aqua safe?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    #46
    Björn att man använder tetras namn beror nog på att de flesta inte kan namnet på andra safe, då det inte är en produkt som används!!

    Men med kloramin kanske anledning finns att använda nåt åtminstone vid större vattenbyten?

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #47
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      deelay,
      kontinuerlig tillförsel av kranvatten hade jag aldrig kört med. Klor eller kloraminer gillar firrarna inte att vistas i hela tiden. I lokalen använder vi vattentunnor för att förbereda vattnet. Räcker fint att tappa upp 250 liter kallvatten ett dygn innan byte och så får det stå med genomluftning. Har även en liten strumpa med torv i tunnorna, torv har många fina egenskaper (funkar finfint även till sjöciklider). Med förberett vatten kan jag byta 90 procent även till Jullar utan något som helst problem. Byter jag 20 procent med kranvatten så blänger Jullarna på mig...

      Hilsen,

      P
      Du ser... du har din egen aquasafe =) Jag kör normalt inte med en kontinuerlig tillförsel av kranvatten, det va endast en test.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Gwendly
        Användare
        • december 2003
        • 374

        #48
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Kloramin ar ju en "modern" pryl (2002 i Stockholm tror jag)
        Ar du saker? Pa city of Ottawa's hemsida star det att de planerar att byta 1992 till Chloramine... (http://ottawa.ca/city_services/water...5_2_1_en.shtml)


        Och alla som luftar ut under 24 timmar har klorgas. Precis samma som har i Winnipeg. Kloramin tar veckor (om inte langre) att lufta ur, vilket gor det valdigt opraktiskt att byta vatten 1 gang i veckan utan vattenberedning.

        Seachem "Prime" ar en bra produkt att ta bort klramin/ammonia/klorin med Finns tom i pulver form om man har manga akvarium.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #49
          Det ar en "modern" pryl i Sverige och 1992 anser jag vara "modernt". Kloramin ar val ingen gas sa det gar val inte lufta ur? Fragan ar hur stabilt det ar dvs hur lang tid det tar att bryta ner.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #50
            Tror att det är som Lennart 2 antyder att man använder inte kem. i onödan för att det har ju funkat i 20 år innan. Dessutom kostar det ju endel som oxå nämnts ovan.
            Problemet för min del är att det är en stor skillnad på fiskarnas beteende om dom simmar i bra eller i mindre bra vatten. Och eftersom det hjälper att bereda vattnet hos mig så vill jag gärna föra det vidare.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #51
              Ursprungligen postat av deelay
              Du ser... du har din egen aquasafe =) Jag kör normalt inte med en kontinuerlig tillförsel av kranvatten, det va endast en test.
              Tja, på ett sätt har jag det - men min Aquasafe är billigare och tar i princip aldrig slut!!


              Från: http://www.esa.chalmers.se/Publicati...tep_1999_3.pdf
              De desinfektionsmedel och metoder som för närvarande används i Sverige [VAV (1996)] är följande: klor, natriumhypoklorit, kalciumhypoklorit, kloraminer, klordioxid, ozon samt UV-bestrålning. Det är endast klor, hypoklorit och kloramin som har en kvarstående effekt i ledningsnätet. Många av desinfektionsmedlen är starka oxidationsmedel och verkar genom att angripa ämnen och strukturer i cellen.

              ----

              Hittar inget om hur lång tid det tar för kloramin att brytas ner. Såg någonstans att kloramin i vart fall var ett av de ämnen som hade bäst effekt vid bakterieprov 7d. Verkar som om det är kvar länge i vattnet. En klurighet verkar också vara att vattenverken inte alltid tillsätter samma saker/koncentrationer varje gång, beror tydligen på temp, pH och andra värden. Försökte hitta VAV 1996, men lyckades inte - månne står det mer i den.

              Hilsen,

              P
              Senast redigerad av PatrikMalmo; 17 februari 2006, 15:16.
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Gwendly
                Användare
                • december 2003
                • 374

                #52
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Det ar en "modern" pryl i Sverige och 1992 anser jag vara "modernt". Kloramin ar val ingen gas sa det gar val inte lufta ur? Fragan ar hur stabilt det ar dvs hur lang tid det tar att bryta ner.
                Err, brytas ner var vad jag menade. For tidigt pa morgonen for min del

                Kommentar

                • sydamerikanen
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 108

                  #53
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Anna,
                  testa utan, med lite mindre vattenbyten i början. Tror det funkar finfint. Märker du något problem så återgå till Aquasafe. En del firrar, t ex sandciklider, är känsligare än andra. De får man vara försiktig med. Vet inte hur det är med Troffar.¨

                  Det jag gör i mitt Tanganyika efter vattenbyte är att jag boostar KH med lite bikarbonat (från 5-6 upp till ca 10) samt tillsätter en gnutta jodfritt grovsalt. Finns att få fatt i på alla livsmedelsbutiker. Testa med en tesked salt per 100 liter först (eller tom lite mindre). Finns egentligen ingen anledning till vare sig Aquasafe eller salt om firrarna trivs. Just salt kan dock trigga sjöciklider till lek, så på så vis är det lite tufft.

                  Har inte sett botian slå kullerbyttor innan - kanske är den glad att slippa Malawisarna samt få lite polare? Låter inte helt normalt annars, hoppas det går fint!!

                  Hilsen,

                  P
                  Patrik, undrar bara hur mycket bikarbonat per 100 liter du buffrar (eller är boostar ett coolare uttryck?) Malmövattnet med eller mäter du efter hand eller har du bara lärt dig hur mycket du ska tillsätta? [:-)]
                  I vilken form tillsätter du bikarbonat? Verkar ju enligt tidigare observationvi gjort i vattenvärden i Malmö vara just lågt KH som ska höjas för stabilare pH.
                  375L Sydamerika med rötter och växter
                  stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
                  2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #54
                    Till mitt 600-liters använder jag en halv påse (liten) bikarbonat, som jag löser upp i en halvliter vatten innan jag häller ner det i karet. Landar runt 10 i KH för mig, men då finns det ju lite i vattnet sedan tidigare. Har även rätt mycket bicarb-växter i karet som suger KH. Malmövattnet är hyfsat stabilt ändå, men för firrarnas och växternas skull vill jag ha upp KH ett snäpp.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • johnny 99
                      Användare
                      • december 2004
                      • 80

                      #55
                      En liten fråga.

                      Hur fungererar egentligen aqua safe och andra vatenberedningsmedel, har de några andra effekter än att de binder klor på ngt sätt?

                      Erik

                      Kommentar

                      • Hank
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1321

                        #56
                        Binder även tungmetaller + lugnande verkan på stressade firrar....
                        /#378 Hank
                        Zoonen:
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                        NCS medlemsbilder:
                        http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                        Kommentar

                        Arbetssätt...