Rödzebra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #16
    Hank: Det är intressant det där. Du menar att du rent mentalt måste veta exakt vilken färg dina rödzebror har för att ha ett gott samvete? Jag kan hålla med till viss del, men eftersom det rent visuella är en stor del av akvariehobbyn, varför kan man inte då välja en våglängd som förskönar? Förmodligen är inte ditt ljus korrekt heller, även om det kanske är mer korrekt.

    Då kan man fråga sig om det är rätt att de flesta som har diskus från svartvatten verkligen borde köra klart vatten? Rätt skall ju vara rätt...?! Eller?!?
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #17
      Latt filosofisk fraga men ar fisken rod nar man kor med Grolux? Personligen skulle jag ju vilja pasta det da fargen ar det som reflekteras. Manga djuphavsfiskar ar "knallroda" men i verkligheten morkbruna eftersom att det roda ljuset inte nar ner till dem. Dvs i sin naturliga miljo sa ar de bruna, men vid ytan roda.

      Edit: Jag har andrat massor i detta inlag da andra inlagg raderats + Hank och Zaphis har kommit till: Hank, haller med om att om folk skryter med sina tokroda zebror och brostar upp sig och jamfor med nagon som inte har lika roda, sa maste man ju kora med samma ljus.
      Senast redigerad av Ola Svensson; 13 april 2006, 15:50.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Havs
        Användare
        • december 2004
        • 607

        #18
        Jaha, då har jag missat någon intressant ordväxling, eller?

        Rätt svar på Rent vattens fråga var, att det var en korsning mellan en Röd Zebrahona och en L. Trevawaesehane. Jag har varit och tittat på hans fiskar idag. En bortförklaring från mig, är att jag skänkte bort fiskarna, när de var alldeles nyspottade, eftersom Rent Vatten så gärna ville ha blå Röd Zebrahanar. Och några mörka yngel fanns i denna kull.

        Sensmoral. Sprid inte nyspottade Malawis! Utan vänta, storleken har även här betydelse.
        Min zoon

        Kommentar

        • rent vatten
          Användare
          • november 2005
          • 530

          #19
          Det är ju roligt när man får fisk gratis.Men jag tycker det var bra att det var en korsning, får då betyder det att rödzebrorna FRÅN MIN KOMPIS inte är dåliga.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #20
            Ursprungligen postat av HazelCR
            Jaha, då har jag missat någon intressant ordväxling, eller?
            Nej, det var jag som bara tittade pa forsta sidan och inte och fick for mig att alla inlagg pa sidan tva gjorts medan jag skrev. Ber om ursakt for forvirringen. Det enda som andrats ar mitt inalagg.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #21
              Måste hålla med Hank här...Grolux är ett oärligt lysrör då det ger mest felaktiga färger än något annat rör jag sett. Hela karet blir sunkigt och skumt rödaktigt och jag gillar inte röret. Jag provade en gång att kombinera att Grolux med ett Triton rör från Interpet och det blev hur fel som helst...akvariet blev avdelat i två zoner pga Grolux svaga ljusåtergivning. Triton har ett starkare ljus och mer åt den klara, ljusblå tonen.

              Nu kombinerar jag Phillips Aquarelle rör med Hagen´s Power Glo rör och det ger ett snyggt och behagligt starkt ljus som återger fiskarnas färger på ett betydligt mer rättvisande sätt.

              Angående Röd Zebra som jag odlat en del genom åren så har det knappast att göra med att de blir rödare om man odlar på enbart röda hanar. Jag fick fram knallröda honor genom en delvis riktad urvalsodling men med enbart en blå hane. Ingen röd hane fanns i mitt kar som det odlades på och det hade knappast gett mer rödfärg på ynglen.

              Odla på rätt fiskar som har de egenskaper du önskar hos avkomman samt att ge dom ett foder som förstärker deras röda färg (förslagsvis räkmix med Naturose astaxanthin).
              Senast redigerad av StefanL; 14 april 2006, 02:22.

