Varför afrikaner?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    Användare
    • februari 2003
    • 708

    Varför afrikaner?

    I väldigt många trådar och då menar jag VÄÄÄÄÄÄLDIGT många, snackas det om afrikanska ciklider. Om någon ska starta upp ett nytt kar så kommer det 511 st och föreslår "troffar". Bara namnet troffar får ju en att garva läppen av sig. Hur kommer det sig att alla är så "kåta" på afrikaner? Är ni rädd för att prova på något nytt eller är dom så underbara att man inte kan motstå dom?

    Själv tycker jag det inte finns något intressant med afrikanska ciklider, det enda som talar för dom är väl utseendet men det tar jag i sista hand. varje gång jag går in i en zooaffär så tittar jag inte ens på afrikanska ciklider, tycker inte att dom är intressanta.

    Jag vet att detta kommer väcka stora diskussioner men det är precis meningen. Det är inte riktat som kritik utan jag vill bara veta varför alla är så insnöade på afrikaner?

    Så se till att skriva allt ni kan nu så kommer jag tillbaka om ett tag för att se vad ni tycker.


    MVH Martin

    http://m1.271.telia.com/~u27102612/
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    hemichromis cristatus, talipia buttikoferi, steatocranus casuarius och nanochromis transvestitus är alla afrikaner och underbara fiskar.

    frågan du borde ställa är: varför är det så populärt med fiskar som ser ut och uppför sig som ett fjortisrave med gratis extasy.
    fish r friend

    Kommentar

    • walle_1
      Användare
      • februari 2003
      • 708

      #3
      Ok, nu är jag itne så inne på afrikaner, jag drog alla över en kam. Men vad är det som är så bra med de fiskar du nämner?

      MVH Martin

      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

      Kommentar

      • GoSatta
        Användare
        • februari 2003
        • 1686

        #4
        oj oj oj vilket inlägg, väntar med STOR glädje på svaren från "afrika fansen" för att se vad nöjjet är med speciellt malawai?? förutom att dom är färglada??

        /Mats också ganska undrande
        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
        http://www.gosatta.org

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Den här typiska attityden om att hålla på en "viss sort" förefaller oerhört fånig i mina öron. Särskilt när man hör den typen av tongångar från folk som har haft ciklider i 15-20 år.

          För mig verkar det handla om något sorts identitets sökande. Ska man Ha Mercedes, villa och Diskus? eller Vara AD, ha lustiga brillor, svart polokrage och Tropheus? Eller man kanske ska köra HD och ha skallerormar och Jaguarciklid?

          Jag tycker verkligen att man bör hålla djuren utanför den här typen av männskliga konflikter. Så Walle, mitt svar till dig är att jag kan inte på något sätt se att en Tropheus skulle kunna vara intressantare än en Oscar.

          mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • malawi_voodoo
            Användare
            • juli 2002
            • 790

            #6
            Jag tycker ialla fall om Malawi för att de just är färgglada, och sen har ju vissa ett rätt häftigt humör oxå. Att de inte har världens roligaste lekbeteende är väl en annan femma, men sånt skiter jag i, jag gillar deras färger och former och att det smäller till emellanåt =).

            Om du nu gillar att ha stora fula amerikanare i ett tusenliters med en rot och en blokruka som leker varranat år så får väl du ha det. Sånna fiskar tycker JAG är tråkiga. VAD ÄR DET SOM ÄR BRA MED EX JORDÄTARE?

            Fast det finns ju undantag: Vissa Apistogramma och typ Salvini är väldigt färgranna, fast då kan man ju bara ha dom i ett akvarium sen är det stop.

            Nöjet min käre GoSatta är just för att dom är färgglada och har ett häftigt temperament. Vad har amerikanare förutom att de har ett rätt intressant beteende??? det skulle jag gärna vilja veta?

            Diskus är världens mest överskattade akvariefisk tycker jag, dom är visserligen jättevackra men dom står bara still och glor hela tiden - hur kul är det!!!!???? Med malawi så händer det ju lite =) visst diskus kan väl bråka litei bland med det är ju noll i jämförelse....

