Parachromis 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vomera
    Användare
    • juni 2004
    • 102

    #46
    Om detta kan planeras noga och sker i sommar så är jag gärna med och gör en beställning ifrån Rapps !

    Kommentar

    • Mattias Nilsson
      Användare
      • april 2002
      • 467

      #47
      det är ju typiskt att man inte har fler kar[V]
      men man får väl se vad som händer, blir kanske plats till något till, annars får man nöja sig med att beundra andras firrar....
      Mvh
      Mattias

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

      Kommentar

      • jinnarparen
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 2670

        #48
        Kameran har fått arbeta lite idag.

        Motaguensehanen gick det äntligen att få en hyfsad bild på


        Motaguensehonan, hon blir bara rödare och rödare


        En av umbriferorna. Hane eller hona, jag vet inte än.


        och så till sist en Vieja, här lyckas kameran inte få till det riktigt för den är mer turkosglänsande. Detta är den grannaste hanen av de fyra, de andra är svagare färgade och går mer i grönt.


        Edit: Länken till motahonan är rättad.
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #49
          Fina firrar jinnarparen, länken till honan gick till hanen men jag pillade lite i adressfältet och hittade bilden. Grymt fin fisk, hur röda blir de egentligen om du säger att den blir rödare och rödare?

          Jag gallrade ur lite i mina kar idag och i 222an går nu tre pyttesmå parachromisar som antingen är jaggor eller nåt annat, jag ska fota imorgon så får ni se. Sedan plockade jag hem lite påfåglar också. Och sist men inte minst så sa jag åt butiksägaren att ta hem friedrichsthalli som han tydligen sett på en inköpslista alldeles nyss. Spännande!

          Appropå det där med att de kunde importera vildfångade firrar så var det inte Akvariecenter som fixade det utan en bekant till ägaren som hade startat ett företag som liksom skulle förmedla fiskar från världen över, det lät som att tanken var att detta företag skulle sköta allt det jobbiga med import och sånt och att man som kund skulle kunna köpa fiskarna som vanligt hos den lokala handlaren. Det blir MYCKET intressant att se vad som kan dyka upp via denna nya kanal.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • cikliderna
            Användare
            • november 2004
            • 164

            #50
            citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

            Kameran har fått arbeta lite idag.

            Motaguensehanen gick det äntligen att få en hyfsad bild på


            Motaguensehonan, hon blir bara rödare och rödare


            En av umbriferorna. Hane eller hona, jag vet inte än.


            och så till sist en Vieja, här lyckas kameran inte få till det riktigt för den är mer turkosglänsande. Detta är den grannaste hanen av de fyra, de andra är svagare färgade och går mer i grönt.
            wow...vilka coola firrar...fin kvalla på bilderna åxå...super, låt kameran arbeta mer.

            Kommentar

            • jinnarparen
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 2670

              #51
              citat:Appropå det där med att de kunde importera vildfångade firrar så var det inte Akvariecenter som fixade det utan en bekant till ägaren som hade startat ett företag som liksom skulle förmedla fiskar från världen över
              Bara bekantingen inte är den typ från Arvidsjaur som blåste mig på fisk i början av 2004 för då blir det mest en massa tomt prat.
              Åter till CA

              Det är där jag hör hemma

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #52
                Nej han från Arvidsjaur är en annan person.

                Det här företaget Rolle pratade om är alldeles nystartat och väldigt seriöst menat, inget hokus pokus, bara ännu en kanal för butikerna att specialbeställa kvalitetsfisk från, lite ovanligare arter osv. Rolle väntade i alla fall på inköpslistor så då jag hör mer om vilka arter det rör sig om och vilken prisnivå de ligger på så skriver jag det här i tråden.


                Här är en bild på en av de nya jaguarliknande fiskarna. Ser väldigt mycket ut som en jaguarciklid tycker jag, men mönstret på samtliga fiskar är alltid otydligt som på denna fisk och jag tycker nosen är trubbigare än vanligt. Eller också inbillar jag mig.
                Vad tror ni?
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • cikliderna
                  Användare
                  • november 2004
                  • 164

                  #53
                  nja...den bilden tror jag är en jaguar unge som kanse inte mår så bra....väldigt fen biten iaf,,,vet att dom kan bli skum i mönster då dom inte mår så bra...har själv två som är i samma storlek fast dom är väldigt mörka specielt en,den minsta som åxå blir mest mobbad som nästan är hel svart...men formen på den bilden tycker då jag att de ser ut som en jagguar....men jämför själva...läger in bild på mina

                  http://hem.bredband.net/berced/180105-smjagga2.JPG en av dom mörka

                  http://hem.bredband.net/berced/jagga%20unge-210105.JPG en ståtlig 8cm jagga

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #54
                    Jo du kanske har rätt, de gick med malawisar i butiken och de har bara varit i mitt kar sedan igårkväll så jag kanske bara aldrig har sett dem i normal färgteckning ännu. Sedan letade jag fram en bild på ett av ynglena från mitt gamla lekpar, kolla här.

                    Kroppsformen är nästan identisk, det är bara mönstret eller bristen på mönster som inte stämmer.
                    Nåja det visar sig väl vad det är.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • cikliderna
                      Användare
                      • november 2004
                      • 164

                      #55
                      japp ser i stort sett ut likadan....ska försöka ta ett kort på den svarta som jag har....den är hel cool,men förstår att den inte mår så bra då den blir mest mobbad,men samtidigt så är de då inget fel på matlusten....så man vet som it

                      kommer ut så fort jag fixat en bild på den....

                      Kommentar

                      • cikliderna
                        Användare
                        • november 2004
                        • 164

                        #56
                        okej....de vart en liten film istället..hehehe,tror de syns bätre då.

                        Kommentar

                        • Lundensis
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 2262

                          #57
                          FI: Det är ett managuense-yngel du har. Den svarta teckningen kan de färga av och på, så det är svårt att gå efter färg och teckning när de är så små.

                          Kommentar

                          • cikliderna
                            Användare
                            • november 2004
                            • 164

                            #58
                            okej...nu blir jag lite fundersam...hehehe...är de skilnad på
                            *managuense och managuensis

                            kollade lite på olika sidor och ser ju att bägge namnen fins med....hmmm

                            lundensis: mitt yngel yngel som är på filmen här http://hem.bredband.net/berced/MVI_1107.AVI ...han är så mörk hela tiden...sett att dom kan ändra täckning vid olika tilfällen typ rädd å så... men *blacky är alltid svart.

                            Kommentar

                            • Lundensis
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 2262

                              #59
                              cikliderna: Managuense eller managuensis är samma art. Jag tror att fishbase kallar den managuensis, vilket jag tror är det rätta alternativet. Men, managuense går säkert också bra.
                              Vad gäller blacky gissar jag på att den är ganska långt ner i hackordningen, därav den mörka färgen.

                              Kommentar

                              • cikliderna
                                Användare
                                • november 2004
                                • 164

                                #60
                                okej...ja jag förstog nästan det ...men man vet ju inte...hehehe
                                joråå han är absolut sist och ganska mobbad...men annars full fart.
                                tur de iaf...tror du han behåller den där svarta färgen eller ?????

                                annars så lär man ju se....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...