Bygga stor tank i plywood

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    Bygga stor tank i plywood

    I början av 2006 tänkte jag starta med mitt "stora tank" projekt. Blev så inspirerad av Micke A:s maffiga 3000 liters tank tidigare i år.
    Där för är det lämpligt att starta en tråd om tankkonstruktion. Har ju hela hösten på mig att få input och finslipa ritningar. Tanken är att det skall vara så kostnadseffektivt som möjligt och underhållskostnaderna får inte skena i väg.
    Så här är förrutsättningarna:
    Lokal: Mitt isolerade men ouppvärmda garage med gjuten betongplatta.

    Mått: 4-5 meter i längd. 120 cm djup och 1 meter i höjd.

    Material: Konstruktionsplyfa och en laminerad glasruta typ 400*80 cm (tjocklek okänd just nu). Botten, sidor och lock isoleras med frigolit.

    Förstärkningar: Har inte bestämt det ännu, svetsad ram eller trävirke.

    Ställning under: Okänt!

    Tätskikt: Inte heller bestämt, tvåkomponents gelcoat (heter det så?), Dammduk 1mm i gummi eller ilimmade glasrutor av tunnare modell!

    Belysning: någon snik Mh?... två tredjedelar upplyst och resten lite skumt.

    Filtrering: Helt öppen fråga. Men har helst inga röranslutningar i karet. Ser framför mig en dränkbar dammpump typ vortech och någon stor tunna...

    Så det är fritt fram för alla att komma med tips och länkar kring detta ämne!
    Kommer jag igång med detta projekt så postar jag bilder förstås! Om inte, så får man en tråd med en massa bra tips att ha i arkivet...
    Senast redigerad av anli; 07 oktober 2005, 09:13.
    Anders L
  • Hank
    Användare
    • april 2002
    • 1321

    #2
    Varför bara 2 meters ruta när karet ska vara 4-5 meter långt?
    Ställning? Du murar väl upp en bottenplatta..
    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

    NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      Ursprungligen postat av Hank
      Varför bara 2 meters ruta när karet ska vara 4-5 meter långt?
      Ställning? Du murar väl upp en bottenplatta..
      Oops ...4 meters ruta förstås!
      Mura.. typ leca eller så menar du? Kan funka. Karet behöver nog bara stå på typ 20-30 cm höjd. Hade inte tänkt ha rutan gå ner helt, utan 30 cm är plyfa framtill (rutan 80 cm, totalhöjd 1 m). Då är det bra om karet inte hamnar för högt, man vill nog titta ner liksom.
      Anders L

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Ett så stort kar ska nog inte stå för högt, helt klart - misstänker starkt att det blir ett favvo-kar, så du måste ju kunna kika på karet från en skön fåtölj...

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Hank
          Användare
          • april 2002
          • 1321

          #5
          Ursprungligen postat av anli
          Mura.. typ leca eller så menar du? Kan funka. Karet behöver nog bara stå på typ 20-30 cm höjd. .
          Precis, mura en hel grund! Tänk vilken tung inredning du kan dump i! 100kg-tunga stenar ;D
          /#378 Hank
          Zoonen:
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

          NCS medlemsbilder:
          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • mars 2003
            • 3740

            #6
            Ursprungligen postat av Hank
            Precis, mura en hel grund! Tänk vilken tung inredning du kan dump i! 100kg-tunga stenar ;D
            Mja... lite sten kan man ju ha. Men att gå loss på di största rötterna blir ju möjligt! Hela träd typ []
            Anders L

            Kommentar

            • H2O
              Användare
              • december 2003
              • 138

              #7
              Skulle jag bygga ett sådant kar skulle jag göra så här

              Botten uppbyggd av leka 40cc. Sedan regelvirke av rejälare modell,ungefär som när man bygger en altan.
              På detta konstruktionplyfa som man skruvar mot reglarna.
              Ovanpå denna plyfa limmar jag en plyfa till som jag drar med skruv undertill. Skruvarna får inte gå igenom den övre plyfan.
              Genom detta får du en stabilgrund, dock behöver det vara en smal person som får plats under karet för att skruva.
              Sedan en liknande konstruktion för sidorna i karet.
              På detta två lager gelcoat och dammgummi.
              Magister Mundi sum!

