Få dem till o käka granulat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    #16
    HA HA HA !!!!

    Prövade att mata med Röda Mygglarver. Vilken syn!!! Hela diskusgruppen störtade mot myggkakan som låg guppandes på ytan. Jag själv blev tom. blöt av vattenstänket. Trodde scalarerna skulle vara för "på" och hinna äta upp käket innan diskusarna, men scalarerna hade intefan en chans!!! Nu far dom frenetiskt och letar efter myggisar och är mycket aktivare.

    Tror dock inte jag ska endast mata med röda mygg, ska försöka få dem till o äta lite mysis och vita mygg osv.


    He he he...Nu blev det roligare
    Mvh Alex

    Kommentar

    • Leopoldi
      Användare
      • februari 2004
      • 1082

      #17
      Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
      HA HA HA !!!!

      Prövade att mata med Röda Mygglarver. Vilken syn!!! Hela diskusgruppen störtade mot myggkakan som låg guppandes på ytan. Jag själv blev tom. blöt av vattenstänket. Trodde scalarerna skulle vara för "på" och hinna äta upp käket innan diskusarna, men scalarerna hade intefan en chans!!! Nu far dom frenetiskt och letar efter myggisar och är mycket aktivare.

      Tror dock inte jag ska endast mata med röda mygg, ska försöka få dem till o äta lite mysis och vita mygg osv.


      He he he...Nu blev det roligare
      Försök att komma ifrån röda mygg så fort du kan. Dom brukar bli minst lika lyckliga över fryst artemia och mysis. Fördelen med dessa foder är att det också finns näring i dom.

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • oktober 2003
        • 3615

        #18
        Jo, det är klart. Men vad är nackdelen med röda mygg förutom allergirisken?
        Mvh Alex

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #19
          Röda mygg är ett toppenfoder - just för att många firrar älskar det. Får man fatt i rätt kvalisort på dem är det inget problem med näringsinnehållet heller. Åleds är bra, t ex. Nackdelar som brukar framhållas är att man sällan vet var de kommer ifrån - röda mygg brukar leva i rätt skitiga miljöer, och det diskuteras därmed om de kan innehålla miljögifter. Ingen aning om vad det ligger i det när det gäller dem som vi matar våra firrar med. De innehåller inte heller särdeles mycket ballast, så fiskmagarna får rätt lite att jobba med. Kan leda till förstoppning/magproblem (Troffar/Mbunas mår inte bra av det).

          Gött att de började käka i allafall - men det är klokt att växla med annat foder också. Försök få över dem till annat foder så mycket det går. Underskatta inte allergirisken - jag hör också till dem som numera är så känsliga mot dem att jag får utslag på armarna om jag rotar i ett kar där man matat med röda mygg.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • drd
            Användare
            • december 2004
            • 1112

            #20
            Mina vf diskus får svarta mygg,röda mygg och artemia och ett par gånger i veckan stendkers mix och var dag käkar dom granulat.

            Denna blandade kost försöker dom få i sig i kamp med jättealtumen så när det vankas mat så nästan slåss dom om vem som kan få ner mest käk på kortast möjliga tid.

            Det där med röda mygg och farligheter och så där det köper jag men är man väldigt noga med att dels skölja myggen under kranen så dom tinar + att man spolar väck en hel del skit tror jag så fungerar det alldeles kanon att mata med.

            Jag tror oxå att vf diskus är mindre känslig i mag/tarmsystemet än odlade varianter så att risken att dom blir sjuka av mygg t.ex är mindre än annars.

            Mina odlade diskus typ blue diamond och rödturkos och allt vad dom nu heter är ju hos sina uppfödare säkert enbart uppmatade på så mycket hjärtmix dom bara kan få i sig för att bli stora snabbt så därför tror jag att dom klarar varierad kost sämre ibland.

            Lite av mina tankar och erfarenheter med matningen iaf.....
            // drd

            Nu med ännu fler malar.......L046 igen

            Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
            Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

            Kommentar

            • Leopoldi
              Användare
              • februari 2004
              • 1082

              #21
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Röda mygg är ett toppenfoder - just för att många firrar älskar det. Får man fatt i rätt kvalisort på dem är det inget problem med näringsinnehållet heller. Åleds är bra, t ex.
              Ja visst fiskarna älskar, Tyvärr så är ju inte allt som är gott nyttigt.
              Håller inte med om att det finns bra och dåligt näringsvärde i olika sorters röda mygg. Skulle vara intressant att höra vad du fått denna info ifrån?

