aqua safe?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    #16
    LN kör du vattnet genom kolfilter som är en genomskinlig behållare??
    Hur fungera det när din fisk hammnar hos en person med betydligt sämmre vattenkvalite??
    Blir inte fisken väldig känslig när den är van att gå i felfritt vatten

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #17
      Jag kör med standard osmosfilter. ACIRO tycker ja att det står på. Tre små halvliters tuber som är seriekopplade. 90 liter/dygn.
      Har använt det ett år nu. Har fyra byttor varav tre är 100% osmosvatten. Det fjärde är ett litet växtkar som det går 10 Bolivianska fjärilsciklider i. Sedan två-tre månders gång med vanligt kranvatten har fiskarna bleknat och nästan helt stannat i växt. Däremot så växer växterna mycket bättre i kranvattnet än osmoset.
      Jag ska dra igång tre kar till i mars månad och då ska experimentera med förhoppningsvis discusyngel. Ska köra två grupper yngel i dels kranvatten dels osmos.
      Detta för att kolla om jag verkligen behöver osmoset eller ej.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #18
        Bor i Malmö och kör aldrig med Aqua-safe. Känner ingen verklig akvarist i Malmö som kör med det heller. I vissa kar byter jag 50 procent med kallvatten rakt från kranen. Funkar dock INTE till alla firrar, en del är känsligare. För Malmös vattenvärden så finns det ett dokument på Malmö kommuns hemsida, www.malmo.se, om vattenvärdena. Kila inom sidan och kolla under teknik eller VA eller liknande. Annars kan jag maila över det.

        Well. Nu vet jag att du kör Troffar, så ta det lite lugnt med dem. I mitt Tanganyika kör jag ca 30 procents byten med kallvatten och tillsätter en skvätt bikarbonat samt lite grovsalt. Funkar perfekt.

        Edit: miljö och hälsa är det du ska gå in på från hemsidan.

        Hilsen,

        P

        *som hoppas det går bra med Botian*
        Senast redigerad av PatrikMalmo; 15 februari 2006, 21:35.
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • sydamerikanen
          Användare
          • oktober 2005
          • 108

          #19
          Om man är lite mer precis på den lätt förvirrade hemsidan malmö-stad, som Patrik hänvisar till, så är dokumentet med vattenvärden här. Om man litar på VA-verkets värden innebär detta att tex klor håller sig på 60 ug/l vilket är väldigt lågt värde och långt från det gränsvärde för människan 0,40 mg/l som naturvårdsverket satt som gräns. Vet ej vad som är gränsen för de flesta fiskar? Alltså om man bor i Malmö. så behöver man inte oroa sig för att man får klor i karet.

          Hur är det med metallföreningar då som vattenberedningsmedel ska avlägsna en del av eller binda? Mangan ligger på <0.01 mg/l och gränsvärde är 0.05. Magnesium på 5.8 mg/l och gränsvärde på 30. Ämnen som brukar anses farliga som tex bly, koppar, nickel, etc finns inte med så ska man anta att de inte förekommer eller ej är mätbara???

          De man inte får glömma är att gamla rör bidrar med tungmetaller, som kan sätta sig i fettet hos fisken och ha en negativ effekt. En del ciklider är överkänsliga mot koppar och dör om man överskrider en viss gräns trots att man behandlar en del sjukdomar med kopparsulfat. Jag tror att det är vanskligt att helt bara fokusera på VA-verkets värden, eftersom gamla rör kan bidra med metallegeringar. Själv hade jag velat mäta upp just metalllegeringar från mina rör - mitt hus är från 1910 - på något enkelt sätt för att vara säker!

          För övrigt de vattenvärden de klassiska mätstickorna visar: NO3 4.9 (<20 mg/l), NO2 4 ug/l (<0.1 mg/l), pH 8,2, KH 6.2 (lite lågt för stabilt pH kanske eller?), GH framgår ej.

