Rödzebra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Byttorp
    Användare
    • november 2003
    • 1585

    #46
    som med alla andra saker, lagom är väl bäst? Kan hålla med om att det känns lite fel när man enbart fokuserar på att få så starka färger som möjligt i syfte att kunna sälja sina fiskar enklare eller vad helst det månne vara. Vem är det som säger att just röd zebra skall vara helt utan fläckar eller sot för att vara snyggast? Jag har hört att det finns personer som gillar OB färgade fiskar också, jag säger då det, folk gillar då tydligen vad som helst
    Mata som ni vill och tycker ni har samvete till, sen om det är för fiskens välbefinnande eller enbart för att få dom så röda som möjligt, ja det är väl upp till var och en, men kom inte och säg att det är för att försöka efterlika naturen så mycket som möjligt för det är ju bara strunt. Vilket ljus man sedan har hemma är ju upp till var och en, men när djuraffären har i kraftigt förstärkande ljus för att visa upp nått som inte den vanlige "svensson"köparen kommer att få uppleva hemma, ja då är det ju lite svekligt.

    Så kära vänner, gör så som ni själva vill och låt andra göra som dom vill, själv så tänker jag snart testa lite nytt foder och se vad dom kokat i hop i fabriken, det blir både pellets och flingor, för färgning och med protein. Se upp, annons kommer.....
    Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
    Ordförande GCG

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #47
      Ursprungligen postat av Stefan Larsson
      En hona kan avge mer rosa yngel än den andre honan, som avger röda. Det ligger mycket i generna hos respektive fisk hur deras avkomma blir...ibland har honans gener övertaget, ibland hanens. Just rosa tror jag ligger hos hanens gener då jag sett en del rosa i de blå hanar jag haft tidigare...men det är min amatör-teori.
      De färger som ynglen visar i tidigt stadium (2-3cm) brukar bli den färgton de får när de blir vuxna.
      Det är 50/50 angående hur färgen fördelas från föräldrarna... jag pratade med genteknik om det för några år sedan efter alla teorier man hört så man inte visste varken ut eller in =)
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #48
        Jag har läst igenom en del på nätet nu runt just detta om astaxanthin (ja jag kunde inte låta bli att ta upp det igen) och Röd zebra (Metriaclima estherae)...och det finns en koppling med t ex Röd zebrans naturliga födoupptag i Malawisjön. Röd zebran livnär sig på alger och plankton. Det finns en plankton som kallas för Phytoplankton (microalg) i vilket ämnet astaxanthin finns. Röd zebran i sig en mängd astaxanthin antingen via plankton, alger eller en typ av hoppkräfta/cyclops vilket bl a ger arten den röda färgen.

        Alltså...kontentan av det är att astaxanthin finns i artens naturliga födointag och är inget artificiellt tillfört ämne genom hobbyn. En överdosering är ju fel i vilka fall som helst, men det är ju inte det som diskuterats först och främst här utan det var ju om det var mer fel att använda ett ljus som ger röd färg på fiskarna eller om det var mer fel att ge fiskarna astaxanthin för att förstärka fiskens färger...

        Studier runt ämnet astaxanthin och phytoplankton finns att läsa om i en forskning gjord på bl a Uppsala Universitet.



        Deelay: Jo jag har förstått att det skiljer sig mycket mellan vem som för sina gener vidare. Jag hade en hona som endast gav röda/orange/rosa yngel...aldrig blå hanar, och så hade jag en annan hona som gav ca 50/50 av röda honor och blå hanar. Så var det i varje kull de gav ifrån sig och det var rätt komiskt. Ändå svårt att visa på att någon av dessa kullar hade mest drag från hanen...
        Senast redigerad av StefanL; 17 april 2006, 02:10.

        Kommentar

        • Havs
          Användare
          • december 2004
          • 607

          #49
          Om det är korrekt att det finns astaxanthin i algmattan vid Minos Reef, eller möjligen något annat ämne som ger lite rödare färger, anser jag det vara helt OK att tillsätta astaxanthin i lagom mängd till räkmixen.
          Vad som är lagom mängd kanske vi inte har järnkoll på än, men Stefan har ju räknat en del och flera akvarister har börjat experimentera, däribland jag själv. Andra trådar tar upp blandningsproblematiken.
          Jag måste nog hålla med Stefan att det har blivit lite av häxjakt på just astaxanthin och dess färgförstärkande effekter. Har det varit likadant när spirulina introducerades i akvariekretsar?

