Bygga stor tank i plywood

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #16
    Här kommer lite tips hur man kan bygga stora akvarier.
    Ställningen är väl lite overkill.


    Akvariet är tydligen inte färdigt än.
    Senast redigerad av Wilhelm; 08 oktober 2005, 23:12.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • roccster
      Användare
      • augusti 2004
      • 583

      #17
      Anli:

      Har du inte funderat på att gjuta?

      Du skulle kunna mura upp en del med murblock för att sedan gjuta en platta på dem (snackar botten nu). 5cm tjock borde räcka med lite tätare armeringsnät i.

      Detta förutsätter ju att du inte ska plocka ner det inom en snar framtid.

      Du har ju oxå möjligheten att mura upp hela skiten. Finns ju leka block som är 5x19x50 (cm). Mura hela botten med murblock (säg 25x19x59 block). Se till att skicka in lite armering i fogarna (för säkerhetsskull). När du fått till en bra grund så murar du sidorna med de blocken jag nämde först. Då har du 5cm tjocka väggar samt baksida. När det gäller tryck innefrån karet kanske detta inte räcker och då kan du ju alltid ta en tjockare sten.

      När allt murande är klart är det bara att sätta igång och putsa. Redan här kan du ju skapa en sjyst struktur om du inte vill ha i en heltäckande bakgrund. Sen är det bara att måla på med någon slags gummi/plast för att få det tätt (har sett någon som byggde ett sådant hörnkar i källaren någonstans).
      MVH

      / Richard
      http://www.ornemark.com

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • mars 2003
        • 3740

        #18
        Wilhelm: Den artikeln får jag nog ta och läsa, bra att putsa upp tyskan

        Roccster: Första tanken var att gjuta, men efter lite övervägande så vill jag ha möjlighet att flytta karet. Innbillar mig att ett plyfa-trä-kar med ruta går att flytta med 6-8 gubbs? Sen tycker jag att plyfa-trä känns bra för mig, tror mig kunna behärska den tekniken.

        Oroar mig mest för tätningen... kan inget om plastcoating. Luktar extremt mycket är de enda jag hört.
        Var hittar man sånt (glasfiberbåtstillverkning?)och vilken sort märke skall det vara?
        Anders L

        Kommentar

        • T_K
          Användare
          • september 2005
          • 147

          #19
          Översätt sidan med
          Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!

          Om inte annat så får man några goa skratt..!

          Kommentar

          • wofflan
            NCS Medlem
            • september 2003
            • 660

            #20
            Anli känner du ingen som har båt, de brukar ha bra kontakter när det gäller sådant
            Mvh Fredrik

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #21
              Biltema har glasfibermatta, polyester och topcoat för en billig slant. Om deras kemikalier är mer eller mindre giftiga än andra vet jag däremot inte. Hur som helst, skall du använda polyester inomhus (i garaget) bör du räkna med att du känner dig en aning virrig av doften några dagar efter användandet. Lukten sprider sig genom allt verkar det som.
              Tony Englund

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #22
                Med ett gäng feta snubbar kanske man kan baxa ut träbygget (utan ruta) och roa omgivningen med dofter istället
                Anders L

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #23
                  I boken "Det levande akvariet" finns det beskrivet hur man gor. Dar star det inget om plastning, bara skruv och lim i fogarna samt farg inuti. Det star att akvariet kan vara 2 meter djupt. Fast jag hade kort glasfiber och batplast.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    #24
                    Hm.. en del fodrar ju träkaret med glas av tunnare modell som tätskikt. Undrar hur långt ner man törs gå ner i tjocklek på glaset?
                    Sen slog mig tanken... kan man inte fodra karet med metallplåt av nåt slag och silikon som tätning i skarvarna, aluminum eller rostfritt? Vad är nackdelen?
                    Anders L

                    Kommentar

                    • sundelin
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 234

                      #25
                      Om du kollar närmsta "skeppshandel" kommer du att upptäcka att plast hyffsat är billigt!! Inte alls svårt att jobba med heller, problemet är lukten/ångorna men bara man kör med mask är det inga problem heller. Kan inte tänka mig att man kan misslyckas med plastning om man inte har tummen precis mitt i handen!! Man behöver nog inte tjockt lager heller man vill ju bara ha det tätt.
                      kanske kan hitta nått tips här http://www.epotex.se/page?show=sitemap

                      Kommentar

                      • Mattias Nilsson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 467

                        #26
                        www.epotex.se här finns en speciell akvarielack, två komp epxoi som borde funka utmärkt, men om det är så värst billigt vet jag inte direkt.....
                        Mvh
                        Mattias

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                        Kommentar

                        • anli
                          Användare
                          • mars 2003
                          • 3740

                          #27
                          Man måste väl dona med glasfiber först?

                          Undrar varför ingen har kört med aluminumplåt som tätskikt... vad är haken? Tycker det borde vara ursmidigt?
                          Anders L

                          Kommentar

                          • Tony
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4594

                            #28
                            Inte för att jag är säker, men aluminium är väl både dyrt och det ärjar väl med tiden om det sitter under vatten konstant kanske?
                            Tony Englund

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              #29
                              Om konstruktionsplyfan inte bågnar dvs är en tjock skiva. så räcker det med 5mm glas. Jag skulle ta 1 meters längder och med en 0,5cm siliconsträng emellan rutorna. Plyfan skulle jag måla med 2 komponents båtlack eller den där akvarielacken. om det nu fastnar på plyfan.
                              Annars så kan man kanske enklast använda en dammduk som beskrivs i den där länken. Det borde ju vara smidigast, billigast och minst arbete. Glasfiber är alldeles för bökigt.
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • april 2002
                                • 14633

                                #30
                                Men ar inte marinplywood vattentat? Borde det inte racka med glasfiber i hornen och sedan mala med plastfarg och sedan lacka? Som sagt, i boken jag hanvisade till sa var det bara skruv lim och farg.

                                Jag kanner till en som bockade och svetsade en jattetank.
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...