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                #8
                Det känns som att någon typ av heltäckande bakgrund kan vara ganska viktigt i detta fall. För att inte få en känsla av att det är en tank utan ett fönster till vildmarken och vattendragen i central- och sydamerika för det är väl det som kommer att finnas i.
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • Björn
                  Användare
                  • april 2002
                  • 787

                  #9
                  Är det möjligt att bygga botten och kortsidor först och sedan bygga bakgrund innan resten av bitarna ska på plats så har man ju rätt bra arbetsförhållanden för bygget av själva bakgrunden. Blir nog mer än lite bökigt om man ska bygga bakgrunden utanför karet och sen få den på plats.. Smäller man fast typ 20cm tjockt med frigolit på hela bakstycket (och sidorna?) så har man ju alla möjligheter i världen att karva och slipa och mecka tills man är helt nöjd. Kan nog bli hur bra som hellst! =)

                  Dina planer låter helt lysande Anli, med viss tveksamhet gällande fiskvalet =)

                  Mvh
                  Björn
                  fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    #10
                    Bakgrund... tja med 120 cm djup och lite skum belysning så tänkte jag slippa se baksidan alls. Monstren kommer fram ur mörkret liksom (the creature from the black lagoon).
                    Visst ger 4*1meter möjligheter för tjusiga bakgrunds konstruktioner, det kan jag inte neka till. Men jag kommer att prioritera hållfasthet och täthet i själva tanken först!
                    Anders L

                    Kommentar

                    • Torsten
                      NCS Medlem
                      • september 2002
                      • 647

                      #11
                      Jag hade skippat bakgrund ock lagt krutet på just att den håller tätt och att allt håller.
                      Oavsett om du limmar i dammduk eller inte så låter "klär du in" baksidan i sån och låter algerna växa fast så kommer ingen se hur djupt akvariet är. Ja om du inte fläskar på med massa lyse då...

                      Filtrering hade jag löst med ett dammfilter, varför inte bygga själv? Men just bygga med STOR vattentunna för maximal filtrering. Byggs allt i ditt gamla garage finns det säkert en hörna där du kan "gömma" den..

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        #12
                        fan vad jag blir avundsjuk på dig anli, sån tank skulle jag egentligen bygga men fegade ur och köpte ett 720 istället. Mina mått hadre varit 3,5 *1,20*1 meter. Hade fyllt det med Furcifer/Foai och lite andra sandciklider och allt annat som hade funkat i ett Furcifer-akvarium.
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • anli
                          Användare
                          • mars 2003
                          • 3740

                          #13
                          Jo säkerheten främst! Sen vill jag ha maximal vändradie för firrar på metern.
                          Vilken dröm att se rejäla ciklider mellan 50-100 cm glida runt
                          Dammfilter ligger nära till hands, finns stora tryckvarianter i det segmentet.

                          Och Jonas... det är ingen ide att var avundsjuk förens skutan är sjön så att säga...

                          Måste ta och skaffa ett enkelt 3D cad program så jag kan få ritningarna visualiserade!
                          Anders L

                          Kommentar

                          • Robin
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 4526

                            #14
                            Ursprungligen postat av anli
                            Måste ta och skaffa ett enkelt 3D cad program så jag kan få ritningarna visualiserade!
                            Verkligen! Det är ett måste numera med DIY-avdelning.

                            När ska detta stora projekt sättas igång?
                            Mvh
                            Robin

                            Kommentar

                            • Daniel Odell
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 2437

                              #15
                              När frugan ger klartecken ;-)
                              fish r friend

                              Kommentar

                              Arbetssätt...