Discustråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattiz
    Användare
    • februari 2005
    • 108

    #16

    Ska ut på en shopping runda på fredag och inhandla lite nya saker

    Funderar på att köpa ny lysramp å lysrör också... rampen ska vara till mitt 150x60x60 och jag vill ha något blått ljus som jag sett att vissa har och som jag vill ha tänt po kvällen eller hela dagen om det går eller är bra? och något vitt ljus men inte "gulvitt"? kommer ha lite växter i karet bla. Amazonas swordplant och någon ytväxt... någon som kan komma med några tips hade varit trevligt... Har tittat lite på Aquastar, Daylightstar, Blue moon rör och några andra Aquarelle rör men blir inte klok på det.

    Tack på förhand.
    Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

    Kommentar

    • Niclas Larsson
      Användare
      • januari 2004
      • 546

      #17
      Hallå
      Jag håller som bäst på att slutföra ett sydamerika projekt i ett 350 liters, där jag tänkt att hålla några diskus...
      Nu blev det så att jag var tvungen att tömma ett mer ordinärt sällskaps kar. Så nu går det scalarer, praktbotia, 1st silverhaj neontetra, endlers, guppy och golden nuggets i karet.

      Klarar diskusar att gå ihop med dessa fiskar.
      klara avanstående fiskar den högre temp diskusar kräver.
      Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

      Kommentar

      • Clabbe
        Användare
        • januari 2005
        • 48

        #18
        Hej hopp!
        Tänkte ikorthet försöka redogöra för mitt diskusberoende !

        För tillfället har jag 2st RT, 2st Pigeon blood, 1st Blue Diamond, 1st Royal Blue, 1st Pigeon Jade, 1st Marlbrou Red, 1st Turkos och 16 små RT i ett tillväxtkar.
        Det jag tycker är bäst med diskus är att man kan lära sej så otroligt mycket genom att bara titta på dom. Tycker oxå att det är kul efter som varje fisk har en egen personlighet.

        För tillfället har jag 2 lekpar (rt och Pigeon jade+Turkos) som lägger ägg ca 1ggr i veckan. Har hittills inte kunnat ha något av paren i ett ordentligt lekkar pga plattsbrist men ska denna månad skaffa ett ordentligt lekkar till dom. Kommer då förhoppningsvis kunna dra upp lite mer RT efter som att det paret är mycket erfaret och har klarat ett gäng kullar.

        Just nu känns det som jag har alla fiskar som jag vill ha... men kommer garanterat att skaffa flera om tillfälle och utrymme ges (är alltid på jakt efter annorlunda varianter).

        Om jag ska rekomendera någon i örebro att köpa diskus skickar jag dom till Akvariekällaren. Där finns väldigt många olika varianter och framförallt väldigt bra fisk.

        Om jag ska lista dom 3 vanligaste problemen jag upplever med diskus skulle dessa vara: Dåligt vatten, Dåligt vatten och Dåligt vatten .
        Hudparasiter, Gälparasiter är det enda jag uppleft problem med. Båda väldigt enkla att behandla om man gär det i rätt tid (nytt vatten, kanske lite salt, ev en liten kur Flubenol).

        Det var väldigt kort om mina fiskar.


        Clabbe

        Kommentar

        • Mård
          Användare
          • februari 2004
          • 285

          #19
          Haha ÄNTLIGEN!! Jag har velat ha en discustråd 2005 rätt länge men inte vågat starta än själv[]

          Är discusnovis med 7 st i min ägo. Varienrade färg och storlek. Mitt senaste köp gjorde jag igår(som tröst dålig dag). Det är en jätte liten sak med ljus bakgrund och skarpa svarta sträck på med liten hint till blått på fenorna. Någon som vet hur den kan tänkas se ut som vuxen?