          Summarum
          Tungmetaller kan finnas i gamla rör även om det mesta säkert oxiderat för längesedan och detta skulle då vara det enda vattenberedningsmedel som tex Tetra Aqua Safe eller Sera Aqutan tar hand om. Håller den erfarna panelen med mig?!
          Senast redigerad av sydamerikanen; 15 februari 2006, 23:06.
          375L Sydamerika med rötter och växter
          stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
          2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

          Min Zoon

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #20
            Jag tycker aqua safe känns som något man kan börja använda om man märker att det skulle behövas, alltså att fiskarnas beteende skulle tyda på att det behövs. Annars skall man nog försöka undvika såna grejer så mycket som möjligt tycker jag.

            Det finns så mycket skumma medel och preparat i handeln så man blir ju nästan knäpp. Bättre att skippa alla.

            Jag talade nyligen med en nybörjarakvarist som hällde i fyra olika medel vid vattenbyte, men visste inte riktigt varför. Jag sa till henna att sluta med dem alla och börja med lite salt istället. Hon har haft mer flyt med sina fiskar sen dess och färre dödsfall...
            Senast redigerad av Zaphi; 15 februari 2006, 23:09.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • sydamerikanen
              Användare
              • oktober 2005
              • 108

              #21
              Jag håller delvis med, men just tungmetaller/metallförenigar från rör borde man mäta upp i varje enskilt hushåll för att vara på säkra sidan. Att använda vattenberedningmedel utan att veta att det behövs känns okontrollerat, ofta onödigt och dessutom kanske bortkastade pengar.

              Hur som helst kanske vi - om Anna godkänner det förstås - kan formulera om det hela till att mäta upp tungmetaller i ledningsvattnet i sin lägenhet och se om man har för höga värden av någon tungmetall/metallförening.

              Finns det någon enkel och billig metod/medel för ändamålet?
              Senast redigerad av sydamerikanen; 16 februari 2006, 00:41.
              375L Sydamerika med rötter och växter
              stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
              2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

              Min Zoon

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #22
                Jag har med åren landat i att jag mäter saker om jag ser att det är något problem. Men först då. Funkar det, så mecka inte med det. Jag har annars för mig att nya rör är värre på att avge tungmetaller till vattnet - gamla rör är sedan länge täckta med kalkavlagringar, vilket "skyddar". Om du ändå vill mäta tungmetallhalterna i ditt kranvatten så finns det nog inga genvägar till "billigt" och "enkelt". Finns några företag som gör sådana analyser, men jag har ingen aning om vad det kostar.

                De ämnen som saknas i protokollet finns säkert i vattnet, men är icke-mätbara. Korrekt vore att ha med dem ändå. Malmös vatten är relativt bra enligt min mening. Det enda som stör mig som akvarist är att pH är högt (8,3) och KH rätt lågt (5-6). Som annan konsument och skattebetalare är jag dock nöjd med de värdena. Luring.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #23
                  Japp Patrik. Det kan vara så att nya rör släpper ifrån sig mera metaller.
                  Mitt hus är mindre än två år gammalt. Ja har diskuterat det en hel del med vattenverket här i Växjö. I prov från mitt kranvatten så låg ja trotts det inte över gränsvärdena (för människor) metall. Använde Aqua Safe med gott resultat den första tiden men det verkliga lyftet kom när ja installerade osmosfilter. Akvarierna får 4 tabletter/100 liter Axalsalt samt bikarbonat i osmosvattnet. SA karet har ja märkt att även det funkar bättre med lite bikarbonat. Tror att bakterierna funkar bättre med lite karbonattillsatts.
                  Men sanningen är inte sådär exakt, för ja har även tagit vatten ifrån Ljungby i ett relativt nytt hus och det gav ingen negativ effekt på firrarna, men å andra sidan så tillsätter man inte kloraminer i Ljungby.
                  Att kategoriskt säga att det är onödigt med Aqua Safe tycker ja är felaktigt. Fiskarnas trivsel tycker jag är viktigare än att följa "main stream". Prova ett tag med Aqua Safe och sen prova ett tag utan så kan du lätt konstatera om du behöver vattenberedningsmedel eller ej.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Mats
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 804

