Hål-i-huvudet-sjukan på mina jordätare (Balzanii)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wofflan
    NCS Medlem
    • september 2003
    • 660

    #31
    ah, såg att du inte ville få fler detaljfrågor nu, men någon kanske vet svaret?
    Mvh Fredrik

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #32
      Jag menade ang. brunnarna eftersom att jag skrivit allt jag visste pa rak arm. Jag har ingen aning om vad fiskarna anvander for att halla ihop stimmet men jag skulle gissa att det inte ar samma sak for olika fiskar och att synen ar viktig for fiskar som ser varandra tydligt. Ang fiskstime sa kan du ju kolla http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...00104&LOPNR=16
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • wofflan
        NCS Medlem
        • september 2003
        • 660

        #33
        tack Ola, har för mig att jag har hört mer om hur stimmen håller ihop på någon föreläsning i jämnförande fysiologi, får kolla min anteckningar
        Mvh Fredrik

        Kommentar

        • sydamerikanen
          Användare
          • oktober 2005
          • 108

          #34
          Tillbaka till ämnet då... Helt ok, Alex, men denna sjukdom gäckar fortfarande tyvärr!!!

          Nu har två tillfrisknat helt, en dött som jag nämnt tidigare och två har fortfarande hål med vita bulor i. Har kört omgångar av Octozin + Fishtamin på fodret varje gång samt ektozonsalt i vid varje vatten byte, men dessa två blir ändå inte bättre trota att de äter bra och till och med försöker leka med min friska hane emellanåt. [:-o]

          Hittat denna info på nätet och i en broschyr av Sera:
          Hål-i-huvudet-sjukan är i huvudsak en bristsjukdom som orsakas sämre upptagning av näringsämnen och har sin orsak i:
          - stress (Balzanii är både enligt Jonas E och jag lättstressade rent generellt)
          - flagellatparasiter i tarmen "snor" maten (vet ej hur vanliga de är?)
          - skillnader i vattenmiljö som tex pH och temperatur (trolig + att alla är VF)
          - fisken äter ej i början vid miljöbyte (gäller ej mina bortsett från att de ej käkat Hikarikulor innan)

          Enligt dessa källor så kommer både bakterier och flagellatparasiter i tarmen att göra att fisken utarmas på näringsämnen och tydligen försöker fisken utjämna bristerna genom qatt märkligt nog tillbakabilda brosk kring huvudet för att därigenom (enligt tyska forskare) utvinna bristande ämnen!!! Kratrarna i huvudet med ömsom vita bulor i och gult var är alltså enligt samma forskning ej orsakat av flagellatparasiterna utan ett sekundärt symtom från fisken själv. Enligt samma forskare så är enda medicinen att kombinera vitaminer, mineraler och mineralsalt för att förebygga sjukdomen. Därefter även flagellatbekämpning + baktopur, vilket jag ju prövat. Står dessutom att efter en längre tid så blir fenorna anripna och infekterade, vilket var exakt förloppet för den balzaniin som dog!!! Vidare ska man undvika varmblodig mat som tex oxhjärta, eftersom de innehåller mycket proteiner och fett. Detta kan ej fisken ta upp så mycket av och överskottet utnyttjas av flagellaterna i tarmen. Även diskus är särskilt känsliga mot denna skrämmande sjukdom...

          Jag håller tummarna! [:-S]
          Senast redigerad av sydamerikanen; 16 februari 2006, 00:58.
          375L Sydamerika med rötter och växter
          stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
          2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

          Min Zoon

          Kommentar

          • chippog
            Användare
            • augusti 2008
            • 251

            #35
            nu har jag läst många inlägg angående hih men just denna tråd, som har gett mig mest information, har jag hittills gått miste om.

            själv är jag väldigt trött på hih och är nära på att ge upp jordätare även om jag älskar de annars. som en del av er vet har jag bara ett enda kar 350 liter och hittills har jag haft hih tre gånger trots ökad antal vattenbyte, minskad antal fiskar, vitamintillskott och behandling med ovan nämnda substanser.

            mina jordätare är g pindaré och biotodoma cupido. av åtta pindaré har fyra fått och dött. av fyra cupido har just den enda honan fått och dött... allt under mer än ett års tid.