            Allt handlar om tycke och smak här i världen. exempel Walle1, vad lyssnar du på för musik? eller vad gillar du för tv-program?
            /Glenn Wouda

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

            Kommentar

            • GoSatta
              Användare
              • februari 2003
              • 1686

              #7
              aight!! jag håller med! diskus må va vackra men tråkigare fisk får man leta efter.

              MEN om jag va ute efter färger så skulle jag köra igång salt igen för inget kan sötta sig emot salt om vi ska snacka färger.

              Själv hemma nu har jag Choklad ciklider och skalarer och en apistogramma.

              Chokladerna är stora otroligt personliga fiskar men väldigt udda beteende (lite som oscars fast smartare (får man säga så?)) Lek en gång per år? nej nej försvinner yngel ägg så är dom igång senast två veckor senare.

              Skalarerna är agrresiva, det är fart på dom, hitta en fisk som leker mer så blir jag imponerad dock är dom lite "stissiga" för mig smak men även dom får en otrolig personlighet när dom bli äldre.

              För mig är fisken personlighet det absolut viktigaste mina fiskar är endå mina husdjur, det är nog därför jag föredrar dom par bildande sydamerikanerna istället för dom "stim" bildande afrikanera. ni får ursäkta mina fördommar men en grupp på 40 blåzebror (eller vad dom nu heter) känns lika intressant som en grupp på 40 guppys.

              MEN jag har osm sagt foretfarande ingen erfarenhet av afrikaner så är säkert väldigt fördomsfull så fortsätt gärna att förklara värför? jag kommer iaf fortsätta försvara mina kära sydamerikaner =)

              PS.
              malawi_voodoo: jo men man kan ju endå förklara VARFÖR man gillar ett vist tv-program??
              DS.
              /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
              http://www.gosatta.org

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Jag har haft sydamerika, asien och nu afrika. Det som gör att jag har Malawi är färgprakten, artrikedomen, ganska enkel skötsel och artkombinationen som man kan ha i ett akvarium.

                Det närmaste saltvatten man kan komma är troligtvis just Malawi om man tänker på färgen i akvariet. Visst - Malawi är nog inte den intressantaste genren, men ändå intressant nog för att vara det som lockar många hugade akvarister att byta.

                Tanganyika och ciklider från Amerika kan säkert slå Malawi rent intressemässigt angående beteende, men ofta har dessa arter tråkiga färger (upplevs gråa, men vackra) och vissa arter är svåra att kombinera med andra...

                Sedan tycker jag precis som Fredrik H. att det känns löjligt med gruppering. Jag är akvarist och jag gillar alla olika sorters fisk och biotop, men nu råkar det vara så att Malawi passar mig bäst efter de önskemål jag har.

                Kommentar

                • GoSatta
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 1686

                  #9
                  citat:
                  Sedan tycker jag precis som Fredrik H. att det känns löjligt med gruppering. Jag är akvarist och jag gillar alla olika sorters fisk och biotop, men nu råkar det vara så att Malawi passar mig bäst efter de önskemål jag har.
                  Självfallet har vi alla olika smaker förutsättning etc. MEN det är fortfarande lika intressant att veta varför folk väljer det dom väljer (tycker jag iaf)

                  Det du säger Tricella är det som jag har antagit många malawi fans tycker, det är ett vackrare blickfång, kanske lite lättare (??) och bra tillgång. Men jag fortsätter att efterlysa fler synpunkter för jag är faktist riktigt nyfiken på varför vi gillar dom "biotoper" vi gillar.
                  /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                  http://www.gosatta.org

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #10
                    Själv undrar jag väl snarare varför nån vill ha så otroligt tråkiga fiskar som jaguarciklider eller discus - den ena bara slåss och gräver, den andra dör om nån nyser för hårt i grannhuset... ;.)

                    Nä, men mer allvarligt - Malawi, övriga afrikaner, asiaterna, geophagusarna, diskus-gruppen (uaru, discus & scalar), "de små" sydamerikanerna och "de stora" sydamerikanerna är ju ganska distinkta grupper, så det är väl inte så konstigt att man gillar vissa av dem och inte vissa andra.

