Bygga stor tank i plywood

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeA
    Användare
    • juni 2003
    • 456

    #46
    Ola: Den boken fick jag den 29/9 1984 av mina föräldrar. Då var jag sex år och jag ser den än idag som akvariebibel #1. En del saker är lite föråldrade men på det stora hela är den fullkomligt lysande!

    Anli: Tja, gör som du vill, jag antar att dom flesta sätt fungerar. Vill du vara helt säker så kan du ju kakla insidan. Om det änså inte kommer att synas så spelar det ju ingen roll?

    Föresten är jag tveksam till om det finns plywood (eller glas) i 4m-längder. Det kanske måste specialbeställas i så fall-

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #47
      Det finns både plywood och glas i 4-meterslängder. 15mm glas är max 6x3,18 meter från tillverkaren, och det borde väl räcka en bit

      Bra glaslänk:
      Tony Englund

      Kommentar

      • MickeA
        Användare
        • juni 2003
        • 456

        #48
        Ah, där ser man. Jag har för mig att jag läste någonstans att 3m eller 3.2m var max i standardutförande, men då hade jag fel.

        Sund att man bor så trångt! Jag vill också ha ett 4m akvarium!

        Kommentar

        • Gwendly
          Användare
          • december 2003
          • 374

          #49
          Ursprungligen postat av MickeA
          Ah, där ser man. Jag har för mig att jag läste någonstans att 3m eller 3.2m var max i standardutförande, men då hade jag fel.

          Sund att man bor så trångt! Jag vill också ha ett 4m akvarium!

          Kop tva stycken 2m skivor med glas och kor en 'brace' i mitten? dvs du bygger plywood akvariet som en enhet med tva fonster.

          Kommentar

          • MickeA
            Användare
            • juni 2003
            • 456

            #50
            Gwendly: Jag bor lika trångt för det.

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • mars 2003
              • 3740

              #51
              Glaset somjag kommer att beställa är 4 meter och troligen laminerat... det tar jag på släpkärran. Plyfan blir standarlängd (2 och nåt kommer inte håg nu) och kommer att skarvas.

              Micke: Helt säker och kakla... märkligt förslag. Tungt och vad skall de skarvas med silikon? Varför skulle det vara smidigare än plåt. Du driver med mig förstås?. Har följt ditt bygge med med intresse och vill ta hänsyn till dina erfarenheter. Har tex funderat på att byta din variant med plastmatta mot gummimatta.
              Men har hela vintern att hitta den optimala lösningen för mig!
              Senast redigerad av anli; 22 oktober 2005, 08:44.
              Anders L

              Kommentar

              • Gwendly
                Användare
                • december 2003
                • 374

                #52
                Ursprungligen postat av MickeA
                Gwendly: Jag bor lika trångt för det.

                uhm well.ja. det ar sant *ler*

                Kommentar

                • MickeA
                  Användare
                  • juni 2003
                  • 456

                  #53
                  anli: Nja, det var lite halvskämt. Kakel är ju ganska lätt att jobba med och det blir tätt, dessutom kan du få rätt så snygg struktur redan från början och om man ändå inte kommer att se baksidan (vilket jag är ganska säker på att man gör om du inte sätter en bakgrund över) så lär det ju inte spela så stor roll. Men jag tror gummimatta eller dammduk är det bästa ändå, näst efter glasfiber. Se bara för f-n till så att silikonet fäster på det material du väljer så du slipper samma problem som mig.

                  Vikten av ett gäng kakelplattor lär ju varken göra från eller till om du ändå kommer att ha 4-5 ton vatten.

                  Jag är lite anti mot plåt, vet dock inte riktigt varför. I så fall skulle du ju kunna bygga hela rasket i plåt och skippa plyfan helt.

                  Och om du har råd (vilket ingen normal människa har) så överväg att använda akrylglas istället för vanligt glas så slipper du mycket av dom irriterande brytningarna som jag har i mitt akvarium. Du lär ju få använda ännu tjockare glas än 15mm gissar jag. Att nästan halva djupet försvinner lär man nog få leva med vilket material man än väljer, men jag skulle tro att brytningarna när man tittar lite snett blir bmycket mindre med akryl.


                  (för övrigt stör det mig en aning att någon bygger större än mig, men sånt är väl livet antar jag. hehe.)

