Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • steveharris
    Användare
    • September 2003
    • 243

    Det borde fungera utan problem, jag har precis de fiskarna tillsammans med troffar och det fungerar utmärkt. Just nu simmar det runt ett 20-tal "julle yngel" i karet. Troffarna bryr sig inte ett dugg......
    Patrik

    Kommentar

    • Matz Karlsén
      Användare
      • February 2004
      • 1127

      Hur många Kiriza bör man ha blir det för lite med 20 stycken som jag har beställt? Sen har jag en cirkulation i mitt kar på drygt 3000liter i timmen. Det bör väl räcka gott?
      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

      Kommentar

      • Sofus
        Användare
        • February 2004
        • 190

        borde fungera utmärkt!
        1m³ afrika i vardagsrummet!
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
        http://www.akvarieforening.se/

        Kommentar

        • Matz Karlsén
          Användare
          • February 2004
          • 1127

          Så ni tror det räcker med bara 20 stycken Kiriza. En del säger ju att man bör ha minst 25-30 stycken. Men jag tyckte det blev för mycket för ett 325-literskar.
          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

          Kommentar

          • Stephan E
            Användare
            • February 2005
            • 307

            Ursprungligen postat av Matz Karlsén
            Så ni tror det räcker med bara 20 stycken Kiriza. En del säger ju att man bör ha minst 25-30 stycken. Men jag tyckte det blev för mycket för ett 325-literskar.
            Personligen så tycker jag att 20 st skulle passa alldeles utmärkt i en 325 liters burk. Brukar räkna med minst 15 liter vatten per fisk i normalfallet.

            Hade för några år sedan en Kirizagrupp på 15 individer i en 500 liters burk men var tvungen att utöka med en grupp Moliro pga att den dominanta Kirizahanen blev för intensiv mot övrigt Kirizor. Du får väl prova med 20 st till att börja med och antagligen kommer det fungerar utmärkt.

            Får du problem så får du åtgärda dessa när de uppstår.
            Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

            Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

            Kommentar

            • rascal
              Användare
              • September 2006
              • 41

              vad kan problemet vara som uppstått då mina fiskar helt plöstligt försöker ta luft från ytan (slår huvudet i täckglaset)... känns lite oroande då de aldrig gjort detta förut.

              Kommentar

              • Per B
                Användare
                • September 2005
                • 1250

                Försöker de verkligen snappa efter luft då? Mina är ofta uppe i hörnen där täckglasen är skurna och gnager på lite matrester som fastnar där i fukten. Och då kan det småtjonga i glaset.
                mvh Per

                Tanganyika och Västafrika i burkarna

                Kommentar

                • tezz
                  Användare
                  • February 2006
                  • 1069

                  Ursprungligen postat av rascal
                  vad kan problemet vara som uppstått då mina fiskar helt plöstligt försöker ta luft från ytan (slår huvudet i täckglaset)... känns lite oroande då de aldrig gjort detta förut.
                  syrebrist eller något skit i vattnet

                  Kommentar

                  • rascal
                    Användare
                    • September 2006
                    • 41

                    skulle kunna vara som per säger, det vore inte omöjligt då jag snålmatar iom. ny fisk... de blir tokiga då jag matar så det är inget med intrit etc... har syreslang kopplad på cirklulationspumpen så det skall inte vara något problem, bytte även lite vatten för säkerhets skull.


                    dock är det ju mer som per säger, de går ju inte och tar luft utan de tar sats och slår huvudet i täckglaset.. hör att det smäller bortemellan

                    Kommentar

                    • tezz
                      Användare
                      • February 2006
                      • 1069

                      Ursprungligen postat av rascal
                      skulle kunna vara som per säger, det vore inte omöjligt då jag snålmatar iom. ny fisk... de blir tokiga då jag matar så det är inget med intrit etc... har syreslang kopplad på cirklulationspumpen så det skall inte vara något problem, bytte även lite vatten för säkerhets skull.


                      dock är det ju mer som per säger, de går ju inte och tar luft utan de tar sats och slår huvudet i täckglaset.. hör att det smäller bortemellan
                      Tycker det låter som dom inte gillar vattnet och försöker hoppa ur karet prova att ta bort glasen och se vad dom gör

                      Kommentar

                      • tezz
                        Användare
                        • February 2006
                        • 1069

                        hoppar dom inte ur karet så är dom nog bara uttråkade eller hungriga påfåglar brukar hålla på så då smäller det ordäntligt

                        Kommentar

                        • Matz Karlsén
                          Användare
                          • February 2004
                          • 1127

                          Hejsan alla Tropheusfantaster! Jo jag undrar om man kunde ha Neolamprologus calliurus i mitt 540-literskar där det går 20 dubbar och 10 bärnstensmoori. För övrigt får jag hem 20 Kiriza imorgon (spänd!!!!). Dom skall gå i ett 325-literskar tillsammans med en grupp L. multifasciatus och ett par Transcriptus,
                          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                          Kommentar

                          • Perikles
                            Användare
                            • December 2005
                            • 658

                            Ursprungligen postat av rascal
                            skulle kunna vara som per säger, det vore inte omöjligt då jag snålmatar iom. ny fisk... de blir tokiga då jag matar så det är inget med intrit etc... har syreslang kopplad på cirklulationspumpen så det skall inte vara något problem, bytte även lite vatten för säkerhets skull.


                            dock är det ju mer som per säger, de går ju inte och tar luft utan de tar sats och slår huvudet i täckglaset.. hör att det smäller bortemellan
                            Finns det matrester där fiskarna slår i? Ta bort det och se om fenomenet kvarstår.
                            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                            Cicero (106-43 f.kr)

                            Kommentar

                            • Matz Karlsén
                              Användare
                              • February 2004
                              • 1127

                              Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                              Hejsan alla Tropheusfantaster! Jo jag undrar om man kunde ha Neolamprologus calliurus i mitt 540-literskar där det går 20 dubbar och 10 bärnstensmoori. För övrigt får jag hem 20 Kiriza imorgon (spänd!!!!). Dom skall gå i ett 325-literskar tillsammans med en grupp L. multifasciatus och ett par Transcriptus,
                              Är det ingen som har några erfarenheter på mina spörsmål?
                              To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                              Kommentar

                              • Gäst

                                Halllooojjj!

                                Hej!
                                Jag har fortfarnade inte fått svar på min fårga hur man fr in mobilkamera foton på forumet jag utvecklar just nu the countrys must beautiful troffe akvarium,Mvh Ann-Mari

                                Kommentar

                                Arbetssätt...