          En fråga som jag ställt i denna tråd, är fortfarande obesvarad, som handlar om Rent Vattens första fråga. Nämligen den jag ställde i inlägg #26, om den räkmixmatning som K. Fohrman m.fl. experimenterade med hade färgförstärkande effekter länge, om bara matningen började tidigt i fiskens liv. Om det vore så vore det betydligt trevligare, än att de finare färgerna försvinner efter ca 3 veckor som någon nämnt.
          Jag har inte tillgång till den boken, där det står om Röd Zebra experimentet. Kanske någon kommer ihåg eller relativt lätt kan kolla upp det och delge iaf mig resultatet, please. Tack på förhand!
          Senast redigerad av Havs; 17 april 2006, 07:24.
          Min zoon

          Kommentar

          • medion
            Användare
            • augusti 2003
            • 243

            #50
            Rätta mig om jag har fel men jag vill minnas att man inte kan överdosera astaxanthin.
            D.v.s fiskarna kan bara dra nytta av det som kroppen klarar att ta hand om. Resten åker ju rätt igenom.

            Jämför det med tex c-vitaminer.
            Om du dricker c-vitamin (brustabletter) som är kraftigt överdoserat för människan så klarar ju kroppen bara av att ta upp en viss mängd. Resten åker ju rakt igenom.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #51
              Den överdosering som man kan ge med astaxanthin visas eventuellt i för starka färger, men även här finns det inget som visar på att astaxanthin skulle vara farligt för fisken i stora mängder. Jag har iallafall inte sett rapporter där de avråder från att ge astaxanthin i för stora mängder...men här någon gärna rätta mig.

              HazelCR: Astaxanthin utvinns från phytoplankton. Röd Zebra äter även denna plankton tillsammans med den algmatta som finns vid Minos Reef. De äter även små parasitdjur som kan liknas vid cyclops och de har hög nivå av astaxanthin genom att livnära sig på denna plankton.

              Denna plankton, phytoplankton, finns även i Östersjön där bristen av denna sägs vara uppbådet till M74-syndromet hos t ex lax.

              Kommentar

              • Havs
                Användare
                • december 2004
                • 607

                #52
                Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                Den överdosering som man kan ge med astaxanthin visas eventuellt i för starka färger, men även här finns det inget som visar på att astaxanthin skulle vara farligt för fisken i stora mängder. Jag har iallafall inte sett rapporter där de avråder från att ge astaxanthin i för stora mängder...men här någon gärna rätta mig.

                HazelCR: Astaxanthin utvinns från phytoplankton. Röd Zebra äter även denna plankton tillsammans med den algmatta som finns vid Minos Reef. De äter även små parasitdjur som kan liknas vid cyclops och de har hög nivå av astaxanthin genom att livnära sig på denna plankton.

                Denna plankton, phytoplankton, finns även i Östersjön där bristen av denna sägs vara uppbådet till M74-syndromet hos t ex lax.

                http://www.vaxtbio.uu.se/resfold/wanstrand.htm
                Det var kanske ett olyckligt, missvisande OM, som jag började mitt förra inlägg med. Jag tvivlar inte på det som du redan skrivit, angående astaxanthin.
                Min zoon

                Kommentar

                • rent vatten
                  Användare
                  • november 2005
                  • 530

                  #53
                  Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                  Varför inte? Vi är också djur...och vi har ett visst behov av olika ämnen som vi måste täcka upp annars blir vi svaga och bleka där vi till slut har lätt för att dra på oss sjukdomar. Sådana jämförelser kan man verkligen göra...även om man inte läst Darwin.
                  Hur blir ett djur starkt och motståndskraftigt enligt dig rent vatten?
                  Fjantigt? Jadu...det var ju en givande kommentar i diskussionen. Men det här har gått väldigt långt från utgångsfrågan så jag avslutar min del i diskussionen här.



