Hål-i-huvudet-sjukan på mina jordätare (Balzanii)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sydamerikanen
    Användare
    • oktober 2005
    • 108

    Hål-i-huvudet-sjukan på mina jordätare (Balzanii)

    Skapar ny tråd, eftersom sjukdomen inte har med arttråden för Balzanii att göra, men kanske att jordätare är extra känsliga för denna sjukdom.

    Ola rekommenderade Octozin + vitaminer för hål-i-huvudet-sjukan, men vissa lyckades enligt denna tråd inte i alla fall.

    Kastade först lite halvdesperat i ESHA 2000 i måndags, eftersom jag inte hade Octozin hemma!

    Gjorde ett vattenbyte igår efter att jag fick tag på Octozin och FishTamin. Står verkligen att "hål-i-huvudet-sjukan" ska botas av detta på asken, vilket känns bra. Förstod det som att sjukdomen orsakas av flagellatparasiter.

    Läste idag dock på denna länk (ciklidbladet):
    ciklidbladet 8410: "Hålsjuka- Endast ett symptom??" av Bo Thurén

    ...att de finns flera orsaker och därför hjälper inte alltid flagyl och Octozin, som både bara behandlar följande parasit, flagellaten Hexamita. Enligt Bo Thurén i samma artikel finns det studier som visar på att algsvampen Ichthyosporidium hoferi observerats i huden och även att tyska forskare funnit att fisktuberkulosbakterier orsakade en hudtuberkulos, som utvecklade sig till hålsjuka.
    Vidare har vitamin-d en bra effekt + UV-ljus för motståndskaften/immunförsvaret.

    Som tredje fall har tydligen finns också fall där parasiter i tarmväggen, hakmaskar av arten Camallanus cotti, som likt binikemasken utarmar fisken på näringsämnen. Man behandlar tydligen med Masoten (3 mg/100 liter vatten, vilket endast är 1% av rekommenderad dos). I testakvariet fanns scalarer med hål-i-huvudet-sjukan, friska neontetror och malar. Tetrorna och malarna dog av behandlingen, men scalarerna blev helt friska!

    slutsatsen är att själva hålen i huden och i mitt fall på ryggfenan också med lite var intui på sina ställen verkar vara ett sekundärt symtom på olika sjukdomar.

    En del anser dålig vattenkvalitet orsaka själva hålen... Jag tycker mitt akvarium har bra värden och lite slam och väl fungerande syresättning, men... [:-(]

    Om inte Octozin hjälper får jag väl ta till baktopur på den enskilda fisken. Är det det tredje fallet med hakmask, vet jag ej var man får tag på Masoten?

    Ola eller någon annan, kan man kombinera bakterie- och parasitbehandling, dvs kan jag behandla både mot flagellater med Octozin och tuberkulosbakterier med baktopur/ESHA 2000?!! Generellt ska man ju inte blanda medicin, men de verkar slå på olika saker i detta fall. Tips eller idéer?!!
    375L Sydamerika med rötter och växter
    stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
    2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

    Min Zoon
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    Jag kastade i lite vitaminer som heter optima och som kommer från företaget eSHa ( http://www.eshalabs.com/optima.htm ). Detta ska vara en massa nyttiga vitaminer så jag hoppas det skall hjälpa till lite. Igår stod jag o skröt om min fina balzanii-hane som var frisk från hålsjuka för att ikväll hitta en rödgul prick i huvudet på han...

    Bör väl lösa sig men lite småjobbigt är det trots allt. Ska imorgon köpa på mig såntdär fishtamin och göra ett ordentligt foder med vitaminer och såna grejer som är avpassat för jordätarna.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • sydamerikanen
      Användare
      • oktober 2005
      • 108

      #3
      Ursprungligen postat av Jonas E
      Jag kastade i lite vitaminer som heter optima och som kommer från företaget eSHa ( http://www.eshalabs.com/optima.htm ). Detta ska vara en massa nyttiga vitaminer så jag hoppas det skall hjälpa till lite. Igår stod jag o skröt om min fina balzanii-hane som var frisk från hålsjuka för att ikväll hitta en rödgul prick i huvudet på han...

      Bör väl lösa sig men lite småjobbigt är det trots allt. Ska imorgon köpa på mig såntdär fishtamin och göra ett ordentligt foder med vitaminer och såna grejer som är avpassat för jordätarna.
      Hoppla! Då är man i alla fall inte ensam.
      4 av mina 5 balzanii har repat sig en aning och bara två av dessa har nu synliga små hål, men inget var. Däremot den 5:e mår sämre och har dessutom var i ryggfenan.

