Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perikles
    Användare
    • december 2005
    • 658

    Ursprungligen postat av ozric
    Vi får nog vissla in Stiffe för det ändamålet ty jag kan ju inte fota... Men glad är jag för det för nu skall jag dra å hämta tebax mina gamla Nkonde...
    Fin bild, vad har du för troffegrupper? Och Ozric, imorgon, söndag, blir det den enda gången jag kommer att säga: Heja Djurgårn, usch, det smakade inte riktigt bra i munnen.
    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
    Cicero (106-43 f.kr)

    Kommentar

    • Perikles
      Användare
      • december 2005
      • 658

      Ursprungligen postat av kilova
      BMWpower skrev
      Murugon är som dom flesta troffar den kan fungera jätte bra med 10st men också bli skit.
      Personligen tycker jag att en grupp tropheus ska bestå av 15-30st djur för att fungera.

      Eller varför inte 1+1 som nästan alltid funkar bra.
      Mvh kim
      Jag anser Muragon vara en av de tuffaste Troffarna. Har man inte koll varje dag i akvariet så är det risk att den som står längst ner i hierarkin är utan fenor å fjäll. Min grupp har decimerats från 18 till 12 fullvuxna djur, en annan sak är att mina Muragohonor får för sig att äta upp ynglen ungefär när det är dax att spotta ut dem. Men det är som sagt min grupp, en annan grupp kanske är lika harmonisk som Thomas Di Leva på valium.
      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
      Cicero (106-43 f.kr)

      Kommentar

      • kilova
        Användare
        • april 2002
        • 327

        Ursprungligen postat av Perikles
        Jag anser Muragon vara en av de tuffaste Troffarna. Har man inte koll varje dag i akvariet så är det risk att den som står längst ner i hierarkin är utan fenor å fjäll. Min grupp har decimerats från 18 till 12 fullvuxna djur, en annan sak är att mina Muragohonor får för sig att äta upp ynglen ungefär när det är dax att spotta ut dem. Men det är som sagt min grupp, en annan grupp kanske är lika harmonisk som Thomas Di Leva på valium.
        Ok sen när du har en hona och en hane kvar (om det vill sig illa) ska du se att den funkar och att du får en massa lek på dom. har själv haft murago och fick problem med att dom slog ihäl varandra ända tills jag hade kvar vilket visade sig vara en hane och en hona, dom lekte av varandra och levde harmoniskt, sen dess har jag skaffat 1+1och har inte haft några problem med aggrisivitet, detta har funkat på Dubbar ,kiriza, moliro. ilangi , mupulungo. murago.Sen är det alltid snyggare i karet med många.....
        Mvh Kim
        Tropheus moori golden kazumba F1
        Tropheus dubosi F1
        Tropheus Chaitica F1
        Tropheus red chimba F1
        Tropheus black pemba F1
        Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
        Tropheus moori bärnsten F1
        Tropheus moori kejsare
        Mvh Kim

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          Ursprungligen postat av Perikles
          Fin bild, vad har du för troffegrupper? Och Ozric, imorgon, söndag, blir det den enda gången jag kommer att säga: Heja Djurgårn, usch, det smakade inte riktigt bra i munnen.
          Hehe..
          För dagen har jag en VF gr Lufubu och en odlad.Röda Kachese (ser mer ut som Ndole än den vanliga kachesen) ,Kiriza och så 8 Vf Nkonde och 24 odlade.Dessa ska väl slås ihop med tiden.Om det blir fler grupper så står Körsbär och Pemba högt på want-list.Men det verkar svårt att få tag på fina grupper där samtliga håller hög klass.
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • RobbanG
            Användare
            • januari 2004
            • 563

            Ozric, hur gick det med firrarna?
            //Robert

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              Ursprungligen postat av robger-8
              Ozric, hur gick det med firrarna?
              Gick superbra! Kul att få tebax dem! De hade växt på sig i size men jag kände på en gång igen de flesta av de vuxna. Jag hade hoppats på att min "höger-hane" var vid livet men "vänster-hanen" var iaf det. Hos mig var han superlugn men var den som fick leka av flest honor. Igår började de skenleka.... Ungfisken får jag jobba lite på, de höll inte samma mått som de jag hade innan tyvärr. Blir spännande att se hur det går att sätta ihop till en tillräcklig stor lek-grupp senare. -ska kolla om jag har nån gammal (skit) bild på hanen...
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • RobbanG
                Användare
                • januari 2004
                • 563

