Rödzebra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rent vatten
    Användare
    • november 2005
    • 530

    Rödzebra?

    Hur vanligt är det att man får rödzebrayngel, som är väldigt ljusrosa och med pigmentfläckar?
    Kan det bero på att hanen är blå eller?
    Eller beror det på fel utfodring?
    Eller vad kan det annars bero på ,om det inte skulle vara en korsning.?
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    En förklaring är att de får pigmentfläckar av foder med hög spirulinahalt. Jag vet detta med säkerhet då mina rödzebror kan gå upp och ner i antal fläckar efter vad jag matar med. Mina är något fläckiga just nu beroende på att jag kört spirulinaflingor ett tag. Det är dock på väg bort efter byte av foder. Jag vet dock folk som påstår att det inte har med spirulina att göra, men de vet nog inte vad de snackar om

    Däremot har jag inte sett det på små yngel (mindre än 3cm). Är dina det? Har du matat med spirulina?
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • rent vatten
      Användare
      • november 2005
      • 530

      #3
      Mina yngel är 25mm.Och jag har spirulinapulver i räkmixen.Det kanske är förklaringen till pigmentfläckarna. Men att de är ljusrosa då, vad beror det på.Min förra kull var mycket mera röd, men visst fanns där också tendens till pigmentfläckar men det har växt bort på dom.

      Kommentar

      • Anna Österman
        Användare
        • mars 2006
        • 282

        #4
        Blev nyfiken på detta och slog upp rödzebran i "Malawiciklider i sin naturliga miljö" av Ad Konings. I den står det att de flesta rödzebror som exporterades på 70-talet kom från Minos Reef eftersom denna population har de rödaste honorna. det finns även OB-honor i den populationen som lever sida vid sida. Kan detta vara en förklaring? jag har inte koll på hur OB och O nedärvs.

        Mina rödzebra-yngel är också ljusa i början men idag är de mörka. Jag tror att det kan vara en viss genetisk variation i färgen. Fiskar är ju inte lika petiga i sitt partnerval som vi ciklidister är (med fiskarnas alltså)
        Fiskar är vänner-inte mat!

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #5
          att odla fram röd zebra, och att få fram yngel med bra färg.
          det finns tre viktiga saker att ta hänsyn till. dom svarta fläckarna på huvudet
          . det vet jag att man kan få utav att mata med för mycket spirulina, eller den genetiska variationen. vill man få mindre svarta fläckar mata mindre med spirulina, den genetiska variationen plocka ut dom djur med minst svart på och urvalsodla dom djuren, det vill säga att man inavlar dom. inget nytt blod där. jag har också märkt att om rödzebra går mot ljus inredning så kan dom bli väldigt ljusa i färgen, alltså väldigt dålig färg på dom.
          vill man sedan få rödzebran väldigt röd i färgen så mata endast med räkmix spetsat med astaxanthin då får kanonröda rödzebror, titta på min zoon hur mina rödzebror ser ut, inga svarta fläckar där och väldit röda i färgen. mvh janne

          Kommentar

          • Hank
            Användare
            • april 2002
            • 1321

            #6
            ALLT blir rött med Groluxrör
            (fast frigolit blir tydligen lila)
            /#378 Hank
            Zoonen:
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

            NCS medlemsbilder:
            http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

            Kommentar

            • Havs
              Användare
              • december 2004
              • 607

              #7
              Ursprungligen postat av CrimsonAnna
              Blev nyfiken på detta och slog upp rödzebran i "Malawiciklider i sin naturliga miljö" av Ad Konings. I den står det att de flesta rödzebror som exporterades på 70-talet kom från Minos Reef eftersom denna population har de rödaste honorna. det finns även OB-honor i den populationen som lever sida vid sida. Kan detta vara en förklaring? jag har inte koll på hur OB och O nedärvs.

              Mina rödzebra-yngel är också ljusa i början men idag är de mörka. Jag tror att det kan vara en viss genetisk variation i färgen. Fiskar är ju inte lika petiga i sitt partnerval som vi ciklidister är (med fiskarnas alltså)

              Eftersom jag skänkt de Röd Zebraynglen som "Rent vatten" inleder tråden med, så kan jag ge lite mer bakgrundsinformation. De fiskar som gett upphov till ynglen är F1 från Minos Reef, köpta som OB Röd Zebra. Hanen är blå och de två honorna är röda, men med några pigmentfläckar, ingen speciell gråhet i pannan.
              Min zoon

              Kommentar

              • rent vatten
                Användare
                • november 2005
                • 530

                #8
                Kommer alla rosa yngel bli röda när de är vuxena eller.

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  Ursprungligen postat av Hank
                  ALLT blir rött med Groluxrör
                  (fast frigolit blir tydligen lila)
                  Måste bara fråga för jag har inte förstått ännu, hatar du eller älskar du grolux =)
                  Man ser inte innlägg så ofta från dig längre men ofta så har du "grolux med" i meningarna.

                  ps. bara lite nyfiken.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • rent vatten
                    Användare
                    • november 2005
                    • 530

                    #10
                    Jag personligen tror inte ett dugg på att lysrören skulle göra fiskarna rödare.

                    Kommentar

                    • bmwpower
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1934

                      #11
                      lysrören kan göra väldigt mycket på en rödzebra,det finns många butiker som har lysrör som framhäver det röda.

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        #12
                        Visst framhäver Gro Lux färgen hos Rödzebra! Ju äldre rör desto mer. Affärer som kränger Rödzebra borde dock ha "vanliga" rör till dem,anser jag.
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • Havs
                          Användare
                          • december 2004
                          • 607

                          #13
                          Ett annat intressant gammalt spörsmål är, om det är mindre bra att odla på en blå hane, om man vill ha så röd avkomma som möjligt?
                          Åsikter, erfarenheter?
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • Anna Österman
                            Användare
                            • mars 2006
                            • 282

                            #14
                            Ursprungligen postat av HazelCR
                            Ett annat intressant gammalt spörsmål är, om det är mindre bra att odla på en blå hane, om man vill ha så röd avkomma som möjligt?
                            Åsikter, erfarenheter?
                            Har inga erfarenheter men jag tror inte att det spelar någon Om jag minns rätt så lever de ju blandat i sjön.

                            Däremot kan ju urvalsodling ha spelat in efftersom akvarister selekterat ganska ganska hårt på rosa hanar och starkt färgade honor så kan det ju vara så att rosa hanar pga av urvalsodling ger ngt rödare yngel. Fiskars färger påverkas ju av fodret och då vi akvarister i fallet rödzebra vill ha starka röda färger så har vi selekterat de fiskar som har lätt för att lagra in det röda pigmentet i kromatoforerna(=fiskens färgceller) så på det sättet kan det nog vara skillnad.
                            Fiskar är vänner-inte mat!

                            Kommentar

                            • Hank
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1321

                              #15
                              Ursprungligen postat av deelay
                              Måste bara fråga för jag har inte förstått ännu, hatar du eller älskar du grolux =)
                              Man ser inte innlägg så ofta från dig längre men ofta så har du "grolux med" i meningarna.

                              ps. bara lite nyfiken.
                              Kanske inte precis hatar Grolux, men tycker det är ett onaturligt och oärligt ljus.
                              Kan bara inte låta bli att kommentera att det ofta är groluxrör inblandade när det ska visas upp RÖDA rödzebror
                              Och nej, dom blir inte rödare, dom SER rödare ut....
                              /#378 Hank
                              Zoonen:
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                              NCS medlemsbilder:
                              http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                              Kommentar

                              Arbetssätt...