            följande orsak misstänker jag kan ligga bakom hos mig
            - byte till större kar som möjligtvis inte var helt inkörd
            - fem lekar på kort tid av samma pindaréhona, där ingen led ledde till yngel
            - mäter nitritindikatorlösningen tillräckligt känslig? med andra ord kan små inte tydligt mätbara nitritvärden vara tillräckligt giftiga just för jordätare?

            mina åtgärder
            - jag kommer att ta koll på alla fiskar som får hih igen trots behandling, oftast verkar det gå snabbare med sjukdomsförloppet andra gången
            - bli av med några fiskar, malar, tetror = ännu färre fiskar, tills karet har blivit helt fri av
            - jag kommer inte att köpa nya jordätare framöver och hoppas att mina tre hanar och en hona (tror jag i alla fall, det är väl inte så att honan är en inte utvecklat hane?) får igång en fungerande lek med yngel. det är ändå det som jag vill uppleva med mina fiskar! om pindaré misslyckas, ska jag bli av med de helt och försöka satsa på att få en eller två biotodoma honor.

            mina frågor
            - finns det några jordätararter som klarar sig i 350 liter och som inte är så känsliga mot hih?
            - hur är det förresten med hantlar, är de lika känsliga?
            en kan bli beroende av att sitta framför karet

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #36
              Vad tråkigt! Jag köpte ett par hantlar en gång som hade hih vid köpet fast jag inte var erfaren nog att inse det då. Jag avlivad dem så snart det var klart och inga andra fiskar fick sjukdomen.

              Jag har fått höra att man lika gärna kan ta bort alla sjuka individer (även om de blir friska ser de inget vidare ut med djupa ärr i pannan). Och därefter medicinera för att ta bort parasiterna.

              Har du doserat korrekt av medicinen?

              Normalt tror jag hantlar är tåliga, men har du haft så stora problem låter det som om du borde säkra att parasiten först och främst utrotas i karet.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • jocke.75
                NCS Medlem
                • oktober 2007
                • 32

                #37
                Ursprungligen postat av chippog
                nu har jag läst många inlägg angående hih men just denna tråd, som har gett mig mest information, har jag hittills gått miste om.

                själv är jag väldigt trött på hih och är nära på att ge upp jordätare även om jag älskar de annars. som en del av er vet har jag bara ett enda kar 350 liter och hittills har jag haft hih tre gånger trots ökad antal vattenbyte, minskad antal fiskar, vitamintillskott och behandling med ovan nämnda substanser.

                mina jordätare är g pindaré och biotodoma cupido. av åtta pindaré har fyra fått och dött. av fyra cupido har just den enda honan fått och dött... allt under mer än ett års tid.

                följande orsak misstänker jag kan ligga bakom hos mig
                - byte till större kar som möjligtvis inte var helt inkörd
                - fem lekar på kort tid av samma pindaréhona, där ingen led ledde till yngel
                - mäter nitritindikatorlösningen tillräckligt känslig? med andra ord kan små inte tydligt mätbara nitritvärden vara tillräckligt giftiga just för jordätare?

                mina åtgärder
                - jag kommer att ta koll på alla fiskar som får hih igen trots behandling, oftast verkar det gå snabbare med sjukdomsförloppet andra gången
                - bli av med några fiskar, malar, tetror = ännu färre fiskar, tills karet har blivit helt fri av
                - jag kommer inte att köpa nya jordätare framöver och hoppas att mina tre hanar och en hona (tror jag i alla fall, det är väl inte så att honan är en inte utvecklat hane?) får igång en fungerande lek med yngel. det är ändå det som jag vill uppleva med mina fiskar! om pindaré misslyckas, ska jag bli av med de helt och försöka satsa på att få en eller två biotodoma honor.

                mina frågor
                - finns det några jordätararter som klarar sig i 350 liter och som inte är så känsliga mot hih?
                - hur är det förresten med hantlar, är de lika känsliga?
                Jag har Geophagus proximus Santa rem dom har klarat sig utan hih trots att andra jordätare har haft det i samma balja.Inte för att jag är någon expert på området men hos mig inträder hih när jag har slarvat med rengörning o vatten byte men så fort dom bitarna är avklarade brukar det försvinna.För övrigt så har jag fått yngel med mina vf Santa rem o om det går vägen så ska jag väl sälja av dom när dom fått lite storlek det är kanon fina fiskar.

                Kommentar

                Arbetssätt...