                  Kommentar

                  • Per_S
                    NCS Medlem
                    • oktober 2005
                    • 131

                    #54
                    Har planer på ett liknande projekt men kommer troligen att gjuta karet i betong som sen kläs med polyerterplast/glasfiber (ungefär som en del koi dammar, http://www.koicymru.co.uk/) samt något lager epoxi for att göra det "helt" tätt. Mitt mål har varit att göra ett kar med måtten 4*1.4*1.2m (L,B,H). Frontrutan kommer troligen att vara 1m hög och börja 20-30 cm upp från golvet så att man slipper se gruset vid rutan. Förhoppningsvis kommer detta att genomföras i samband med att vårat hus byggs ut nästa år.
                    Per S

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 4526

                      #55
                      Den här tråden har stått stilla länge nu.

                      Anli: Hur går tänkandet?
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      • anli
                        Användare
                        • mars 2003
                        • 3740

                        #56
                        Jo det står nästan still Bra att samla in teorin först.... i vår hoppas jag att det brakar loss! Har för mycket som måste fixas först i huset. Har ju hur som helst redan skaffat mig fisk som kräver kar av de här måtten :O)

                        Micke: Akrylglas... tja, man vet ju inte vad man kan råka snubbla över. Än så sitter du säkert
                        Senast redigerad av anli; 08 november 2005, 08:30.
                        Anders L

                        Kommentar

                        • eberhardt
                          Användare
                          • november 2005
                          • 32

                          #57
                          Tangk bygge

                          Du kan inte annvenda Gelcoat för att mann har i parafinolja det är ju olja Siliconet slepper efter något år ca . Anvend bara Polyester plast med armering Du kan måla på plasten när den har härdat klart .Färgen du ska anvenda är en båt lack 2k denheter inter lucks fins i flera kulörer jag ska bygga enn burk på ca 3 till4 kubik i vår har du några frågor hör av dig mitt tele är om du viil prata för att veta mer 0913-43007 fråga efter gunnar hej då

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 3740

                            #58
                            Ursprungligen postat av eberhardt
                            Du kan inte annvenda Gelcoat för att mann har i parafinolja det är ju olja Siliconet slepper efter något år ca . Anvend bara Polyester plast med armering Du kan måla på plasten när den har härdat klart .Färgen du ska anvenda är en båt lack 2k denheter inter lucks fins i flera kulörer jag ska bygga enn burk på ca 3 till4 kubik i vår har du några frågor hör av dig mitt tele är om du viil prata för att veta mer 0913-43007 fråga efter gunnar hej då
                            Kanonbra input! Just nu vilar mitt projekt som sagt till våren (som ditt!), och alla tips är välkomna under tiden.
                            När det närmar sig så slår jag nog en pling, mycket intressant om även du skall bygga nåt liknande.

                            Hm... det var en tråd om mangrove nyligen. Och funderar jag på om man inte kunde ha en öppen filterburk intill karet med belysning. Då skull man kunna ha lite tjusig mangrove växa där och fungera som utsug för näringsämnen! Har inte sett nån bild hur det skulle kunna se ut, nån som gjort det?
                            Anders L

                            Kommentar

                            • wofflan
                              NCS Medlem
                              • september 2003
                              • 660

                              #59

                              i tråden finns lite bilder på mangrove kar, fanns också en länk där det diskuterades om att ha mangrove i sumpen
                              Mvh Fredrik

                              Kommentar

                              • daniel_i_malmö
                                Användare
                                • april 2002
                                • 1338

                                #60
                                Ursprungligen postat av anli
                                Då skull man kunna ha lite tjusig mangrove växa där och fungera som utsug för näringsämnen!
                                Nog kan det vara tjusigt med mangrove i sumpen, men det är en mycket långsamt växande planta så dess förtjänster som näringsupptagare i ett akvariefilter skall nog inte överskattas.

                                Bättre då med någon snabbväxande flytväxt typ Ceratopteris som man håvar upp och kastar efterhand som den växer till sig. Flytväxter kan tillgodogöra sig CO2 i luften så man kan få bra tillväxte utan att mecka med CO2-gödning. Jag har i små akvarium använt mig av landväxten gullranka, jag vet inte hur effektivt det är som näringsupptagare, men det är i alla fall riktigt snygg när dess rötter växer ner i akvariet.

                                För övrigt har jag själv nyss skaffat några mangroveskott. Det ska bli mycket spännande att se om de tar sig. jag tänker köra dem i rent sötvatten.
                                Tjugofem år med ciklider.
                                http://www.malmoakvarieforening.se
                                Centralamerika 2006
                                Svart kaffe och drömmeri...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...