Akvarie Tillverkare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    #16
    Jo fhyr känner jag mycket väl till har ett flertal som köpt hans kar där rutorna spruckit.Titta du på hans passinagr på ramen så börja du gråta.Sen använder han polskt glas och det syns det lovar jag dig.
    Visst åled är skryt med tanke på att det är stoby akvarium i grund och botten.Men titta man på kvaliten och priset tycker jag inte var så dyrt ca 10800kr för ett 980 liters med 10års garanti.
    Fhyrs kar skulle jag inte våga ta in i större storleka i mitt hem.
    Sen fins det dala kar men där spricer ju bottnen på karen och att dom läcker.
    Sen finns det imaso kar men där är hörnorna så vassa att du garanterrat kommer att skada dig.
    Det är ju trots allt kvalitert man betalar för sen att arnold låter som en uppvevad gramofon det får man leva med.
    Men han är garanterat den ända i sverige som fasa sina glas i panorama akvriumen.
    Men var och en köper vad dom vill

    Den som har flets prylar när han dör vinner

    Kommentar

    • Jimmi
      Användare
      • november 2002
      • 37

      #17
      Bygg ett i trä som jag ska då slipper du allt snack om att glas spricker förutom frontrutan då men men.

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • april 2002
        • 880

        #18
        Varför inte skaffa cyklop och kolla på firrarna live ?
        Fattar inte att vi vågar ha akvarium större än 2 liter.

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • december 2002
          • 1934

          #19
          Det var ju lite löjligt skrivit.
          Det handlar ju om att man vill sina medmäniskor väl genom att underätta dom om tillverkare som inte är så pålitliga.
          För inte tror jag att någon vill ha ett akvarium med för tunnt glas

          Den som har flets prylar när han dör vinner

          Kommentar

          • Buckshot Jones

            #20
            Med tanke på att materialkostnaden är ca 2500 så tycker jag att 10800 är dyrt.
            Då är det bättre att göra ett eget.
            T.ex så kommer mitt 1500liters att kosta ca 3000kr.
            (med glas "Made in Halmstad")

            Kommentar

            • Karon
              Användare
              • april 2002
              • 880

              #21
              Visst var det löjligt skrivet och inte särskillt seriöst heller, men på svaren får man nästan intrycket att det inte finns en enda betrodd akvarielimmare.
              Jag har inte träffat Arnold på Åleds personligen, men av de beskrivningar jag hört är det en herre med bestämda åsikter om det här med akvarier och vad därtill hörer.
              Ofta får man vad man betalar för, även om priset kanke ökar snabbare än vad kvalite´n blir bättre, logaritmiskt eller vad det kallas.
              Köper man akvarier av enklare kvalité kanske det är ännu viktigare att akvriet verkligen ställs upp korrekt, men inte ens Åleds akvarier tål att stå på skeva bänkar.

              Kommentar

              • bmwpower
                Användare
                • december 2002
                • 1934

                #22
                Nä det är sant arnold är bestämd men han vet vad han gör.Det finns andra tillverkare men inte i sverige akvastabil gör bra kar.Men den som kan köpa glaset så billigt som 3000kr till ett sånt kar skulle bli akvarie tillverkare.Det går ju åt minst 5 tuber silikon vilket är bara det 500kr
                När jag skulle byta frontrutan på mitt 375 så kostade rutan 1500kr hos glasmästarn.
                Om jag inte minns fel så kostar en 12 eller 15 5000kr/kvm

                Den som har flets prylar när han dör vinner

                Kommentar

                • bmwpower
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1934

                  #23
                  Det som skiljer mellan billigare och dyrare kar är oftast svenkt eller polkst glas och det syns.
                  Tjockleken på glaset passformen.
                  jag har aldrig hört skit om åledskaren men många andra tillverkares kar.
                  Men var och en gör som dom vill jag personligen ska ha ett åledskar för det känns tryggt och är inte mycket dyrare än vad andra tillverkare är typ simontorpsakvarium

                  Den som har flets prylar när han dör vinner

                  Kommentar

                  • Karon
                    Användare
                    • april 2002
                    • 880

