ny discusägare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andreassofus
    Användare
    • april 2006
    • 34

    #31
    Ursprungligen postat av johan_lindgren
    du kan se efter så att de andas med bägge gällarna, de har tendens att kunna få gällparasit.
    jo ja har förstått de.. har sett att nån av dom har kliat sig då o då, men ja har inte sett de på ett par dar nu. och andas med båda gälarna gör dom allt.. hoppas att det inte blir några problem bara

    Kommentar

    • calle-hallabro
      Användare
      • juli 2005
      • 303

      #32
      Ursprungligen postat av jolle
      jag hade ett gäng stendker som inte åt på över ett halv år. sen en dag helt från ingen stans så åt dom precis som vanligt så det e nog inget att lägga för stor vikt vid ännu även om dom e små. om dom börjar magra så får du nog ta itu med dom. prova att ge dom röda mygg. annars när jag köper nya discus så matar jag dom aldrig dom första fyra fem dagarna för att dom ska hinna "komma in" i det nya karet så det inte ska bli liv i heirakin.
      Detta låter OTROLIGT!!!
      Vilken discus skulle klara sig i 6 månader utan mat????

      Är du säker på att det inte var den varianten i plast??

      //Calle
      **********
      En Mal idiot!
      www.goc.se

      Kommentar

      • calle-hallabro
        Användare
        • juli 2005
        • 303

        #33
        Ursprungligen postat av andreassofus
        ja foton kommer så småningom , vill att vattnet ska bli lite klarare först o så,
        sen ska ja låna en digitalkamera, sen kan ja slänga in en bild
        Klarare vatten???
        vad har du då gjort med vattnet?

        //Calle
        **********
        En Mal idiot!
        www.goc.se

        Kommentar

        • andreassofus
          Användare
          • april 2006
          • 34

          #34
          Ursprungligen postat av calle-hallabro
          Klarare vatten???
          vad har du då gjort med vattnet?

          //Calle
          ja vet faktiskt inte va ja har gjort med vattnet. ja har ett juwelfilter o pump i och ett ytterfilter fluval 404 men ändå svävar de omkring massa vita partiklar i vattnet som inte lägger sig på botten. vet inte om de kommer från gruset eller sötterna eller maten eller va de kommer från.. ser ut som dam typ.

          tycker inte heller att vattnet är så där klart o fint.. kollar man från kortsidan så ser de lite grått o konstigt ut.. även lite brunt (komme från rötterna)
          har köpt mig ett uvc filter o kopplat in.. den har stått på konstant i ca 6 dygn nu men ja ser absolut INGEN skillnad på varken att vattnet har blivit klarare eller mindre alger

          Kommentar

          • jolle
            Användare
            • november 2005
            • 41

            #35
            Ursprungligen postat av calle-hallabro
            Detta låter OTROLIGT!!!
            Vilken discus skulle klara sig i 6 månader utan mat????

            Är du säker på att det inte var den varianten i plast??

            //Calle
            jag har hört om folk som haft stendker som vägrat betydligt längre än sex månader.
            det sjuka e att mina syntes det knappt på att dom vägrat så länge. dom gick ner obetydligt i vikt, med det finns ju lite att ta på hos stendkers discusar

            Kommentar

            • andreassofus
              Användare
              • april 2006
              • 34

              #36
              stannar dom inte i växten när dom e utan mat så länge?

              Kommentar

              • calle-hallabro
                Användare
                • juli 2005
                • 303

                #37
                Ursprungligen postat av jolle
                jag har hört om folk som haft stendker som vägrat betydligt längre än sex månader.
                det sjuka e att mina syntes det knappt på att dom vägrat så länge. dom gick ner obetydligt i vikt, med det finns ju lite att ta på hos stendkers discusar
                Detta låter ortoligt, något är det som inte stämmer!

                Då jag inte är någon expert på Discus, så ska jag kolla upp detta med dem som är duktiga.

                //Calle
                **********
                En Mal idiot!
                www.goc.se

                Kommentar

                • andreassofus
                  Användare
                  • april 2006
                  • 34

                  #38
                  ingen som vill komentera mitt vatten som inte är helt klart o med massa partiklar som ja inte får bort ller tips hur ja ska få bort dom och varför de inte försvinner när ja har ytterfilter???

                  Kommentar

                  • calle-hallabro
                    Användare
                    • juli 2005
                    • 303

                    #39
                    Ursprungligen postat av andreassofus
                    ingen som vill komentera mitt vatten som inte är helt klart o med massa partiklar som ja inte får bort ller tips hur ja ska få bort dom och varför de inte försvinner när ja har ytterfilter???
                    Känns som du har gjort fel ifrån början..
                    Har aldrig haft det vattenproblemet du pratar om.

