5.48 m akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larsa
    Banned
    • april 2006
    • 198

    #31
    amano ja,vem har inte köpt växtpaket o tyckt det sett väldigt ynkligt ut vid plantering? ,men som ändrat på sig rejält när(om) växterna tagit sig o börjat växa,typ som natt o dag.tror nog att tyskens växtlighet tar fart också speciellt med co2 som han hade.Även amanos kar ser nog ynkliga ut till en början .

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #32
      Dessvärre har han kopplat till både fosfat och nitratfilter till karet. Det i kombination med luftbubbel och än så länge klart begränsad fiskmängd blir enbart algodling i långa loppet. Killen har inga som helst kunskaper om växter, tyvärr.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • Mr_PP
        Användare
        • februari 2006
        • 11

        #33
        På tal om stor akvarie !?

        Remember you are only restricted by the size of your dream. and I dream MEGA GO THE EXTRA MILE ..................IT'S NEVER CROWDED I built my mega and mini mega tanks in the 1994 to 1997 period. My mega tank: I built the tank as an addition to the home and then joined it by putting doors...



        Är nästan lite kinky detta bygget ?
        540Liter Malawi :
        1+1 Ps. Marigold, 1+3 Rödzebra
        1+2 Ps. Saulosi, 2+3 L Caerelus
        2+4 Ps. Flavus

        160Liter Yngel
        15st Flavus 1-1,5cm

        133Liter Yngel
        14st L. Carelus "Golden"

        133Liter tomt

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #34
          Ursprungligen postat av tropfrog
          Killen har inga som helst kunskaper om växter, tyvärr.
          MVH
          Magnus
          Jag vågar nog påstå att en del kommer att få äta upp sådana påståenden.

          Killen är kemist (betyder inte att han kan allt om vattenkemi och växter) och om man går in i hans forum så ser man ganska snabbt att han kan en hel del efter bara 10 års akvarieintresse. Han är ju dessutom affärsman och säljer säkert ännu mer på Ebay pga denna sida om hans "skrytbygge".

          Om ett par månader kommer nog akvariet vara "crowded" med växter, även om det ser lite tunt ut nu.
          Sedan sällar jag mig till den skara som "kräks" över bakgrunderna, skulle naturligtvis som Christian skriver använda moduler istället.

          Några döskallar o sjörövarskepp kommer med all säkerhet inte att finnas i det akvariet, då sådant inte finns i hans andra burkar.

          Så om några veckor när växterna har börjat att breda ut sig så kommer det säkert finnas nya bilder.

          Fiskvalet är väl oxå lite underligt, men det kanske är madam som gillar platyn?
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #35
            Att killen har kemikunskaper märks, det är helt klart. Men nu menar jag att hans kunskaper om vad växterna kräver för att må bra och växa är klart begränsat. Oavsett hur duktig man är på kemi så krävs det kunskaper om biologi också för att gå hela vägen. Hans egna mätvärden 5pp nitrat och sjunkande är knappas bra för andra växter än alger. Att då starta ett nitratfilter bevisar tydligt på kunskapsluckor. Att tillsätta co2 för att sedan vädra ut det med syresten känns otroligt märkligt med tanke på hans kemikunskaper, kanske fattas det lite här också?

            Är det någon som har sett ett snyggt växtakvarie från denna killen? I såna fall så länka bilder, för jag har fått en känsla av att han är en fiskakvarist med mycket begränsade växtkunskaper. Om det visar sig att detta karet blir snyggt och välväxt så drar jag mig tillbaka och "äter upp mina ord". Men jag känner mig ganska så säker på att det inte kommer att nå sin fulla potential som växtkar.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #36
              Snyggt o snyggt. Det kan man inte påstå direkt om man kikar på hans 720 "showakvarium"

              Men det växer tydligen i den burken. Jag tycker ju inte att hans växtakvarium är snyggt, men han har ju fått fart på växtligheten. Han har ju en del kvar till "Amano och holländsk aquascaping stadiet" .

              Här en länk till hans 720 showakvarium.


              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #37
                Onekligen så växer det ju en del där...

                Kommentar

                • JockeB
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 2964

                  #38
                  Min tanke går endast till att ha möjligheten att bygga ett kar med den längden
                  Mvh Jocke
                  Centralamerikanska Ciklider!

                  Kommentar

                  • tropfrog
                    Användare
                    • juli 2003
                    • 1827

                    #39
                    Ja det verkar onekligen växa en del i karet, men det är knappast uppe i full potential.

                    I det karet har han varken nitrat eller fosfatfilter, men tydliga kväve/fosforbrister. De växter som faktiskt ser ut att gå bra är alla enkla till mycket enkla växter.

                    Att i startläget ha noll nitrat/fosfat i ett kar med tydliga bristsymptom och sedan skaffa ett större kar med mindre fisk i och däri installera dessa filter är ett tydligt tecken på okunskap.
                    MVH
                    Magnus

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #40
                      Hans krav kanske inte är större Tropfrog. Jag har lite svårt med dina ord där du nästan knackar tysken genom rutan med dina påståenden om hans grava okunskap.

                      Var lite mer konstruktiv och påtala istället om man har ett växtintresse så är det dessa faktorer som är viktiga och så gör du för att komma dit. Ta gärna exempel från tyskens sida och prata om vad som skulle kunna göras rent konkret istället för att endast påpeka hans brister.

