Få dem till o käka granulat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    Få dem till o käka granulat

    Nu har jag haft mina vildfångade gröna diskus i cirkus en vecka. Har enbart gett dem granulat i små omgångar. Har sett en äta lite lite smått, men bara när käket ligger på botten. De övriga fem är helt ointresserade. Min fråga är, hur länga kan man nöta denna process, utan att de tar skada såsom avmagring osv. ?

    Kan tillägga att de är omkring 13-15 cm.
    Mvh Alex
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Du kan förmodligen köra på processen tills de svälter ihjäl. VF-firrar är vana vid annat foder helt enkelt. Mata med levandefoder (finns många sötvattensräkor som är enkla att odla), växla med skvättar av fryst artemia (går ofta hem hos alla firrar) och kör på med granulatet om någon av dem äter det - men mata bara lite (men väldans gärna ofta), vad du än matar dem med. Kolla upp vad importören gett dem. Har de kommit hyfsat direkt till ditt kar så har du en klar utmaning i att mata upp dem. VF-discus är inte de enklaste att få att käka. En verkligt bra discus är bred över pannan, vad jag har lärt mig - och av de VF jag sett så är de oftast rätt tunna över pannan. Tar ett bra tag innan de är i vettig kondis. Kolla även vad drd matar sina discus med, han har VF, men av annan form om jag inte missminner mig.

    Fick du fatt i dem i Gbg?

    Lycka till!!

    /P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • odis
      Användare
      • juli 2003
      • 74

      #3
      Kolla med butiken där du köpte dem, (TROP?), vad de fått för foder och testa med det.
      //Anders

      http://www.hallandsakvaristerna.org
      http://www.gcg.se
      http://www.ladycoons.se

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • oktober 2003
        • 3615

        #4
        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Du kan förmodligen köra på processen tills de svälter ihjäl. VF-firrar är vana vid annat foder helt enkelt. Mata med levandefoder (finns många sötvattensräkor som är enkla att odla), växla med skvättar av fryst artemia (går ofta hem hos alla firrar) och kör på med granulatet om någon av dem äter det - men mata bara lite (men väldans gärna ofta), vad du än matar dem med. Kolla upp vad importören gett dem. Har de kommit hyfsat direkt till ditt kar så har du en klar utmaning i att mata upp dem. VF-discus är inte de enklaste att få att käka. En verkligt bra discus är bred över pannan, vad jag har lärt mig - och av de VF jag sett så är de oftast rätt tunna över pannan. Tar ett bra tag innan de är i vettig kondis. Kolla även vad drd matar sina discus med, han har VF, men av annan form om jag inte missminner mig.

        Fick du fatt i dem i Gbg?

        Lycka till!!

        /P
        Ja, jag kanske får helt enkelt nöja mig med att de smakar på det åtminstone. Två i gruppen ser jag att är lite tunna om pannan, därav är jag lite fundersam om det är lönt i längden att fortsätta såhär. Varför jag vill vänja dem till torrfoder är för min egen bekvämlighet först och främst, men också för att de ska få i sig de vitaminer som behövs.

        Diskusarna är upplockade från trop i göteborg, helt korrekt.

        odis: Jag har för mig att han matade dem med röda mygg när jag var där, men kan höra mig med honom så får jag se.
        Mvh Alex

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
          Ja, jag kanske får helt enkelt nöja mig med att de smakar på det åtminstone. Två i gruppen ser jag att är lite tunna om pannan, därav är jag lite fundersam om det är lönt i längden att fortsätta såhär. Varför jag vill vänja dem till torrfoder är för min egen bekvämlighet först och främst, men också för att de ska få i sig de vitaminer som behövs.

          Diskusarna är upplockade från trop i göteborg, helt korrekt.

          odis: Jag har för mig att han matade dem med röda mygg när jag var där, men kan höra mig med honom så får jag se.
          Mm, som jag ser det handlar det då enbart om din bekvämlighet. Vilket inte är något fel, men en bra utgångspunkt för framtida matnings-strategi. Om du vill att de ska få i sig allt som är nödvändigt, inklusive vitaminer, så rular levandefoder. Enkelt på ett sätt, svårt på andra sätt.

          Röda mygg har jag slutat tänka på då jag själv är allergisk som Sören mot dem, men många firrar älskar dem. Klipper de sådana så varva med det (om du inte själv är allergisk mot dem alltså). Fortsätt varva med granulat eller annat torrfoder i små mängder och se vad de tar.

          Är du själv tveksam till allergi mot röda mygg, eller har andra allergier så lägger jag till en varning om att just röda mygg kan framkalla extremt starka allergiska reaktioner på mycket kort tid. Ta sådant på allvar, jag har personligen fått några verkligt snabba allergichocker och det är verkligen inte alls skoj. De som inte är allergiska mot röda mygg kan jag bara avundas.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Alexander Ylipää
            Användare
            • oktober 2003
            • 3615

            #6
            Ja, men just nu vill jag bara få dem till att äta. I skrivandets stund ser jag nu att denne ende diskus äter granulat utan större besvär och är rejält kulen om magen.