                    Själv är jag t.ex. hjärtligt trött på stora aggressiva fiskar och tycker de är mördande tråkiga, så mindre och snällare fisk ligger mig numer varmt om hjärtat - t.ex. då Etroplus, Biotoecus, och vissa Neolamprologus. Jag föreställer mig att de som gillar stora, kraftfulla, ciklider som jaguarer, oscar, eller stora afrikaner som Champsochromis caeruleus eller Oreochromis mossambicus inte har så mycket till övers för mesiga småttar.

                    Kommentar

                    • Rickard
                      Användare
                      • april 2002
                      • 727

                      #11
                      Tar man Malawi-sjön så finns dä rätt mång arter att välja på jag tror det är över 300, någon som har koll får rätta mig.

                      Det finns alltså ca. 300 olika personligheter eftersom alla arter inte beter sig lika.

                      Det finns stimmfiskat, smygjägare, spela död teknik, grävare, torpeder, dom som trivs i bränningar, dom som är fega, dom som är aggresiva, vegiterianer, allätare, fiskätare.

                      Jag kan nog hålla på länge men det är tröttsamt att diskutera det här eftersom folk inte är pålästa utan bara sett ett stim rödsebror och tror att alla är lika.
                      M.v.h.
                      Rickard

                      Kommentar

                      • GoSatta
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 1686

                        #12
                        citat:
                        Jag kan nog hålla på länge men det är tröttsamt att diskutera det här eftersom folk inte är pålästa utan bara sett ett stim rödsebror och tror att alla är lika.
                        ja men det är ju just därför vi är nyfikna efter som vi inte vet??

                        --

                        Nu har jag inga exakta siffror men "tror" amazonas har lika många eller fler ciklider med lika varierande beteenden, storlekar och födoämen PLUS att det finns så otroligt mycket andra fiskar som man kan kombinera med sina ciklider.

                        Återigen är jag fylld av okunskap men finns det andra fiskgrupper från tex. malawai sjön som förekommer i akvariesamanhang?
                        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                        http://www.gosatta.org

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Det är nog mer inriktat på vilken sorts personlighet man själv är och de intressen man har. Jag är svag för färgprakt. Hade t ex skrikiga Rosella-parakiter istället för nästan lika beteendemässiga Nymfparakiter.

                          Jag kan säga att jag gillar Malawi/Tanganyika-biotopen måttligt, men fiskarna riktigt mycket. Jag gillar Sydamerika-biotopen väldigt pga den färgprakt som den har med växtligheten, men jag tycker fiskarna är smått svåra att sköta. Fiskarna känns som sällskapsfisk och det är en genren som jag riktigt tycker illa om då det inte är rättvist gentemot de arter som placerats där (jaja-vad är rättvist mot en platy).

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 3740

                            #14
                            Ett typiskt malawikar är väldigt trist tycker jag personligen.
                            Visst är det lite fördomsfullt, men jag har mest sett såna där utplacerade hyrakvarier med malawis som stressar omkring.
                            Det intressanta med ciklider är väl om de är personliga och har ett intressant beetende. Att de är färgglada och ynglar av sig som guppys räcker inte, tycker jag...
                            De lite större sydamerikanska ciliderna upplever jag som mer personliga, det behöver inte vara de mest elaka eller bråkiga varianterna. Sedan är även sydamerikabiotopen lite roligare istället för malawistenhögen
                            Men visst måste det finnas intressanta afrikaner!
                            Kom med exempel, ni afrikafantaster.
                            Vem vet, man kanske startar ett afrikakar nån gång.
                            Anders L

                            Kommentar

                            • Tony
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4594

                              #15
                              Varför begränsa sig? Själv har jag mestadels malawi men även några tanganyika (stooora frontosor och småååå brevisar) samt ett kar med endast massor av neontetror.

                              Att malawi dominerar hos mig har egentligen mest med färgerna att göra (förutom då de eleganta rovisarna).

                              Diskus har jag haft, men avvecklat just för att de är förbannat tråkiga. De sydamerikanska dvärgcikliderna jag hade var tjusiga att se, men ett elände att hålla igång i små akvarier.

                              Troffar för mig är som kläder med loggor i 1m2-klassen. Kläderna är oftast varken snygga eller bra, så de hoppar jag över (nä, inga brevbomber för den raden tack )

                              Tony Englund

                              Kommentar

                              Arbetssätt...