Discustråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #46
    Det får du gärna göra, men jag kan inte lägga in dom i Medlemmarnas bilder då du inte är NCS medlem. Men personligen är jag intresserad så skicka gärna till mig!

    Kommentar

    • nils42
      Användare
      • januari 2003
      • 931

      #47
      När jag läser att odlare i sydostasien byter vatten, ibland helt, flera gånger dagligen inser jag lätt att detta gör jag inte själv. Kan det ha inverkan på mina diskusars vilja att leka? Någon med erfarenheter?
      Jag har odlade diskus, sannolikt från sydostasien och skulle vilja veta om någon har stött på problem med lek.

      Kommentar

      • edlund
        Användare
        • februari 2005
        • 152

        #48
        red diamond/striped blue yngel kläcktes idag

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #49
          nils42: Har du hört detta i samband med lek eller generellt? Ofta är det så att mycket vatten byts ofta för att driva upp yngel på kortast tid.

          En del säger att man behöver bryta mönster för att trigga lek...har du provat det? (Detta tillämpas ibland på Tanganyika/Malawiciklider)
          Mer/mindre matning...oftare/mer sällan vattenbyte..höjning/sänkning temperatur?

          Kommentar

          • Rickard81
            Användare
            • januari 2004
            • 91

            #50
            Kolla in i karet nu och va ser man? Jo mina blå turkos har precis lekt för första gången i mitt kar. Känns kul då jag bara har haft diskus i knappt 2 mån.

            Kommentar

            • Clabbe
              Användare
              • januari 2005
              • 48

              #51
              hehehe love is in the air som man säger.... verkar ju som att det kokar i akvarierna runt om i sverige. Själv har jag ett par som består av en Pigeon Jade och en turkos som presis ska börja lägga . Har även ett RT par i samma burk som leker lördagar ogämna veckor . Kallar dom för varannan helgs fiskarna. Har en kull på tillväxt i lekkaret som det brukar bli kaviarfest innom någon dag efter lek... men vad gör det? Dom leker ju igen .

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • oktober 2004
                • 531

                #52
                Hej!
                Det var någon som bor i Södertälje,jag bor i Södra Stockholm och vi har en hårdhet av 5-6,mjukt och fint vatten för Sympysodon.MVH Ann-Mari
                bryggan

                Kommentar

                • drd
                  Användare
                  • december 2004
                  • 1112

                  #53
                  Som brukligt vid frisimmandetidpunkten av mina småttingar så blev allesammans mat åt diverse tetror och skalarer lagom till kvällsmaten tyvärr.
                  Har inte tid att ta hand om skötandet som krävs för att få upp ynglen till storlek så dom får hålla på så i btn karet tills dom tröttnar på att göka. =)

                  Det är kul att se dom små simma på föräldrarna några timmar iaf. varje gång dom har yngel.

                  // Matte
                  // drd

                  Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                  Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                  Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                  Kommentar

                  • Morellen
                    Användare
                    • december 2003
                    • 84

                    #54
                    citat:Ursprungligen skickat av drdDet är kul att se dom små simma på föräldrarna några timmar iaf. varje gång dom har yngel.
                    tja, så långt kommer inte mina... det brukar bli huggsexa redan om kaviaren... :-(

                    Kommentar

                    • Mård
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 285

                      #55
                      Ok tack Annmari då vet jag. Måste varit något annat strul med vattnet. En gång höll mina fiskar nästan på att dö efter vattenbyte. Märkte att de mådde dåligt av det nya vattnet och fick skita i att fylla karet igen. Efteråt fick jag reda på att dom hade bytt rör någon stans i stan som ledde vatten dit jag bor. Samtidigt hade zoot i stan fått broblem med att jätte många fiskar dött (typ över 50%)över natten. Men såklart sa ju den vatten ansvariga jag fick tag på att det absolut inte kunde finnas några samband.
                      Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                      Kommentar

                      • Ola
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 1232

                        #56
                        Morellen, är det vanlig kalleskaviar som du matar med?

