Vinnare i fototävlingen januari

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

    #61
    Fan vad ni lyckades komplicera en fråga! Grattis laesk! Jag tycker inte Zaphi och Kjell verkar särskilt osams, men om jag får rösta tycker jag Zaphis system vinner mycket t ex ifråga om trådens inledande statistiska aspekter. Sen kanske Kjells argument är bra men dom är så många så jag kan inte riktigt sortera ut dom för tillfället; orättvist för dom bakom "eliten" och merjobb för admin köpte jag.

    Kommentar

    • jarinen
      Användare
      • April 2003
      • 1888

      #62
      Grattis Laesk ! till vinsten. Det var många bra bilder och jag gillar 3e platsen skarpt.


      Mvh Jari

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • December 2004
        • 1324

        #63
        Nu har jag tittat på dom igen, även silver och brons. Laesks frontosa i djuphavet går inte av för hackor, men Stefans krispigt klara moori eller Carls petro är ju oxå rena konstverk!

        Kommentar

        • Joakim Draktoft
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 7334

          #64
          Här har tydligen hänt en del idag, bara för att man sitter offside på ett hotellrum i Vadstena med begränsad åtkomst till internet.

          Intressanta diskussioner helt klart.

          Så fort jag återkommer hem från tjänstresen (torsdag kväll) så redovisar jag gärna svar på frågorna.
          Joakim Draktoft
          f.d Webmaster Ciklid.se
          ____________________________________________

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #65
            Ett litet inlägg i den här debatten...som jag kanske t o m startade...*asg*...inte den första i sådana fall...

            Jag tycker inte att man ska få rösta i en tävling man själv deltar i...sedan vet jag inte vad jag ska tycka om nuvarande system...kontra det som Zaphi diskuterar.
            1-10 tycker jag är för stort poängspann...det räckte med 1-5 egentligen. På det sättet så skulle inte mängden röstande ha samma effekt som de har vid nuvarande röstning.

            Sedan förstår jag helt vad Kjell pratar om när det handlar om att man ska rösta på tre favoriter och strunta i poängbedömningar.

            För att ytterliggare vara öppen så kan jag säga att jag satt mitt egna foto med högst poäng (fy)...en åtta. Jag tyckte jag fick till det bra med skärpan och med färgerna på Chaitikan. Laesk foto fick en sjua av mig och detsammma fick Cutekids Petrochromis om jag inte missminner mig. Jag tyckte faktiskt att mitt foto var bättre...*asg*...men vet att det inte var bäst fotografiskt sett. Anledningen till att de fick lägre än mig, trots att deras foton kanske var bättre har att göra med att jag har svårt för den där mörklagda (svarta) bakgrunden. Jag förstår när Jonas E säger att han poängsätter högst för det foto som ger bäst känsla.

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

              #66
              Vilket system man än använder kommer resulterai att populäraste kortet vinner, om man sen ger 3, 5 eller 10poäng som högsta poäng känns ju ganska betydelselöst? Mer intressant vore det ju att få se alla resultaten oavsett system... jag menar bara att kan man visa upp kortet offentligt så kan väl även betyget vara officielt? Ser man en bild man själv kanske inte förstår sig på som hamnade utanför prispallen så är det ju endå kul o se hur andra bedömde den.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Laesk
                Användare
                • February 2004
                • 2447

                #67
                Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                För att ytterliggare vara öppen så kan jag säga att jag satt mitt egna foto med högst poäng (fy)...en åtta. Jag tyckte jag fick till det bra med skärpan och med färgerna på Chaitikan. Laesk foto fick en sjua av mig och detsammma fick Cutekids Petrochromis om jag inte missminner mig. Jag tyckte faktiskt att mitt foto var bättre...*asg*...men vet att det inte var bäst fotografiskt sett. Anledningen till att de fick lägre än mig, trots att deras foton kanske var bättre har att göra med att jag har svårt för den där mörklagda (svarta) bakgrunden.

                Du röstade ju 10ggr mer ärligare än mig iafall. Mer behöver jag nog inte säga... frontosan fotade jag efter att ha ägt kameran i ca 6 veckor, så jag va väl för kåt på att vinna. "Spöa alla proffs" hehe ne men hmm Satans fel å rösta högt på ens egna å lågt på andra.

                Jag röstar för Bjarne Streangs sätt dom har på deras sida..

                Å stefan, om jag ska säga va jag tycker om dig bild, så är den livlös helt platt på nå vis. Annars mkt fin skärpa osv!

                Carls bild är annars en toppenbild!
                Lennart "Laesk" Axelsson
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                With CANON you can!

                Kommentar

                • malplacerad
                  Användare
                  • May 2005
                  • 877

                  #68
                  Först vill jag gratulera Laesk till vinsten.

                  Vad som är en bra bild är något svårt att bedöma, det handlar om högst personliga åsikter.