              Kommentar

              • Danne_K
                Användare
                • februari 2006
                • 777

                #22
                Ursprungligen postat av wofflan
                ni måste ju ha hur mycket mygglarver som hellst uppe hos dig, övervintrar inte vissa mygg som larver under isarna?
                helt riktigt
                hmm tror du de funkar med en småläning? har lite svårt att få tag på skåningar men har en småläning på jobbet. skulle det funka att ställe ut han på en myr tror ni?

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #23
                  Leopoldi,
                  sant att inte allt som är gott är nyttigt. Baserar min åsikt dels på egna (gamla) erfarenheter av röda mygg, där en del uppenbarligen måste ha misshandlats vid hanteringen, medan andra har hanterat dem bra. Åleds hanterar dem (och annat foder) bra. Näringsvärdet i de röda mygg som är kasst hanterade är sämre än i de som hanterats bra, menar inte att det är skillnad på något annat sätt.

                  Dessutom vet jag att många verkligt duktiga odlare kör med bland annat röda mygg - varför gör de det om det inte är ett bra foder?

                  Googlade runt lite kvickt, och hittar faktiskt ingenstans att det skulle vara ett kasst foder rent näringsmässigt. Några analyser visade att de innehåller lite mindre av det mesta än artemia, men ingen större skillnad.

                  Vad baserar du din info på?

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • drd
                    Användare
                    • december 2004
                    • 1112

                    #24
                    Ursprungligen postat av Danne_K
                    helt riktigt
                    hmm tror du de funkar med en småläning? har lite svårt att få tag på skåningar men har en småläning på jobbet. skulle det funka att ställe ut han på en myr tror ni?

                    *LOL*
                    // drd

                    Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                    Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                    Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #25
                      Jag tror inte smålänningar funkar alls lika bra som skåningar. En smålänning har sett både myrar och mygg innan, och så är de rätt kvicka av sig. En skåning har varken sett myr eller mygg innan och är betydligt sävligare. Chansen att skåningen står kvar borde vara mycket, mycket större...
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Alexander Ylipää
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 3615

                        #26
                        Här i norrbotten finns det i princip bara "Fina fiskens" Frysfoder. (Undantaget nått konstigt märke som har tjocka "kuber" var för sig istället för en hel kaka) Någon som vet kvalitén på det?

                        Vi har inte så mycket att jämnföra med så jag måste säga att fina fiskens käk är bra, förutom deras skräpiga artemia! Tacka vet jag Golden Gate!

                        Kan man beställa från någon lite åleds frysmat? Verkar ju vara kanonkäk!
                        Mvh Alex

                        Kommentar

                        • Micke Jarhl
                          Användare
                          • april 2002
                          • 2277

                          #27
                          Tjena!
                          http://www.aleds.se/ här är deras hem sida alex maila och hör om dom har en återförsäljare eller nåt i Norr.
                          Micke Jarhl Med akvarium!

                          Kommentar

                          • Danne_K
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 777

                            #28
                            jag kör ju med fina fiskens foder för det mesta och golden gate artemia men har ju inte så mycke jämföra med som sagt är ju i princip det enda man kan få tag på här men funkar då bra för mig.. har även testat den dära jätte förpakningen med artemia som rolle har men var väldigt mycke vatten i den. tog upp det med rolle idag han sa dock att det inte brukar vara så att ja kanske har fått nå bottenskrap eller nå sånt

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #29
                              Torrfodret är så bra nuförtiden att mina diskusar uteslutande får tetradiskus granulat och tropicals d50 flingor. DOm växer som hästar (eller annat djur som växer fort) och alla är friska och pigga. Skulle _aldrig_ mixtra med mat som ens har en liten risk att det kan göra mig sjuk. Och definitivt inte röda mygg, det är inte ens så särskilt mkt näring i det och dom kan lätt bli bortskämda och bara vilja äta det sen.

                              Kommentar

                              • Wilhelm
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9122

                                #30
                                Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                                (Undantaget nått konstigt märke som har tjocka "kuber" var för sig istället för en hel kaka) Någon som vet kvalitén på det?
                                Kvalitén på detta foder är varierande har jag märkt. Man måste vara observant när man köper dessa o kolla på dom ordentligt, så det inte finns några vattenkristaller i förpackningen.
                                Cyclops av detta märke har varit bra, men inte daphnieförpackningen (fiskarna åt inte av det).
                                mvh Wilhelm

                                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                                www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...