      Frågan är som sagt enligt tidigare indikation om att det även kan vara orsakat av tuberkulosbakterier ska kombinera baktopur med Octozin för att vara på säkra sidan eller om det är en dålig idé??? []
      375L Sydamerika med rötter och växter
      stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
      2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

      Min Zoon

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        Ärligt talat vet jag inte

        Nu när jag tänkt lite på vad som kan ha orsakat det kan det vara att jag i gammal vana från malawi och tanganyikakaren bytade med rent kallvatten ner i karet och den temperaturändringen kanske inte herr Balzanii tyckte om. Eller så var det för att han fick ligga i fraktpåse i 3,5 timme. Han äter i alla fall bra, så det kanske bara är nå't slutstadium, han kanske fortfarande var sjuk när jag fick han från butiken då han fortfarande hade några tomma hål i pannan när jag fick han.

        Edit: istället för eSHa 2000 tror jag att du bör kolla in hexamita istället då den är speciellt för hål i huvudetsjuka och liknande sjukdomar som drabbar discus och andra ciklider. http://www.eshalabs.com/hexamita.htm

        Det enda jag vet med hexamita är att Tropheus inte gillar det, prova inte!!
        Senast redigerad av Jonas E; 11 januari 2006, 20:35.
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • kaj.p
          Användare
          • april 2002
          • 2294

          #5
          I en ny diskusbok av Andrew Soh (”The naked truth” rekomenderas för övrigt) beskriver Andrew en behandling som han garanterar tar bort HiH på en månad.
          Enligt boken finns i botten på varje hål en tunn kanal som leder vidare ner i fisken, vart vet man inte. Detta visar iallfall på att det finns en sjukdomsalstrare inblandad, näringsbrist eller dåligt vatten kan alltså inte vara orsaken utan bara skapa benägenhet.
          I vilket fall som helst garanterar författaren 100 % igt resultat om man genom att plockar upp fisken, dutta ner tetracycklin i hålen. Låt det dra lite släpper sedan tillbaka fisken. Sänker sedan ph till 5,5-6 och behandla vattnet med salt o acrifalvin, tror det är synonymt med Eufalvin som finns på apoteket. Har inte själv testat men det blir nästa gång jag får en diskus med HiH
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            Hur är det egentligen med dödligheten av denna sjukdom, tar det lång tid innan fisken kolar? Tänkte ta mig ut och köpa på mig hexamita först då jag inte är beredd att laborera med ph-värdet i akvariet än. Sen att få tag i tetracyklin, lätt eller svårt?

            Man kan ju behandla med heaxmita först och under tiden leta upp dessa ämnen ifall hexamita inte skulle hjälpa. Men är sjukdomsförloppet snabbt kanske det är läge att snabba sig in på apoteket imorgon?
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • april 2002
              • 2294

              #7
              Har dålig kunskap på jordätare Men när det gäller diskus är förloppet relativt långsamt fram till ett viss stadie men de kan båda käka o leka flera gånger utan att verka besvärade.
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #8
                okej. Provar hexamita imorgon så får jag fixa de andra grejerna senare i veckan.
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • sydamerikanen
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 108

                  #9
                  Octozin och Hexamita/Hexamin verkar båda behandla flagellatparasiter.

                  Vitaminerna är nog bra hur som helst då de förbättrar motståndskraften i fiskfjällen mot alla typ av angrep på fisken. Om tarmkanalen eller fjällen tappar motståndskraften blir säkert fisken svag för allt möjligt och tom ofarliga parasiter och bakterier.

                  Men säg nu att de istället är tuberkulosbakterier och inte flagellater det är frågan om i våra fall, då måste man ju behandla med bakteriedödande.

                  Jag avväger att ta upp min sjuka firre och slänga ned en baktopurtablett i en hink med god syretillförsel i någon timme (vill ej döda nitritbakterier i filtret och botten i akvariet) och se om det får effekt. Han andas häftigt och har nu även fått vita utväxter från varöppningarna i ryggfenan bortsett från fler hål i huvudet, men han äter med god aptit ändå!

                  Bara för att vara på säkra sidan så köra jag faktiskt ESHA 2000 + octozin + FishTamin i akvariet oxå. Vi får väl se. Endast en biologisk undersökning genom att dissikera döda djur klan nog ge svaret, men det vill man ju inte... [:-(]
                  Senast redigerad av sydamerikanen; 12 januari 2006, 01:11.
                  375L Sydamerika med rötter och växter
                  stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
                  2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • olof
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1823

                    #10
                    Hej!

                    Sänka PH värdet har nog liten effekt för trivseln hos G. balzani det är ingen svartvattens fisk utan den lever i neutralt vatten (Ph ca 7) i naturen. Kolla tex Rio Parana och Rio Uruguay på denna utmärkta länk:

                    Denna webbplats är till salu! biotopaquarium.de är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, biotopaquarium.de har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!


                    Jag vet inte om sänkt PH har någon effekt på sjukdommen i sig.

                    Hastiga temperatursänkningar ska inte vara ett problem för en ciklid som lever i floder i ett subtopiskt klimat med mycket hastiga temperatursvängningar.

