Cichla

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeA
    Användare
    • juni 2003
    • 456

    Nu har jag en kull med ungel i ett 30-litersakvarium, dom har gått där i tre dagar nu och, peppar peppar, ingen har börjat uppvisa dom tidigare symptomen ännu. Jag har både kört i nåt vattenberedningsmedel och lite aquafuran fastän det strider emot min religion.

    Dom får artemia två gånger om dagen som ätes med glupande aptit. antar att det bara är att fortsätta såhär och hålla tummarna.

    Kommentar

    • jinnarparen
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 2670

      Då är det dagliga vattenbyten (med vattenberdeningsmedel) som gäller nu.

      Såg att du hade ett liknande problem med förra kullen som jag har haft med Parachromisyngel då gånger jag dragit upp dem i ett litet kar. Har jag slarvat med vattenbytena så börjar de efter någon dag simma åt alla möjliga håll och kanter för att sen dö. Jag löste det med dagliga vattenbyten, vattenberedningsmedel samt en termostat (för att hålla jämn temperatur, det är ju så lite vatten så temperaturen växlar en del under dygnet annars - lysrör på dagen och termostat på natten).
      Det märkliga är att då de växer upp tillsammans med föräldrarna så blir det inga problem om jag inte byter vatten på några veckor.
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • mars 2003
        • 3740

        Håller båda tummarna!
        Anders L

        Kommentar

        • MickeA
          Användare
          • juni 2003
          • 456

          Ursprungligen postat av jinnarparen
          Då är det dagliga vattenbyten (med vattenberdeningsmedel) som gäller nu.

          Såg att du hade ett liknande problem med förra kullen som jag har haft med Parachromisyngel då gånger jag dragit upp dem i ett litet kar. Har jag slarvat med vattenbytena så börjar de efter någon dag simma åt alla möjliga håll och kanter för att sen dö. Jag löste det med dagliga vattenbyten, vattenberedningsmedel samt en termostat (för att hålla jämn temperatur, det är ju så lite vatten så temperaturen växlar en del under dygnet annars - lysrör på dagen och termostat på natten).
          Det märkliga är att då de växer upp tillsammans med föräldrarna så blir det inga problem om jag inte byter vatten på några veckor.

          Ja.. Med första kullen så körde jag dagliga vattenbyten, men det gick ju åt pipan ändå, fast då använde jag inget vattenberedningsmedel. Vi har allltid haft bra vatten häromkring, men sen pratade jag med Jocke på zoobutiken här och han menade att det har varit väldigt si och så med vattenkvalitén i kommunvattnet på slutet.

          Dom som har gått kvar hois förälödrarna har också försvunnit hos mig efter några dagar. Dock tror jag att det i det här fallet är föräldrarna som är dåliga. Det andra paret som leker är mycket duktigare på att vakta. Lustigt. Dom här kör dessutom 12-timmarsskift ungefär i bevakningen. Hanen har hand om dom mörka timmarna men skiter fullständigt i ägg och yngel på dagtid. Det andra paret som leker vaktar kontinuerligt bägge två, med en och annan kort paus. Lustiga fiskar.

          Kommentar

          • MickeA
            Användare
            • juni 2003
            • 456

            Tills nu har endast två yngel dött, eller det kanske har gått åt nåt mer som jag missat men det är två som jag sett, varav åtminstone det ena hade någon slags missbildning, det såg annorlunda ut och kunde inte simma, men det åt i alla fall. Det andra åt inte alls och stannade i växten och dog idag.

            Alla andra lever och frodas och äter artemia med våldsam aptit. Dock är artemia det enda dom tycks vilja äta. jag har testat med både smått flingfoder och frysfoder. Dom tar det i munnen men spottar ut det.

            Dom har växt bra den här veckan och dom har redan föräldrarnas våldsamma attackbeteende mot maten. "Lyckligtvis" är man sjukskriven och kan vara hemma och mata dom två-tre gånger om dagen. Gör dagliga vattenbyten med vattenberedningsmedel också.

            Om en vecka eller två måste jag nog flytta dem till större burk.

            Kommentar

            • _Varanus_
              Användare
              • oktober 2004
              • 123

              Bilder!
              Mvh Adam

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                Ursprungligen postat av MickeA
                Tills nu har endast två yngel dött, eller det kanske har gått åt nåt mer som jag missat men det är två som jag sett, varav åtminstone det ena hade någon slags missbildning, det såg annorlunda ut och kunde inte simma, men det åt i alla fall. Det andra åt inte alls och stannade i växten och dog idag.