                        Mvh
                        ola lindeberg

                        Kommentar

                        • Mats
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 804

                          #57
                          Hej Elin.
                          Har haft samma otur som du.Mina fiskar dog som flugor under ett par år,kunde inte fatta vad som var fel tills en dag när jag var ute med mina hundar och passerade förbi våran vattentäckt.Vattenverket hade hållit på och bytt en massa ventiller och rör i det kommunala systemet.När detta blev kännt för mig började jag använda aquasafe och efter det har jag ej förlorat en enda fisk,så nu gäller det att använda aquasafe vid varje vattenbyte.MVH Mats
                          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                          Kommentar

                          • Morellen
                            Användare
                            • december 2003
                            • 84

                            #58
                            citat:Ursprungligen skickat av Ola

                            Morellen, är det vanlig kalleskaviar som du matar med?
                            nepp, de tillverkar sin egen kaviar... borde ha ett kilopris som närmar sig den ryska med tanke på vad en diskus kostar...
                            Tvivlar på att Kalles hade gjort någon vidare succe i karet.

                            Kommentar

                            • mdan
                              Användare
                              • september 2002
                              • 90

                              #59
                              Hej,

                              Har varit borta från ciklid.se ett tag (pga för mycket på jobbet). Extra kul att komma tillbaka till denna tråd. Jag har haft Discus is tre år (om jag minnns rätt). Hade först ett 250 liters med 6-7 st, växter och en massa annan fisk. Funkade bra under perioder, men sjukdommar dök upp ibland. Flyttade senare till 540 liters, och har nu (bara) fem stycken stora diskus tillsammans några fjärilla, kardinal och malar och endast två svärdsplantor. Problemfritt (peppar peppar)!

                              1. Vilka Discus har du idag?
                              4 st Brun ca 15-18cm, en Röd turkos.

                              2. Vad är det bästa med Discus?
                              Otrolikt vackra, lite "mänsklig" på någe vis. Spännande yngelvård. Svårigheten har väl sin charm också.

                              3. Har du fått yngel som du kunnat driva upp (lyckades själv aldrig med detta tyvärr)?
                              Aldrig kommit längre med dem än ca 5-7 veckor, beror troligen på att jag envisas med sällskapsakvarium.

                              4. Vilken art av Discus ligger på din "önskelista"?
                              Art? Green Tefé vore fint på sikt, men isf helst odlad. Vågar inte blanda mina odlade med VF. På kort sikt vill jag ha tag i ett par större hanar till två singelhonor.

                              5. Vet du någon Zoobutik som brukar ha stort sortiment på Discus?
                              Rätt dåligt kring Linköping (där jag bor) tyvärr. Fyra Tassar har ibland en del fina. Brukar handla i Norrköping (Akvarium Africa och Akvarievalvet). Senast hjälpe Kaj.P från Varberg mej att plocka hem mina dunderfina Bruna från Tyskland.

                              6. Vilka är de tre vanligaste problemen med Discus?
                              * Lite svårt att få dem att äta torrfoder på ett effektivt sätt (utan att för mycket tränger ner i gruset).
                              * Kräver hög temp vilket har sina problem med växtval, etc.
                              * Sjukdommar, framförallt parasiter; framkallade av stress och dåligt vatten/oregelbundna vattenbyten. Speciellt ungdjur är lite besvärliga.

                              7. Vilken annan art tycker du passar bäst ihop med Discus?
                              Malar av olika slag. Fjärilciklider och tetror, men räkna med att de tar yngel.

                              8. Bra internetsajter om Discus?
                              Bra för sajt nybörjare: disusfish.nu

                              /Magnus
                              Magnus D
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 10784

                                #60
                                Jag hade mina aningar att det fanns en del Discus-folk "gömda" i trådarna på forumet och vilken trevlig respons det blev!

                                Det börjar snart bli som en sorts informationsbank och det är verkligen intressant och riktigt roligt att se!

                                Jag hoppas att ni fortsätter skriva i tråden...


                                drd: Ingen bild än...jag väääntar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...