            Angående röda mygglarver har jag aldrig stött på några problem. Men då har jag hanterat det väldigt försiktigt och tvättat händerna varje gång. Vilket jag tror alla gör som hanterar röda mygg.

            Här i norr är det väldigt svårt att få tag på levandefoder. Möjligtvis mygglarver kan man hitta, men har inte riktigt ansträngt mig än Det är väl snart säsong för mygglarvernas återkomst?

            Jag ska nu även försöka höja temperaturen till 30 grader och se hur de reagerar, bara för att få ingång ämnesomsättningen lite mer.

            Trevligt att bolla fram lösningar med dig Patrik!


            Återkommer med resultet!
            Mvh Alex

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Alexander,
              köp några små sötvattensräkor. Enklare att odla än Guppy och suveränt levandefoder. Enda problemet är att någon annan akvarist blir upprörd om du matar dina Discus med Red Cherry-räkor... men fint foder till fina fiskar, liksom.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • odis
                Användare
                • juli 2003
                • 74

                #8
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Enklare att odla än Guppy och suveränt levandefoder
                Det låter intressant! Har du något tips?
                //Anders

                http://www.hallandsakvaristerna.org
                http://www.gcg.se
                http://www.ladycoons.se

                Kommentar

                • wofflan
                  NCS Medlem
                  • september 2003
                  • 660

                  #9
                  Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                  Här i norr är det väldigt svårt att få tag på levandefoder. Möjligtvis mygglarver kan man hitta, men har inte riktigt ansträngt mig än Det är väl snart säsong för mygglarvernas återkomst?
                  ni måste ju ha hur mycket mygglarver som hellst uppe hos dig, övervintrar inte vissa mygg som larver under isarna?
                  Mvh Fredrik

                  Kommentar

                  • Björn
                    Användare
                    • april 2002
                    • 787

                    #10
                    Framåt sommaren måste det vara hur lätt som hellst att fånga myggor med en finmaskig håv. Det är säkert kanonmat för insektsätande fiskar. Vet inte vad myggorna tycker om er norrlänningar, men oss skåningar brukar dom gilla. Så ställ en skåning på myren och svep en finmaskig håv runt honom ett par varv så har du nog ett par kilo myggor inom en halvtimme =)

                    Mvh
                    Björn

                    Ps. Krossade myggor borde väl gå att frysa?
                    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                    Kommentar

                    • Anna Österman
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 282

                      #11
                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Är du själv tveksam till allergi mot röda mygg, eller har andra allergier så lägger jag till en varning om att just röda mygg kan framkalla extremt starka allergiska reaktioner på mycket kort tid. Ta sådant på allvar, jag har personligen fått några verkligt snabba allergichocker och det är verkligen inte alls skoj. De som inte är allergiska mot röda mygg kan jag bara avundas.

                      Hilsen,

                      P
                      Jag kan bara berätta att jag har en vän i Stockholms Akvarieförening som blev allergisk mot röda mygg. Han är inte bara så känslig att han kan känna om någon matat med det genom att sticka handen i akvarievattnet. Han har också blivit skaldjurs-allergiker med allt tråkigt som det innebär.

                      Jag avråder bestämt från röda mygg. Det så mycket bättre foder ute som är lika bekvämt.
                      Fiskar är vänner-inte mat!

                      Kommentar

                      • andreassofus
                        Användare
                        • april 2006
                        • 34

                        #12
                        Ursprungligen postat av Björn
                        Framåt sommaren måste det vara hur lätt som hellst att fånga myggor med en finmaskig håv. Det är säkert kanonmat för insektsätande fiskar. Vet inte vad myggorna tycker om er norrlänningar, men oss skåningar brukar dom gilla. Så ställ en skåning på myren och svep en finmaskig håv runt honom ett par varv så har du nog ett par kilo myggor inom en halvtimme =)

                        Mvh
                        Björn

                        Ps. Krossade myggor borde väl gå att frysa?

                        de vore en bra ide om man kan mata sina discusar med myggor.. de skulle ju bli billigt
                        hur fångar man lättast myggor om man inte har en "skåning" liggandes

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #13
                          man kanske skulle starta en ny tjänst, export av skåningar för myggfångning. Tror man kunnat tjäna en hacka =)
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • wofflan
                            NCS Medlem
                            • september 2003
                            • 660

                            #14
                            du kanske skulle kunna fånga dem Jonas genom att svepa med håret
                            Mvh Fredrik

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #15
                              odis,
                              vilken som helst av de mindre. Neocaridina brukar de heta på latin, några exempel är Bee shrimp, Tiger shrimp och Cherry-räkor. Ge dem ett eget kar på ca 30 liter, kör med luftdrivet filter, mata och byt vatten. That´s it. Inom två månade borde du ha ett bra gäng, och om du bara ser till att inte plocka ut några honor med rom så kommer det med tiden en brytpunkt där det verkligen exploderar.

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...