Cichla

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeA
    Användare
    • juni 2003
    • 456

    #16
    Usch ja. Visst är det märkligt hur akvarier ständigt blir för små!? Jag trodde att jag skulle klara mig länge länge när jag byggde mitt stora akvarie, men nu inte ens ett år efter att jag började befolka dt så känns det litet! Det finns ju så mycket kul som man vill släppa i. En arowana, en eller två rockor och så har jag fem sorubim lima-malar på tillväxt. Men det går ju inte! Burken är ju i princip full redan nu känns det som. Nästa gång ska jag bygga STORT!

    Blir inte arowanor hiskeligt stora i naturen har jag för mig? Är inte det en av dom fem som tävlar om att vara världens största sötvattensfisk? Siluris glanis, arapaima gigas, mekongmal, thaikarp och någon sorts arowana? Jag vet i alla fall att jag såg en gammal bild för några år sedan på en arowana som var gladeligen två meter i alla fall, och säkert vägde en bra bit över 100kg.

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • januari 2003
      • 2437

      #17
      Nej du tänker på Arapaima. Arowana blir ca 90-120cm. Rätt stort det med iofs
      fish r friend

      Kommentar

      • daniel60
        Användare
        • mars 2003
        • 527

        #18
        Kul att rejäla firrar diskuteras även på ett forum för småfisk!
        Glöm inte Brachyplatystoma filamentosum, 360 cm enligt Fishbase.
        Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
        Mina fiskar & burkar

        Kommentar

        • MickeA
          Användare
          • juni 2003
          • 456

          #19
          Nej, jag tänker på arowana.

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • mars 2003
            • 3740

            #20
            Min dröm-mix i kommande stora karet blir 5 Cichla, 10 st fei-feng, 1 arowana, ett par jätterovmalar (tigrinum och perunno). Och som grädde på moset, min stora barred midas med fru. javisst ja, glömde clownknivfisken och black ghosten!
            Senast redigerad av anli; 30 maj 2006, 12:13.
            Anders L

            Kommentar

            • daniel60
              Användare
              • mars 2003
              • 527

              #21
              Ursprungligen postat av anli
              Min dröm-mix i kommande stora karet blir 5 Cichla, 10 st fei-feng, 1 arowana, ett par jätterovmalar (tigrinum och perunno). Och som grädde på moset, min stora barred midas med fru. javisst ja, glömde clownknivfisken och black ghosten!
              Och en stor grinig Acanthicus, kanske? För att hålla dom andra på plats, alltså.
              Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
              Mina fiskar & burkar

              Kommentar

              • MickeA
                Användare
                • juni 2003
                • 456

                #22
                Ursprungligen postat av anli
                Min dröm-mix i kommande stora karet blir 5 Cichla, 10 st fei-feng, 1 arowana, ett par jätterovmalar (tigrinum och perunno). Och som grädde på moset, min stora barred midas med fru. javisst ja, glömde clownknivfisken och black ghosten!
                Men uch och fy skäms! Du kan väl hålla dig till en världsdel åtminstone!

                Kommentar

                • Alexander Ylipää
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 3615

                  #23
                  Enda gången jag haft cichlor var för ett halvår sen. Cirka 3-4 cm stora. Allt gick bra tills jag matade med enormt stora neontetror... magen såg grotesk ut, man såg hur tetrorna låg i magen....det gick tom. så långt att magen sprack på cichlorna....sorligt...
                  Mvh Alex

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    #24
                    Ursprungligen postat av daniel60
                    Och en stor grinig Acanthicus, kanske? För att hålla dom andra på plats, alltså.
                    Ja.. en sån där adonis. Inte fel!
                    Ursprungligen postat av MickeA
                    Men uch och fy skäms! Du kan väl hålla dig till en världsdel åtminstone!
                    Höhö.. har försökt många gånger men det lyckas jag aldrig med i längden.
                    Anders L

                    Kommentar

                    • daniel60
                      Användare
                      • mars 2003
                      • 527

                      #25
                      Ursprungligen postat av anli
                      Ja.. en sån där adonis. Inte fel!
                      Hellre en A. hystrix. Stor, taggig och helsvart. Fast min Blackie (döpt efter Lawless i WASP) gör inte mycket väsen av sig än.
                      Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                      Mina fiskar & burkar

                      Kommentar

                      • anli
                        Användare
                        • mars 2003
                        • 3740

                        #26
                        Ursprungligen postat av daniel60
                        Hellre en A. hystrix. Stor, taggig och helsvart. Fast min Blackie (döpt efter Lawless i WASP) gör inte mycket väsen av sig än.
                        Javisst ja.. så hette den! Blandade ihop dom.
                        Anders L

                        Kommentar

                        • MickeA
                          Användare
                          • juni 2003
                          • 456

                          #27
                          Äntligen har man fått lite snurr på mört/löja/annan småfisk-tillgången. iom att det blivit ganska varmt i vattnen häromkring så går det lättare att introducera dem i stora burken. Med andra ord så kan npg cichlorna vara mätta och belåtna hela tiden.

                          Släppte i en hel hoper mörtar idag och dom åt sig mätta men sen struntade dom i resten så nu är det ett helt gäng mörtar som simmar runt bland dem och ingen verkar bry sig alls. Det känns finemang faktiskt. Dukar smörgåsbord, bara att hugga en när man blir hungrig.

                          Ska försöka hålla det så också. Har en hel hink mört till på ingång nu. Hoppas att det funkar. I så fall borde inte leken vara långt undan. Några av dem har fått rejäla pannpucklar nu!

                          Kommentar

                          • malplacerad
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 877

                            #28
                            Härligt Micke, hoppas du får lek på dem.
                            ||||

                            Kommentar

                            • MickeA
                              Användare
                              • juni 2003
                              • 456

                              #29
                              Nya dassiga mobilbilder på gruppen (och lite annat)



                              Ja, jag vet att akvariet ser lite ovårdat ut och kanske är det så. Men jag gillar den naturliga looken.

                              Kommentar

                              • anli
                                Användare
                                • mars 2003
                                • 3740

                                #30
                                Ursprungligen postat av MickeA
                                Nya dassiga mobilbilder på gruppen (och lite annat)



                                Ja, jag vet att akvariet ser lite ovårdat ut och kanske är det så. Men jag gillar den naturliga looken.
                                Ja du... cichla ÄR kungen av ciklider, inget snack om saken. Hur fina som helst!
                                Anders L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...