"Lånad" bild

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #16
    är det ett företag som använt sig av mina bilder blir jag rent ut sagt sur och skulle be dem om ersättning och en ursäkt. Att använda sig at fotosidans riktlinjer låter vettigt.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #17
      För att få rekommendationer och prislista från BLF måste du bli medlem Pleco.
      Läs mer om BLF på www.blf.se

      *edit: Det kanske går att beställa ändå, men det kostar pengar iallafall...
      Senast redigerad av Zaphi; 12 april 2006, 21:04.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Laesk
        Användare
        • februari 2004
        • 2447

        #18
        Ursprungligen postat av Tony
        Hörrni, har ni exakt lika hög moral hela tiden, även när ni tankar film och software på nätet?
        haha bra sagt
        Lennart "Laesk" Axelsson
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

        With CANON you can!

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #19
          Ursäkta men detta e så fånigt... jag skulle fatta om en proffsfotograf lagt ner massa tid o pengar för att arrangera en bild som sen nån nyttjar men en bild som man tagit på sina fiskar (som jag antar att det är) känns inte så som mycket att oroa sig över. Som vissa sagt tidigare i tråden... hur ligger det till med tankad musik på datorerna? eller film för den delen, det e bra mycket värre även om man urskuldrar sig med att det är för eget bruk? lyssnar du bara i lurar eller?
          yeye... lycka till med rättsprosessen =)
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • pleco
            Användare
            • april 2002
            • 516

            #20
            Ursprungligen postat av deelay
            yeye... lycka till med rättsprosessen =)
            Tack
            ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              Användare
              • april 2002
              • 1338

              #21
              Ursprungligen postat av deelay
              Ursäkta men detta e så fånigt... jag skulle fatta om en proffsfotograf lagt ner massa tid o pengar för att arrangera en bild som sen nån nyttjar men en bild som man tagit på sina fiskar (som jag antar att det är) känns inte så som mycket att oroa sig över.
              Företagets hemsida är utan tvekan skapad för att öka deras försäljning. Tanken på att ett företag som drivs i vinstsyfte använde något som jag skapat för att försöka öka sin profit utan att be mig om lov hade i alla fall gjort mig förbannad. Oavsett om jag vore amatör eller hade skapandet som levebröd.

              Nu lär det väl aldrig hända eftersom jag inte tar så bra bilder....

              I alla fall har fotografen utan tvekan lagen på sin sida, i alla fall den svenska. Jag kan inte tänka mig att den danska lagen skiljer sig särskilt mycket.
              Senast redigerad av daniel_i_malmö; 12 april 2006, 23:00.
              Tjugofem år med ciklider.
              http://www.malmoakvarieforening.se
              Centralamerika 2006
              Svart kaffe och drömmeri...

              Kommentar

              • ciklidMartin
                Användare
                • februari 2004
                • 213

                #22
                Har varit med om att en firma stal ett arbete som jag gjort. Firman stal arbetet för att tjäna pengar på det. Det var inte kul.
                Hade någon "stulit" arbetet för att ha hemma och titta på hade det säkert varit OK men när någon vill tjäna pengar på ens alster är det inte kul!
                www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

                Kommentar

                • TroffeMicke
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 412

                  #23
                  Ursprungligen postat av MadMartin
                  Har varit med om att en firma stal ett arbete som jag gjort. Firman stal arbetet för att tjäna pengar på det. Det var inte kul.
                  Hade någon "stulit" arbetet för att ha hemma och titta på hade det säkert varit OK men när någon vill tjäna pengar på ens alster är det inte kul!
                  Tycker att det är ännu värre när man sedan ser att just detta företag utannonserar sina alster här på ciklid.se med det stulna materialet.

                  Material som tagit lång tid att framställa genom många mail,mängder av huvudbry samt en massa "longdistance calls" plus en massa beräkningar och uträkningar som gjorts.

                  Och trots ett flertal påpekande och påtryckning bara hånflinar personen en rätt upp i ansiktet.
                  Senast redigerad av TroffeMicke; 12 april 2006, 23:38.
                  Mvh.Micke

                  http://www.troffemicke.com/

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #24
                    daniel_i_malmö och madmartin

                    Ni har alldrig tankat hem en mp3 eller film eller så?
                    Varje gång ni gör det så är det för att ni ska spara pengar men då förlorar nån pengar som lagt ut pengar på den produkten... är det bättre en att en bild ligger på en hemsida som du utrycker det är till för att öka försäljningen... är det en nätbutik eller säljer dom den arten fast i levande tillstånd? dom säljer väl inte bilden i fråga?
                    jaja den enda jag skulle respektera i detta avseende e den som ALLDRIG tankat en film eller låt och som håller för öronen eller oögonen om nån skulle spelat ett sånt media... men han finns nog inte =)

                    Man skulle kunna säga att företagen slår tillbaka eftersom dagligen tankas det av deras produkter eller från deras hemsidor av privatpersoner, varför blir det ett sånt liv när ett företag lånar en bild och lägger upp men det är helt ok o tanka produkter som kostat företag en massa pengar att ta fram... jag vet inte men så verkar det ligga till.
                    Senast redigerad av deelay; 13 april 2006, 00:01.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • ciklidMartin
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 213

                      #25
                      deelay: Är det OK att stjäla? eller vad är det du försöker säga?

