Vinnare i fototävlingen januari

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #16
    Jag ger bäst betyg till den som jag tycker är snyggast. sen får de inte högst betyg. Men ger bilden mig en såndä'r "wow" - känsla, då får den max. Är bilden tråkig i min mening får den ett lågt betyg, oavsett fototeknisk expertis och om den är helt korrekt i övrigt. Tilltalar bilden inte mig, varför ska den då få bra betyg bara för att man vet hur att ta foto?

    Så kjag går på känslan, ger bilden mig en wow-upplevelse får den högst, de bilder som jag tycker är snygga får bra betyg. De som jag tycker är tråkiga får dåligt betyg. Sen om det är rätt eller fel vet jag inte men det är så jag gör.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #17
      Ursprungligen postat av Björn
      Viktor, om 0 är botten och 10 är toppen, borde inte ett medelmåttigt betyg då vara 5? (rent matematiskt) :-D
      Jag måste få filosofera lite kring detta med betyg...

      Betygskalor har ingenting med matematik att göra då de är känslomässigt baserade, och som vi vet (Einstien) så är ju allt relativt. En bra konsert i GP, Expressen, GT, Aftonbladet (you name it) får 3. En Mycket bra får 4 och en SUVERÄN får 5. Är den OK får den 2 och är den dålig får den 1.

      Enligt ditt system är "7,5 bara ganska bra". 7,5 är 75% från botten. Det skulle innebära att ett betyg på 3,75 i GP skulle bara vara "ganska bra", alltså inte ens bra. Tvärtom, 3,75 lytar åt mycket bra. 3,75 är normalt en lysande recension...

      Men detta spelar ingen roll. Det enda denna diskussion visar är att betygskalor inte är något bra sätt att mäta resultat på om inte folket som använder skalan använder den på samma sätt.

      Jag har gett ett förslag på tävlingsröstning som helt saknar betygskala, och tror kanske att detta kommer att införas, men det är väl inte definitivt ännu.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #18
        Förövrigt kan fenomenet att betygsätta fotografier verkligen diskuteras. Hur kan man betygsätta någon som inte kan bli perfekt i allas ögon? Fotografering är mättad relativitet.

        Det finns så många variabler från abstrakta saker som ljus, och bakgrundshistorian till bilden till fysiska saker som motiv, bakgrund etc. Sen finns rent fototekniska saker som exponering, skärpa (som kan vara kreativ och då tillhör abstrakta variabler) etc.

        Att betygsätta bilder är egentligen ingenting, inte ens mästarfotografer, bör ägna sig åt. Förmodligen vill de inte heller.

        Men nu har vi en tävlingt och självklart förstår jag att vi på något sätt måste utse vinnaren
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #19
          Det spelar väl ingen större roll om en pesron håller en konsekvent hög betygsnivå och en annan en låg. Det är ju snittet som räknas ändå och då vinner den som fått högst snittnivå och det är ju meningen och vad mer behöver man veta.

          Det tråkiga är väl istället att man inte kan kommentera fotona så att man får reda på vilka misstag man gjort och varför man nu fick ett lågt betyg (eller för den delen ett högt betyg).
          Nu blir ju inte fototävlingen direkt utvecklande och det måste väl ändå vara meningen med tävlingen, eller?

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • augusti 2002
            • 3029

            #20
            ja det är nog rätt, är det känsligt så kan ju kommenterna endast visas för fotografen om den vill.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #21
              Ursprungligen postat av johan_lindgren
              ja det är nog rätt, är det känsligt så kan ju kommenterna endast visas för fotografen om den vill.
              Tycker jag inte - man lär väl av synpunkter på andras foton också.
              Det är ju vuxna människor som väl borde tåla att få kommentarer på sina foton - klarar man inte det så får man väl avstå från att delta i tävlingen.
              Självklart vill jag ha reda på varför inte mitt foto vann - nåja skämt åsido de tre i topp var enligt min mening också de absolut bästa. Men visst vore det trevligt med synpunkter på ens foton så att man kan lära sig av misstagen till nästa gång och man kanske kan ta sig upp ytterligare någon placering.

              Själv tycker jag t.ex. att det skulle vara mycket intressant att få reda på hur de resonerade som röstade i finalomgången och bara placerade Bjarnes fjärilskort på 5 plats (eller ännu sämre). Jag tyckte att det var det i särklass bästa fotot och då har jag uppenbarligen en helt annorlunda smak än de flesta övriga röstande. Då är det ju i högsta grad av intresse för mig att få reda på hur de som röstar resonerar om man själv skall delta i samma tävling.

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #22
                Visst ska man kunna kommentera foton i en fototävling. Jag tror att det är på gång också, det har arbetats på ett nytt system för fototävlingen ett tag. joakim kan säkert ge närmre besked om det.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Niklas Olsson
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 1156

                  #23
                  Ursprungligen postat av Björn
                  Viktor, om 0 är botten och 10 är toppen, borde inte ett medelmåttigt betyg då vara 5? (rent matematiskt) :-D
                  Nej, men 5,5...var bara tvungen, inget bättre för mig..;-)
                  //Niklas

                  www.nofoto.se
                  Nofoto på Facebook
                  ____________________________________

                  Kommentar

                  • Johan
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3029

                    #24
                    fotar du för att vinna el fotar du för att se hur ditt foto står sig. bjarnes är ju i särklass "bra" fotat kvalitetsmässigt, samtidigt som det är en enl mig steril bild. jämnför jag den med den som vann så är det mer dynamik i den. som ovan , det är inte alltid de mest tekniskt fina fotot som vinner utan oxå känsla o egen smak. tex jag tycker Oftast foton från central o sydam är roligare att se o gillar dem bättre än malawi o tangyika, som sagt i de flesta fall..

