Jag har något problem med mitt 430 liters akvarium. Det har varit igång i över ett år och inga problem tidigare. Jag har hyggligt med växter och bra tillväxt. Inga tillsatser används.
Jag har nu haft 2 Geophagus pellegrini (yngel på 6cm) som dött och en äldre nyckelhålsciklid som dött.
förloppet:
Fisken mörknar till skyddsfärger
efter hand andas den tyngre och tyngre. Flämtar inte direkt men stora tag.
Slutar att äta
Ligger mot botten och simmar ytterst sällan och då krockar med inredning. Jag tar då bort dem.
Första fisken dog utan att jag tog bort den.
Övriga fiskar pigga och snabba på maten.
Saker som kanske kan påverka:
Just nu har jag en till nyckhålsciklid som visar symptom. Det blir båda hannarna. En pellegrini visar lite minskad aktivitet tycker jag.
Åtgärder jag tänker på:
stort vattenbyte med beredningsmedel idag ifall det har kommit in koppar eller annat?
Alla tips på åtgärder emottages hjärtligt!
Jag har nu haft 2 Geophagus pellegrini (yngel på 6cm) som dött och en äldre nyckelhålsciklid som dött.
förloppet:
Fisken mörknar till skyddsfärger
efter hand andas den tyngre och tyngre. Flämtar inte direkt men stora tag.
Slutar att äta
Ligger mot botten och simmar ytterst sällan och då krockar med inredning. Jag tar då bort dem.
Första fisken dog utan att jag tog bort den.
Övriga fiskar pigga och snabba på maten.
Saker som kanske kan påverka:
- Har för 1-2 månader sedan medicinerat mot cammalanus (Januari)
- Jag hade mysis som jag glömde över natten och min son matade alla akvarier med den dagen efter det var för 3 veckor sedan.
- Byter vatten med tempererat vatten. Vattenverket använder UV-C och små mängder kloraminer som komplement
Hjärtat i reningsprocessen är kemisk fällning, som tar bort huvuddelen av vattnets innehåll av störande ämnen och partiklar inklusive mikroorganismer. UV-desinfektion används som en extra barriär mot mikroorganismer, men är egentligen inte nödvändig. Mälarvattnet går att dricka direkt på det stora djup där vi tar in vårt råvatten utan att man riskerar att bli sjuk.
Vi tillsätter en liten dos monokloramin, som är ett mycket svagt desinfektionsmedel, till utgående dricksvatten för att minska växten av hygieniskt ofarliga bakterier i ledningsnätet.
Vi låter också vattnet finpoleras i filter fyllda med aktivt kol i syfte att ta bort lukt- och smakstörande ämnen i råvattnet, som fällningsprocessen inte tar bort.
Hälsningar ... ........
Norrvatten
Vi tillsätter en liten dos monokloramin, som är ett mycket svagt desinfektionsmedel, till utgående dricksvatten för att minska växten av hygieniskt ofarliga bakterier i ledningsnätet.
Vi låter också vattnet finpoleras i filter fyllda med aktivt kol i syfte att ta bort lukt- och smakstörande ämnen i råvattnet, som fällningsprocessen inte tar bort.
Hälsningar ... ........
Norrvatten
Åtgärder jag tänker på:
stort vattenbyte med beredningsmedel idag ifall det har kommit in koppar eller annat?
Alla tips på åtgärder emottages hjärtligt!
Kommentar