                Kul att det gick bra.
                //Robert

                Kommentar

                • Perikles
                  Användare
                  • december 2005
                  • 658

                  Ursprungligen postat av ozric
                  Gick superbra! Kul att få tebax dem! De hade växt på sig i size men jag kände på en gång igen de flesta av de vuxna. Jag hade hoppats på att min "höger-hane" var vid livet men "vänster-hanen" var iaf det. Hos mig var han superlugn men var den som fick leka av flest honor. Igår började de skenleka.... Ungfisken får jag jobba lite på, de höll inte samma mått som de jag hade innan tyvärr. Blir spännande att se hur det går att sätta ihop till en tillräcklig stor lek-grupp senare. -ska kolla om jag har nån gammal (skit) bild på hanen...
                  Är det Nkonde? Påminner mycket om Ilangi.
                  Å Tack för hjälpen Djurgårn
                  Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                  -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                  Cicero (106-43 f.kr)

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    Mm,bra Nkonde är som knallgula Ilangi fast med gul till orangegul ryggfena.Men den är mkt variabel som grupp.

                    Dommarfan missade ju en stjärnklar straff. Så guldet vanns på fusk...
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • Perikles
                      Användare
                      • december 2005
                      • 658

                      Ursprungligen postat av ozric
                      Mm,bra Nkonde är som knallgula Ilangi fast med gul till orangegul ryggfena.Men den är mkt variabel som grupp.

                      Dommarfan missade ju en stjärnklar straff. Så guldet vanns på fusk...
                      Fiskarna är ju kanonsnygga.
                      Fusk, var ordet + en korkad bakåtnick mot Helsingborg. Nästa år då dj................
                      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                      Cicero (106-43 f.kr)

                      Kommentar

                      • Sullgucku
                        Användare
                        • september 2005
                        • 89

                        Kilova, hur stort akvarie har du dina 1+1 troffar i ?, mycket sten eller övrig inredning ? ,övriga fiskar ?

                        Kommentar

                        • kilova
                          Användare
                          • april 2002
                          • 327

                          Ursprungligen postat av Sullgucku
                          Kilova, hur stort akvarie har du dina 1+1 troffar i ?, mycket sten eller övrig inredning ? ,övriga fiskar ?
                          280L bara några småstenar som håller fast ett par växter. för övrigt inga andra fiskar förutom ett par malar.
                          Mvh Kim
                          Tropheus moori golden kazumba F1
                          Tropheus dubosi F1
                          Tropheus Chaitica F1
                          Tropheus red chimba F1
                          Tropheus black pemba F1
                          Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
                          Tropheus moori bärnsten F1
                          Tropheus moori kejsare
                          Mvh Kim

                          Kommentar

                          • Lakeflower

                            Hejsan på er.

                            Jag har nu ett 222 kar med 10 dubbar och 15 red chipimbi som jag tänkte sätta över i ett 375 liters, som har gått sedan i söndags med en fluval 404 + en 304 som jag hade i 222:an med troffarna. I 375:an bor det nu 2 malar sedan 2 dagar så dom har väl "bajjat" in det lite, så att säga.

                            Nu nu undrar jag: När kan jag sätta in firrarna och hur ska jag gå tillväga? Chipimbin satte jag in hos dubbarna för 2 veckor sedan och det har inte varit något problem för dom är ganska små, 4-5cm.

                            Ska jag sätta över alla på en gång eller ta exempelvis chipimbin först?

                            Tacksam för svar.

                            Mvh Björn.
                            Senast redigerad av Gäst; 10 november 2006, 10:14.

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              Björn; om jag hade varit du hade jag petat i alla samtidigt.Men håll koll på vattnet. Inte säkert det är tillräckligt "igång" efter så kort tid.
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              • Lakeflower

                                Ursprungligen postat av ozric
                                Björn; om jag hade varit du hade jag petat i alla samtidigt.Men håll koll på vattnet. Inte säkert det är tillräckligt "igång" efter så kort tid.
                                Ok, tack för ditt svar. Jag ska fundera lite om jag ska sätta över dom eller vänta ett par dagar till. Hursomhelst så får man väl ha nitrivecen i högsta hugg och mata väldigt försiktigt isåfall...

                                Björn.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...