Akvarie Tillverkare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jörgen

    #31
    hej alla

    Är på "G" att starta om, efter en herrans massa år utan akvarie.

    Undrar om någon känner till akvarier med "riktig ram" och ej påklistrade Al-profiler? I så fall ge mig gärna ex. på vart man hittar dessa.

    Skulle vilja hitta ett på 120 x 50 x 50cm

    m v h
    Jörgen

    Kommentar

    • Helipop

      #32
      Igår när jag researchade lite om floatglas för att jag trodde att det var nåt speciellt med det eftersom dom svävar ut med det i texten på globefish så fick jag en chock.

      Floatglas är samma som vanligt fönsterglas och det är glas som är lite svagare (jo det är sant). När glasen spricker så bildas precis som i fönster vassa skärvor till skilldnad från säkrhetsglas och härdade glasskivor mm. Så floatglas är precis samma skit som i fönster och precis lika farligt. Men skilldnaden mellan floatglasen som man gör till fönster och akvarier är nog lite avvikande i kvaliten. Det är nog större krav mm på glasen till akvarier, det får ju inte finnas någon lite bubbla eller nåt som ändrar spänningarna i glaset.

      Floatglas tillverkar man med hjälp av smält glasmatta och smält tenn.

      Man smälter tennet på en skiva så det blir exakt plant. Sen på det flytande tennet så häller man på flytande glasmassa. Och eftersom tenn har högre densitet och är tyngre än glas så flyter automatiskt glaset på tennet. Och sivan blir helt plan. Det är så man tillverkar glas. Sen skär man bort kanterna på skivan som man aldrig kan få raka ändå sen vipt har man ett floatglas (flytglas).

      Kommentar

      • Helipop

        #33
        Beijer Electronics utvecklar, tillverkar och säljer hård- och mjukvarulösningar för digitaliserad styrning, uppkoppling och presentation samt insamling och analys av data.







        där hittade jag en länk som lite mer utförligt beskriver hur man tillverkar floatglas för er som är intresserade.


        Kommentar

        Arbetssätt...