          Den är sorgligt smal och väldigt liten, döpt den till femman fast den är nog inte riktigt lika stor som en femma ännu dock. Så jag köpte den lite på vinst och förlust. Men det artar sig bra faktiskt. Den är helt orädd ser jätte fin ut (förutom hullet)och åt redan lite igår typ en timma efter att jag släppt i den. Tror jag köpt mig en liten kämpe *hoppas*

          Något som förvånar mig är att det inte förekommit någon form av mobbing de har låtit nykomlingen vara. De har verkligen inte krökt ett enda litet fjäll på den lilla kroppen eller jagat den något alls. Fast det kanske är vanligt vad vet jag.
          Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

          Kommentar

          • Morellen
            Användare
            • december 2003
            • 84

            #20
            hej
            Nu har jag varit diskusägare i snart ett år.. Börjar nästan inse vad jag gett mig in på... *s*
            Köpte tio yngel av någon rödturkos variant när en affär skulle lägga ned och sålde av fisken...
            Hade ju läst att man skulle börja med större diskusar egentligen men det funkade oförskämt bra med dessa småttingar. Har haft dem på uppväxt i 60 l, 160 L och nu i 300 L. Jag har tappat två stycken sedan flytten från 60 l.
            Misstänker att det beror på att det var lättare att mata på och hålla rent när de gick i oinrett kar utan konkurens från andra fiskar.
            Nu går de med fyra skalarer, en fet svärdbärarhona och två malar och det verkar fungera bra. Två av dem har parat ut och lekt ett par gånger även om äggen blir uppätna eftersom jag inte har möjlighet att plocka undan dem för lek.
            Skulle kanske vilja ha någon annan färgvariant så småningom. Har sett underbart vackra gröna diskusar men det får vänta. Mina är svenskodlade och förhållandevis tåliga så jag vill nog gära ha svenskodlat igen.
            Håller med Clabbe om att dfåligt vatten är det vanligaste problemet. Allt konstigt som händer går att spåra tillbaka till en nedgång i deras vattenkvalitet.

            Kommentar

            • itpl

              #21

              Hej!

              Vet någon ett bra ställe att köpa Discus på i södra Skåne?

              Mvh

              Kommentar

              • Ola
                Användare
                • augusti 2002
                • 1232

                #22
                itpl, jag köpte mina i staffanstorp.
                Mina är ca 6-7cm.
                Dem hade bara 26rgader i affären och hos mig 30. Det är inte temp skillnaden? Jag kopade i dem försiktigt som dem fick vänja sig vid vattnet...

                Hjälp, vill att dem ska må bra.

                Mvh
                ola lindeberg

                Kommentar

                • Mattiz
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 108

                  #23

                  Nice att tråder börjar få liv... Stort TACK till Stefan å Annmari

                  ...Ola... vad jag vet så ska små discus gå i lite högre temp du kan jue prova å se vad som händer de dör jue inte av det... så det är jue värt ett försök...

                  ...Niclas Larsson... scalarer, praktbotia, går bra ihop med discus så länge de inte blir förstora... praktbotia kan vara lite stirriga så du får prova dig fram och se hur dina discus reagerar. Har själv 2 golden nugget så det är inga problem men lite större malar kan suga på discusen. Neontetra går också bra men är de allt för små kan de bli mat till stora scalarer jag har själv kardinaltetra.
                  Silverhaj, endlers, guppy är nog inte fiskar man ska blanda med discus men jag vet inte om det funkar?. Det kan säker någon annan svara på.

                  Hoppas att detta var lite hjälp på vägen. Jag har själv bara haft discus i 1 år men har lärt mig en heldel på denna korta tid.

                  Lycka till.

