Cichlasoma festae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8597

    Hej

    Mina är nu ca 2,5 år gamla. Hittills har det gått bra, får man väl säga.

    De är 5 st, 2 hannar och 3 honor, Hannarna är ca 25 cm nu, honorna klart mindre, kanske 20 cm. De går i ett 660 l akvarium tillsammans med 3 A. labiatus, 4 P. loisellei och en H. nicaraguensis (eller vad den nu heter numera) hona.

    Mina festae är ganska snälla, det är labiatusarna som är bråkstakarna i karet. Men detta behöver ju inte gälla generellt, kanske jag bara har råkat få mesiga exemplar. Eller så är de så unga ännu.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • Lundensis
      Användare
      • mars 2004
      • 2262

      Jag hade också 2 hanar och 3 honor tillsammans med tuffa CA-ciklider som t.ex. motaguense (vilka hade ett helvete mot festaen). Mina festae hade ständiga inbördes strider efter att de blivit könsmogna. Fick flytta den svagaste hanen hem till en kompis. I hans kar gick det 4 Tilapia buttikoferi som var en stjärtfena längre än honom. Det tog inte många timmar förrän alla tilapiorna var upptryckta i en hörna. Där hemma hann den dominata hanen leka av en av honorna innan han slog ihjäl allihop. Han blev ca 30 cm innan han själv dog av en sjukdom.

      Så gick det till när jag hade festae, men som sagt det finns de som har andra erfarenheter av arten.

      Vill inte avskräcka någon från att hålla festae, men man bör vara beredd på det värsta. Hade jag haft mer utrymme hade jag skaffat sådana.
      Senast redigerad av Lundensis; 07 november 2007, 09:43.

      Kommentar

      • weyne
        Användare
        • april 2007
        • 9

        Nu e de så att jag sett en annons här på NCS Festae yngel 3-5 cm 35kr styck!
        Men jag har ju inte riktigt fåt igång 540 litarn än (det kan ta nån månad)så ja undrar om jag skulle kunna släppa ner dom mitt 200 tillsammans med lite scalarer o lite annat?
        Senast redigerad av weyne; 08 november 2007, 16:51.

        Kommentar

        • Yonaz
          Användare
          • januari 2006
          • 227

          Jag har 6 st festae i min 1600 balja och de har verkligen växt som satan! Min största hane är 25 cm å bara ett år gammal! Tror det har väldigt mycket med storleken på baljan att göra.

          De är inte så aggressiva som jag trodde, men kommer någon i närheten av reviret så smäller det kan jag lova I ett 540 kar skulle jag tro att ett par tar hela karet som sitt revis när de blir könsmogna å då blir det inte lätt för andra fiskar.

          Min bråkar mest sinsemellan och då är det honorna som står för det mesta bråket. De tävlar om stora hanen och växlar i att vara den dominanta honan. Tror det är ganska bra med två stora honor då hanen annars lätt skulle kunna "stressa" sönder en ensam hona. Speciellt om de går i ett så litet kar som 540 liter. Men du kan ju prova och se vad som händer. Var bara beredd på att sätta in en avskiljare!
          5000 liter hemma!
          http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

          Kommentar

          • tjornpatrik
            Användare
            • augusti 2006
            • 830

            Mina Festae har varit ganska aggressiva av sig och fick nyligen flytta från mitt 540 till 720 i en storlek av gissningsvis 12-13 cm. Blev för många starka viljor i ett och samma kar. Var i luven med både Fenestratan och Loiselleian (CA) jämt. Vad gäller växten har dom växt betydligt långsammare än vad jag trott. Nu sen flytten funker det dock bra.

            Tycker absolut att du kan prova, men som sagt dom är tuffa av sig så var beredd att dela av karet framöver om det behövs och försök få till tydliga revirgränser med rötter osv.

            Bild på paret:

            Kommentar

            • weyne
              Användare
              • april 2007
              • 9

              Ursprungligen postat av patriks155
              Mina Festae har varit ganska aggressiva av sig och fick nyligen flytta från mitt 540 till 720 i en storlek av gissningsvis 12-13 cm. Blev för många starka viljor i ett och samma kar. Var i luven med både Fenestratan och Loiselleian (CA) jämt. Vad gäller växten har dom växt betydligt långsammare än vad jag trott. Nu sen flytten funker det dock bra.

