Bygga stor tank i plywood

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    #31
    5 mm glas... det blir ju billigt! å fett med silikon []
    Skall man ha glaset direkt mot plyfan... då måsta man vara minitiöst nogrann antar jag... inget skräp där i mellan!

    Håller med om att dammduken är frestande... gäller att få till skarven mot rutan bara.
    Anders L

    Kommentar

    • TroffeMicke
      Användare
      • februari 2004
      • 412

      #32
      Bygga stor tank i plywood

      Tjenare Anli.

      Jag har en granne/god vän som är expert på att bygga i plast.
      Hans företag bygger bla. tävlingsbåtar .

      Om du kontaktar mig så får du tel.nr till Johan som han heter så kanske han kan hjälpa dig med vad du behöver veta.

      Det killen inte vet om plaster är inte värt att veta.
      Senast redigerad av TroffeMicke; 12 oktober 2005, 13:00.
      Mvh.Micke

      http://www.troffemicke.com/

      Kommentar

      • Tajga
        Användare
        • maj 2005
        • 27

        #33
        Jag är absolut ingen expert, men jag har också hört att det finns plywood med någon slags (svart) plastbeläggning som är vattentät. Misstänker att det är det som Ola kallar marinplywood. Det borde ju vara det absolut enklaste, då krävs det väl bara rejäla reglar på baksidan (alternativt svetsad stålram) och silikon i skarvarna på insidan?

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #34
          Silikon fäster dåligt på marinplyfa har jag läst. För mindre tankar kanske, men inte så lämpligt för den här sizen... då behövs rejäla tätningsskikt!
          Anders L

          Kommentar

          • wofflan
            NCS Medlem
            • september 2003
            • 660

            #35
            Skulle det inte funka bygga karet i plyfa och sedan putsa insidan med betong, borde ju räcka med ½ till 1 cm för att hålla det tätt. Då blir det inte så tungt som att gjuta hela karet.
            Mvh Fredrik

            Kommentar

            • rolfhenning

              #36
              Bygga stor tank i plywood

              Jag håller på och bygger 3 st akvarium, 600 l, 300 l och 150 l, av vattenfast plyfa som jag armerat invändigt med glasfiberväv och polyesterplast. Detta funkar utmärkt, jag gjorde ett 10 tal sådana akvarium för ett antal år sedan.

              Polyester och glasfiber finns hos företag som jobbar med båtar.

              Kommentar

              • RobbanG
                Användare
                • januari 2004
                • 563

                #37
                Jag arbetar inom byggbranschen, har inga praktisk erfarenhet, men hör kolleger om fuktproblematiken som vållas av fuktighet från mark och luft dagligen. Av den anledningen tycker jag inte man ska satsa på plyfaskivor med mycket tunt vattenavisande ytskikt (marinplyfa) eller dylikt. I ett akvarium utsätter man ju som sagt materialen för vatten under lång tid vilket inte kan jämföras med fukt. Betong är inte heller tätt och suger åt sig vatten. Med tiden kommer förmodligen betongen leda ut fukt/vatten från akvariet in i plyfan och kanske ut i rummet.

                Ska man bygga ett akvarium i plyfa bör man nog använda sig av ett rejält tätskikt som glas, någon typ av plast/gelcat eller liknade som verkligen håller för vatten och inte bara står emot lite fukt.
                //Robert

                Kommentar

                • sundelin
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 234

                  #38
                  Ursprungligen postat av anli
                  Man måste väl dona med glasfiber först?
                  Smeta på ett lager, lägg dit väven o smeta mera sen upprepar man tills man är nöjd, lätt som en plätt!!

                  Kommentar

                  • H2O
                    Användare
                    • december 2003
                    • 138

                    #39
                    Håller med sundelin, svårare än så är det inte att plasta.
                    Dock så bör man ta lite lagom härdare innan man lärt sig arbetsgången. Inte kul att stå och försöka kladda ut plast som har knäckkoncistens.

                    Plastningen är absolut inget att oroa sig för det är väldigt enkelt och blir riktigt bra.
                    Magister Mundi sum!

                    Kommentar

                    • MickeA
                      Användare
                      • juni 2003
                      • 456

                      #40
                      Dom erfarenheter jag har av att bygga stora akvarier är kanske inte alltför jättestora, men ett har jag i alla fall fått ihop och jag har ju redan frågat i stort sett varenda frågas som du ställer dig.