                      Om en privatperson stjäl (läs laddar hem en mp3-låt), är det då därmed OK att ett annat företag stjäl från någon helt annan person? eller?
                      www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

                      Kommentar

                      • daniel_i_malmö
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1338

                        #26
                        Ursprungligen postat av deelay
                        daniel_i_malmö och madmartin

                        Ni har alldrig tankat hem en mp3 eller film eller så?
                        När det gäller nerladdning av musik så tycker jag det är stor skillnad på att tanka ner musik för att lyssna på den själv och på att ladda ner musik, bränna ner den på pirat-CD som man säljer i vinstsyfte.

                        Att ta någons bild och använda i sin marknadsföring för att öka sin försäljning tycker jag närmast är att likna vid det sistnämnda.

                        Detta sagt utan att hävda att nedladdning av musik är en självklar rättighet. På något sätt måste upphovsmännen kunna få betalt för sitt arbete.
                        Senast redigerad av daniel_i_malmö; 12 april 2006, 23:51.
                        Tjugofem år med ciklider.
                        http://www.malmoakvarieforening.se
                        Centralamerika 2006
                        Svart kaffe och drömmeri...

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #27
                          Daniel du resonerar egentligen rätt men i detta fallet så blir det fel (tycker jag)... musiken du laddar ner är inte tänkt att spelas för 5000 prsoner per exemplar, ditt resonemang bygger på att så vore fallet o därför gör det inget att just du lyssnar ensam...


                          Madmartin

                          Nej precis tvärtom menar jag!
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • Kalle-Maja
                            Användare
                            • december 2004
                            • 1324

                            #28
                            MadMartin, det finns nyanser mellan svart och vitt.

                            Jag tycker den här frågan är jätteintressant. På mitt jobb har jag faktiskt tagit position som "IT-juridikexpert" genom att aktivt delta i debatten och läst massor, kollat praktikfall och gått kurser. Faktum är att juridiken är mycket klarare än vad man tror. Servrars placering, viket land eller typ av förseelser är sällan något som komplicerar saken. Om du "skickar iväg någon till en annan plats" eller "laddar upp" ett objekt är juridiskt ointressant. Nu pratar jag inte om slutkonsumenten.

                            Inte minst för att jag kommer från musikbranschen som reagerat extremt konservativt och teknikfientligt på att folk byter musikfiler med varandra vill jag att inte vi ska göra samma misstag. Vad vill jag då säga? Jo jag tycker att vi ska fortsätta prata om det här men kanske stycka upp debatten i lite olika delar så att det inte blir för låg nivå. Dels så finns det en juridisk sida om vad man får och inte får, sedan en praktisk sida när man vill göra något åt saken, sedan vad man tycker borde vara rätt, och kanske minst tills vidare hur man själv beter sig.

                            Min spontana åsikt är att man inte ska försöka reglera sig ur den här typ av fenomen. Punkt.

                            Värdemässigt, eller juridiskt, kopplas de formella reglerna idag inte i huvudsak till värderingarna kring den privata äganderätten utan mer på skydd av intellektuella värden som i olika utsträckning kan exploateras av andra än skaparna. Att skydda exemplarframställning eller annat offentliggörande av enkla fiskbilder från sidan och med blixt med detta argument tycker jag med hänsyn till resultatet oftast känns förmätet.

                            Vill man göra något åt saken tycker jag absolut att man som föreslås ska gå direkt på svaranden och avkräva argument.
                            Senast redigerad av Kalle-Maja; 13 april 2006, 00:15.

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • juli 2002
                              • 5395

                              #29
                              Ursprungligen postat av deelay
                              daniel_i_malmö och madmartin

                              Ni har alldrig tankat hem en mp3 eller film eller så?
                              Varför diskuterar du detta deelay? De flesta ser nog vad du försöker göra med dina "alla är kriminella" inlägg, men vad vi andra försöker göra är att diskutera en möjlig lösning för pleco i just dessa isolerade fall av olaga bildpublicering. Det kan väl vara intressant? Sedan om han tycker det är värt att genomgå processen som han får tips om är väl upp till honom.

                              Att påstå att alla är lite småkriminella leder ingenstans. Hur skulle rättssystemet se ut om det utgick från det? Du får väl se detta fall för vad det är och inte samanblande det med andra brott eller skapa någon slags generalisering. Om någon själ din kamera och du skriver det här på forumet, skall vi då skriva "jaja, men hur många har inte snattat i butiker?". Det är precis samma sak och det är ingen idé du försöker övertyga oss om motsatsen.
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              • deelay
                                Användare
                                • september 2002
                                • 5394

                                #30
                                zaphi

                                Ursprungligen postat av Zaphi
                                Varför diskuterar du detta deelay?
                                Du undrar varför jag diskuterar detta, det här är väl ett forum där man diskuterar saker?
                                Ursprungligen postat av Zaphi
                                Att påstå att alla är lite småkriminella leder ingenstans
                                Jag har alldrig påstått att nån här skulle vara småkriminell zaphi, tänk lite på va du häver ur dig tack.
                                Ursprungligen postat av Zaphi
                                Om någon själ din kamera och du skriver det här på forumet, skall vi då skriva "jaja,
                                Att jämföra detta med en kamerastöld känns långt ifrån att prata bild o musiktankning från nätet tycker iaf jag.
                                Ursprungligen postat av Zaphi
                                men hur många har inte snattat i butiker?
                                Där känns det lite som att du påstår att alla e lite småkriminella.

                                Att ifrågasätta varför man argumenterar känns märkligt, jag hade förstått om du hade ifrågasatt
                                mina argument.
                                Senast redigerad av deelay; 13 april 2006, 00:37.
                                http://www.aquariumstockholm.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...