aqua safe?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annaedlund
    Användare
    • oktober 2005
    • 73

    #31
    Detta låter ju bra om det går att köra utan aqua safe! Ska pröva mig fram lite försiktigt..

    Funderade lite över det här med att tillsätta salt.. Vad ska det vara för salt och i vilken dosering ska man ha till troffar?

    P: Botia mår bra tror jag- han huserar och slår kullebyttor!! Är detta något du observerat tidigare!?
    Senast redigerad av annaedlund; 16 februari 2006, 21:18.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #32
      Anna,
      testa utan, med lite mindre vattenbyten i början. Tror det funkar finfint. Märker du något problem så återgå till Aquasafe. En del firrar, t ex sandciklider, är känsligare än andra. De får man vara försiktig med. Vet inte hur det är med Troffar.¨

      Det jag gör i mitt Tanganyika efter vattenbyte är att jag boostar KH med lite bikarbonat (från 5-6 upp till ca 10) samt tillsätter en gnutta jodfritt grovsalt. Finns att få fatt i på alla livsmedelsbutiker. Testa med en tesked salt per 100 liter först (eller tom lite mindre). Finns egentligen ingen anledning till vare sig Aquasafe eller salt om firrarna trivs. Just salt kan dock trigga sjöciklider till lek, så på så vis är det lite tufft.

      Har inte sett botian slå kullerbyttor innan - kanske är den glad att slippa Malawisarna samt få lite polare? Låter inte helt normalt annars, hoppas det går fint!!

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #33
        Ursprungligen postat av Gwendly
        Kunde inte hitta en report ifran Calgary men i Ottawa har de 1.6 mg/l. Man maste ha vattenberedning dar vilket inte ar sa farligt eftersom man kan kopa pulver form som typ racker till 40,000 gallons (cirkus 120,000 liter vatten)
        Hmm. Pa Stockholm Vatten star det att det innehaller 0.4-0.5 g klor per kubik, men det ar kloramin de har (klor + ammoniumsulfat) sa vad det egentligen ar vet jag inte.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • MAkke
          Användare
          • december 2004
          • 34

          #34
          Ursprungligen postat av Jonas E
          jag fick nå't pulver av en killi-snubbe som heter pvp som ska innehålla samma substans som är huvudingrediensen och det verksamma ämnet i aquasafe.
          Här kan man läsa mera:



          Mikael

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #35
            I stockholm mår fiskarn väldigt dåligt efter ett tag om man låter dom leva i kranvattnet, dom klarar att man byter en större mängd vatten ofta men låter du dom simma i ett vatten som har en kontinuerlig tillförsel av kranvatten så klarar dom det väldigt dåligt... så det finns helt klart något där dom inte gillar alls. Man kanske ska köra så med ständig tillförsel av aquasafe också för att se om dom klarar sig bättre men det blir inte billigt att testa =)
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #36
              Ja du deelay billigt är det inte.
              Efter att ha kört med vattenberedningsmedel i hälften av byttorna för att konstatera om det verkligen hjälpte så kom ja även fram till att ett vattenfilter i stället för kemikalier betalar sig på ett år. Det enda som är tråkigt är alla dessa 25 liters dunkar.
              Därför kommer jag att starta några paralella kar för att undersöka olika varianter på vattenberedning.
              Problemet med våra fiskar är att dom flesta överlever i stor sett i vilket vatten som helst bara dom är vana vid det. Men det är stor skillnad på att själv ha sett förändringen av att iordningställa kranvattnet. O visst kan man reta sig på "handlare" som försöker tjäna pengar, men jag är fullständigt övertygad om att i vissa fall går fiskar i "fel" vatten.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #37
                deelay,
                kontinuerlig tillförsel av kranvatten hade jag aldrig kört med. Klor eller kloraminer gillar firrarna inte att vistas i hela tiden. I lokalen använder vi vattentunnor för att förbereda vattnet. Räcker fint att tappa upp 250 liter kallvatten ett dygn innan byte och så får det stå med genomluftning. Har även en liten strumpa med torv i tunnorna, torv har många fina egenskaper (funkar finfint även till sjöciklider). Med förberett vatten kan jag byta 90 procent även till Jullar utan något som helst problem. Byter jag 20 procent med kranvatten så blänger Jullarna på mig...

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #38
                  Kloramin ar ju en "modern" pryl (2002 i Stockholm tror jag). Det jag menade var att eftersom att handlare "alltid" forsokt pracka pa Aqua Safe till nyborjare sa har en majoritet av alla som hallit pa ett tag en ryggradsreaktion som skriker NIX sa fort Aqua Safe namns.

                  Nagon som vet den exakta sammansattningen av kloramin (dvs det som bildas nar man blandar Ammoniumsulfat och klorgas). Vad dodar bakterier? Sjalva amnet eller en nedbrytningsprodukt. Hur lang tid tar det innan det bryts ner?
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #39
                    Varför används just kloramin istället för vanligt klor? Effektivare? Billigare?
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • Björn
                      Användare
                      • april 2002
                      • 787

                      #40
                      Ni nämner hela tiden Aqua Safe i tråden. Använder ni namnet som samlingsnamn på vattenberedningsmedel i allmänhet, eller är det så att ALLA använder just Tetras produkt. Är det ingen som använder tex Sera Aqutan? Det ska ju vara i stort sett samma produkt, fast halva priset ungefär. (Samma literpris men dubbelt så hög koncentration. 5ml per 20L iställetför 5ml per 10L)

                      Man blir ju lite nyfniken på om ALLA kör med Tetra...

                      Mvh
                      Björn

                      Ps. Som zoobutiksbiträde undviker jag i största möjliga mån att uttala mej i tråden =)
                      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #41
                        Koramin anvands for att man inte behover anvanda alls lika mycket klor. Att vattnet inte stinker klor ar ju en annan fordel.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #42
                          Ola: tackar för infon. Såna grejer man inte vet om =)
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #43
                            Jag surfade fram det pa www.stockholmvatten.se igar []
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Jonas E
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2533

                              #44
                              Men de e bra =) Internet e wunderbart
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                              Kommentar

                              • LN
                                Användare
                                • december 2004
                                • 4744

                                #45
                                Jo Björn din synpunkt är rätt - det finns fler namn på samma vätska.
                                En sak som vattenverket har förklarat för mig är att skälet till att man kör med kloramin är att kloraminet stannar i vattnet mycket "bättre" än tidigare typer av klor.
                                Därför behöver man inte doserar lika mycket för att kloret ska räcka i hela stadsnätet.
                                Men nackdelen för oss akvarister är att kloraminet "försvinner" inte ur vattnet utan fiskarna simmar i klorblandningen under mycket längre tid om man inte bearbetar vattnet på något sätt.
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...