en rot eller en annan sten som inte syns lika mycket.

            Karet är tänkt efter invånarna, så det är inte något att säga om det. Kraftiga firrar som liksom Larrys jordätare gillar att möblera om i karet. Man får vara förlåtande med sanden där, inte mycket att göra åt.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • deathdealer
              Användare
              • augusti 2004
              • 1639

              Jag fick en idé för ett tag sedan (inte testat själv), men krukorna, man kan dölja dom ganska effektivt och lätt; Smeta på cilikon på krukan och doppa den i samma sand som du har i botten (som när man rullar en chokladboll i pärlsocker)!!!
              Man slipper den illiga färgen i karet - eller vad tror ni ?

              Jag har tyvärr inte vart så fartfylld på det senaste, men jag ska äntligen sätta ihop mitt nya kar som står i garaget...DET ska bli skoj! (200x60x60), så då ska vi testa lite nytt!!!

              DD
              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

              Kommentar

              • matt.is
                Användare
                • september 2003
                • 386

                Vilka btn-moduler i 540l

                Håller på med ett byte och tänker inreda mitt 540 liters till troligtvis malawikar.
                Har funderat en del på btn-moduler, och utan att det skall kosta en förmögenhet -
                vilka btn-moduler (har tänkt 2-3 st - som man kanske kan dela enl Michael Perssons artikel)
                fungerar bra i detta kar?

                Kommentar

                • Prayerman
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 1314

                  Ursprungligen postat av deathdealer
                  Jag fick en idé för ett tag sedan (inte testat själv), men krukorna, man kan dölja dom ganska effektivt och lätt; Smeta på cilikon på krukan och doppa den i samma sand som du har i botten (som när man rullar en chokladboll i pärlsocker)!!!
                  Man slipper den illiga färgen i karet - eller vad tror ni ?
                  DD
                  Det skall nog funka ganska bra, tror att jag läst om någon annan som gjort så! Om du testar det så berätta hur det gick och fota gärna så får vi bedömma resultatet.
                  Tomas Wallengren
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                  Kommentar

                  • deathdealer
                    Användare
                    • augusti 2004
                    • 1639

                    Jag ska faktisk göra om mitt 220 till ett SA-kar!!!
                    Vill att ungarna ska få se lite yngelvård, och få i lite växter/rötter i karet som omväxling!
                    Men jag använder hellre kokosnötter - men det ska väl gå lika bra med dessa skal som med krukor!

                    Tar en bild så fort jag testat!

                    DD
                    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                    Kommentar

                    • stenis
                      Användare
                      • maj 2006
                      • 8

                      mer sten

                      Hej!

                      Följer med stor förtjusning denna inredningstråd. Tänk vad mycket man aldrig tänkt på tidigare. Nåja, till saken:

                      Har nu gjort slag i saken och skaffat mer sten till akvariet. Stenarna är plockade på en strand utanför Tvååker i Halland. Stenarna är skrubbade under rinnande vatten och dessutom kokade. Ändå tycker jag att stenarna luktar salt sandstrand. Tror ni det går att använda stenen utan att få negativa effekter i akvariet - Malawikar 154l?

                      Vet att frågan kanske är lite "off topic" men det skall ju ändå bli inredning av stenarna, som förhoppningsvis kan generera ett "riktigt" inredningsinlägg.

                      MVH /Johan
                      "En för alla! Alla för fisk!"

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        Ursprungligen postat av stenis
                        Hej!

                        Stenarna är skrubbade under rinnande vatten och dessutom kokade.
                        Blev de hårdkokta?

                        Absolut ingen fara, det går nog inte få dem renare.
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          stenis,
                          jag tror också det går utmärkt att använda stenarna till ett Malawikar. Hade det varit andra firrar som gillar mjukt vatten hade jag utfärdat en liten varning, vet inte om de stenar du har plockat är kalkhaltiga - mjukvattenfirrar är inte förtjusta i det. Till Malawis funkar just sådana däremot finfint.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Prayerman
                            Användare
                            • juni 2004
                            • 1314

                            Ja jisses vad sugen man blivit på att inreda. I slutet av augusti kanske jag kan stoltsera med ett nytt kar i måtten 160*60*50, det blir lattjo! Först skall jag flytta och sen dra till Samos.
                            Tomas Wallengren
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9579

                              Ursprungligen postat av Prayerman
                              I slutet av augusti kanske jag kan stoltsera med ett nytt kar i måtten 160*60*50, det blir lattjo!
                              Låter som bra mått Ska bli skoj att följa ditt projekt.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              • Helenai
                                Användare
                                • oktober 2004
                                • 269

                                Ursprungligen postat av chriber
                                Hej,

                                Tanganyikabiotop - 126 liter - hemmabygge (L80xH35xD45)
                                Tänkta invånare: J. regani "Kipili" och snäckisen L. stappersi (meleagris).



                                (temporär länk - är medlem, men har ännu inte fixat behörighet för uppladdning av bilder.)

                                Hade sedan tidigare vitspräckliga stenar som jag nu återanvände för att bygga upp två rösen som övergår till sandbottenbiotop.
                                Chriber: Jag tycker din placering av stenarna är väldigt lyckad. Snyggt jobb, harmoniskt!
                                Varde ljus... och det vart mörker.

                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                                Kommentar

                                Arbetssätt...