Parachromis 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    Parachromis 2005

    Det har startats många 2005 trådar så jag startar en till här för Parachromis arter och liknande.
    Jag börjar med en smärre sensation (för Er som har läst mina inlägg förut), jag har idag sålt mitt doviipar!
    Då jag haft för mycket fisk i karen så har jag måst prioritera och jag har valt att ha kvar Motaguense och Friedrichstahliiparen. Dessa är lättare att ha tillsammans med andra fiskar, speciellt Friedrichstahliiparet tolererar andra fiskar i karet så länge de håller sig på sin plats. Motaguensen är väl lite som dovii fast i mindre skala.
    En annan art som jag måste göra reklam för är Petenia Splendida, det är ingen Parachromis art men räknas ändå med i Guapotegruppen tillsammans med övriga Parachromisar. Splendidan är en stor rovfisk som är mycket lugn och fredlig så den skulle nog även kunna gå att ha i ett 1,5 m kar trots att den blir +30 cm. Som liten så ser den ständigt utsvulten ut med en nästan ständigt insjunken mage, men jag tycker nu när de börjar närma sig 20 cm att de ser bättre och bättre ut formmässigt. Sen har vi deras enorma gap, när de "gäspar" så vecklar de ut munnen i ett långt rör, man ser också när de äter hur de suger in maten. Maten är det inga större problem med, de verkar äta allt som kommer ner i karet.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma
  • Mattias Andersson
    Användare
    • september 2003
    • 788

    #2
    Kan ju nämna att det är jag som är den nye ägaren till Doviina....
    Redan efter 1 timme i det nya karet så var det dags för Liplock mellan hanen och min Midas....

    Fast nu är det lugna gatan igen...

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      Ja för er som inte har råkat läsa den nya jaguarciklidtråden så kan jag väl berätta att jag har jaggor nu igen, Parachromis managuensis. Fyra stycken än så länge, samtliga hanar tyvärr.
      Det är fortfarande lite osäkert hur jag ska göra, skaffar jag en till grupp så är risken stor att hela gruppen blir mat pga att de jag har nu har vuxit en del. Andra alternativet är att sälja hybriden och zonatan som går i det andra karet och dra upp fler jaggor där. Det tredje alternativet är att strunta i att dra upp ett lekpar den här gången och ta det vid nästa tillfälle istället och bara ha en ensammen hane (eller flera om det går).

      Ni får gärna ge mig råd som kan hjälpa mig att välja.
      Obs! Jag har inte möjlighet att skaffa ett till kar.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Mattias Andersson
        Användare
        • september 2003
        • 788

        #4
        Kolla om du kan få tag på större honor.....

        Kommentar

        • mrgreed
          Användare
          • juli 2002
          • 494

          #5
          Jag blir förvånad att du valde att sälja dina Dovii Jinnarparen?
          Jag har mina Dovii kvar fortfarande och dem är dem intressantaste fiskarna jag hitills ägt:-)
          Yngelvården är helt suverän och jag har aldrig förut sett fiskar som lyckats ha 2 generationer yngel samtidigt och då utan att dem större äter upp dem mindre.
          Det lyckades mina med i hela 2 veckor.

          Min hane matvägrade för 1 år sedan i 1,5 månad i samband med lek men sedan dess har han inte gjort det alls och han börjar bli riktigt biffig den är skulle jag tippa minst 31-32 cm lång.

          Det som är lite trist är att jag inte ens kan få malar att överleva i burken p.g.a hanens ständiga agressivitet jag tror du kommer få problem att få Midasen överleva i samma kar Mattias.

          Dovii är en fisk som jag ovillkorligen tycker ska gå parvis eller ensamma om inte akvariumet är EXTREMT långt.Hanen vill ha ett så stort revir och vad en motiverad Dovii hane vill ha det tar han så då är det bättre för andra fiskar att dem slipper möta honom.

          Mvh
          Danne

          Kommentar

          • Christer T

            #6
            Här finns en ny artikel om Parachromis: http://www.cichlid-forum.com/articles/p_motaguensis.php

            Kommentar

            • jinnarparen
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 2670

              #7
              citat:Jag blir förvånad att du valde att sälja dina Dovii Jinnarparen?
              Fast jag har runt 50 st yngel kvar så än är inte sagan helt slut.
              Ynglen är förresten 4-5 cm och 3 månader gamla om det är någon som är intresserad.
              Funderar på att spara någon eller några som redan nu är riktiga matvrak för att dra upp dem. Fördelen, som jag ser det, med detta är att doviin då, till att börja med, är mindre än de andra fiskarna. Som det är nu så var de störst, och vem vet om 2 år så kanske jag har ett 2m kar som bara de kan gå i. Nu har jag det inte.
              Åter till CA

              Det är där jag hör hemma

              Kommentar

              • cikliderna
                Användare
                • november 2004
                • 164

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av FI

                Ja för er som inte har råkat läsa den nya jaguarciklidtråden så kan jag väl berätta att jag har jaggor nu igen, Parachromis managuensis. Fyra stycken än så länge, samtliga hanar tyvärr.
                Det är fortfarande lite osäkert hur jag ska göra, skaffar jag en till grupp så är risken stor att hela gruppen blir mat pga att de jag har nu har vuxit en del. Andra alternativet är att sälja hybriden och zonatan som går i det andra karet och dra upp fler jaggor där. Det tredje alternativet är att strunta i att dra upp ett lekpar den här gången och ta det vid nästa tillfälle istället och bara ha en ensammen hane (eller flera om det går).

