Projekt rädda Gibberosorna eller hur jag bygger ett hörnakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • mikoto
    svarade
    Smart, jag brukar inte gilla hörnkar men jag tycker att det här akvariet är ganska trevligt. Jag tror det är pga storleken samt även att det är just ett plywood kar. Så glaset går inte ändå ut till väggen utan börjar en bit in. Vilket skapar ett längre djup till bakgrunden som tar bort trångheten i hörnen som jag tror är det jag brukar ogilla. Ska nog läsa om tråden, den här typen av kar vore ganska lämpligt för kallvattenskar då man bara har en ruta från start och lättare kan isolera de övriga sidorna.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Jag fick börja med att göra en mall i masonit då väggarna inte är i 90 grader och helt jämna. Sen kopierar jag över mallen till en plywood skiva

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Nu äntligen har jag börjat med lysrampen, det tog bara typ 2 år.

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Snyggt!

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Jag var inte riktigt nöjd med hur filtreringen fungerade, det var inget fel på filtreringen i sig utan jag hade för små insugs hål i modulen och de satte igen typ en gång om dagen och vattnet rann över kanten till modulen till följd av ett fasligt skvalande. Jag slarvade även efter rengöring av ett filter så jag fick ett lekage, men som tur var så fungerade min balja som jag byggt under filtren. Summa summarum så tröttnade jag och rev ner modulen och gjorde om den. Mitt i allt så blev jag med 10st yellow Moshi och om två veckor hämtar jag 7st P. Trewawasae så beslutet blev att göra om den till en Pettris burk med "reds, Moshi och Trewawasae som kräver lite mer filtrering. Nu har jag byggt en sump istället på 220liter med 135 liter filter material. Det blev en wet and dry lösning. Först paserar vattnet genom filtermattor sen genom lavakross och avslutar genom ett droppfilter. filtret drivs med en returpump som är justerbar mellan 2500-8500 liter i timmen och blir perfekt för att ställa in rätt flöde.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Pettap; 04 december 2017, 07:25.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av dpzOnline
    Detta var kul att läsa. Den enorma energi som lagts ned!

    Akvariet är som en diamant... Med glasrutan som nästan inte finns där till de rena linjerna och sobra färgerna. Grymt bra. Bakgrunden och frigolitjobbet var fantastiskt välgjort.

    Kul!
    Tack för de fina orden

    Lämna en kommentar:


  • dpzOnline
    svarade
    Kul läsning

    Detta var kul att läsa. Den enorma energi som lagts ned!

    Akvariet är som en diamant... Med glasrutan som nästan inte finns där till de rena linjerna och sobra färgerna. Grymt bra. Bakgrunden och frigolitjobbet var fantastiskt välgjort.

    Kul!

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ja detta blev kanon. Kul att du dök upp igen, har undrat lite vart du tog vägen Precis som Erik skriver så har du trevliga projekt att följa. Så sätt igång nu

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Ursprungligen postat av FrePGun
    Det har ju urartat sig kanon det här projektet även om ursprungsplanen med vilka fiskar osv fått ändra sig.

    Rent logiskt så ska väll de större firrarna va i den större baljan och tvärt om

    Har spejat runt i skuggorna av forumet ett tag. Är man redo för en comeback nu efter ett års uppehåll?

    (Föredetta Punkfredd)
    Klart att du är redo! Dina projekt var alltid spännande och trevliga att se, mitt råd är att du köper en burk redan idag

    Lämna en kommentar:


  • faltaren
    svarade
    Grymt. Du kan ju det här 😄

    Skickat från min E6553 via Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • FrePGun
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    En liten film också https://youtu.be/O9M_YQpiXEw
    Det har ju urartat sig kanon det här projektet även om ursprungsplanen med vilka fiskar osv fått ändra sig.

    Rent logiskt så ska väll de större firrarna va i den större baljan och tvärt om

    Har spejat runt i skuggorna av forumet ett tag. Är man redo för en comeback nu efter ett års uppehåll?

    (Föredetta Punkfredd)

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    En liten film också https://youtu.be/O9M_YQpiXEw

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ja detta blev riktigt bra nu. Harmoniskt och lungt. Fiskarna färgar bra. Jag ska komplettera med några snäcklekare också så blir det komplett

    Lämna en kommentar:


  • mikoto
    svarade
    Ett bra val tror jag, frontosa cikliderna tycker jag behöver ordentliga akvarier för att de inte ska se trängda ut. Vi har några i ett 720 liter men jag tycker det är litet för de det med. De behöver lite mer bottenyta att simma över. Även om de inte är så aktiva fiskar.

    Det här är ju också ett schysst akvarium dock!

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Så nu blev det en total vändning. Jag flyttade tillbaka Gibberosorna till jätte burken och gjorde om akvariet till ett Tanganyika sällskaps akvarium. Arterna som går här i nu är Leptosoma jumbo Kitumbor, Kilesa, Tanganyika Killi, Calvus chatika, J. Ornatus synodontis polli White och tre Tanganyika ålar. Snart kanske jag även orkar bygga mig ett lock till akvariet så det blir klart
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...