                      Glöm det där med plåt. Möjligen funkar det med aluminiumplåt, den är inte så otroligt dyr som syrafast plåt och rostar ju inte heller, dessutom fäster silikon på den, men hur snyggt blir det att klä baksidan i sånt? Även om du målar den så lär det se sterilt ut. Fast det beror ju på om du tänker klistra en bakgrund utanpå sen.

                      Jag tror nog att glasfiber är det bästa alternativet. Jag gjorde ju några klåpiga försök med glasfiberväv/båtplast när jag försökte bygga min tidigaversion av filtertunna och det är inte alls svårt att hålla på med, dock härdar det ganska snabbt och man ska nog öva lite innan man får in vanan. Men på fyra meter så kommer du nog att hinna få den övning du behöver.

                      Marinplywood är också förskräckligt dyrt. Dessutom så är all plywood som finns i handeln idag vattensäker (enligt dom där jag köpte min). Alltså den är inte vattentät, men det gör inget om den blir blöt.

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #41
                        Ursprungligen postat av anli
                        Silikon fäster dåligt på marinplyfa har jag läst. För mindre tankar kanske, men inte så lämpligt för den här sizen... då behövs rejäla tätningsskikt!
                        JAg sager inte att jag har ratt, men jag vill att ni laser vad jag skriver ;-)

                        Enligt boken sa kan man bygga enorma akvarier med upp till 2 meters (!) vattendjup genom att skruva ihop marinplywoodskivor. I fogarna har man lim, kommer ej ihag vilket. Det ska sedan racka att mala insidan med plastfarg. Boken finns garanterat pa biblioteket men jag kan ta kopior och posta om det skulle visa sig vara omojligt att fa tag pa den.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • anli
                          Användare
                          • mars 2003
                          • 3740

                          #42
                          Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          JAg sager inte att jag har ratt, men jag vill att ni laser vad jag skriver ;-)

                          Enligt boken sa kan man bygga enorma akvarier med upp till 2 meters (!) vattendjup genom att skruva ihop marinplywoodskivor. I fogarna har man lim, kommer ej ihag vilket. Det ska sedan racka att mala insidan med plastfarg. Boken finns garanterat pa biblioteket men jag kan ta kopior och posta om det skulle visa sig vara omojligt att fa tag pa den.
                          Snälla Ola, jag vill inte ha 4-5 kbm vatten som tätas med lite lim och "målad plastfärg" []
                          Det känns inte som en beständig och robust lösning...
                          Kanske är överdrivet nojjig, men jag chansar inte med sådana vattenmassor.

                          Micke: plåt tycker jag fortfarande låter intressant. Som sagt man kan måla den, eller låta den vara matt grå.... Man lär inte se någon baksida hur som helst när alla rötter å pinnar är i kastade [] Plastning tar jag som sista alternativ som det känns nu.
                          Senast redigerad av anli; 21 oktober 2005, 14:46.
                          Anders L

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #43
                            Jo jag skulle ju ocksa plasta, men om man kor en losning som ska funka (lim, skru, marinplyfa) OCH plastar + forstarker alltihop genom att skruva dit en traram sa har ju Murphy ingen chans :-)

                            Det ska papekas att det kravs en ratt rejal tjocklek pa plywooden for att kor 2m vatten. Det finns tabeller pa tjockleken pa bade plyfa och tra i boken. Det star foresten hur man gjuter akvarier ocksa.

                            (Bo0ken heter "Det Levande Akvariet")
                            Senast redigerad av Ola Svensson; 21 oktober 2005, 14:51.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • anli
                              Användare
                              • mars 2003
                              • 3740

                              #44
                              Senaste idén är i alla fall att köra förstärkningarna med träreglar utom själva överdelen av karet. Där tänkte jag ha en svetsad järn/aluminum konstruktion som träs på innan vattnet fylls på. Dvs en rektangel med några tvärstag.
                              Ett tips jag fick i går när jag pratde med en hjälpsam Jokkmokksbo.
                              En hybridförstärkning typ...
                              Anders L

                              Kommentar

                              • anli
                                Användare
                                • mars 2003
                                • 3740

                                #45
                                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                                Boken finns garanterat pa biblioteket men jag kan ta kopior och posta om det skulle visa sig vara omojligt att fa tag pa den.
                                Hm... kan du inte scanna själva måtttabellen? Den lät intressant.
                                Anders L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...