                    #24
                    Det bästa vore ju att få tag på ett beg. Åledskar

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #25
                      Hej,
                      Utan att lägga mig i diskussionen om vilka akvarier som är bäst så vill jag gärna påpeka att glasen i nästan alla akvarier håller samma kvalitet eftersom det rör sig om float-glas.
                      På ett av Göteborgs Ciklidgrupps möten så höll en representant för Pilkington (en av europas största glastillverkare) i Halmstad föredrag och detta var en av de saker han poängterade.
                      Däremot finns det något som kallas kristallglas som är något "klarare", men dessa akvarier är väldigt ovanliga.
                      Vad som däremot spelar roll (främst estetiskt) är själva arbetet och här kan det naturligtvis skilja en del mellan olika tillverkare.
                      En del tillverkare sparar också pengar genom att använda tunnare glas (vilket är en säkerhetsrisk) eller ett silikon av sämre kvalitét (det finns många olika kvalitéer) vilket också är en säkerhetsrisk. En annan säkerhetsrisk kan vara att de vid tillverkningen slarvar med rengöringen.
                      Allmänt kan dock sägas att de flesta tillverkare idag tillverkar akvarier som är helt OK. Själv har jag de billigaste (polska) och de dyraste (kristallakvarium från AS Glasbau i Tyskland) och jag har inte haft några problem med något av dom, med ett undantag. Detta undantaget var faktiskt ett AS Glasbau hörnakvarium där silikonet började släppa lite i ett hörn så jag fick limma om det.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell


                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 330

                        #26
                        Dom här kristall glas karen,hur funkar dom vid ev,olyckshändelse?vanligt flytglas o kristallglas vad är skillnaderna? speciellt om junior tar leksakshammarn o drämmer till,kristall till dricksglas o dyligt typ exploderar väl?

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          #27
                          Hej,
                          Kristallglas lär vara något hårdare än vanligt glas men jag vet ej om det stämmer.
                          Det som exploderar är härdat glas som ibland också används till akvarier, ibland används också laminerat (flera glasskivor som limmas ihop) glas.
                          Härdat lär vara lite segare, medan fördelen med laminerat är att bara ett av glasen spricker om det skulle råka spricka och då rinner i regel inte vattnet ut.
                          Härdat glas försökte jag en gång skära till med en glasskärare (visste självklart inte om att glaset var härdat) och hela rutan exploderade då i små millimeterstora bitar.
                          Ciklidhälsningar
                          KJell


                          Kommentar

                          • bmwpower
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1934

                            #28
                            Jag har nog sett alla tillverkare det finns att se på akvarie sidan att se.
                            Hur många våga ge 10år på ett akvarium jo EN det är åled.
                            Dom polska är inte bra där ser man ju hur vågit glaset är och hur snålt det är med silikon.
                            Satsa på kvalitet även om det kostar

                            Den som har flets prylar när han dör vinner

                            Kommentar

                            • bmwpower
                              Användare
                              • december 2002
                              • 1934

                              #29
                              Sen en sak till många säger ju att ramen inte är bärande
                              Varför stag man då dom med aluminiumstag i botten och i toppen????
                              Jag har fått förmånen att slita i en ram innan glasen sattes in i det.
                              Det gick inte att slita isär ramen.Detta ver ett åleds kar.
                              Jag är inte färgad eller köpt av åled.Men jag vet hur kvalitet ska vara.
                              Hur många tillverkare gör sina kar i två steg.Ingen vad jag vet det kostar för mycet pengar att göra det.
                              Som sagt tänk två gånger innan du köper ett polskt akvarium det är billigt i inköp.Men ingen vill ha det begangnat

                              Den som har flets prylar när han dör vinner

                              Kommentar

                              • daniel_i_malmö
                                Användare
                                • april 2002
                                • 1338

                                #30
                                citat:
                                Hej,
                                Utan att lägga mig i diskussionen om vilka akvarier som är bäst så vill jag gärna påpeka att glasen i nästan alla akvarier håller samma kvalitet eftersom det rör sig om float-glas.
                                ---
                                Däremot finns det något som kallas kristallglas som är något "klarare", men dessa akvarier är väldigt ovanliga.
                                Ja, det var väl det jag skrev tidigare i denna diskussion...

                                Tjugofem år med ciklider.
                                http://www.malmoakvarieforening.se
                                Centralamerika 2006
                                Svart kaffe och drömmeri...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...