                Ni får gärna ge mig råd som kan hjälpa mig att välja.
                Obs! Jag har inte möjlighet att skaffa ett till kar.
                FI kan ju finas ett till altrnativ,,,Har nog flera honor,värkar som de iaf...så de löser sej ska du se

                Kommentar

                • mrgreed
                  Användare
                  • juli 2002
                  • 494

                  #9
                  Mina går i ett akvarium som är 150 långt och det funkar faktist strålande.Har man ett fint sammansvetsat par är jag inte säker på att det behöver vara minst 2 m långt.Skulle det visa sig att så är fallet när fiskarna blir ännu större kommer jag att åtgärda det.

                  Dem verkar i.a.f må prima såvitt jag kan tyda.Måhända att all glassbanging när man går förbi karet beror på att dem vill ha större men i.s.f är det ju även mera bredd än längd som behövs?

                  Mvh
                  Danne

                  Kommentar

                  • INXS

                    #10
                    Det blir alltid chockande nar nagan som har haftiga firrar gor sig av med dom - Fredriks Jaggis par och nu Jinnarparens Dovii par.

                    Det ar klart att man har tankt gora sig av med dom storre firrarna nar dom blir brakiga eller standigt ommoblerar och ater en ur huset. Sedan ser man ocksa bilder pa firrar som andra har och blir tand - och da blir det dags att kicka ut dom stora platshavdande firrarna.

                    Men precis som Fredrik kom tillbaka till jaggorna och jinnarparen sparade "forsakrings yngel" ar det nog beteendet som galler nar det kommer till parachromis och guapotes. Jag har markt att man ofta fixar nagan ny firre efter att ha sett coola bilder men sedan blir beteendet en besvikelse. Gaddciklider, salvini, geophagus, etc.
                    Da drar man tillbaka till dom stora Centralarna igen

                    Fredrik - du snackade forut om att dra up en fin jaguar hane (nar du hadde lillen tror jag) Nu har du ju chansen. Men jag skulle rada dig att ha honom for sig sjalv sa fenorna inte blir skadade och kroppen inte blir arrig. Jag har markt det med mitt par - det borjar synas lite gamla arr som inte verkar ga bort.

                    Jag maste ocksa erkanna att jag har tankt pa Dovii flera ganger - skulle nog kunna fa tag pa yngel ganska latt men jag vet inte om jag har plats/lust att ta hand om nagra mer jattar.

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av cikliderna

                      FI kan ju finas ett till altrnativ,,,Har nog flera honor,värkar som de iaf...så de löser sej ska du se
                      Det låter lovande, jag vet också att Rolle kommer kunna ta hem lite större vildfångade(!!!) jaggor i framtiden, så det är främst om jag vill dra upp dem själv som det blir lite bökigare. Men det kan eventuellt lösa sig. Det har tyvärr varit lite bråk i 222an där zonatan och hybriden går så troligtvis kommer jag tvingas sälja en av dem inom kort. Och som vanligt var det mitt eget fel... Så är det alltid... Någon gång borde jag lära mig att man inte ska fingra i nåt som redan fungerar. Jag rengjorde karet och grävde igen deras fina "lekgrop" (dumt dumt dumt!!) och tänkte väl inte mer på det, jag tyckte bara det såg så fult ut med all sand uppackad mot framrutan... Detta triggade tydligen igång aggressioner hos dem båda och de började helt enkelt slåss för glatta livet, jag sprutade vatten på dem med duschmunstycket för att få dem att sära på sig men det hjälpte knappt. Det var som om det slutligen gick upp för dem att de båda var hanar... Blev rätt otäckt faktiskt. Men inga livshotande skador, så du kan vara lugn, din gamla zonata mår fortfarande förhållandevis bra. Det är han som bossar för övrigt.
                      Hur som helst, det är lugnt i karet just nu men detta blev en väckarklocka så en av dem kommer sannolikt att säljas inom kort, vilken jag sparar är ännu oklart, sedan beror det på hur den kvarvarande fungerar som ensammen fisk om jag kommer sälja den också (vilket gör 222an ledig) eller om den får gå kvar som petfish.

