ny discusägare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andreassofus
    Användare
    • april 2006
    • 34

    #46
    Ursprungligen postat av calle-hallabro
    Du har ju ett helt nystartat kar enlig min mening, så det kan vara förmycket fisk i detta!
    För när du har det tommt så får ju bakterierna inget att jobba med, -> de dör!
    Bara för att man har ett stort kar som har gått med 5st Guppy under månader, betyder inte att du kan byta ut dessa mot 20 Discus och tro att du har en tillfredställande balans.

    Disus MÅSTE inte ha mat 5 gånger /dag, de flesta av våra får 2-3/dag.
    Att hiva ner massa mat i ett nystartat kar med mycket fisk som är stressade + låg temp är enligt min uppfattning INTE bra.

    Man får helt enkelt börja försiktig och mata dem med det de äter, äter dem inte så hjälper det inte hur mycket mat de har, utan detta blir bara en ond cirkel som förvärras.

    UV-C kan förhindra/försena bakterietillväxten i ditt nystartade kar.

    Dina alger påvisar en obalans = ej fungerande bakteriekultur.

    //Calle

    ok, ja har 6st discus som är 7-10cm.
    mina får oxå mat 3 gånger om dan.. inte för lite alltså?? de e ju bra i så fall
    är 30.5 grader för låg temp???
    alla äter som galningar utom en ibland 2
    ja har stängt av mitt uv filter nu.. ska ja ha de avstängt ett tag ddå???


    jo då e de kanske inte så konstigt att ja får alger... hur ska ja göra då för att få mer balans?? vänta o se glad ut eller?? o ha tålamod??

    inget ja kan påskynda eller??

    har dock inte fått nåt utslag när ja har mätt nitrit.

    tacksam för all hjälp ja kan få

    Kommentar

    • calle-hallabro
      Användare
      • juli 2005
      • 303

      #47
      Ursprungligen postat av andreassofus
      ok, ja har 6st discus som är 7-10cm.
      mina får oxå mat 3 gånger om dan.. inte för lite alltså?? de e ju bra i så fall
      är 30.5 grader för låg temp???
      alla äter som galningar utom en ibland 2
      ja har stängt av mitt uv filter nu.. ska ja ha de avstängt ett tag ddå???


      jo då e de kanske inte så konstigt att ja får alger... hur ska ja göra då för att få mer balans?? vänta o se glad ut eller?? o ha tålamod??

      inget ja kan påskynda eller??

      har dock inte fått nåt utslag när ja har mätt nitrit.

      tacksam för all hjälp ja kan få

      Du kan läsa det mesta på denna länken.




      //Calle
      **********
      En Mal idiot!
      www.goc.se

      Kommentar

      • Gäst

        #48
        Du behöver inte stänga av din uvc, jag har kört en 25 watts uvc både i mitt 240 och 405liters sen uppstart, och allt går perfekt balansmässigt. De bakterier du behöver sitter på substratet och i filtret. Eventuella problem i karet strålar inte ut från din lilla lampa.

        Kommentar

        • andreassofus
          Användare
          • april 2006
          • 34

          #49
          måste ni säga olika saker till mig.. de blir så mycke svårare då

          så uv filtret tar inte död på nyttobakterier alltså??

          hur kommer de sig att ja inte har märkt någon skillnad på vattnet efter ja installera uv filtret??
          va de inte meningen att vattnet skulle bli kristallklart o fint???

          Kommentar

          • Gäst

            #50
            Ursprungligen postat av andreassofus
            måste ni säga olika saker till mig.. de blir så mycke svårare då

            så uv filtret tar inte död på nyttobakterier alltså??

            hur kommer de sig att ja inte har märkt någon skillnad på vattnet efter ja installera uv filtret??
            va de inte meningen att vattnet skulle bli kristallklart o fint???
            det dödar det mesta i vattnet men nyttobakterierna sitter fast i filter och bottengrus osv så oroa dig inte för brist på dessa. UV gör inte vattnet kristallklart bara sådär, det sägs att det klumpar ihop alger så dom fångas upp i filter osv. men inget jag kan säga säkert. Är det tex grus som rörs upp från botten gör uvcen inget emot det.
            Dessutom är väl din ganska klen, 5 watt eller så? Mitt vatten är kristallklart men kanske hade varit det ändå.

            Kommentar

            • andreassofus
              Användare
              • april 2006
              • 34

              #51
              Ursprungligen postat av cougar
              det dödar det mesta i vattnet men nyttobakterierna sitter fast i filter och bottengrus osv så oroa dig inte för brist på dessa. UV gör inte vattnet kristallklart bara sådär, det sägs att det klumpar ihop alger så dom fångas upp i filter osv. men inget jag kan säga säkert. Är det tex grus som rörs upp från botten gör uvcen inget emot det.
              Dessutom är väl din ganska klen, 5 watt eller så? Mitt vatten är kristallklart men kanske hade varit det ändå.
              de ligger nåt i de ja att bakterierna sitter i gruset o så..
              nej ja har en 11w som ja köpte på pwss.
              tycker ingenting sugs upp i mitt filter men.. ska nog köpa mig ett quickfilter.
              kanske ska sätta på mitt uv filter igen då..
              får ge de lite tid kanske så allt kommer i balans.

              Kommentar

              • andreassofus
                Användare
                • april 2006
                • 34

                #52
                läste på discusfish nu om sjukdommar... tycker att min ena discus som är minst och som inte äter och är väldigt mörk har alla symptomer som dom får om dom får flagelater eller inälvsmask eller liknande..
                "ingen aptit, vit avföring (lång vit korv) och är väldigt mörk (nästan svart) och är apatisk (står i ett hörn o trycker)

                de låter ju inte bra.

                tips på supermedel skulle ja vilja ha nu,, eller ska ja göra nåt annat innan ja häller i medicin??
                ska ja behandla hela gruppen i så fall???

                Kommentar

                Arbetssätt...