Få dem till o käka granulat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    #31
    Ursprungligen postat av Micke Jarhl
    Tjena!
    http://www.aleds.se/ här är deras hem sida alex maila och hör om dom har en återförsäljare eller nåt i Norr.
    Jep, har nu mailat till en av snubbarna på Åleds.

    Ursprungligen postat av cougar
    Torrfodret är så bra nuförtiden att mina diskusar uteslutande får tetradiskus granulat och tropicals d50 flingor. DOm växer som hästar (eller annat djur som växer fort) och alla är friska och pigga. Skulle _aldrig_ mixtra med mat som ens har en liten risk att det kan göra mig sjuk. Och definitivt inte röda mygg, det är inte ens så särskilt mkt näring i det och dom kan lätt bli bortskämda och bara vilja äta det sen.
    Jo, håller delvis med. Men eftersom dessa diskusar vägrade att käka något annat kör jag nu till att börja lite med detta, bara för att få dem till o käka. Sen igår när jag gav dem röda mygg så kommer de fram nu hela tiden och tigger mat. Det har dom aldrig gjort tidigare. Alla mina odlade diskusar äter granulat med stort behag.

    Köpte även idag lite frysmat, bla. mysis Fina Fisken. Men det är rejält smuligt, dock är mysisräckorna fina och stora, man kanske borde tina upp det och skölja ur litegrann före. Diskusarna smakade på det, inte mer. Men bara det är en stor framgång!! Ska nu försöka få dem till o äta det lite smått, vilket inte verkar vara helt omöjligt.

    Tack även Wilhelm för ditt svar!
    Mvh Alex

    Kommentar

    • Danne_K
      Användare
      • februari 2006
      • 777

      #32
      de är ju bara att instämma det skitar ner nå oerhört.. har testat att skölja dom det blir bätre men tycker ändå att det skitar ner för mycket för att ja ska sätta det i mitt akvarium. (är ju lite jobbigt att rengöra med alla växter osv..)

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • oktober 2003
        • 3615

        #33
        De övriga i gruppen började helt plötsligt färga ut.
        Mvh Alex

        Kommentar

        • olof
          Användare
          • april 2002
          • 1823

          #34
          Hej!

          De där discusarna är grymt snygga Alexander. Vad är det för fångstplats på dem?

          När jag fick hem mina Hantelciklider åt de enbart röda mygg larver, de spottade ut min räkmix och torrfoder var inte att tänka på. Jag fortsatte ändå att mata flaggcikliderna jag hade då med räkmix och efter en tid (och allt längre mellan utfodringarna med mygglarver) började hantlarna äta mixen. Idag äter de (eller försöker äta) allt jag stoppar i akvariet.

          Ta det lungt med discusen och få dem ordentligt acklimatiserade först så kan du säker lära dem att ta annat foder med tiden.

          Försiktighet med hanteringen av rödamygg är ju också att rekomendera, gärna plasthandskar osv.

          Mvh

          olof
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          • Alexander Ylipää
            Användare
            • oktober 2003
            • 3615

            #35
            Hej hej Olof!

            Dessa diskusar är fångade vid tefé floden.

            Man ser för varje dag hur de mer och mer de börjar etablera sig i karet. från att vara lite passiva till att skumma omkirng i karet dagarna ända blir det roligare och roligare att studera dem!

            Tack för dina goda råd ang. utfodringen.
            Mvh Alex

            Kommentar

            Arbetssätt...