"Lånad" bild

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidMartin
    Användare
    • februari 2004
    • 213

    #31
    Tycker pleco gjorde rätt när han mailade de som "lånat" hans bild. Man får väl anta att de plockar bort bilden om pleco vill det. Något annat vore ju konstigt.

    Om vi skall dela upp debatten kan vi ju skilja på de som tar andras verk för att tjäna pengar på dem och de som tar för egen användning.
    Tex hade någon privatperson använt plecos bild som bakgrundsbild på hemdatorn hade han nog inte krävt att bilden skulle bort. MEN nu när det är en firma som vill tjäna pengar med hjälp av hans bild är det ju en helt annan sak, tycker iallafall jag.

    Kalle-Maja: Att kalla bilden för "enkel" bara för att det är en privatperson som tagit den tycker jag är förmätet. Vem vet vilken tid och kraft som lagts ned för att få just denna bilden.
    www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #32
      Ursprungligen postat av MadMartin
      Tycker pleco gjorde rätt när han mailade de som "lånat" hans bild. Man får väl anta att de plockar bort bilden om pleco vill det. Något annat vore ju konstigt.
      Håller med om det, kan ju finnas andra aspekter förutom just det ekonomiska som spelar in, hade dom frågat eller satt ut hans namn så kanske saken hade varit annorlunda för honom.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Laesk
        Användare
        • februari 2004
        • 2447

        #33
        Laesk håller med deelay till 100% i allt han säger!

        Pleco... är du själv nöjd me den bilden? Menar du har ju tagit bilder som är 100000 ggr bättre! En sån bild är väl inget å bry sig om.
        Lennart "Laesk" Axelsson
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

        With CANON you can!

        Kommentar

        • Jorsa
          Användare
          • december 2003
          • 199

          #34
          Ursprungligen postat av Laesk
          Laesk håller med deelay till 100% i allt han säger!

          Pleco... är du själv nöjd me den bilden? Menar du har ju tagit bilder som är 100000 ggr bättre! En sån bild är väl inget å bry sig om.
          Jag tror inte det har med bildkvalitén att göra, utan principen.
          Använder bilden utan att fråga, dom sätter varken ut namn på fotografen eller vart ifrån man har "lånat" bilden!
          Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • januari 2003
            • 2437

            #35
            är väll en enorm skillnad på att ladda ner för eget bruk och att som företag stjäla av privatpersoner i vinstdrivande syfte. jag hymlar inte med att jag laddar ner film och musik, men hadde ja inte laddat ner matisyahu's senaste hade jag inte köpt konsertbiljetten till den 8:e maj (för jag skulle inte vetat vem det var), inte heller hadde jag hafft 250 inköpta DVD-filmer, bra sådana jag vet att jag gilar, i min samling. Vad får Pleco av företaget? inte ens en omnämning som fotograf!

            det är verkligen att jämföra äpplen och päron och hör inte hit i det här sammanhanget.
            fish r friend

            Kommentar

            • Hank
              Användare
              • april 2002
              • 1321

              #36
              Ursprungligen postat av pleco
              Har PM:at länken .
              Hur tar jag skämdump ?
              Om du inte luskat ut det redan:
              "Print Scrn"-knappen, och sedan, klistra in i t.ex Word, klart!
              /#378 Hank
              Zoonen:
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

              NCS medlemsbilder:
              http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #37
                Ursprungligen postat av Daniel Odell
                är väll en enorm skillnad på att ladda ner för eget bruk och att som företag stjäla av privatpersoner i vinstdrivande syfte. jag hymlar inte med att jag laddar ner film och musik, men hadde ja inte laddat ner matisyahu's senaste hade jag inte köpt konsertbiljetten till den 8:e maj (för jag skulle inte vetat vem det var), inte heller hadde jag hafft 250 inköpta DVD-filmer, bra sådana jag vet att jag gilar, i min samling. Vad får Pleco av företaget? inte ens en omnämning som fotograf!

                det är verkligen att jämföra äpplen och päron och hör inte hit i det här sammanhanget.
                Daniel för min talan...
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #38
                  Deelay: Hade du läst mitt inlägg ordentligt hade du sett att mitt svar där det stod "...men hur många har inte snattat i butiker?" var ett möjligt framtida svar från någon på forumet som kan likställas med ditt svar "Ni har alldrig tankat hem en mp3 eller film eller så?", som du ju faktiskt påstod, vilket ju är en antydning till att du kriminaliserar folk.

