Hål-i-huvudet-sjukan på mina jordätare (Balzanii)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sydamerikanen
    Användare
    • oktober 2005
    • 108

    #16
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Om du gar in pa "Fiskobduktion utförd av SVA" sa star det hur man gor http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=683 Idag anses fisktuberkulos vara omojligt att bota. Radet som ges for att bli av med det ar "stamping out" dvs doda och destruera all fisk och desinficera din anlaggning. Andra inte fullt sa drastiska metoder ar att skota allt minutiost, inte flytta fisk, OMEDELBART ta upp sjuk och dod fisk da den framsta smittvagen ar att de ater pa varandra samt anvanda UV filter da mycobakterier ar extremt kansliga for UV.
    Tack, Ola!
    Ok, men hur ser man om fisken har tuberkulos då?

    Kan man se om man har hakmask?
    375L Sydamerika med rötter och växter
    stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
    2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

    Min Zoon

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #17
      Hej!

      Fisktuberkulos har flera olika symptom alla ganska difusa, jag citerar SVA: sår, svullen buk och granulombildningar i fiskens hud och inre organ.

      Mvh

      olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • sydamerikanen
        Användare
        • oktober 2005
        • 108

        #18
        Ursprungligen postat av olof
        Hej!

        Fisktuberkulos har flera olika symptom alla ganska difusa, jag citerar SVA: sår, svullen buk och granulombildningar i fiskens hud och inre organ.

        Mvh

        olof
        Yttre tecken är varbildning i sår på ryggfenan, hål i huvudet, lite vita utväxter som troligtvis är svamp. Svårt att se om buken är svullen...
        375L Sydamerika med rötter och växter
        stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
        2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

        Min Zoon

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #19
          Om fisken dor sa kan du spratta upp den och leta efter vita prickar i levern. Dat ar ett indicium pa syrafasta stavar/ mykobakterier/ fisktuberkulos.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #20
            hmmm, öste i såndär octozin i torsdags kväll, andra dosen idag. Det ser bättre ut på vf hanen men en av de mindre ser ut att ha fått ett rött område i pannan....får nog byta vatten och rengöra filtret eller nå't innan sista dosen.
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • sydamerikanen
              Användare
              • oktober 2005
              • 108

              #21
              Efter behandling med vitaminer + octozin följt av baktopur (invertes bakteriehämmande i tron att det skulle kunna vara bakterier) i helgen, så är resultatet att den riktigt sjuke av mina minsta balzanii verkar ha dött, eftersom jag inte hittar honom i akvariet längre. [:-(] Jag har visserligen inte lyft på alla rötter och kikat än, men allt tyder på att han dött och att troligtvis malen + andra kannibaliserat på denna. Under separat kurbad på samma fisk i lördags förmiddag med baktopur, så var den omtöcknad, trött, andades häftigt, hade svårt med balansen (simblåsan) samt hade flera vita bulor och var på fenorna och huvud. Den näst minsta har fortfarande endast litet varstänk i huvudet, men mår prima än så länge.
              Tråkigt att fisken inte hittats för jag hade tänkt göra som Ola sade och verifiera om det är tuberkulos, som Balzanii råkar utför, även om det precis som hålen verkar vara sekundära symtom.

              De 3 övriga har återhämtat sig och nästan alla "hål" har tätats utan ärr och speciellt en mindra hona och min största hane har en massa lekbetéende för sig. Största hanen har inga hål alls och är jättevacker och verkar må prima. Byter vatten i kväll eller i morgon efter behandlingen och observerar nitrithalten efter bakteriekuren, så att man inte råkar ut för sekundära missöden.

              Hur har det gått för dig, Jonas? Har blodvaret i huvudet försvunnit eller?

              Fortfarande kvarstår frågan vad primärsjukdomen egentligen är eller om det som Ola sagt här på tråden är en uppsjö att olika effekter vid miljöbyte, stress eller annat som gör VF jordätare extra sårbara om immunförsvaret försämras. Skulle ändå vara intressant att veta sjukdomsförloppet för just jordätare. Observationerna/Symtomen hittills verkar bestå i att:
              1) hål observeras på huvudet,
              2) därefter dyker det upp lite blodvar + rött blod inuti huvudet,
              3) senare även blodvar på fenorna,
              4) vita "bulor" fäster på infektionsområden (svamp?) och
              5) slutligen kanske det hela leder till tuberkulos.

              Önskvärt att om du Jonas eller någon annan skulle kunna verifiera om symtomen är samma i era fall och sedan om en fisk dör då kolla levern enligt Olas tips och då kanske fastställa tuberkulos. Känns som att hakmask hade synts som uppsvullen buk eller?

