5.48 m akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    #16
    Häftig dokumentation! Får dock ingen kontakt med konceptet, verkar helt schizo för mig. Växtsetupen liknar en blandsalladsodling från nån handelsträdgård.

    Kommentar

    • Lundensis
      Användare
      • mars 2004
      • 2262

      #17
      Gillade inte heller inredningen. Var det inte Golden apple snails de hade i karet? Det var väl de som hade lagt rom på rampen? Har för mig att de livnär sig på växter.

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #18
        Usch! Det måste väl gå o göra nått roligare av ett sånt kar än att blanda massa olika BTN (eller vad det är) och slänga i sniglar?
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • Ralph
          Användare
          • maj 2002
          • 736

          #19
          Håller med Lollo och Alfredsson. 1,2 meter djupt och in med moduler istället, nu ser det bara trångt ut.

          Sniglar... Nja. Inte mitt förstaval. Rov-malawi hade varit coolare!

          Kommentar

          • Midas_Tom
            Användare
            • mars 2005
            • 809

            #20
            2301,6L sällskapstank är inte direkt vad jag skulle haft.. :/ .. pch sniglar slänga ner en massa sniglar i ett sånt kar .. hade nob blivigt rätt häftigt om man rensade lite bland växterna och gjorde det snyggare.. så skulle man behållt de sydamrikanska tetrorna och slängt i en massa stora discus och altum scalarer ..
            //tom

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #21
              Karet är som gjort för bit afrikansk skogsbäck, då hade det inte gjort något att det inte är djupare.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • deathdealer
                Användare
                • augusti 2004
                • 1639

                #22
                Estetiskt suger det fett!!! Varför tar dom inte samma bakgrund, och sedan vänder på den ???...3 BTN-Rocky eller liknande, dom 2 yttersta på samma håll, och mitten uppochmed? Sen kunde dom (för pengarna verkade inte vara problemet *asg*) fasat in 5-6 moduler i bakgrunden dvs ritat av konturerna och jackat in dessa så dom fick utsprång???

                Om dom nu hade karet stående med den uschliga bänken som dom byggt, och belysningen som dom nu hade den, varför saätter ingen in papyrus i karet?!?!? Då hade det blivit en tavla, för det kunde växa ur karet liksom????

                Fiskvalet - deras intresse, men lite mer dramatik skulle inte skada, och sen tycker jag botten var helt fel, för ljus....i ett Malavi/Tanga skulle det väl vara ok, men en mörkare botten...mer brun!

                Sen har JAG mage att sitta och gnälla på dessa proffsen ....dom var grymma...men extremt taskig smak...min ringa uppfattning!!!

                DD
                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                Kommentar

                • L-Stefan
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 60

                  #23
                  Tyskland

                  Verkar som om dom var tyskar eller??har inte alltid och forever tyskar haft en annorlunda smak på vad som är bra smak??dom dubbar ändå filmerGör förvissa bra tillbehör men men..håller med många av föregående talare inredningen är wierd..men smaken är som baken och i detta fall kanske mer som delen mellan baken...eller??Skulle vart 50 högt..1 meter djupt och massor med koraller...saltvatten och MH....svär jag nu eller..klart massor med fisk från T-sjön skulle ha suttit bra oxå....
                  Akvarist med begränsad kunskap!!!

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #24
                    Nja, när det gäller tyskar och små märkliga hobbies så har de faktiskt rätt bra smak. Det här projektet var nog undantaget som bekräftade regeln. Inom akvaristik är Tyskland världsledande, ffa vad gäller nya arter. Inte lika framträdande inom växtakvaristiken.

                    Karet i sig har jag annars inget emot. Kunde gå att göra verkligt fräckt med de måtten det har. Men tre olika BTN-bakgrunder som är taffligt ihopsatta... hua!

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Chicke
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 497

                      #25
                      Hehe, helt sjuk att lägga ner så mkt tid och pengar för att ha plantys och sniglar Det verkar nästan för konstigt för att va sant...nästan så man tror att dom lånat fiskar från nån akvarieaffär för att köra in akvariet. Det är iaf min teori!
                      //Daniel

                      Kommentar

                      • jannemannen
                        Användare
                        • juli 2004
                        • 306

                        #26
                        Det är säkert killens dominata hona som har bestämt hur karet skulle inredas ! ;o)

                        Mvh/Janne
                        Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                        Kommentar

                        • Robin
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 4526

                          #27
                          Ursprungligen postat av jannemannen
                          Det är säkert killens dominata hona som har bestämt hur karet skulle inredas ! ;o)

                          Mvh/Janne
                          O ja! Det verkar inte bättre!

                          Uppdaterar han sidan eller är det förgäves att sitta och vänta på döskallen, dykaren och ett gammalt sjörövarvrak?
                          Mvh
                          Robin

                          Kommentar

                          • larsa
                            Banned
                            • april 2006
                            • 198

                            #28
                            Men sicket gnäll! ,vad han vill ha i karet i form av liv är ointressant.Däremot så är själva bygget intressant!Vilka går inte o bär på liknande byggar drömmar!Men för många stannar det vid just dröm.Killen har väl öppnat plånboken till sin gräns,men kunnat förverkliga kanske drömmen till 80%,vad vet jag?För att återgå till bygget,det här med botten i 3 delar,en ekonomisk fråga förstår jag,men hur ligger det till med hållfastheten?o andra sidan håller det ju på sidorutor att limma! sen själva glasihopsättningen fick man en del tips på tycker jag.Back to nature med filtermatta i botten som följer bakgrundens konturer hur vanligt är det?var visst nån som inte tyckte filterlösningen var bra?Jag är impad av killens kar!Om det var hans dröm till 50 -100% så grattis till ett bra jobb!

                            Kommentar

                            • Lundensis
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 2262

                              #29
                              Ursprungligen postat av larsa
                              Men sicket gnäll! ,vad han vill ha i karet i form av liv är ointressant.Däremot så är själva bygget intressant!Vilka går inte o bär på liknande byggar drömmar!Men för många stannar det vid just dröm.Killen har väl öppnat plånboken till sin gräns,men kunnat förverkliga kanske drömmen till 80%,vad vet jag?För att återgå till bygget,det här med botten i 3 delar,en ekonomisk fråga förstår jag,men hur ligger det till med hållfastheten?o andra sidan håller det ju på sidorutor att limma! sen själva glasihopsättningen fick man en del tips på tycker jag.Back to nature med filtermatta i botten som följer bakgrundens konturer hur vanligt är det?var visst nån som inte tyckte filterlösningen var bra?Jag är impad av killens kar!Om det var hans dröm till 50 -100% så grattis till ett bra jobb!
                              Har för mig att delad botten ger bättre hållfasthet, dvs. mindre spänningar, eller?

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 10784

                                #30
                                larsa: Bygget var mycket imponerande, men personligen så tycker jag att han hade kunnat göra så mycket mer...och en del saker på annorlunda sätt. Men om det är hans dröm och han har förverkligat det så ska han ju självklart ha en stor eloge för att ha kommit dit!

                                Är det någon som kan tyska och som läst igenom sajten? Där står det kanske något om varför han gjort de val han gjort med t ex fiskar och växter?

                                Filtermatta under BTN var nytt för mig och rätt smart om man inte har väldigt fin sand. Han får ju då en typ av bottenfiltrering också. Säkerligen ingen nackdel!

                                En annan sak...han kanske skulle ha sneglat lite på Takashi Amano...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...