                    Är väldigt viktigt att man är försiktig i början tills man har fått balans på allt.
                    Det största felet alla gör i början är att försnabbt lägga i fisk i ett kar som inte har någon fungerande balans, och sedan övermata, ja då kommer alla problem som ett brev på posten.
                    Din temp har ju inte gjort saken bättre.
                    UV-C kan enligt vissa försämra läget då det tydligen inte något som detta biter på.


                    Kan bara önska dig lycka till att finna orsaken till detta.

                    //Calle
                    Senast redigerad av calle-hallabro; 12 april 2006, 14:38.
                    **********
                    En Mal idiot!
                    www.goc.se

                    Kommentar

                    • andreassofus
                      Användare
                      • april 2006
                      • 34

                      #40
                      för mycke fisk kan de absolut inte va.. under den tiden ja har haft fisk i har de varit fruktansvärt lite. o sen har karet stått tomt med bara vatten i och en stor rot i o pumparna igång i en månad ca. varför skulle de bli massa partiklar i vattnet som svävar omkring bara för att ja har mycke fisk i??

                      mata för mycke är svårt o undvika när man har discus som ska ha mat ca 4-5 gånger om dan.

                      på vilket sätt blir de sämre med uv filtret??

                      har dock inte märkt att de har blivit klarare vatten eller mindre alger.. kommer fortfarande grönalger på framrutan.

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #41
                        Tror att filtret heter aqua-clear. Skaffade mig ett sånt. Klart vatten på en dag.
                        En annan variant är du tar ett innerfilter och knöfyller det med filtervadd. Men måste varna att båda varianterna medför mycket filtervaddspolning.
                        Discus och corydoras är en sådär lyckad blandning för att corydoras tål väldigt dåligt de typer av behandling man sätter in när discusproblem uppstår.
                        Du bör definitivt ha varmare än 28 grader i byttan. Fisk kan inte tillgodose animaliska fetter om tempen är lägre. O Discus växer väligt bra med mat typ oxhjärta. Är fisken liten så är den dessutom matgladare vid varmare temp. Axalsalt är dessutom kanon till Discus. UV är oxå bra om inte lampan är för kraftig. Discus är en tålig och pigg fisk om man ger den någorlunda rätt förutsättningar. Vattnet är pudelns kärna. Skaffa dig ett nitrattest för att mäta om vattnet är "fullt" eller ej. 80ppm är absolut max. Då lär du dig när, hur mycket och hur ofta du behöver byta ut vattnet i karet. En annan bra sak är att tillsätta lite(obs! lite) bikarbonat vid vattenbytena. Detta för att ge "de goda" bakterierna i filtrerna byggstenar att utveckas.
                        Filterna funkar helt enkelt bättre då.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • andreassofus
                          Användare
                          • april 2006
                          • 34

                          #42
                          Ursprungligen postat av LN
                          Tror att filtret heter aqua-clear. Skaffade mig ett sånt. Klart vatten på en dag.
                          En annan variant är du tar ett innerfilter och knöfyller det med filtervadd. Men måste varna att båda varianterna medför mycket filtervaddspolning.
                          Discus och corydoras är en sådär lyckad blandning för att corydoras tål väldigt dåligt de typer av behandling man sätter in när discusproblem uppstår.
                          Du bör definitivt ha varmare än 28 grader i byttan. Fisk kan inte tillgodose animaliska fetter om tempen är lägre. O Discus växer väligt bra med mat typ oxhjärta. Är fisken liten så är den dessutom matgladare vid varmare temp. Axalsalt är dessutom kanon till Discus. UV är oxå bra om inte lampan är för kraftig. Discus är en tålig och pigg fisk om man ger den någorlunda rätt förutsättningar. Vattnet är pudelns kärna. Skaffa dig ett nitrattest för att mäta om vattnet är "fullt" eller ej. 80ppm är absolut max. Då lär du dig när, hur mycket och hur ofta du behöver byta ut vattnet i karet. En annan bra sak är att tillsätta lite(obs! lite) bikarbonat vid vattenbytena. Detta för att ge "de goda" bakterierna i filtrerna byggstenar att utveckas.
                          Filterna funkar helt enkelt bättre då.
                          aqua filter?? är de samma sak som quick filter?
                          mm de kanske inte va så bra ed corydoras då men dom håller rent på botten i alla fall. jag har ca 30,5 grader i karet i dagsläge. fast oxhjärta skräpar ju ner ännu mer. ja kör med räkmix, artemia, vita mygg.
                          ja har en 11w uv filter, och pumpen kör ja inte på max så att vattnet inte åker igenom för fort..
                          vad är axalsalt?? misstänker att ett par av dom har gälparasiter för dom andas ganska häftigt ibland och kliar sig och andas bara med en gäle
                          ok ska köpa nitrat test då. hur mycke är "lite" bikarbonat" tar ja för mycke höjer ja ju ph:t ännu mer vilket ja inte vill.