                Alla andra lever och frodas och äter artemia med våldsam aptit. Dock är artemia det enda dom tycks vilja äta. jag har testat med både smått flingfoder och frysfoder. Dom tar det i munnen men spottar ut det.

                Dom har växt bra den här veckan och dom har redan föräldrarnas våldsamma attackbeteende mot maten. "Lyckligtvis" är man sjukskriven och kan vara hemma och mata dom två-tre gånger om dagen. Gör dagliga vattenbyten med vattenberedningsmedel också.

                Om en vecka eller två måste jag nog flytta dem till större burk.
                Det verkar fungera bättre denna gången, håller tummarna för att du lyckas få upp dem i storlek nu.
                Vad det gäller smått flingfoder så var mina parachromisar kräsna också. Fast Tetra Mikromin (eller vad det nu heter) åt de faktiskt med god aptit.
                Jag började smyga in det i samband med att jag fodrade med artemia.
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • MickeA
                  Användare
                  • juni 2003
                  • 456

                  Ett par bilder. Magarna fulla med artemia.

                  Kommentar

                  • MickeA
                    Användare
                    • juni 2003
                    • 456

                    en till

                    Kommentar

                    • Lundensis
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 2262

                      Ska bli kul att se dem i affären en dag.

                      Kommentar

                      • Lutt
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 1919

                        hoppas allt går vägen MickeA

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          Ursprungligen postat av MickeA
                          Alla andra lever och frodas och äter artemia med våldsam aptit. Dock är artemia det enda dom tycks vilja äta. jag har testat med både smått flingfoder och frysfoder. Dom tar det i munnen men spottar ut det.
                          Stammer pa pricken med min erfarenhet med Crenicichla. Mata sa mycket du kan och testa med fryst artemia (du kan hacka den lite). Nar de borjar ta fryst sa ar det enkelt.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • MickeA
                            Användare
                            • juni 2003
                            • 456

                            Men nu käkar dom även sånt här frysfoder som heter "bosmiden", det är väl små hinnkräftor misstänker jag. Har inte testat med fryst hackad artemia ännu, men jag ska göra det vid tillfälle, än så länge består huvudfödan av levande artemia.

                            Idag fick jag dem även att ta lite flingfoder faktiskt så det var ett framsteg. Börjar växa ur 30-litersakvariet nu. Vet inte riktigt vart jag ska göra av dem sen men det löser sig.

                            För övrigt så har föräldrarna en kull till på gång nu. dom kläcktes imorse och lär bli frisimmande om ett par-tre dagar. Dem tänker jag dock lämna åt sitt öde i stora akvariet.

                            Kommentar

                            • MickeA
                              Användare
                              • juni 2003
                              • 456

                              Drar väl upp den här tråden igen... Slutade i början av veckan med att mata med nykläckt artemia, mest för att jag helt enkelt inte orkar kläcka fler! Tyckte att dom små liven käkade både malda granulater och bosmiden och hoppades att dom skulle övergå till att käka detta.

                              Trodde att det fick bra, men så igår upptäckte jag att några var döda eller döende, 6-7 stycken. idag var det betydligt fler, 20-30 stycken döda eller döende som vidsade precis samma symptom som dom yngel som dog i första kullarna, grava simsvårigheter och allmänt konstigt uppträdande. Många är fortfarande pigga, försökte ge dem fryst artemia som jag hackade, men det vill dom inte ha, dom bara spottar ut den, precis som dom gör med det mesta i frys och torrfoderväg. Det är som att dom skulle ha extremt små munnar och inte klara att svälja förhållandevis stora "byten" Ynglen är ju trots allt 2-3cm nu så man tycker ju att dom borde klara det mesta.

                              Har börjat panikkläcka artemia nu igen, men det är tveksamt om jag hinner få fram några, vet inte varför men här tar det minst två dygn innan dom kläcks. Kanske är det för kallt i min källare.

                              Kommentar

                              • wofflan
                                NCS Medlem
                                • september 2003
                                • 660

                                tråkigt
                                testa att sänka ner kläckaren i ett strörre kar där du kan stoppa i en doppvärmare så du får upp temperaturen, jag kommer inte ihåg vad den optimala temperaturen är men en bit över 26 grader borde snabba upp kläckningen
                                hoppas det löser sig
                                Mvh Fredrik

                                Kommentar

                                Arbetssätt...