Ny funktion: Ciklidbladet i PDF

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Ny funktion: Ciklidbladet i PDF

    Nordiska ciklidsällskapet kan nu stolt presentera en ny funktion där så gott som samtliga artiklar från ciklidbladet 2004 fram till idag publiceras i form av pdf. Varje nummer framöver kommer att publiceras i pdf format samtidigt som ni får tidningen med posten. Funktionen finns endast tillgänglig för medlemmar av NCS men liksom idag kommer även fortsättningsvis alla artiklar att publiceras fritt men då utan bilder och med 2 års fördröjning.

    Idag läser också många nyheter och tidningar på sin surfplatta eller dator och detta steg underlättar för er. Dessutom ökar värdet av artikelarkivet enormt när man numer kan läsa artikeln i orginalutgåva med de bilder författarna använt.

    Som ni vet är ciklidbladet skrivet för och av NCS medlemmar och då vi inte kunnat nå samtliga författare som välvilligt har bidragit med artiklar och/eller fotografier ber vi på detta sätt om tillstånd att publicera era artiklar nu med bilder i pdf-format. Ifall detta är OK behöver du inte svara, men ifall du inte vill att vi visar dina texter/fotografier som pdf ber vi dig vänligen meddela detta till redaktör [at] ciklid.org så justerar vi det omgående.

    Artiklar som inte kan publiceras av rättighetsskäl kommer naturligvis att finnas tillgängliga utan bilder.

    Har du frågor om publiceringen?
    Är du en av författarna som bidragit till detta fantastiska material men inte vill att också bilderna ska vara öppna för alla NCS medlemmar.
    Hör av dig till oss i NCS styrelse.

    Do you have questions regarding the publication?
    Are you one of the authors who have contributed to this amazing material but do not wish to publish also the pictures to all NCS members.
    Contact us in the NCS board.

    Vi behöver DIG som medlem, tveka inte att gå med!

    Väl mött
    NCS styrelse
    Senast redigerad av DaRe; 15 augusti 2011, 23:32.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • Bjorn
    Användare
    • oktober 2009
    • 939

    #2
    Woaw!
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

    Järfälla/Stockholm

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Hehe, sådana reaktioner gillas skarpt, mer!!!

      Resten av styrelsen har haft detta på agendan ett tag men jag själv inspirerades av dina ideer Bjorn, tack för det.
      Senast redigerad av DaRe; 16 augusti 2011, 09:20.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #4
        Ursprungligen postat av DaRe
        Som ni vet är ciklidbladet skrivet för och av NCS medlemmar och då vi inte kunnat nå samtliga författare som välvilligt har bidragit med artiklar och/eller fotografier ber vi på detta sätt om tillstånd att publicera era artiklar nu med bilder i pdf-format. Ifall detta är OK behöver du inte svara, men ifall du inte vill att vi visar dina texter/fotografier som pdf ber vi dig vänligen meddela detta till redaktör [at] ciklid.org så justerar vi det omgående.

        Artiklar som inte kan publiceras av rättighetsskäl kommer naturligvis att finnas tillgängliga utan bilder.
        En fråga - de som ni inte har fått tag på kommer ni att publicera dessas bilder?

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8596

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          En fråga - de som ni inte har fått tag på kommer ni att publicera dessas bilder?
          Hej
          Vi har redan publicerat bilderna - i Ciklidbladet. Nu låter vi bara medlemmarna (obs, medlemmarna) läsa/se dem också på t.ex. en läsplatta eller sin dator.
          Vi har försökt nå alla fotografer, och faktiskt fått lov av de allra flesta (plus nej av en, vilket vi självklart respekterar). Eftersom vi inte kan nå alla, stannade vi för att uppmana dem som inte vill, att meddela oss, så tar vi bort hans/hennes bilder.
          Vi vet att detta kanske kan ses som ett gränsområde, och vår avsikt är självfallet inte att göra intrång, utan att agera i enlighet med upphovsmännens önskemål.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Vi har också undersökt frågan och i och med att det är en sluten grupp för och av medlemmarna så bör det vara ett ok förfarandesätt enligt de källor vi frågat.

