ny discusägare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andreassofus
    Användare
    • april 2006
    • 34

    #16
    ja foton kommer så småningom , vill att vattnet ska bli lite klarare först o så,
    sen ska ja låna en digitalkamera, sen kan ja slänga in en bild

    Kommentar

    • wofflan
      NCS Medlem
      • september 2003
      • 660

      #17
      du kan även testa med någon ytlevande fisk för att få diskusarna för att känna sig tryggare
      Mvh Fredrik

      Kommentar

      • jolle
        Användare
        • november 2005
        • 41

        #18
        jag hade ett gäng stendker som inte åt på över ett halv år. sen en dag helt från ingen stans så åt dom precis som vanligt så det e nog inget att lägga för stor vikt vid ännu även om dom e små. om dom börjar magra så får du nog ta itu med dom. prova att ge dom röda mygg. annars när jag köper nya discus så matar jag dom aldrig dom första fyra fem dagarna för att dom ska hinna "komma in" i det nya karet så det inte ska bli liv i heirakin.

        Kommentar

        • andreassofus
          Användare
          • april 2006
          • 34

          #19
          Ursprungligen postat av wofflan
          du kan även testa med någon ytlevande fisk för att få diskusarna för att känna sig tryggare
          skulle de funka med bilbukar??

          Kommentar

          • Gäst

            #20
            mina stendker på runt 6-7 cm började äta tetradiskus direkt dan efter trots att dom åt d50 flingor på leasing och mår prima nu såhär 3 månader senare. DOm kommer fram direkt när man är nära karet och är nyfikna och kikar. Ingen stress eller oro.
            Senast redigerad av Gäst; 07 april 2006, 15:10.

            Kommentar

            • andreassofus
              Användare
              • april 2006
              • 34

              #21
              Ursprungligen postat av jolle
              jag hade ett gäng stendker som inte åt på över ett halv år. sen en dag helt från ingen stans så åt dom precis som vanligt så det e nog inget att lägga för stor vikt vid ännu även om dom e små. om dom börjar magra så får du nog ta itu med dom. prova att ge dom röda mygg. annars när jag köper nya discus så matar jag dom aldrig dom första fyra fem dagarna för att dom ska hinna "komma in" i det nya karet så det inte ska bli liv i heirakin.

              på ett halvår?? klarade dom sig utan mat i sex månader?? de lät väldigt lång tid måste ja säga.
              dom stannar väl i växten om dom inte äter som dom ska??

              gjorde rent rutan idag med en magnet.. dom blev som tokiga o blev livrädda..
              sen matade ja med granulat men de sjönk ju till botten med en gång

              tycker mina discusar är väldigt tråkiga faktiskt står bara o trycker i ett hörn

              Kommentar

              • Gäst

                #22
                mina var aldrig skygga eller oroliga, tror det är bra köpa diskus som varit i butik ett tag så dom är vana vid rörelse och folk.

                Kommentar

                • andreassofus
                  Användare
                  • april 2006
                  • 34

                  #23
                  ja köpte mina av kaj.p i varberg, o ja tror han precis hade fått in dom

                  Kommentar

                  • andreassofus
                    Användare
                    • april 2006
                    • 34

                    #24
                    nu har 5 av mina discusar ätit i två dagar väldigt roligt o se att dom började med de.
                    dom började med de efter att ja höjde temperaturen till 30,5 grader. och blev mycke piggare o gladare

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #25
                      Ursprungligen postat av andreassofus
                      nu har 5 av mina discusar ätit i två dagar väldigt roligt o se att dom började med de.
                      dom började med de efter att ja höjde temperaturen till 30,5 grader. och blev mycke piggare o gladare
                      skönt! käkar dom inte är bra knep att höja tempen en grad per dag och så tillslut brukar dom bli för hungriga för att inte käka.

                      Kommentar

                      • andreassofus
                        Användare
                        • april 2006
                        • 34

                        #26
                        Ursprungligen postat av cougar
                        skönt! käkar dom inte är bra knep att höja tempen en grad per dag och så tillslut brukar dom bli för hungriga för att inte käka.
                        jepp de va precis de ja gjorde så nu e ja glad..

                        men ja funderar fortfaraande på om det inte är bättre o sätta som i ett mindre kar utan inredning alls så dom får växa till sig.
                        mycke lättare o vå bra vattenvärden då.

                        ska ja göra de eller ska ja låta de va som det är??

                        Kommentar

                        • Alexander Ylipää
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 3615

                          #27
                          Jag kör utan inredning eller grus i alla mina kar som jag har ungdiskus, mycket lättare som du säger att rengöra och man kan mata mer kontrollerat.
                          Mvh Alex

                          Kommentar

                          • andreassofus
                            Användare
                            • april 2006
                            • 34

                            #28
                            hur klarar dom en flytt till nu då ifall ja nu ska flytta dom?

                            ska ja ta vatten från akvariet som dom går i nu o fylla i de mindre eller ska ja hälla i helt nytt?

                            sen har ja ju ett ytterfiltewr som ja har till mitt 400l ett fluval 404.
                            ska ja koppla in de till de lilla akvariet eller blir de för stort?

                            Kommentar

                            • andreassofus
                              Användare
                              • april 2006
                              • 34

                              #29
                              tänkte bara berätta att 5 av mina discusar kommer upp till ytan med en gång nu när dom ser att ja kommer med mat och praktiskt taget vräker i sig maten
                              fast en av dom verkar va lite dominant o jagar bort dom andra hela tiden.

                              men ja har märkt att några av dom andas ganska kraftigt hela tiden.. är de problem?? har hört att ungdiscus gör ofta de och när dom är stressade o så.

                              Kommentar

                              • Johan
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3029

                                #30
                                du kan se efter så att de andas med bägge gällarna, de har tendens att kunna få gällparasit.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...