              Tycker absolut att du kan prova, men som sagt dom är tuffa av sig så var beredd att dela av karet framöver om det behövs och försök få till tydliga revirgränser med rötter osv.
              Jo då om det blir några festae får dom nog gå nästan ensamma
              Snygga bilder

              Kommentar

              • Styrsö
                Användare
                • november 2004
                • 343

                Ursprungligen postat av weyne
                Nu e de så att jag sett en annons här på NCS Festae yngel 3-5 cm 35kr styck!
                Men jag har ju inte riktigt fåt igång 540 litarn än (det kan ta nån månad)så ja undrar om jag skulle kunna släppa ner dom mitt 200 tillsammans med lite scalarer o lite annat?
                nja- fetsae mumsar i sig scalarer så fort gulesäcken försvunnigt ;-)

                Kommentar

                • weyne
                  Användare
                  • april 2007
                  • 9

                  Ursprungligen postat av Styrsö
                  nja- fetsae mumsar i sig scalarer så fort gulesäcken försvunnigt ;-)
                  Ok skalarerna är ändå på väg bort men de e nog bättre o sälja de än att låta dom bli uppätna.
                  Men e du säker på att en 4cm festae skulle kunna käka en 10cm skalar?
                  Senast redigerad av weyne; 10 november 2007, 10:48.

                  Kommentar

                  • tjornpatrik
                    Användare
                    • augusti 2006
                    • 830

                    Ursprungligen postat av weyne
                    Ok skalarerna är ändå på väg bort men de e nog bättre o sälja de än att låta dom bli uppätna.
                    Men e du säker på att en 4cm festae skulle kunna käka en 10cm skalar?
                    Han trodde nog att det var scalar yngel vilket inte hade gått. Nä några 10 cm skalararer lär dom inte äta upp. Har haft mina Festae med betydligt mindre fiskar utan problem.
                    Tror inte det blir några problem att stoppa in festaen temporärt med scalarerna, du ser om om det blir mobbing, och tydligen var det ju bara en månad.

                    Kommentar

                    • weyne
                      Användare
                      • april 2007
                      • 9

                      Ursprungligen postat av patriks155
                      Han trodde nog att det var scalar yngel vilket inte hade gått. Nä några 10 cm skalararer lär dom inte äta upp. Har haft mina Festae med betydligt mindre fiskar utan problem.
                      Tror inte det blir några problem att stoppa in festaen temporärt med scalarerna, du ser om om det blir mobbing, och tydligen var det ju bara en månad.
                      Jo just det en månad om ja har tur, har lite plats brist

                      Skalarerna ska bort sen o göra plats för ett par eldbukar.

                      Kommentar

                      • IGGE

                        Ursprungligen postat av FI
                        Hoffa, jepp vi börjar ju bli några stycken nu.


                        Mitt magerskrälle trugar fortfarande med maten, han smakade lite röda mygg imorse så nu hoppas jag han äntligen ger vika, det funkar bara inte att köra med levande foder som huvudfoder till en sån här stor fisk.
                        Han är fortfarande lite skygg av sig men jag tycker mig se små förbättringar, han blir nervös då jag går förbi karet eller då jag står upp framför karet men i övrigt så är det inga större problem.
                        Fast nog är det lite irriterande att en 20cm stor festae simmar och gömmer sig då man går förbi karet... Det känns bara fel...
                        Nåja, det blir nog bättre med tiden.

                        I det andra karet så är det som vanligt ständig kamp om herraväldet, festaen är fortfarande den som bestämmer men han får nog snart lämna över kronan till hybriderna eller carpinte-paret.
                        En dagsfärsk bild på den mindre festaen.

                        Och carpinte-hanen.

                        Och hybriderna.
                        http://fredrik.isaksson.homeip.net/d...ncichlid19.jpg


                        prova ge han gris hjärta... mina oscar är helt galna i det

                        Kommentar

                        • shreek
                          Användare
                          • december 2006
                          • 367

                          festea

                          mina 30 festea går med 5 ganska stora skalarer inga problem alls
                          Provar på saltbalja för tillfället

                          Kommentar

                          • shreek
                            Användare
                            • december 2006
                            • 367

                            festae

                            sorry festae
                            Provar på saltbalja för tillfället

                            Kommentar

                            Arbetssätt...