Dödsfall + sjukdomar?, behöver tips!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Dödsfall + sjukdomar?, behöver tips!!

    Jag har något problem med mitt 430 liters akvarium. Det har varit igång i över ett år och inga problem tidigare. Jag har hyggligt med växter och bra tillväxt. Inga tillsatser används.

    Jag har nu haft 2 Geophagus pellegrini (yngel på 6cm) som dött och en äldre nyckelhålsciklid som dött.

    förloppet:
    Fisken mörknar till skyddsfärger
    efter hand andas den tyngre och tyngre. Flämtar inte direkt men stora tag.
    Slutar att äta
    Ligger mot botten och simmar ytterst sällan och då krockar med inredning. Jag tar då bort dem.

    Första fisken dog utan att jag tog bort den.

    Övriga fiskar pigga och snabba på maten.

    Saker som kanske kan påverka:
    • Har för 1-2 månader sedan medicinerat mot cammalanus (Januari)
    • Jag hade mysis som jag glömde över natten och min son matade alla akvarier med den dagen efter det var för 3 veckor sedan.
    • Byter vatten med tempererat vatten. Vattenverket använder UV-C och små mängder kloraminer som komplement


    Hjärtat i reningsprocessen är kemisk fällning, som tar bort huvuddelen av vattnets innehåll av störande ämnen och partiklar inklusive mikroorganismer. UV-desinfektion används som en extra barriär mot mikroorganismer, men är egentligen inte nödvändig. Mälarvattnet går att dricka direkt på det stora djup där vi tar in vårt råvatten utan att man riskerar att bli sjuk.

    Vi tillsätter en liten dos monokloramin, som är ett mycket svagt desinfektionsmedel, till utgående dricksvatten för att minska växten av hygieniskt ofarliga bakterier i ledningsnätet.



    Vi låter också vattnet finpoleras i filter fyllda med aktivt kol i syfte att ta bort lukt- och smakstörande ämnen i råvattnet, som fällningsprocessen inte tar bort.



    Hälsningar ... ........
    Norrvatten
    Just nu har jag en till nyckhålsciklid som visar symptom. Det blir båda hannarna. En pellegrini visar lite minskad aktivitet tycker jag.

    Åtgärder jag tänker på:
    stort vattenbyte med beredningsmedel idag ifall det har kommit in koppar eller annat?


    Alla tips på åtgärder emottages hjärtligt!
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • Bjorn
    Användare
    • oktober 2009
    • 939

    #2
    Ursprungligen postat av DRE
    • Jag hade mysis som jag glömde över natten och min son matade alla akvarier med den dagen efter det var för 3 veckor sedan.
    Jag är ingen bakteriolog precis, men det låter som att du kan ha infört en mängd bakterier till vattnet som kan vara tufft för fiskarnas imunförsvar att bekämpa.

    Jag skulle ha gjort rent filtren i samband med vattenbytet. Två klassiker är att salta och höja temperaturen, men jag har ingen aning om hur SA tål salt + om vissa bakterier rent av kan gynnas av högre temperaturer?

    Själv om det nog är tveksamt att det skulle finnas en massa frisimmande bakterier efter 3 veckor så kan det definitivt inte skada om du kan få låna ett UV-filter av någon några dagar... vet att det finns flera som (av någon konstig anledning) inte kör sina UV-filter hela tiden...
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

    Järfälla/Stockholm

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Bra tips Björn. Om jag ska skaffa UV. Ska jag då montera den på befintligt ytterfilter eller egen pump.

      Jag har 27 grader i karet annars.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Bjorn
        Användare
        • oktober 2009
        • 939

        #4
        Ursprungligen postat av DRE
        Bra tips Björn. Om jag ska skaffa UV. Ska jag då montera den på befintligt ytterfilter eller egen pump.
        Vet att det är vanligt att montera på ytterfiltret men frågan är om det har för hög kapacitet till att det ska göra rätt nytta. Jag kör mitt 15W Aquael med en liten Eheim på 270L/t
        Ref: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=63625
        Newbie December 2009
        Malawi: 450 liter
        Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

        Järfälla/Stockholm

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Jag skulle nog ha börjat med ett par rejäla vattenbyten, typ 70%, vänta en dag och sen köra ett till 50%. Jag skulle kört i Easylife också.

          Sen matuppehåll en vecka, nytt 70% vattenbyte + Easylife.

          Att mata i det här läget känns inte bra för då matar du även de eventuella bakterierna. Rengöra filter hade jag väntat med, om det ändå inte är dags för det. Men att ta bort mycket av de nyttiga bakterierna i det här läget känns svajjigt. I och för sig innehåller ju bottensubstratet en stor mängd nyttiga bakterier men då kan man tänka sig att även de dåliga bakterierna finns där...

          Sen är det bara att hoppas på det bästa.