                      Men att dra upp en till grupp småjaguarer i samma kar som de jag har nu börjar kännas som en dålig idé, största jaggan är nog 13cm nu och borde rent teoretiskt kunna svälja en jagga på 5cm utan större problem.

                      citat:Ursprungligen skickat av INXS

                      Fredrik - du snackade forut om att dra up en fin jaguar hane (nar du hadde lillen tror jag) Nu har du ju chansen.
                      Jo det är helt klart ett alternativ, och uteblir lekaggressionerna så kanske det t.o.m. går att husera en jagga med andra ciklider. Idag är nog samtliga jaguarer könsmogna men de är inte alls farligt aggressiva, kanske pga bristen på honor, den största dominerar i karet men utan att spöa skiten ur de andra. Jag kanske skulle försöka leta reda på lämpliga andra ciklider att kasta i istället för jaguarhonor. Vad tror ni om att ha en ensammen guldsömhane med en ensammen jagga t.ex? Eller en synspila? Eller varför inte en påfågel? Jag har inte sett hur jaguarciklider beter sig om de går själva utan möjlighet att leka men kanske någon av er har gjort det?
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • Vomera
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 102

                        #12
                        Jag har en stor Guldsömshane i mitt 720 kar och han pallar utan problem trycket ifrån både Jaggor och Citrinellum så det kan vara en bra lösning.
                        Min Guldsömm är dock ganska dominant i karet så jag funderar på att sälja honom även om det tar imot då han är ruggit fin.

                        Funderar även på att göra mig utav med mina Citrinellum och satsa helhjärtat på Jaggorna istället.

                        Kommentar

                        • Mattias Nilsson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 467

                          #13
                          hm jag är inne på samma linje som du Jinnarparen, göra mig av med Dovii-paret men behålla ett gäng yngel. Ska snart flytta, det blir nog lite svårt att ha karet uppe konstant, får se hur det går. Men isåfall ryker nog Labiatumen oxå. Hur som helst är jag lite sugen på något nått också, händer inte så mycket i karet nu, mer än att de leker stup i kvarten....
                          Mvh
                          Mattias

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                          Kommentar

                          • jinnarparen
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 2670

                            #14
                            Här är en nytagen bild på min motaguensehona. Hon är nu 18 cm, hanen är 23 cm. Men han är så blyg av sig när kameran kommer fram så jag har inte lyckats få någon bra bild på honom. Det gör nu inte så mycket för det är honorna som är ädelstenarna hos denna arten.



                            I min senaste räkmixblandning så har jag även med lite astaxanthin och det har helt klart haft en positiv inverkan på färgen. Honan har alltid haft mycket rött i sig men nu har det blivit mörkare och mer intensivt och då har jag bara matat 7-8 gånger med den nya räkmixblandningen.

                            När man nu tycker att man har löst problemen med överetablering (sålde 50 st doviiyngel igår) så börjar nästa problem. Efter att jag flyttat bort 20 fiskar från mitt 540 l kar så har friedrichstahliihanen snabbt kommit i lekhumör, vilket inte honan har. Följden av detta har blivit att han får vansinnesutbrott med ojämna mellanrum och jagar runt allt och alla, även honan som får fly för sitt liv. Hon har inte blivit skadad på något sätt men det ser lite trist ut.
                            Annat är det med motaguensen, de har varit åtskilda i en dryg vecka på grund av doviins härjningar. Men när jag släppte ihop dem igen i det stora karet så var det precis som om inget hade hänt. De tog sin vanliga hörna i karet och börja rensa denna från grus och andra fiskar.
                            Åter till CA

                            Det är där jag hör hemma

                            Kommentar

                            • Motaguensis
                              Användare
                              • juni 2003
                              • 250

                              #15
                              Hey
                              Endelig har det blitt startet opp en Parachromis tråd igjen!
                              Jinnarparen, ser at motaguense hunnen din har fått utrolig fine farger siden jeg så henne sist. Skal lage en ny rekemix til mine i morgen jeg også.

                              Her har det ikke skjedd så velidig mye. Motaguense paret går fortsatt i sin 325L, og har yngel hver 4uke, jeg har fått et nytt akvarium på 125L som jeg skal sette noen unger oppi om en måneds tid.
                              Hannen er nå ca. 18-19cm og hunnen er 17-18cm. De har til og med begynt å vise litt aggresion mot meg når de har yngel, noe jeg syns er noe av det mest fasinerende med ciklider. Et mer harmonisk par enn disse har jeg aldri sett, de har aldri kranglet eller sloss før, og det er en glede å ha de på grunn av dette, deres farge og oppførsel.

                              Friedrichsthalii paret mitt har også hatt yngel en del ganger siden sist gang, men det er vanskelig å få yngelen til å overleve siden de går i 900L med masse annen fisk. De er også meget harmoniske, men ikke fult så harmoniske som motaguense paret. I 900L går de faktisk sammen med en annen motaguense hunne, og hun sloss ofte med dem, men ingen av de kommer til skade. Denne hunnen er nok den tøffeste fisken jeg har hatt, hun er selv 17cm og utfordrer ofte maculicauda hannen på 35cm, friedrichsthalii hannen på 23cm og fenestratus hannen på 23-25cm. Og hun klarer faktisk og holde de på avstand, så hun er ikke underlegen noen av artene i akvariet. Akkurat nå har jeg ikke andre Parachromis rater, for jeg liker ikke managuense like godt som disse to artene, og dovii får jeg ikke tak i og den trenger for stor plass. Jeg skulle gjerne prøvd loisellei, men den får jeg heller ikke tak i.



                              Preben

                              Kommentar

                              Arbetssätt...