Discustråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattiz
    Användare
    • februari 2005
    • 108

    #31

    ...Ola... Du kan börja med att testa att ha högre temp (32) grader i ca: 1vecka. (OBS! höj bara 1 grad om dagen)

    Sen tycker jag att 26 grader är lite lite men nu är jag ingen odlare utan går efter vad jag har läst och har hört. Vid temp under 27 grader har jag läst att riskerna för sjukdomar ökar... jag har själv problem med 2 små discus som jag köpt nyligen du kan ta en titt på min tråd som heter "När man talar om trollen" så kan du läsa lite mer där

    Hoppas att allt blir bra.

    Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

    Kommentar

    • Clabbe
      Användare
      • januari 2005
      • 48

      #32
      Ola: Jag kör 31-32 grader i mitt yngelkar och i mitt kar med större fiskar kör jag 29 grader. Har provat allt mellan 25-35 grader och kommit fram till att mina fiskar trivs bäst mellan 29-32 beroende på storlek.
      Farsan som odlade på Wethleys blue (stavning?) varianter i början på 80-talet rekomenderade att jag skulle köra på 25-26 grader men det visade sig vara alderles för kallt för mina.

      Kommentar

      • Mogwai

        #33
        Skall ge mig in på en för min del ny del av akvarievärlden och just skaffa discus. Har bara kommit i det dilemmat att det är så svårt ( förutom då plånboken skriker i ren ångest ) vilka det är som jag ska skaffa. Jisses vad många varianter det finns.
        Alla här har väl sina favoriter, och det kommar väl att bli så för min del också kan jag tänka.
        Men först så ska jag skaffa en doppvärmare för att stabilisera värmen i karet, då ytterfiltret med inbyggd termostat inte riktigt verkar vilja vara med på noterna och håller konstant temepratur dygnet runt.

        Kommentar

        • Ola
          Användare
          • augusti 2002
          • 1232

          #34
          Sådära, nu är det 31grader i karet.

          Har märkt att dem kommer fram liiiite mer när jag inte har lyset på. Så jag satt dit en svag glödlampa som lyser hela tiden. (blir inte så stor chock när det tänds)

          Räddade en liten krabat från en affär för ett tag sedan, den har nu växt till sig och när nästan lika stor som dem andra. Kan jag lägga ned den med dem andra? Eller är riskerna för stora att dem smittar ned varandra eller nåt?
          Den är nyfiken och äter hela tiden, så jag ser inga möjliga sjukdomar...

          Mvh
          ola lindeberg

          Kommentar

          • Clabbe
            Användare
            • januari 2005
            • 48

            #35
            Ola: Om den är nyfiken och äter bra så är det nog ingen fara att sätta ner den tillsammans med dom andra. Kan ju ha possitiv inverkan på dom andra oxå!

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • oktober 2004
              • 531

              #36
              Hej!
              Vad roligt med en diskustråd,har en spartansk inredning i mitt diskus-altumakvarium,rekommenderar ett besök på Leasing dom har inne fina diskus just nu.Det är bra att Symhysodon Aequfaciatus får en egen tråd nu.Mvh Ann-Mari
              bryggan

              Kommentar

              • Mård
                Användare
                • februari 2004
                • 285

                #37
                Hej Mogwai! Det där med alla olika sorter har jag löst med att bara ha en av varje sort hittils Kunde inte bestämma mig om så livet hängde på det[]
                Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                Kommentar

                • itpl

                  #38

                  Hej igen!
                  Vill bara tacka för de svar jag fått på min fråga!
                  Passar på att berätta lite om mina planer bara, är som sagt
                  återfallsakvarist efter 20 år!! Har idag ett kar på 600l, där
                  i finns idag 10 Scalarer varav två par leker regelbundet med
                  misslyckat resultat, ett gäng Siamesiska algätare och några
                  Corydoras Juuli. Har rutiner för vattenbyte (30% vecka) och
                  mäter nitrit regelbundet. Vill börja med Discus nu under våren
                  och följer detta forum med stort intresse. Tack alla ni som delar med er av ert kunnande!

                  Mvh

                  Kommentar

                  • Ola
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 1232

                    #39
                    Jaaaa! Dem äter nu, påminner om en flock lejon som står och äter på sitt byte. Nyper varandra lite då och då.
                    En verkar inte få komma fram till matbiten ens, ska mata på fler ställen ikväll.
                    Kan det ha varit den som jag lade ned som har lett dem ut i karet mer?

                    Mvh
                    ola lindeberg

                    Kommentar

                    • Cim

                      #40
                      Hej!
                      Vad kul med en diskustråd! Själv har jag efter 15 års gluttande vågat köpa mina första diskusar! Är stolt diskusägare sedan 1 vecka tillbaka.

