Cichla

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leopoldi
    Användare
    • februari 2004
    • 1082

    #61
    Jag kollade i real player

    Kommentar

    • MickeA
      Användare
      • juni 2003
      • 456

      #62
      Njahaspp. :-( Även om inte sniglarna kanske käkade upp ynglen direkt så har dom fullständigt raserat gropen under natten. Några yngel syns fortfarande men nu är det bara en massa grus det som var en grop under gårdagen. :-/

      Kommentar

      • salo
        Användare
        • april 2002
        • 314

        #63
        Leta runt lite till, de kan ju ha flyttat kullen. Har ingen erfarenhet av arten men andra arter brukar flytta runt gropen och ynglen, men om paret inte står och vaktar nånstans så kanske det är kört
        540 (180x60x50) under uppbyggnad
        30L Nano under planering
        Drömmer om ett Nanorev

        Kommentar

        • MickeA
          Användare
          • juni 2003
          • 456

          #64
          Jo, dom står kvar vid fd gropen och vaktar. Och man ser en hel del yngel under stenarna som rasat ner. Jag som gillade dom där snäckorna tidigare, just därför att dom bökade runt i gruset och åt det mesta.. Men nu vill jag inget hellre än att få väck dem! Undrar vad man ska köpa som käkar såna där. Min stora snigelmal verkar inte bry sig om dem iaf.

          Kommentar

          • Ola Sjödin
            Användare
            • augusti 2003
            • 514

            #65
            Otroligt läckert! Den mest spännande tråden på länge.
            Hur stort revir har de tagit?
            Jag skulle inte vara speciellt orolig för snäckorna. Deras normala kost är ju gammalt klägg i gruset och inte levande rörliga yngel.
            Håll oss informerade.

            Kommentar

            • MickeA
              Användare
              • juni 2003
              • 456

              #66
              Tja, reviret sträcker sig hu hela höjden och djupet av akvariet, och från ena kortsidan och ca 80cm till vä
              nster, så cirkus 800liter har dom fullständigt ockuperat.

              Nja, sniglarna verkar inte direkt bry sig om ynglen i sig, problemet ligger mest i att dom fullständigt raserat gropen där ynglen låg och vält ner en massa grovt grus över dom icke ännu frisimmande krabaterna. man ser i alla fall ganska många yngel fortfarande, men bra många har blivit begravda också. :-(

              Undrar hur biotopriktigt det skulle vara att släppa i en fet kulfisk som kunde gnaga i sig lite snäckor om nätterna.

              Kommentar

              • Daniel Odell
                Användare
                • januari 2003
                • 2437

                #67
                Colomesus asellus är från sydamerika, men dom blir nog snacks rätt fort. Om du inte hittar fullvuxna på 14cm. I butik är dom typ 5cm max.

                Colomesus psittacus är från sydamerika med och blir betydligt större. Men den har jag aldrig sett i butik.
                fish r friend

                Kommentar

                • MickeA
                  Användare
                  • juni 2003
                  • 456

                  #68
                  Jag vet att dom har en stor tjock jäkel på djurmagazinet i borlänge, men han visste nog inte riktigt vad det var för art. har för mig att polaren frågade sist jag var dit. Funderar dock starkt på att åka och inhandla den på lördag. Lite kulturberikat kan väl ett kar få vara?

                  Kommentar

                  • liv
                    NCS Medlem
                    • februari 2005
                    • 192

                    #69
                    cicla

                    I T.F.H.Mag.Juli06 er det en liten artikkel om the new blue Peacock Bass med bilder.
                    jan

                    Kommentar

                    • Alexander Ylipää
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 3615

                      #70
                      Är det bara jag som tycker att en artikel i cb borde vara lämpligt ?
                      Mvh Alex

                      Kommentar

                      • anli
                        Användare
                        • mars 2003
                        • 3740

                        #71
                        Passa dig för de större kulfiskarna typ tetraedon lineatus. Den jag har lemlästar andra fiskar.
                        Försöker en ciklid munhuggas så biter han av munnen... klipp! Mindre fiskar klipper han av på mitten som en sax.
                        Anders L

                        Kommentar

                        • malplacerad
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 877

                          #72
                          Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                          Är det bara jag som tycker att en artikel i cb borde vara lämpligt ?
                          NEJ!

                          Fan va grymt med cichlalek, grattis till ynlen även om de blev decimerade ganska snabbt.
                          ||||

                          Kommentar

                          • MickeA
                            Användare
                            • juni 2003
                            • 456

                            #73
                            Ursprungligen postat av anli
                            Passa dig för de större kulfiskarna typ tetraedon lineatus. Den jag har lemlästar andra fiskar.
                            Försöker en ciklid munhuggas så biter han av munnen... klipp! Mindre fiskar klipper han av på mitten som en sax.
                            Aj aj, kanske ingen höjdare då. :-/ Undrar hur tusan man ska kunna kontrollera dessa snäckor på ett någorlunda ekologiskt sätt. :-/ Jag har nog lite väl tjockt bottenlager och matar för mycket med grisande räkmix. iofs är det kanske lika bra att ha dem, men det ser ju lite si och så ut.

                            Kan i alla fall nämna att idag är ynglen frisimmande, tog åtta dagar från lek till frisimmande. Och det är betydligt fler än jag trodde. Det verkar som att dom klarade sig fint fastän dom blev nedgrävda i gruset. En jättefin svärm är det i alla fall. Skoj.

                            Kommentar

                            • MickeA
                              Användare
                              • juni 2003
                              • 456

                              #74
                              La upp en liten ny filmsnutt. Förhoppningsvis får jag en riktig digitalkamera i slutet av veckan som kommer eller början på veckan därpå, om jag vinner tradera-auktionen, då kan det bli lite bättre bilder hoppas jag.

                              Fullt upp har dom stackars föräldrarna i alla fall.

                              Kommentar

                              • matereo
                                Användare
                                • januari 2006
                                • 169

                                #75
                                Ursprungligen postat av MickeA
                                Aj aj, kanske ingen höjdare då. :-/ Undrar hur tusan man ska kunna kontrollera dessa snäckor på ett någorlunda ekologiskt sätt. :-/ Jag har nog lite väl tjockt bottenlager och matar för mycket med grisande räkmix. iofs är det kanske lika bra att ha dem, men det ser ju lite si och så ut.

                                Kan i alla fall nämna att idag är ynglen frisimmande, tog åtta dagar från lek till frisimmande. Och det är betydligt fler än jag trodde. Det verkar som att dom klarade sig fint fastän dom blev nedgrävda i gruset. En jättefin svärm är det i alla fall. Skoj.
                                Kan bara saga att sedan jag en gang borjade med finaste sjosanden blandad 50/50 med fin rada sand sa trivdes inte snackorna i bottnen langre(blev val for lite syre) och blev darigenom latt byte for mina bothior.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...