          Jag håller tummarna att det löser sig, det är aldrig så tråkigt att vara akvarist som när det strular och fiskar som man haft länge och gillar dör .

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            UV är också ett bra tips om du får tag på det, kanske en kombination!

            Kommentar

            • Norrland
              Användare
              • december 2009
              • 557

              #7
              Låter jobbigt. Du kan val kolla in denna bov:

              Gram positive, acid fast rods (M. marinum, M. chelonei and M. fortuitum are the most common Mycobacterium species involved.)

              The aquatic environment is believed to be the source of initial infection with fish becoming infected by ingestion of bacterial contaminated feed or debris. Once an aquarium is infected with this disease, it is difficult to remove except by depopulation of the aquarium and disinfecting the tank. Remember this is a zoonotic disease (atypical mycobacteriosis).
              Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Tack för tipsen. Jag får hoppas att du inte har rätt Norrland, det låter riktigt jobbigt. Någon som råkat ut för att behöva tömma hela burken och desinficera?

                Mest rädd är jag om ett par vildfångade Guianacara Geayi "Oyapock"

                Ytterfiltret är ett 2280 så det kanske är bäst med en annan pump till UV då kan jag ju eventuellt använda det till ett annat akvarium vid ett annat tillfälle.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  En till nyuckel har torskat dit och en pellegrini är på g. Kommer att dö idag eller i morgon. Ska byta 50% idag med easylife. Borde jag överdoseera detta? Finns det skäl att pytsa i general tonic?
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Norrland
                    Användare
                    • december 2009
                    • 557

                    #10
                    Fan vad underligt? UV fungerar bra i förebyggande syfte. Kan det vara ett virus typ Lymphocystis? Far fisken små vita svulnader på kropp o fenor?
                    Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Inga synliga konstigheter. Inga skadade fenor eller annat. Långsamma djupa andetag är det jag mest noterar. Möjligen är kroppen något svullen, men det är i så fall marginellt och jag kan inte påstå att jag tror på det spåret. Kanske det ändå är nitrit, jag glömde givetvis nämna att jag bytte ytterfilter från 2028 till 2280 för 6-7 veckor sedan men behöll ett innerfilter med 1 liter filtermedia samt alla inredning och vatten. Jag kan inte mäta nitrit men nitrat ligger lite lågt vilket kan tyda på att nitrifikationsprocessen inte är igång fullt ut. Jag har bara mätstickor och de kan vara lite svåra att tyda tycker jag.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Norrland
                        Användare
                        • december 2009
                        • 557

                        #12
                        Ja det låter som H20 problem - stress. Prova API Stress Zyme+ och avakta med UV några dagar. Om inget sa blir inga fler fiskar sjuka. Kolla din mat hur mycket vitaminer den innehaller. Hikari är kanon mat som är mindre tungt för mina filter och ger firrarna en rejäl dos med vitaminer och miniraler. (Jäklar, nu promotar jag dom igen.)

                        Var lite varsam med tinad mysis. Trodde först det var boven. Overmata med dessa rackare och ditt filter kommer på efter-släpen i ett knyck.

                        Lycka till!
                        Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                        Kommentar

                        • Mr.Fish
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 1403

                          #13
                          Osis DRE, Har varit med om det mesta, inkl. din beskrivning av sjukdoms förlopp. Jag botar sedan länge endast parasiter inom och utvärtes. Medicinerna för virus o dyligt för dyrt och utan kunskap om medicinen= lönlöst... Ok, Vad som jag har märkt hjälper hyfssat för att rädda -vad som räddas kan- är att "tok" syresätta vattnet. Kör med alla syrepumpar Du har!
                          -låt det se ut som ett vattenfall. Det oxiderar vattnet reält. Och har fått dyligt skit i vattnet att avstanna. mvh.

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Tack för svaren. Jo det suger fett...

                            Ja, grabben matade minst 5 kuber av mysis och tidsmässigt så stämmer det hyggligt. Han matade direkt efter en semestervecka då de inte fått någon mat alls.

                            Har ännu inget UV.
                            Senast redigerad av DaRe; 17 mars 2011, 10:03.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 3788

                              #15
                              Det är ingen fara att överdosera Easylife men det kanske är onödigt? 1 dl till 300 liter vilket innebär att du kan köra i 2 dl efter vattenbyte på ca 500 liter. En mindre överdosering men inget överdrivet.

                              Riktigt trist att det inte löser sig. Verkar ju konstigt att det skulle vara nitrit som spökar om det inte går att mäta någon nitrit. Kan inte de låga nitrathalterna bero på stora vattenbyten?

                              Om de har fått i sig dålig mat så är det ju invärtes och mao inte vattnet det är fel på. Konstigt bara att det tar olika lång tid för fiskarna att insjukna i så fall... Det är klart att de kan vara olika motståndskraftiga beroende på allmänna hälsan men är det förgiftning via maten tycker man att det borde ha mindre betydelse.

                              Har du saltat något?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...