                      1. Vilka Discus har du idag?
                      2 st Blue diamond/Cobalt?, 2 st pigeon blood blue, 2 st solid turquise och 2 st golden candle.

                      2. Vad är det bästa med Discus?
                      Dom är vackra och roliga, finns i massor av färger och dom ställer lite krav på en.

                      3. Har du fått yngel som du kunnat driva upp (lyckades själv aldrig med detta tyvärr)?
                      Nej, har bara småttingar.

                      4. Vilken art av Discus ligger på din "önskelista"?
                      Helt vita diskus.. Om det hade funnits en helt svart diskus hade jag varit intresserad!

                      5. Vet du någon Zoobutik som brukar ha stort sortiment på Discus?
                      Ciklidleken i Lerum, Gubbero zoo (GBG), Trop akvariefiskimport (GBG).

                      6. Vilka är de tre vanligaste problemen med Discus?
                      Mina diskusar har lyckats bli dåliga, de bajsar vitt och jag tror det kan vara flagellater. De har ju varit extra utsatt med stress eftersom de är så nya. Jag tror också att (i alla fall jag) läst så mycket om hur svårt diskus är att man "översköter" dom... Det kan ju också skapa stress och så är den onda cirkeln igång... I alla fall när man är nybörjare...

                      7. Vilken annan art tycker du passar bäst ihop med Discus?
                      Själv har jag bara en mal som sällskap, panaque nigrolineatus, men kanske någon mindre tetra? Jag tror jag skulle ha något som inte var så iögonfallande, för att inte stjäla showen från diskusarna. Kilfläcksrasbora borde fungera, nån som vet hur det är med temperaturen?

                      8. Bra internetsajter om Discus?
                      http://www.dph.nl/ bl a...

                      Kommentar

                      • drd
                        Användare
                        • december 2004
                        • 1112

                        #41
                        Kan meddela att idag lördag 26/2 så har jag inte mindre än två lekpar med larver som ska bli frisimmande vilken sekund som helst i BTN 375:an !!!
                        2 rödturkosa hanar som varit på hugget med sina marlborored damer.

                        Fast dom lär som vanligt inte klara sig efter som när ynglen ska simma på föräldrarna så brukar dom bli skalarmat el. kardinaltetrakäk för där går ett gäng såna i samma kar.

                        Kul med två separata par som leker på miniamazonasbakgrunden i varsin hörna i karet.

                        // Matte
                        // drd

                        Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                        Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                        Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                        Kommentar

                        • discusred
                          Användare
                          • juni 2004
                          • 851

                          #42
                          drd,

                          Väldigt häftigt och ha två par som leker i samma balja.


                          Sitter just nu själv och tittar på när min Red Royal blue och Marlbrou hona håller på med sina nykläckta ägg. Men mina blir rödmunnstetra käk.

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #43
                            Kul drd!

                            Du har möjligen inte tillfälle att fotografera detta? Vore kul att få till Medlemmarnas bilder...
                            Är du NCS medlem?

                            Kommentar

                            • Mård
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 285

                              #44
                              Hej Cim! Det där med "överskötande" som nybörjare känner jag igen. Efter att en pump gått sönder två gånger och vattnet blivit dåligt blev de rädda. De åt och så men var rädda jag fick rådet och läste mig också till att jag borde byta vatten, för att jag antagligen hade urusla värden. så det var vad jag gjorde. Det blev inte bättre och det var så här jätte länge. Jag började tappa modet det var ju och är mina första dicusar så det kändes verkligen inte kul. Vet inte riktgit när jag började reflektera över mina eviga vattenbyten. Men efter flera veckor(månader)kom jag på att nu ska jag fan inte byta vatten på flera dagar, var så trött på allt. När jag slutade byta vatten så mycket slutade mina discusar att vara rädda.

                              Vi har bra dricksavtten här i Södertälje men tyvärr kanske det inte är lika lämpat för discus.

                              Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                              Kommentar

                              • drd
                                Användare
                                • december 2004
                                • 1112

                                #45
                                citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

                                Kul drd!

                                Du har möjligen inte tillfälle att fotografera detta? Vore kul att få till Medlemmarnas bilder...
                                Är du NCS medlem?
                                E ju inte medlem dessvärre....har lite snålt me deg så ja har skippat d.

                                Men visst kan ja plåta dom..hehe..har nog redan gjort d iofs men där e så mörkt under alla växter som stjäl ljus från rampen så d e svårt att få till bra kort.

                                SKa ja maila dig nån bild Stefan ??
                                // drd

                                Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                                Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                                Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                                Kommentar

                                Arbetssätt...