                  Jag har kollar igenom 2005 års månadsvinnare och kan konstatera att den bildtyp som tycks vara populärast bland medlemmarna är den typ av bild som jag kallar "porträttbild" som inte visar på någon form av beteende eller händelse.

                  En fisk fotad från sidan med förvisso bra skärpedjup och kontraster som återger färgerna på ett "naturligt" sätt, men är det det enda kriteriet för en bra bild?

                  För mig är en bra bild en bild som fångat en händelse, beteende, känsla eller som får en att undra, "vad ska hända nu"? Jag tycker Carl Eklinds bild är helt suverän, fotografen har fångat en speciell händelse som berättar något om fiskens beteende, även Kjell Fohrmans och Stefan Sjöbergs bilder är väldigt spännande, de ger oss en inblick i fiskens värld och ger tittaren möjlighet att fundera över vad som händer på bilden, att man inte ser hela objektet i kjells fall stör mig inte alls.

                  Sen vilken röstmetod/system man använder, där håller jag med deelay, tycker också att man inte ska kunna rösta på sin egen bild.
                  ||||

                  Kommentar

                  • Guy_P
                    Användare
                    • April 2002
                    • 301

                    #69
                    Tycker heller inte man skall kunna rösta på sin egen bild. Vilken metod för röstning man använder bryr jag mig inte om. Däremot tycker jag att man skall kunna lägga in komentarer om fotona efter tävlingsomgången. Dessa skall vara synliga för alla. Tror nog att både fotografen och vi andra lär oss mycket av det.
                    Guy

                    Kommentar

                    • pny
                      Användare
                      • April 2002
                      • 210

                      #70
                      Ursprungligen postat av Laesk
                      Du röstade ju 10ggr mer ärligare än mig iafall. Mer behöver jag nog inte säga... frontosan fotade jag efter att ha ägt kameran i ca 6 veckor, så jag va väl för kåt på att vinna. "Spöa alla proffs" hehe ne men hmm Satans fel å rösta högt på ens egna å lågt på andra.
                      Tragiskt att en del måste hålla på att sabotera tävlingen hela tiden... Väx Upp!!!
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • July 2002
                        • 5395

                        #71
                        Klart folk kommer sabotera tävlingen om det går. Systemet som är nu är ju helt idiotiskt och verkar vara någon form av paniklösning.
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        • Guy_P
                          Användare
                          • April 2002
                          • 301

                          #72
                          Klart folk kommer sabotera tävlingen om det går. Systemet som är nu är ju helt idiotiskt och verkar vara någon form av paniklösning.
                          Spelar nog ingen roll vilken form av röstningsförfarande man har. Vill folk taktikrösta och fördärva för de andra så gör de det ändå.
                          Guy

                          Kommentar

                          • wofflan
                            NCS Medlem
                            • September 2003
                            • 660

                            #73
                            jag kan fortfarande inte fått upp resultatet från tävlingen i januari, däremot kan jag se laesks bild under månadsvinnare 2006
                            Mvh Fredrik

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

                              #74
                              "Klart folk kommer sabotera tävlingen om det går"

                              Är det verkligen så jag blir faktiskt förbluffad. Jag har ju nämnt det tidigare men vi har ju ett liknande röstsystem på Zoopet och någon form av rent sabotage har definitivt inte förekommit där. Den diskussion som har uppstått har varit att en del använder sig av hela poängskalan (1-10) i röstningen medan andra anser att inget av fotona varit så dåligt att det förtjänar betygen 1-3. Detta handlar dock enbart om olika synsätt. I Zoopets fototävling kan man inte rösta på sitt eget foto (jag röstade självklart inte heller på mitt eget foto i denna tävling eftersom man aldrig kan se objektivt på ens eget skötebarn).
                              Att sabotage skulle vara vanliga här gör mig väldigt förvånad och om det är så förstår jag att man vill hitta ett nytt system - även om jag inte är överygad om att Zaphis förslag är det bästa.

                              Tycker också Bjarnes inlägg från Akvaforums tävling var intressant och det talar ju klart för Zaphis förslag. Det är dock rätt många som röstar på akvaforum (98 st i senaste omgången) och jag TROR inte att det funkat lika om det varit betydligt färre röstande - men det är kanske så många som röstar på ciklid - vad vet jag?

                              Men som sagt - återkommer till det igen. Det viktiga för mig är att det blir kommentarer till fotona och enligt Micke är det ju tydligen också på gång.

                              Kommentar

                              • Jonas E
                                Användare
                                • February 2003
                                • 2533

                                #75
                                När jag deltager i en fototävling röstar jag på alla bidrag utom mitt eget då jag vet att ska jag rösta på min egen så blir det ett orättvist betyg, sen kan det vara att jag tycker att andras bilder är mycket bättre och ger min egen för låg poäng eller att jag tycker att min var bäst och ger den för hög. Då är det lättare att lämna den rutan tom så slipper man det problemet. I övrigt tycker jag att dagens poängsystem fungerar jättebra.
                                /Jonas
                                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...