            Vi kommer vara väldigt snabba att ta bort pdferna på de som inte vill publicera sina bilder.

            kolla själv så kan du se hur det fungerar
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #7
              Ursprungligen postat av Mikael W
              Hej
              Vi har redan publicerat bilderna - i Ciklidbladet. Nu låter vi bara medlemmarna (obs, medlemmarna) läsa/se dem också på t.ex. en läsplatta eller sin dator.
              Vi har försökt nå alla fotografer, och faktiskt fått lov av de allra flesta (plus nej av en, vilket vi självklart respekterar). Eftersom vi inte kan nå alla, stannade vi för att uppmana dem som inte vill, att meddela oss, så tar vi bort hans/hennes bilder.
              Vi vet att detta kanske kan ses som ett gränsområde, och vår avsikt är självfallet inte att göra intrång, utan att agera i enlighet med upphovsmännens önskemål.
              Jag vet väl för sjutton att ni redan publicerat bilderna i Ciklidbladet - jag är inte idiot.

              Jag tycker att det är oförskämt att förutsätta att alla som inte svarar på en tråd i ett forum godkänner att ni använder deras foton.

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Man kan meddela sig på vilket sätt man vill, men visst kan det finnas åsikter. En del artiklar av avaktiverade redan som det är idag och vi kommer som sagt vara snabba att reagera. Informationen komme ratt gå ut via andra medel också för att säkra att så många som möjligt har chansen att avsäga sig publiceringen.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #9
                  Som sagt jag tycker att det är oförskämt att publicera foton som man inte har tillstånd till.
                  Då säger jag direkt - det är OK att ni publicerar mina foton, men ENBART förutsatt att ni endast publicerar foton som ni har tillstånd till.

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #10
                    Jag har också gett tillstånd att använda mina artiklar med bilder som pdf. Men jag håller med Kjell här, det är viktigt att stämma av med alla fotografer att det är okej. Under min tid som redaktör vet jag att det var några fotografer som uttryckligen sa att deras bilder enbart får publiceras i CB och inte på nätet.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • cichlids4fun
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 3111

                      #11
                      å andra sidan så är ju pdf öppna enbart för medlemmarna vad jag förstår så egentligen är det ju ingen utökning av antalet läsare bara att ciklidbladen nu finns tillgängliga för oss medlemmar på nätet, vilket skulle kunna vara nästan samma som att man scannat dem själv och lagt in dem i sin dator bara att nån annan gjort jobbet åt dig.......däremot finns ju risken att de i ett senare läge släpps fria
                      Mvh
                      Peter

                      don´t drink water-fish ..... in it!

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        De fotografer som har sagt till att de inte vill bli publicerade har vi redan från början tagit bort. Några har dock släppt på detta men en del står fast och det respekterar vi utan diskussion.

                        För foton som finns i tidningen och som använts i fototävlingen antar jag att vi redan idag publicerar på nätet så de bör vara direkt ok, men även de person som har bilder i dessa artiklar kan höra av sig.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av cichlids4fun
                          ...däremot finns ju risken att de i ett senare läge släpps fria
                          Jag tror inte att så kommer att ske då det skulle bli en himla massa jobb och en himla massa nej - åtminstone i dagsläget.

                          I dagsläget skickas många medlemsblad ut endast som pdf och skribenter går med på detta. Ad Konings t ex. tyckte att det var helt Ok då det endast skulle vara tillgängligt för betalande medlemmar.
                          Senast redigerad av Ola Svensson; 16 augusti 2011, 12:15.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9579

                            #14
                            Ursprungligen postat av cichlids4fun
                            å andra sidan så är ju pdf öppna enbart för medlemmarna vad jag förstår så egentligen är det ju ingen utökning av antalet läsare bara att ciklidbladen nu finns tillgängliga för oss medlemmar på nätet, vilket skulle kunna vara nästan samma som att man scannat dem själv och lagt in dem i sin dator bara att nån annan gjort jobbet åt dig.......däremot finns ju risken att de i ett senare läge släpps fria
                            De fotografer som enbart ville få sina bilder publicerade i CB under min tid som redaktör motiverade det med att det är lättare att kopiera och sprida dem när de publicerats digitalt. Är det deras vilja måste det tillmötesgås, annars kan det kanske bli svårare att få in bilder till CB i framtiden.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Jag håller helt med dig Micke.

                              Ps. Men jag tror inte att vi behöver oroa oss för att det blir svårt att få bilder till Ciklidbladet i framtiden. Bara under min tid som redaktör har det blivit mycket lättare då många medlemmar sitter med digitalkameror. Även utomlands har det blivit lättare vilket jag tror kan bero på att många föreningsblad distribueras som pdf. Frågor om vi får använda bilder i artregistret besvaras nästan aldrig med nej. Problemet numera är att få in text (Ja, lekbilder är rätt svårt). Ursäkta redaktörens "trådkapning"
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...