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #22
                Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                Måste hålla med Hank här...Grolux är ett oärligt lysrör då det ger mest felaktiga färger än något annat rör jag sett.
                __________________________________________________ ___________________
                ge dom ett foder som förstärker deras röda färg (förslagsvis räkmix med Naturose astaxanthin).

                Hm... så man kör lysrör som drar ner lite på rödfärgen men som senare kompenseras med ett färgförstärkande foder... =)
                Personligen tycker jag färgmatning är långt jobbigare än att välja en belysning som är förskönande. Att köpa ett gäng röda fiskar som efter 3 veckor bleknar e inte roligt alls =)
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #23
                  Ursprungligen postat av deelay
                  Hm... så man kör lysrör som drar ner lite på rödfärgen men som senare kompenseras med ett färgförstärkande foder... =)
                  Personligen tycker jag färgmatning är långt jobbigare än att välja en belysning som är förskönande. Att köpa ett gäng röda fiskar som efter 3 veckor bleknar e inte roligt alls =)
                  Om du matar fiskarna med astaxanthinberikat foder (finns i de flesta fodersorter nuförtiden, pellets/granulat, flingor etc). Viss kan det vara jobbigare att mata fiskarna så att deras färger förstärks...men de förstärks inte mer än det finns anlag för. Däremot finns det inga som helst anlag för att fiskarna blir röda av lysrör...eller att växter för en bisarr grön färg...eller gruset...eller att andra fiskar som inte alls är röda får någon sunkig rödaktig ton.

                  Å andra sidan deelay...hur roligt är det att köpa en röd fisk från ett kar där de gått i Grolux rör för att sedan chockeras av att fisken är rosa när man släpper ned den i sitt egna kar? Jag vet en del handlare som verkligen kör med Grolux för att framhäva färger på fiskarna och sedan tar de ut dom blekare än vad de ser ut att vara i karet...är det rätt? ;-)

                  En annan sak...VF Röd Zebra är ofta riktigt orangeröda...odlade Röd Zebra är ofta blekorange/gula till rosa...sällan man ser riktigt röda...är det då mer rätt att ge dom en lysrörsmiljö än att försöka återskapa artens verkliga färger genom urvalsodling och fodertillskott?

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #24
                    Stefan

                    Kan säga så här... kom in ett parti från en odlare i en butik här i sthlm, dom va såååå röda =) sjukt röda... 4veckor senare såg dom ut som man doppat dom i klorin. Det går att färgmata långt utöver vad dom har genetiska anlag för, långt utöver =) Klockan e mycket nu så jag ger dig delvis rätt på lysrörspunkten hehe=)
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #25
                      Ursprungligen postat av deelay
                      Stefan

                      Kan säga så här... kom in ett parti från en odlare i en butik här i sthlm, dom va såååå röda =) sjukt röda... 4veckor senare såg dom ut som man doppat dom i klorin. Det går att färgmata långt utöver vad dom har genetiska anlag för, långt utöver =) Klockan e mycket nu så jag ger dig delvis rätt på lysrörspunkten hehe=)
                      Jo det förstår jag att de kan övermatas med färgförstärkare. Men tappet av färgprakt sker även för VF genom foder som inte är speciellt bra osv...så det kan nyanseras hur länge som helst det här.

                      Om handlaren köpt odlade fiskar så bör han kanske ta reda på varför de är sååå röda och då informera sina kunder om att de bör ge astaxanthinberikat foder. Odlaren har ju ett ansvar att inte lura sina kunder, precis som handlaren. Jag gillar inte sådant här utan ser hellre att de är urvalsodlade i sådana fall. Jag försöker verkligen inte förvanska mina fiskars naturliga färgprakt utan mer tillgodose det potential fiskarna har. Det menas med att överdosering inte är att föredra och det rådet ger jag aldrig heller.