              Hursomhelst är det vitaminer i fodret som gäller och även i akvariet vid vattenbyte för min del och dessa jordätare.
              Senast redigerad av sydamerikanen; 16 januari 2006, 07:51.
              375L Sydamerika med rötter och växter
              stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
              2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

              Min Zoon

              Kommentar

              • sydamerikanen
                Användare
                • oktober 2005
                • 108

                #22
                Hur ser dina Balzanii ut nu, Jonas?!

                Har hålen och varet försvunnit?
                375L Sydamerika med rötter och växter
                stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
                2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

                Min Zoon

                Kommentar

                • Alexander Ylipää
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 3615

                  #23
                  Om jag får bumpa in i tråden....

                  har upptäkkt mini mini hål på mina briljant turkos diskus. Har haft dem i tre månader och de är nu ca. 10 cm. äter som tusan och är pigga och levnadsglada. Men hur var det nu med tiden från symptom till rena döden?

                  Kör med foderautomat till dem och fryskäk varje dag, och det är där jag tror felet är. Vitaminerna försvinner rätt så omgående från granulatet när det står i en foderuatomat som har en öppen lucka. vattenkvalitén är det inget fel på, då vattnet byts varje dag.

                  Ska chacka fishtamin och mineralsalt och får hoppas det inte är försent.

                  Någon som lyckats bota HiH med enbart vitaminkur och salt?
                  Mvh Alex

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #24
                    Miniminihal ar oftast "sidolinjebrunnar" (kommer inte ihag vad de heter). De finns inte bara langs med sidolinjen. Det ar dessa som ofta forstaras nar firrarna far hal i huvudet forutom nasborrarna. Lapparna angrips ibland ocksa. Hall uppsikt pa halen och kolla om de finns pa bada sidorna (=trolig "sidolinjebrunn") och pa mer an en individ (=garanterad "sidolinjebrunn").
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Alexander Ylipää
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 3615

                      #25
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Miniminihal ar oftast "sidolinjebrunnar" (kommer inte ihag vad de heter). De finns inte bara langs med sidolinjen. Det ar dessa som ofta forstaras nar firrarna far hal i huvudet forutom nasborrarna. Lapparna angrips ibland ocksa. Hall uppsikt pa halen och kolla om de finns pa bada sidorna (=trolig "sidolinjebrunn") och pa mer an en individ (=garanterad "sidolinjebrunn").
                      Tackar för svaret Ola.

                      Förklara "sidolinjebrunn" lite mer, är det linjerna som sträker sig från huvudet och längs hela kroppen?

                      Alla fem diskusar har dessa "små hål" omkring näsborrarna. Inte på pannan eller vid läpparna, bara omkring "näspartiet"
                      Mvh Alex

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #26
                        Sidolinjesystemet bestar av ett gang "hal" langs med sidolinjen som mater tryckskilnader. Dessa finns aven pa huvudet. Sedan finns det fler hal an nashalen som skoter lukt ocksa, eller var det bara sensorer over hela huvudet kanske? Be mig inte om fler detaljer nu ar du snall. [:-)]
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Alexander Ylipää
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 3615

                          #27
                          Ypperligt svar Ola, tack!

                          Ska kika närmare senare, men kommer börja med extra tillskott av fishtamin och mineraler. Inga fler detaljer behövs beskrivas Ola, du kan vara lugn
                          Mvh Alex

                          Kommentar

                          • Alexander Ylipää
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 3615

                            #28
                            Hoppas det inte gjorde något att jag lånade tråden, "Sydamerikanen", "Jonas E" mfl.
                            Mvh Alex

                            Kommentar

                            • Jonas E
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2533

                              #29
                              a just det, mina balzanii behövde en dos octiozin o sen va de friska. Mår finfint nu ser det ut som.
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                              Kommentar

                              • wofflan
                                NCS Medlem
                                • september 2003
                                • 660

                                #30
                                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                                Sidolinjesystemet bestar av ett gang "hal" langs med sidolinjen som mater tryckskilnader. Dessa finns aven pa huvudet. Sedan finns det fler hal an nashalen som skoter lukt ocksa, eller var det bara sensorer over hela huvudet kanske? Be mig inte om fler detaljer nu ar du snall. [:-)]
                                har inget med ämnet att göra men är det inte sidolinjesystemet som fiskstimm använder för att kunna röra sig som en "kropp" genom att känna ab tryckskillnaderna som du skriver Ola, eller har de ytterligare ett organ för att kunna göra dessa synkroniserade rörelser?
                                Mvh Fredrik

                                Kommentar

                                Arbetssätt...