                  Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

                  Kommentar

                  • Clabbe
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 48

                    #24
                    Ola: Jag har 16st 6-7cm Rödturkos i ett kar. I förra veckan flyttade jag dom till ett mindre kar med kallare vatten. Detta gjorde att dom blev otroligt skygga och fick panik så fort någon visade sig i rummet. efter 2 dagar flyttade jag tillbaka dom till det gammla akvariet igen där jag har ca 30 grader. I 4 dagar fortsatte dom att vara panikslagna... men nu är allt som vanligt igen. Mao så kan det bero på att dom kommit till en miljö dom inte är vana vid och är därför rädda. Kommer garanterat att ge sig kan dock ta ett litet tag. å som mattiz skriver så ska småttingarna ha det lite varmare, stimulerar tillväxten (?).

                    clabbe

                    Kommentar

                    • drd
                      Användare
                      • december 2004
                      • 1112

                      #25
                      citat:Ursprungligen skickat av itpl


                      Hej!

                      Vet någon ett bra ställe att köpa Discus på i södra Skåne?

                      Mvh
                      BL diskus i helsingborghttp://www.bldiscus.com/index.html och av Kaj P på diskus varberghttp://www.brosaters.se/diskus-varberg/ =)

                      //Matte

                      // drd

                      Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                      Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                      Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                      Kommentar

                      • drd
                        Användare
                        • december 2004
                        • 1112

                        #26
                        citat:Ursprungligen skickat av drd

                        citat:Ursprungligen skickat av itpl


                        Hej!

                        Vet någon ett bra ställe att köpa Discus på i södra Skåne?

                        Mvh
                        BL diskus i helsingborghttp://www.bldiscus.com/index.html och av Kaj P på diskus varberghttp://www.brosaters.se/diskus-varberg/ =)

                        //Matte

                        Fast om du e sugen på några av mina så går det bra oxå =)=)=)
                        Har några coboltblå till salu o en pigeonbloodblue som ska bort =)
                        Se annonserna //Matte
                        // drd

                        Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                        Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                        Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                        Kommentar

                        • Clabbe
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 48

                          #27
                          Du ska väll inte lägga av helt matte?

                          /kjÅr

                          Kommentar

                          • divestuff
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 16

                            #28
                            Hänger gärna på tråden om diskus

                            1. Marlboro red, Fire red, Pigeon blood, Turkos, Red scribble, Snakeskin i lite olika varianter, Röd turkos och några som är svåra att precisera

                            2. Det som jag gillar bäst med diskus är den otoliga variation av färger och varianter som finns..

                            3. japp, jag har några kullar som är på god väg..

                            4. På min önskelista just nu ligger en pigeon med stora röd runda prickar jämt fördelade över hela kroppen om d nu finns
                            Någon som vet...?

                            5. zoobutik (göteborg) kan jag rekomendera Göran på ciklileken i lerum och svante på gubbero zoo.

                            6. Mina diskus vanligaste problem är nog dålig aptit, vilket senare om man inte åtgärdar det kan bli värre magproblem.. sen har jag haft några som blivit mörka i färgen men det är oftast på grund av lathet från min sida som hoppat över något vattenbyte

                            7. jag har några tetror som käka upp dom små matbitarna diskusarna inte tar, men vilken sort det är har jag ingen aning om, sen har jag Gibbiceps på botten.

                            8. Här är en sida med fin firrar


                            kul att det kommit upp en tråd om diskus, hoppas den kan fortsätta för det är alltid kul å läsa vad som finns hemma i stugorna //peter

                            Här är jag på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=306722

                            Kommentar

                            • Ola
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 1232

                              #29
                              Dem går i 30grader men får väl höjja till 32.
                              I affären hade dem bara 26grader.

                              Så jag behöver inte vara orolig då?

                              Mvh
                              ola lindeberg

                              Kommentar

                              • drd
                                Användare
                                • december 2004
                                • 1112

                                #30
                                citat:Ursprungligen skickat av Clabbe

                                Du ska väll inte lägga av helt matte?

                                /kjÅr
                                Nopes....ska bara dra ner på antalet lite =)
                                // drd

                                Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                                Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                                Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                                Kommentar

                                Arbetssätt...