                          tacksam för svar

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #43
                            Säkert rätt filter det där quick.
                            Axalsalttabletter köper du på Grangården 70-80 kr/ 25kg.
                            Kanonsalt till alla fiskar som tål salt. Lätt att dosera. börja med 2tabl/100liter. Efter två tre dar så öka koncentrationen till 4 tabl./100 liter. Saltet lugnar dina firrar samt hjälper till med parasiter och slämhinneproblem. Läste nån stans att i Asien så matar man discus en gång i veckan mot flagelater. Vet inte om det är sant eller ej, vet däremot att mina discus mår bättre, äter bättre samt blir mindre känsliga om jag tillsätter en liten dos salt. Ja inte bara Discus utan alla mina SA-fiskar, Malawi samt Tanganyika mår kanon med salt.
                            Dina corydoras måste du däremot ta reda på om dom tål salt.
                            Ja tillsätter 1 krm/100 liter(nytt vatten) 2ggr i veckan när jag bytt vatten. Men den doseringen gäller mitt vatten!!. Skulle förvåna mig mycket om du skulle märka några PH förändringar med den lilla dosen.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • calle-hallabro
                              Användare
                              • juli 2005
                              • 303

                              #44
                              Ursprungligen postat av andreassofus
                              för mycke fisk kan de absolut inte va.. under den tiden ja har haft fisk i har de varit fruktansvärt lite. o sen har karet stått tomt med bara vatten i och en stor rot i o pumparna igång i en månad ca. varför skulle de bli massa partiklar i vattnet som svävar omkring bara för att ja har mycke fisk i??

                              mata för mycke är svårt o undvika när man har discus som ska ha mat ca 4-5 gånger om dan.

                              på vilket sätt blir de sämre med uv filtret??

                              har dock inte märkt att de har blivit klarare vatten eller mindre alger.. kommer fortfarande grönalger på framrutan.
                              Du har ju ett helt nystartat kar enlig min mening, så det kan vara förmycket fisk i detta!
                              För när du har det tommt så får ju bakterierna inget att jobba med, -> de dör!
                              Bara för att man har ett stort kar som har gått med 5st Guppy under månader, betyder inte att du kan byta ut dessa mot 20 Discus och tro att du har en tillfredställande balans.

                              Disus MÅSTE inte ha mat 5 gånger /dag, de flesta av våra får 2-3/dag.
                              Att hiva ner massa mat i ett nystartat kar med mycket fisk som är stressade + låg temp är enligt min uppfattning INTE bra.

                              Man får helt enkelt börja försiktig och mata dem med det de äter, äter dem inte så hjälper det inte hur mycket mat de har, utan detta blir bara en ond cirkel som förvärras.

                              UV-C kan förhindra/försena bakterietillväxten i ditt nystartade kar.

                              Dina alger påvisar en obalans = ej fungerande bakteriekultur.

                              //Calle
                              Senast redigerad av calle-hallabro; 12 april 2006, 14:40.
                              **********
                              En Mal idiot!
                              www.goc.se

                              Kommentar

                              • andreassofus
                                Användare
                                • april 2006
                                • 34

                                #45
                                Ursprungligen postat av LN
                                Säkert rätt filter det där quick.
                                Axalsalttabletter köper du på Grangården 70-80 kr/ 25kg.
                                Kanonsalt till alla fiskar som tål salt. Lätt att dosera. börja med 2tabl/100liter. Efter två tre dar så öka koncentrationen till 4 tabl./100 liter. Saltet lugnar dina firrar samt hjälper till med parasiter och slämhinneproblem. Läste nån stans att i Asien så matar man discus en gång i veckan mot flagelater. Vet inte om det är sant eller ej, vet däremot att mina discus mår bättre, äter bättre samt blir mindre känsliga om jag tillsätter en liten dos salt. Ja inte bara Discus utan alla mina SA-fiskar, Malawi samt Tanganyika mår kanon med salt.
                                Dina corydoras måste du däremot ta reda på om dom tål salt.
                                Ja tillsätter 1 krm/100 liter(nytt vatten) 2ggr i veckan när jag bytt vatten. Men den doseringen gäller mitt vatten!!. Skulle förvåna mig mycket om du skulle märka några PH förändringar med den lilla dosen.
                                aha är de sånna tabletter du mena ja.. sånna har ja sett. grangården?? va e de??
                                sår köpa bikarbonat oxå o tillsätta vid nästa vattenbyte.. tack för tipsen

                                Kommentar

                                Arbetssätt...