Cichla

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #91
    Jag har med framgång fött upp yngel med riktigt finfördelad räkmix.

    Kommentar

    • MickeA
      Användare
      • juni 2003
      • 456

      #92
      Hmmm, mina räddade yngel har börjat dö för mig. Väldigt många har gått åt. Det verkar som dom får problem med simblåsan eller nåt för dom simmar upp och ner och verkar inte ha någon kontroll alls. :-/ Undrar om jag har varit för duktig med vattenbytena? Det blir ju så himla mycket skit kvar från matningarna så jag har bytt 50% varje dag.

      Kommentar

      • MickeA
        Användare
        • juni 2003
        • 456

        #93
        Gick inte så bra med första omgången yngel. :-( Samtliga gick en mystisk död till mötes. Kanske var jag för duktig med vattenbytena eller för dålig med matningen. Jag har ju faktiskt aldrig dragit upp någon sorts yngel artificiellt.

        MEN! Ny chans om en vecka för nu är stubben täckt med ägg igen. Och nu ska jag vara bättre rustad med bättre inkört yngelakvarium, mer artemia osv.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #94
          Ursprungligen postat av MickeA
          Gick inte så bra med första omgången yngel. :-( Samtliga gick en mystisk död till mötes. Kanske var jag för duktig med vattenbytena eller för dålig med matningen. Jag har ju faktiskt aldrig dragit upp någon sorts yngel artificiellt.

          MEN! Ny chans om en vecka för nu är stubben täckt med ägg igen. Och nu ska jag vara bättre rustad med bättre inkört yngelakvarium, mer artemia osv.
          Min erfarenhet nar det galler Crenicichla ar att de maste bada i mat annars svalter de ihjal. Jag matade dem med artemia morgon, lunch och kvall. Mitt C. menezesi par flyttades till en lokal som endast skottes kvallsvis och ynglen svalt alltid ihjal. Matning endast pa kvallen rackte inte.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • MickeA
            Användare
            • juni 2003
            • 456

            #95
            Crenicichla... är inte det en annan sak? Men i alla fall kan det säkert vara så att dom svälter ihjäl också, jag jobbar ju så dumt när jag går skift så jag hinner ju sällan mata mer än en gång om dagen, eventuellt två varannan vecka.

            Anmärkningsvärt är att jag är nästan bombsäker på att det är samma par som lekt igen och inte alls dom två som har visat revirbildandetendenser hela veckan.

            Kommentar

            • MickeA
              Användare
              • juni 2003
              • 456

              #96
              LOL! Nu har andra paret också lagt ägg! Vilket betyder att jag om sju dagar kommer att ha två kullar frisimmande cichlayngel. Borgar för rejält med bråk i karet dock. :-/

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                #97
                Ursprungligen postat av MickeA
                LOL! Nu har andra paret också lagt ägg! Vilket betyder att jag om sju dagar kommer att ha två kullar frisimmande cichlayngel. Borgar för rejält med bråk i karet dock. :-/
                Fast se det från den ljusa sidan också...massvis med yngel!!!
                Håller tummarna!!
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • Leopoldi
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 1082

                  #98
                  Ursprungligen postat av MickeA
                  LOL! Nu har andra paret också lagt ägg! Vilket betyder att jag om sju dagar kommer att ha två kullar frisimmande cichlayngel. Borgar för rejält med bråk i karet dock. :-/
                  Vad händer?

                  Mera bilder....

                  Kommentar

                  • MickeA
                    Användare
                    • juni 2003
                    • 456

                    #99
                    Ingenting händer. :-/ Har fått x antal kullar yngel nu. Alla dör efter några dagar, oavsett om dom går med föräldrarna eller om jag låter dem gå i eget akvarium. Undrar om det kan vara mitt kommunvatten som inte är så bra.

                    Kommentar

                    • Leopoldi
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 1082

                      Vad har du för pH?
                      Får du ynglen att äta något?

                      Kommentar

                      • daniel60
                        Användare
                        • mars 2003
                        • 527

                        Ursprungligen postat av MickeA
                        Ingenting händer. :-/ Har fått x antal kullar yngel nu. Alla dör efter några dagar, oavsett om dom går med föräldrarna eller om jag låter dem gå i eget akvarium. Undrar om det kan vara mitt kommunvatten som inte är så bra.
                        Det där hände mig hela tiden med Retroculus-yngel. Började misstänka att orsaken var för mycket bakterier, men innan jag hann prova ett UV-filter dog lekparet. Kanske nåt för dig?
                        Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                        Mina fiskar & burkar

                        Kommentar

                        • Cutekid
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 3368

                          Ursprungligen postat av daniel60
                          Det där hände mig hela tiden med Retroculus-yngel. Började misstänka att orsaken var för mycket bakterier, men innan jag hann prova ett UV-filter dog lekparet. Kanske nåt för dig?
                          Enligt T. Weidner så har det varit stora problem med att dra upp Retroculus-yngel. De dör av någon okänd anledning i en viss storlek. Tydligen är dte något som ligger latent och ruvar.
                          Carl

                          Besök petrochromis.com´s forum:

                          http://petrochromis.com/phpbb3/

                          Kommentar

                          • daniel60
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 527

                            Ursprungligen postat av Cutekid
                            Enligt T. Weidner så har det varit stora problem med att dra upp Retroculus-yngel. De dör av någon okänd anledning i en viss storlek. Tydligen är dte något som ligger latent och ruvar.
                            Jo, fast det är först när de blivit 3-6 cm. Mina dog redan efter några dagar, möjligen av för mycket bakterier.
                            Kanske är Cichla-yngel också extremt känsliga?
                            Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                            Mina fiskar & burkar

                            Kommentar

                            • Johan
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3029



                              rätt stor :0

                              Kommentar

                              • MickeA
                                Användare
                                • juni 2003
                                • 456

                                Ursprungligen postat av Leopoldi
                                Vad har du för pH?
                                Får du ynglen att äta något?
                                Tja, PH har jag en ful ovana att aldrig mäta, så ärligt talat vet jag inte riktigt. Anledningen till att jag aldrig mäter är att jag är så djäkla färgblind så det är omöjligt med dom här vanliga testerna, det brukar bara bli när jag kommer ihåg att be någon om hjälp med det och det är inte så ofta.

                                Men vattnet här ska ligga på 7 ungefär, men det är ganska hårt. PH borde dock sjunka lite i akvariet tack vare mina rötter.

                                Ynglen vill inte äta som jag vill. det enda jag har sett dem äta är nykläckt artemia, men det är inte med någon direkt glupande aptit dom tar den, åtminstone inte jämfört med andra yngel. Inget annat som jag gett dem verkar de vilja ha.

                                Ursprungligen postat av daniel60
                                Det där hände mig hela tiden med Retroculus-yngel. Började misstänka att orsaken var för mycket bakterier, men innan jag hann prova ett UV-filter dog lekparet. Kanske nåt för dig?
                                Tja, det är möjligt jag är redo att pröva det mesta. Det är ju inte alltför vanligt med akvarielek hos dom här firrarna så att hitta dokumentation är inte det lättaste. Ska testa att hälla i lite kemikalier i yngelakvariet nästa gång då.. Även om jag är lite motståndare till sådant personligen. Eller kanske köpa ett UV-filter. Funkar det inte kan jag ju använda det i mitt planerade saltkar.

                                Himla synd, jag hade velat lyckas dra upp åtminstone en kull till "säljbar" storlek innan jag gör mig av med gruppen. Ärligt talat börjar dom bli lite för stora redan så jag blir kanske tvungen att sälja ett av lekparen och eventuellt dom två som inte har parat ut sig ännu.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...