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #25
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Det spelar väl ingen större roll om en pesron håller en konsekvent hög betygsnivå och en annan en låg. Det är ju snittet som räknas ändå och då vinner den som fått högst snittnivå och det är ju meningen och vad mer behöver man veta.

                      Det tråkiga är väl istället att man inte kan kommentera fotona så att man får reda på vilka misstag man gjort och varför man nu fick ett lågt betyg (eller för den delen ett högt betyg).
                      Nu blir ju inte fototävlingen direkt utvecklande och det måste väl ändå vara meningen med tävlingen, eller?
                      Kjell! Kul att du är tebax på ciklid.se

                      Jag håller inte riktigt med om att det inte spelar någon roll hur folk tolkar skalan. Det kan mycket väl vara så att en person går in och röstar 10 på 3 bilder och 1 på resten, medan andra är mer eftertänksamma och röstar mellan 3-8 på alla bilder. Självklart påverkas resultatet och snittbetygen av detta. En bild som ligger bra till men kanske inte bland de två bästa kan få mycket sämre betyg är den är egentligen är värd eftersom den inte riktigt håller samma klass som de som personen anser är bäst. Det blir ju tyvärr så att många jämför bilderna mot varandra och inte mot bilder generellt. Om en omgång är dålig kan ju vinnaren ändå få högre betyg än tävlingen innan där det var mer jämnbra bilder.

                      Mitt förslag på röstning, som funkar mycket bra i 25 år i vår fotoklubb, är att man helt enkelt väljer ut de tre bästa bilderna, utan inbördes ordning. Då blir resultaten mycket, mycket jämnare än med röstning med betyg. Bästa bilden får flest röster och inte bäst betyg. Så logiskt så det finns inte. Betygsättning är helt meningslöst eftersom folk använder skalorna på så olika sätt.

                      Kommentarer till fotografen borde vara en självklarhet, eller att man får skriva kommentarer på bilderna som alla får se efter tävlingens slut. Tyvärr är dock tävlingsdelen på ciklid.se lite underutvecklad för detta och jag hoppas den kommer förbättras inom kort...
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • juli 2002
                        • 5395

                        #26
                        Kommentarerna får inte påverka folks röstande, därför skall de inte visas innan tävlingen är klar. Inte heller borde man få ha en lång titel på sin bild då även detta kan försköna och romantisera bildens faktiskt kvalitet.

                        Folk är mer påverkbara än man kan tro.
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          #27
                          "Kjell! Kul att du är tebax på ciklid.se "
                          Jag har hela tiden skrivit i de trådar jag varit aktivt engagerad i - så det är inget nytt under solen.

                          "Det kan mycket väl vara så att en person går in och röstar 10 på 3 bilder och 1 på resten,"
                          Well - för att vara lite krass så handlar ju inte detta om röstning utan om sabotage.
                          På Zoopet finns följande regel inskriven för de som röstar
                          "Uppenbar okynnesröstning är inte acceptabelt (t.ex. att ge ett bidrag mycket höga poäng och övriga mycket låga poängsummor). Admin kan se EXAKT hur var och en har röstat."

                          För att resultatet skall bli rättvist så är det dock oerhört viktigt att så många som möjligt rösta och det skall handla om "kontrollerade röster" (dvs som här enbart NCS-medlemmar). Är det bara tillräckligt många som röstar så spelar en del smärre taktikröster ingen större roll. Det vore därför intressant att få reda på hur många röster som kommer in.

                          "fotar du för att vinna el fotar du för att se hur ditt foto står sig"
                          Varken eller skulle jag nog vilja påstå utan snarare för att lära mig fota bättre.

                          Kommentar

                          • Zaphi
                            NCS Medlem
                            • juli 2002
                            • 5395

                            #28
                            Kjell, vi behöver din hjälp i denna tråd: http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...ad.php?t=51457

                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4619

                              #29
                              Ursprungligen postat av Zaphi
                              Kjell, vi behöver din hjälp i denna tråd: http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...ad.php?t=51457

                              Sorry men lektrådarna hoppar jag oftast på Zoopet oxå
                              PS: Har för övrigt inte en susning vad betyder men antar att det har med "glimten i ögat" att göra i alla fall.

                              Kommentar

                              • johnny 99
                                Användare
                                • december 2004
                                • 80

                                #30
                                Något som visar att betygssystemet inte funkar så jättebra är ju att vissa foton fått helt olika poäng i månadsomröstningen jämfört med årsomröstningen, t.ex bjarne saetrengs fjärilsciklid som fick minst två poängsteg lägre i årsomröstningen.

                                Tycker Zaphis förslag att man väljer de tre bilder man gillar bäst låter bra.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...