                    #24
                    Hej.
                    Man kan se det från en annan sida också.Vad händer när va.verket byter rör och svetsar fogar,lagar ventiler,bakspolar systemet och liknande.Har åk på stora smällar när jag inte använde Aqua Safe.När jag bodde i Göteborg på 70 talet var det ett utsläp i göta älv med följd att jag förlorade en massa fisk när jag gjorde ett vattenbyte.Så Aqua Safe skall man nog ej förringa.
                    MVH Mats
                    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #25
                      Jag tror att den stora irritationen nar det galler Aqua Safe ar att handlarna pastar att det ar nodvandigt. Min systers son har en guldfisk och nar den inte madde bra sa gick min syster till akvarieaffaren. De sa till henne att det bara var tur att den levde eftersom att hon inte anvande Aqua Safe. Samma sak hande min pappa. Detta gor mig ohyggligt irriterad. Sarskilt med tanke pa att dessa metaller som de ska ta hand om slapper efter ett tag sa om du inte skoter akvariet med vattenbyten och slamsugning sa ar det anda meningslost (nu menar jag saker som inte bryts ner).

                      Personligen ar jag overtygad om att Aqua Safe ar att halla pengarna i avloppet nar det galler svenskt kommunalt vatten, men jag vet inte att det ar sa sa citera mig inte pa denna punkt.

                      Att kalla "inte anvanda Aqua Safe" for "main stream" ar inte hela sanningen. ALLA akvarieaffarsinehavare (OK, finns vissa undantag) anser att man inte kan halla fisk utan det.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        #26
                        jag fick nå't pulver av en killi-snubbe som heter pvp som ska innehålla samma substans som är huvudingrediensen och det verksamma ämnet i aquasafe. En liten burk räcker hur länge som helst då man blandar ut det till en stamlösning. Vet inte om de va 5ml pulver på en halv liter vatten för stamupplösningen och sen kommer jag inte ihåg vilken dos man skulle köra i akvariet. Står på burken.

                        Det kan ju vara ett alternativ till aquasafe ifall man är lite nojjig. Lär bli mycket billigare.
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #27
                          Jag tycker att det är en stor skillnad mellan nojjig och medveten.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Gwendly
                            Användare
                            • december 2003
                            • 374

                            #28
                            I Winnipeg haller vi just nu pa att byta ifran Chlorine till Chloramine (dvs till kloraminer) och jag kan garantera att det INTE gar att kora akvarium utan vattenberedningsmedel om man har kloraminer i vattnet. Fiskarna dor. I Calgary tex maste man alltsa anvanda produkter som bryter upp kloraminer och gor vattnet ok. Tyvarr har jag blivit tvingad att anvanda liknande produkter eftersom jag inte ar overtygad om att staden kommer att sla pa trumman och saja till folk att de har bytt till Chloramines.....

                            sen kan det ju sajjas att vissa fiskar ar kansliga aven for Chlorine...som en del synodontis arter tex. Men det beror formodligen pa hur stora % vattenbyte man gor ocksa

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #29
                              Ursprungligen postat av Gwendly
                              ...och jag kan garantera att det INTE gar att kora akvarium utan vattenberedningsmedel om man har kloraminer i vattnet. Fiskarna dor.
                              En gissning ar att det handlar om helt andra koncentrationer an i Sverige. Mitt vatten har i England stinker t ex klor (dvs Engelskt vatten kraver mer gift for att doda bakterierna). I Stockholms vatten sa ska det vara kloramin och fiskarna dor inte.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • Gwendly
                                Användare
                                • december 2003
                                • 374

                                #30
                                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                                En gissning ar att det handlar om helt andra koncentrationer an i Sverige. Mitt vatten har i England stinker t ex klor (dvs Engelskt vatten kraver mer gift for att doda bakterierna). I Stockholms vatten sa ska det vara kloramin och fiskarna dor inte.

                                Kunde inte hitta en report ifran Calgary men i Ottawa har de 1.6 mg/l. Man maste ha vattenberedning dar vilket inte ar sa farligt eftersom man kan kopa pulver form som typ racker till 40,000 gallons (cirkus 120,000 liter vatten)
                                Senast redigerad av Gwendly; 16 februari 2006, 21:23.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...