                    Jag tror orsakerna står att finna i att ni haft otur med vildfångad fisk. Mina eftarenheter av VF kontra odlat talar väl mestadels till VF fördel då det gäller sjukdomar men det är ju trots allt flera stressande transporter och miljöbyten för fisken innan den hamnat i era fina akvarier.

                    Att bota fisktuberkulos är om jag förstått saken rätt närmast omöjligt (i vart fall med icke receptbelagd medicin). Om detta är den bakomliggande orsaken kan det alltså ändå vara bättre att behandla symptomen.

                    Mvh

                    olof
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      #11
                      jag öste ner 40droppar eSHa optima (vitaminer) igårkväll, tyckte att det såg lite bättre ut nu på morgonen. Som sagt är de just nu endast en gul prick med rött runtomkring.

                      Fisken äter bra så jag matar på med dr basslers biofishfood som innehåller mycket vitaminer.
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        "Detta visar iallfall på att det finns en sjukdomsalstrare inblandad, näringsbrist eller dåligt vatten kan alltså inte vara orsaken utan bara skapa benägenhet". Ja, sa kan man saga men vad betyder det? Vad dor folk av i Sydafrika? Fattigdom, felaktig information, lunginflamation, HIV eller AIDS? Fattigdom och felaktig information ger HIV som ger AIDS som ger lunginflamation.

                        Det jag har hort sagas ar att det inte uppstar utan vitaminbrist och att man bor ha i vitaminer nar man ska fixa det. Vem som sa det vet jag inte men jag kommer ihag att vi diskuterade det hos min kollega Topi i Helsingfors nar det var ciklidmote dar. Vi var ett gang i hans lagenhet inklussive Thomas Weidner.

                        Som sagt sa lakte mina Aequidens sp. omedelbums med octozin+fishtamin+temperatur medad flagyl+morklaggning var verkningslost. Samtidigt sa lakte inte Crenicichla sp. xingu 1 med octozin+fishtamin+temperatur.

                        Tank pa att vitaminer gar att overdosera.
                        Senast redigerad av Ola Svensson; 12 januari 2006, 12:27.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ang dodlighet. Fisken dor tydligen till slut men troligen avlivar du den sjalv forst om du skoter vattnet och fisken (dess allmantillstand sanks tydligen sa den dor forstas lattare av annat). Det blir fula arr om halet utvidgar sig pa djupet. Nar det "skalar" skinnet sa kan det laka ut helt.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • sydamerikanen
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 108

                            #14
                            Ursprungligen postat av olof
                            Hej!

                            Sänka PH värdet har nog liten effekt för trivseln hos G. balzani det är ingen svartvattens fisk utan den lever i neutralt vatten (Ph ca 7) i naturen. Kolla tex Rio Parana och Rio Uruguay på denna utmärkta länk:

                            Denna webbplats är till salu! biotopaquarium.de är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, biotopaquarium.de har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!


                            Jag vet inte om sänkt PH har någon effekt på sjukdommen i sig.

                            Hastiga temperatursänkningar ska inte vara ett problem för en ciklid som lever i floder i ett subtopiskt klimat med mycket hastiga temperatursvängningar.

                            Jag tror orsakerna står att finna i att ni haft otur med vildfångad fisk. Mina eftarenheter av VF kontra odlat talar väl mestadels till VF fördel då det gäller sjukdomar men det är ju trots allt flera stressande transporter och miljöbyten för fisken innan den hamnat i era fina akvarier.

                            Att bota fisktuberkulos är om jag förstått saken rätt närmast omöjligt (i vart fall med icke receptbelagd medicin). Om detta är den bakomliggande orsaken kan det alltså ändå vara bättre att behandla symptomen.

                            Mvh

                            olof
                            Hypotes1:
                            Kan man identifiera tuberkulos och i så fall hur?
                            Vidare hjälper Baktopur mot detta eller är det verkligen som du säger, Olof, omöjligt?

                            Hypotes2:
                            Om det är hakmask i tarmkanalen, så borde man väl se det på buken eller?
                            Finns masoten att få tag på eller funkar ESHA 2000 mot hakmask?
                            375L Sydamerika med rötter och växter
                            stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
                            2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

                            Min Zoon

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Om du gar in pa "Fiskobduktion utförd av SVA" sa star det hur man gor http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=683 Idag anses fisktuberkulos vara omojligt att bota. Radet som ges for att bli av med det ar "stamping out" dvs doda och destruera all fisk och desinficera din anlaggning. Andra inte fullt sa drastiska metoder ar att skota allt minutiost, inte flytta fisk, OMEDELBART ta upp sjuk och dod fisk da den framsta smittvagen ar att de ater pa varandra samt anvanda UV filter da mycobakterier ar extremt kansliga for UV.
                              Senast redigerad av Ola Svensson; 12 januari 2006, 11:34.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...