                      Till viss del säger du ju vad han gör för fel...men å andra sidan...det är din kunskap mot hans. Jag betvivlar inte alls att du är väldigt skicklig på det du pratar om Tropfrog, det var inte dit jag ville komma utan mer påtala att jag upplever dina ord som hårt dömande. Vem vet...killen kanske inte alls uttalat sig som professionell växtakvarist? Eller har han det?
                      Senast redigerad av StefanL; 17 april 2006, 16:19.

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        #41
                        Jag har skrivit till honom och frågat när han visar bilder på hur det ser ut nu, det var ju ett tag sedan han byggde akvariet.

                        Jag tror att det mest är business från hans sida. Genom sin hemsida så märks det om man går in på ebay o ser att han säljer ganska mycket och hänvisar till sin sida.
                        Senast redigerad av Wilhelm; 17 april 2006, 16:26.
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • tropfrog
                          Användare
                          • juli 2003
                          • 1827

                          #42
                          Det är ju inte första gången du har reagerat på mina inlägg och anklagat mig för påhopp, så detta börjar ju bli rutin nu .


                          Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                          Hans krav kanske inte är större Tropfrog. Jag har lite svårt med dina ord där du nästan knackar tysken genom rutan med dina påståenden om hans grava okunskap.
                          Nja, om någon hade påpekat att jag saknar kunskaper eller behöver fördjupa mig inom något så tar jag det som ett gott råd och försöker att inte reagera offensivt på det. Det gäller generellt och inte bara inom akvaristiken. Om nu tysken läser detta och förstår språket så vill jag råda honom att läsa på lite mer om växtfysiologi. Om han reagerar som du i frågan så ber jag givetvis omedelbart om ursäkt för det.


                          Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                          Var lite mer konstruktiv och påtala istället om man har ett växtintresse så är det dessa faktorer som är viktiga och så gör du för att komma dit. Ta gärna exempel från tyskens sida och prata om vad som skulle kunna göras rent konkret istället för att endast påpeka hans brister.
                          På begäran

                          Växter behöver makroämnena kväve och fosfor för att överleva. Detta får man bäst och enklast i akvarium genom fiskens avföring ämnesomsättning och nitrifikation som fosfat och nitrat. I "vanliga" akvarium kan det som fiskarna avger vara tillräcklig, men så fort man börjar närma sig lite mer välplanterade kar så blir det snabbt en bristvara. Några andra saker som ökar kväve/fosforupptag är starkare ljus och mer co2. Därför är det i typfallet av ett (hightec) växtakvarium nödvändigt att tillsätta dessa ämnena.

                          Tysken har altså minskat tillgången på makroämnen genom att ha mycket växter, starkt ljus, co2 tillsats, ha lite fisk och dessutom använder han filter för att minimera ytterligare. Detta TROR jag inte kommer att fungera i längden.

                          Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                          Till viss del säger du ju vad han gör för fel...men å andra sidan...det är din kunskap mot hans. Jag betvivlar inte alls att du är väldigt skicklig på det du pratar om Tropfrog, det var inte dit jag ville komma utan mer påtala att jag upplever dina ord som hårt dömande. Vem vet...killen kanske inte alls uttalat sig som professionell växtakvarist? Eller har han det?[/
                          Nej, men att plantera växter för 10000kr och skaffa sig co2 tillsats och metallhalogen tyder vanligtvis på ett stort växtintresse. Att ha ett stort växtintresse brukar med tiden leda till vissa grundläggande kunskaper om växtfysiologi. Det har aldrig varit min avsikt att döma någon.
                          MVH
                          Magnus

                          Kommentar

                          • blackened
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 1042

                            #43
                            Jag håller med tropfrog. Det här bevisar verkligen att man kan vara helt lost även om man tillochmed jobbar inom området =)

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #44
                              Bra svar Tropfrog!

                              Ursprungligen postat av tropfrog
                              Det är ju inte första gången du har reagerat på mina inlägg och anklagat mig för påhopp, så detta börjar ju bli rutin nu
                              Nja nu tar du nog i lite här...å andra sidan...hm...jag har inte varit den ende i sådana fall.

                              Mitt syfte var inte att anklaga dig för påhopp (vilket jag inte kan läsa mig till att jag gjort) utan bara att tala om att jag tyckte ditt sätt att dumförklara tysken och hans intentioner var hårt. Det är givetvis upp till dig hur du önskar formulera dig, men det är också upp till mig att påtala om jag tycker något känns onödigt.

                              Kommentar

                              • PatrikMalmo
                                Användare
                                • maj 2005
                                • 4642

                                #45
                                Jag tror nog att killen kommer att få fjutt på växterna, men det blir ingen rekordtillväxt (vilket han faktiskt har chans till). Helt enig med Tropfrog att han verkligen gjort det svårt för sig om det nu är växterna han vill fokusera på. Behövs absolut ingenting som minskar nitrat och fosfathalter i ett välplanterat växtkar, tvärtom. Han kunde däremot satsat på en fetare filterlösning för att verkligen komma bort från ammonium, som är den stora boven när det gäller alger generellt. I hans show-akvarium på 720-liter så växer det visserligen, men inte så att man baxnar.

                                Rackar annars inte ner på honom och hans kar, men personligen tycker jag han valt rätt märkliga lösningar om han vill ha rejäl fart på växterna. Skönt ändå med folk som satsar på sin dröm, om det nu är hans dröm med det långa karet.

                                Hilsen,

                                P
                                Senast redigerad av PatrikMalmo; 17 april 2006, 17:43.
                                Ingen fisk har läst böckerna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...