Dödsfall + sjukdomar?, behöver tips!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjorn
    Användare
    • oktober 2009
    • 939

    #31
    Ursprungligen postat av nicson
    /.../
    Detta med vattenproblem på vårkanten var man inne på redan på 50-talet kan jag se då jag bläddrar i en packe gamla Akvariet. Man vet inte heller då vad det beror på men konstaterar att gamla trotjänare ofta packar in då/.../
    Intressant.... Märke förra våren att vattnet var betydligt mera kemikaliserad under en lång tid... och fick tanken att allt smälltvatten gjorde att vattenverket hade i mera skit (läs: klor) pga alla bakterier mm som följer med ner i drickvattnet... allternativt att man får vatten från botten av ett vattentorn som inte blivit påfylld de senaste 5-6 månaderna.

    Jag fyller alltid på vatten med ett (luftande) duschmynstycket och sticker gärna fram näsan... ibland känns lukten av klor... oftast på våren (som idag!)....
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

    Järfälla/Stockholm

    Kommentar

    • Mr.Fish
      Användare
      • maj 2004
      • 1403

      #32
      Ursprungligen postat av Bjorn
      Intressant.... Märke förra våren att vattnet var betydligt mera kemikaliserad under en lång tid... och fick tanken att allt smälltvatten gjorde att vattenverket hade i mera skit (läs: klor) pga alla bakterier mm som följer med ner i drickvattnet... allternativt att man får vatten från botten av ett vattentorn som inte blivit påfylld de senaste 5-6 månaderna.

      Jag fyller alltid på vatten med ett (luftande) duschmynstycket och sticker gärna fram näsan... ibland känns lukten av klor... oftast på våren (som idag!)....
      -Sant Björn har gott lucktsinne. Kände samma sak här. Jag får vattnet från "Görväln"= Mälaren. Det har varit klorfritt i många år nu, men kände plötsligt en Klor-doft häromdan.. -Man undrar.. vad händer? Fukushima? Man får för dålig info. Att dina akvarium-trofeer dör ,som ett kall. Hmm måste nog åter upprätta ett Akv. framför TV`n för säkerhets skull ;-)

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #33
        Norrvatten som du också har Mr.Fish har detta som reningsmetod:
        Hej David,

        Hjärtat i reningsprocessen är kemisk fällning, som tar bort huvuddelen av vattnets innehåll av störande ämnen och partiklar inklusive mikroorganismer. UV-desinfektion används som en extra barriär mot mikroorganismer, men är egentligen inte nödvändig. Mälarvattnet går att dricka direkt på det stora djup där vi tar in vårt råvatten utan att man riskerar att bli sjuk.

        Vi tillsätter en liten dos monokloramin, som är ett mycket svagt desinfektionsmedel, till utgående dricksvatten för att minska växten av hygieniskt ofarliga bakterier i ledningsnätet.



        Vi låter också vattnet finpoleras i filter fyllda med aktivt kol i syfte att ta bort lukt- och smakstörande ämnen i råvattnet, som fällningsprocessen inte tar bort.



        Hälsningar ------

        Norrvatten
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #34
          En sak som jag fick på känn nu var att i går var det så dystert i burken att ingen brydde sig om mat och alla höll till lågt i akvariet. Jag hade tills då kört med vettenberedningsmedlel från "Nutrafin Aquaplus". Det var det min närmaste hadlare hade. Igår köpte jag Happy life (det som skapar dimma) och idag när jag bytte vatten så tog jag happy life. 2 timmar efter bytet lekte bolivianerna och nyckelhålen. Corydorasmalarna var väsentligt mer aktiva. Kan mycket väl vara inbillning för jag vill att det ska vara så.

          Jag håller tummarna. Sedan kopplar jag på UV så får vi se om det inte ska ordna sig.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #35
            Finns en liten tråd på zoopet som handlar om en person som mätt upp nitrit direkt i kranvattnet i Stockholm, dock söderort, men jag tror det är norrvatten även i Hagsätra.
            Hej Har ett sällskapsakvarium på 120L som det har varit många turer med fram och tillbaka efter många goda från här på zoopet så mår nu växterna bra och växer som de ska, så nu är det dax att ge sig på nästa problem ;) Så fort vi gör rent akvariet så blir våra (glödbands)tetror dåliga, vi behöver inga prov det räcker med
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #36
              Fler har dött. Nu har jag inget nyckelhål kvar ej heller någon pellegrini. Övriga verkar helt oberörda. Jag fick misstankar om liggunderlag jag haft under sand och sten. Det var en hårdare variant som jag förhastat tänkte att det borde väl funka. köpt på rusta. De luktade inget. Jag hällde kokande vatten över det men ingen lukt. Nu var jag ändå lite fundersam då det har senaste månaderna grävts fram av mina Guianacara. Jag tog upp de tre jag hade och när jag luktade på dem våta så riktigt stinker de av något fränt. Kanske antimögel. Jag byter nu vatten var annan dag 50% och kör så några dagar till. Men som sagt ingen av de kvarvarande verkar påverkade efter 1 vecka utan förändring.

              Bild på "liggunderlaget"
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • olof
                Användare
                • april 2002
                • 1823

                #37
                Hej!

                Detta förvånar mig inte alls. Folk har insisterat länge på att använda och rekomendera "liggunderlag" som underlag för stenar i akvarium. "Liggunderlag" är ju ingen enhetlig produkt utan kan innehålla lite allt möjligt. Nedbrytningshastighten i akvarium är troligen också väldigt olika för olika fabrikat. Det kan läcka lite allt möjligt från denna typ av produkter men hormonliknande mjukgörare är väl ett av de mer troliga urlakningsämnena. Anti mögelmedel, flamskyddsmedel och antibakteriella substanser kan säkert också förekomma liksom mer oidentifierbara ämnen, giftiga och ofarliga, som bildas då produkten bryts ned.

                Om man ska ha något konstgjort material i akvariet bör man hellre välja ett "rent" och välbeprövat material som tex frigolit.

                mvh

                olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                Arbetssätt...