                  Röd Zebra kan variera en del i den röda färgen, en del blir rosa och en del orange...direkt knallröda blir dom inte om man inte t ex urvalsodlar fram en rödare färg på dom. De kan bli rödare om man matar dom med t ex astaxanthin, men aldrig lika röda som om du har en redan röd från början. En hona kan avge mer rosa yngel än den andre honan, som avger röda. Det ligger mycket i generna hos respektive fisk hur deras avkomma blir...ibland har honans gener övertaget, ibland hanens. Just rosa tror jag ligger hos hanens gener då jag sett en del rosa i de blå hanar jag haft tidigare...men det är min amatör-teori.
                  De färger som ynglen visar i tidigt stadium (2-3cm) brukar bli den färgton de får när de blir vuxna.
                  Det jag menade med fjantig, var att jag trodde ni aktiva duktiga akvarister höll på bli osams.
                  Pågrund av min tråd. Jag själv är ganska ny inom akvarie hobbyn.Har haft malawi i ca 7-8 månader. Men tidigare hade jag bara sällskapsfiskar.

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #54
                    Haha...vi blir ofta osams...

                    Nej skämt åsido...det är många personer på forumet som har bestämda åsikter om saker och ting och då kan det säkert se ut som att det pågår en het debatt. Jag är väl en av de med bestämd åsikt...men hua vad snäll jag är egentligen. ;-)

                    Roligt med lite nya "ansikten" på forumet och i hobbyn! Välkommen och lycka till med din hobby. Jag hoppas att du trivs på forumet och att du kommer besöka det ofta. Forumet är en stor kunskapskälla så här är lite av ciklidvännernas mecka...

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #55
                      Ursprungligen postat av rent vatten
                      Det jag menade med fjantig, var att jag trodde ni aktiva duktiga akvarister höll på bli osams.
                      Pågrund av min tråd.
                      Det kan vara svårt o känna tempen på en diskussion i texformat =)
                      Om man inte för en diskussion om ämnet i fråga så blir det svårt att komma till nya insikter med resultat om man lever ytterligare en dag utan att man lärt sig något nytt =)
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • Anna Österman
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 282

                        #56
                        Ursprungligen postat av Byttorp
                        som med alla andra saker, lagom är väl bäst? Kan hålla med om att det känns lite fel när man enbart fokuserar på att få så starka färger som möjligt i syfte att kunna sälja sina fiskar enklare eller vad helst det månne vara. Vem är det som säger att just röd zebra skall vara helt utan fläckar eller sot för att vara snyggast? Jag har hört att det finns personer som gillar OB färgade fiskar också, jag säger då det, folk gillar då tydligen vad som helst
                        Mata som ni vill och tycker ni har samvete till, sen om det är för fiskens välbefinnande eller enbart för att få dom så röda som möjligt, ja det är väl upp till var och en, men kom inte och säg att det är för att försöka efterlika naturen så mycket som möjligt för det är ju bara strunt. .
                        Delar inställningen att man inte enbart ska fokusera på färgen. Det kan bli mycket fel, speciellt om det visar sig att den illröda fisken man odlar på har defekter som kanske gör fisken mindre livsduglig. Jämför med vita katter där 50% är döva och bland vita blåögda katter är 80% döva.

                        Men, ibland har ju naturen och människan mål som går att sammanföra. Läste en intressant artikel om guppy i tidskriften Akvariet någon i början av 90-talet att guppyhonor föredrar röda hanar då guppyns föda består av smådjur(kanske phytoplankton) som innehåller färger som gör de rödare färger starkare (låter misstänkt likt astaxantin i mina öron men artikeln sade inget om det). En röd är att alltså duktig på att skaffa föda och en bra partner. Det kan ju vara så att rödare honor uppfattas som bättre på att skaffa föda än blekare honor av hanarna.

                        En annan möjlig förklaring till skillnaderna i färg hos rödzebror kan vara när- och frånvaron av rovfiskar. När jag pluggade biologi fick vi höra om en studie på guppies i små pölar. När en rovfisk introducerades så blev hanarna mer färglösa efter några generationer genom selektion. Jag vet hur det ser ut vid minos Reef osv. och bollar därför tanken vidare.
                        Fiskar är vänner-inte mat!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...