                      Sedan tycker jag att astaxanthin oförtjänt får negativa omdömen om man ser det enbart som en färgförstärkare. Ofta innehåller astaxanthin produkter så mycket mer näringsvärden som är väldigt nyttigt för fiskarnas välbefinnande så det är tråkigt att det diskuteras i negativa termer och att produkten används för ibland negativa ändamål.

                      Kommentar

                      • Havs
                        Användare
                        • december 2004
                        • 607

                        #26
                        Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                        Angående Röd Zebra som jag odlat en del genom åren så har det knappast att göra med att de blir rödare om man odlar på enbart röda hanar. Jag fick fram knallröda honor genom en delvis riktad urvalsodling men med enbart en blå hane. Ingen röd hane fanns i mitt kar som det odlades på och det hade knappast gett mer rödfärg på ynglen.

                        Odla på rätt fiskar som har de egenskaper du önskar hos avkomman samt att ge dom ett foder som förstärker deras röda färg (förslagsvis räkmix med Naturose astaxanthin).
                        Det kanske inte ligger något i det där med att odla på blå hanar, men kanske har människor trott så iaf, eftersom det är en stor skillnad på vad vi har i våra kar och vad som finns i malawisjön. Jag hörde det på omvägar från en aktad akvariebutik, så sent som för bara någon månad sedan.

                        Räkmix med astaxanthin gjorde jag för första gången i början av denna vecka. Jag tänkte prova att mata Röd Zebra och Goldenyngel i ett mycket tidigt skede. Förhoppningsvis kan det ge effekt på fisken färger hela livet eller i varje falll längre än 3-4 veckor, om man slutar.
                        Visst var det väl så att K. Fohrmans m.fl. försök med Röd Zebra gav det resultatet att alla fiskarna fick i princip lika röd färg, men att färgerna höll i sig längre om matningen med räkmix startade tidigt i fiskens liv?
                        Senast redigerad av Havs; 17 april 2006, 07:25.
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Hank
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1321

                          #27
                          Ok, om vi säger så här:
                          Hade BARA zebrorna (och andra röda firrar), men inte övrig inredning varit röda, hade grolux varit ett kanonrör!
                          Nu ser ju allt, stenar, sand, växter mm, rödlila ut :/
                          /#378 Hank
                          Zoonen:
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                          NCS medlemsbilder:
                          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                          Kommentar

                          • rent vatten
                            Användare
                            • november 2005
                            • 530

                            #28
                            Mina korsningar är nu borta ur karet. Men i dag ska det införskaffas nya rödzebror.

                            Kommentar

                            • rent vatten
                              Användare
                              • november 2005
                              • 530

                              #29
                              Det blev 5 röda och 2 blå rödzebror. Och fina var dom me.

                              Kommentar

                              • malawijanne
                                Banned
                                • november 2005
                                • 3217

                                #30
                                ola man får väl hoppas att du inte menar mig när du skriver att folk skryter med sina tokröda rödzebror och bröstar upp sig . det tog väldigt lång tid innan jag gav mig på att skriva i forumet, men jag läste det mycket innan jag tog modet till mig att skriva.
                                men jag tyckte att med min erfarenhet att odla ciklider så kanske jag hade något att lära ut, sedan la jag ut lite bilder på mina röd zebra och hongie som jag vet är väldigt röda , utan groluxrör och dom är inte fotoshoppade. ett litet pass till hank, som tydligen har mycket kommentarer om både lysrör och fotoshoppande när det gäller röda fiskar, kom hem till mig och titta hur mina fiskar ser ut i verkligen så kommer du att se att dom har väldigt mycket rött i sig, eller det kanske bara är den berömda svenska avundsjukan som det gäller, och det riktar jag till både forumsvärden ola (han borde veta bättre) och även hank.mvh janne

                                Kommentar

                                Arbetssätt...