                  Självklart kan man diskutera om dina inlägg är irrelevanta. Varför skulle man inte kunna göra det? Min uppfattning är att det inte leder någonstans och därför så berättar jag det för dig.

                  Att stjäla en bild är som att själa en kamera! Sen att folk (inkl. dig tydligen) felaktigt ser stöld av fysiska ting som ett grövre brott än av musik etc är ju en helt annan fråga som du ju kan diskutera i en annan tråd om du vill...
                  Senast redigerad av Zaphi; 13 april 2006, 09:06.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • wofflan
                    NCS Medlem
                    • september 2003
                    • 660

                    #39
                    är det inmgen som kan lägga ut en länk till det givna fallet som diskuteras? om inte annat så ger det ju oss möjligheten att inte handla från företaget (med "vi" menar jag de som tycker att företaget har handlat helt fel i den här frågan)
                    Mvh Fredrik

                    Kommentar

                    • olof
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1823

                      #40
                      Hej!

                      Butiken har en lång lagerlista ilustrerad med enbart stulna bilder. De flesta mer namnkunniga fiskfiotografer (SA och malar) finns nog representerade med någon bild. Inte helt dåligt att få med en bild i det sammanhanget!

                      Det rör sig som jag förstår det om en mindre "hobbybutik" och de har troligen ingen koll alls på det här med upphovsrätt. Det är väl bara att ligga på dem så att de bättrar sig. Att stjäla bilder på det här viset är naturligtvis helt oacceptabelt.

                      Jag lägger inte ut länken eftersom jag inte tycker att butiken i dagsläget fötrjänat den reklamen.

                      Mvh

                      olof
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        #41
                        Jag gissar att de kör 120 på motorvägen också.
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • wofflan
                          NCS Medlem
                          • september 2003
                          • 660

                          #42
                          var ju inte direkt svårt att leta redan på vilken butik det rör sig om. pleco eller Joakim kan väl återkomma när ni har fått svar från butiken i fråga.

                          det känns ju som att hade det bara frågat hade de säkert kunnat få tillstånd att använda bilder från rätt många här på forumet, så det är ju rätt klantigt att inte fråga först
                          Mvh Fredrik

                          Kommentar

                          • drd
                            Användare
                            • december 2004
                            • 1112

                            #43
                            Ursprungligen postat av Tony
                            Hörrni, har ni exakt lika hög moral hela tiden, även när ni tankar film och software på nätet?

                            Har aldrig tankat nånting förutom min bil minsann.....hur gör man ?
                            // drd

                            Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                            Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                            Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                            Kommentar

                            • Joakim Draktoft
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 7334

                              #44
                              Skriftligt svar är på väg att översändas till butiken i fråga.

                              Båda jag och Nabil återkommer med uppgifter i frågan.

                              Ursprungligen postat av olof
                              Jag lägger inte ut länken eftersom jag inte tycker att butiken i dagsläget fötrjänat den reklamen.
                              Detta är helt rätt väg att gå. De som är intresserade hittar vilken bild det rör sig om.
                              Senast redigerad av Joakim Draktoft; 13 april 2006, 12:45.
                              Joakim Draktoft
                              f.d Webmaster Ciklid.se
                              ____________________________________________

                              Kommentar

                              • Erik Österlund
                                Användare
                                • januari 2005
                                • 3788

                                #45
                                Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                                Skriftligt mail är på väg att översändas till butiken i fråga.
                                Är det inte smidigare med muntligt mail? (Förlåt...)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...