Jättefilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeA
    Användare
    • juni 2003
    • 456

    #31
    Det går att ha ytavrinning utan att borra karet, saltvattensfolket har en hel del lösningar på det.

    Hur som helst, jag har funderat på lillfrasses förslag ett par dagar, men jag vet inte riktigt om jag gillar det till 100%. Om man ska köra bara ytvattnet till filtret, sedan blåsa tillbaka samma ytvatten vid ytan på akvariet så känns det som om bara ytvattnet blir filtrerat. I så fall måste man ändå ha ett gäng med lösa pumphuvuden i akvariet som rör om i grytan så att säga.

    Jag hade ändå tänkt ha ett ytavrinningsrör, men som går direkt till avloppet, sedan dra in ett rör med färskvatten direkt från kranen, där det sakta får rinna nytt friskt vatten konstant, på så vis får jag ju kontinuerligt vattenbyte, samtidigt som jag så klart kör med ett stort filter.

    Men nog vore det skönt med en sump, åtminstone för förfiltreringen, som måste göras rent ibland. Jag ska klura lite på det och se om det inte skulle kunna gå att fixa så man har en mindra öppen sump där man får vattenytan i samma höjd som i akvariet. dessutom vore det ganska skönt att ha det så man kan se rakt in i filtret, dels för att de hur smutsigt det är, dels för att rädda eventuella (ancistrus)yngel som garanterat hamnar där.

    Kommentar

    • Gäst

      #32
      Det behöver inte ta så mycket plats! Du kan ju ha det under akvariumet! I en av mina ställningar har jag en mindre filtertank stående längs ner i ställningen, akvariumet som står ovanför filtertanken rinner vattnet ner direkt i filtret via ytavrinngsröret, mina kar är borrade i botten med 50 mm hål, PVC rör div muffar, krökar mm sköter resten.

      Kommentar

      • Gäst

        #33
        Får svara igen! Med en skaplig pump och utblås vid ytan så blir det rejäl cirulation i karet! Du kan ju ha ett flertal utblås vid ytan och ett par ner mot bottnen, lösningarna är många det är bara fantasin som sätter gränserna.
        Vad kommer ditt projekt att ha för mått?

        Kommentar

        • MickeA
          Användare
          • juni 2003
          • 456

          #34
          Under karet blir omöjligt att ha det för där kommer inte att vara mycket plats över. Dels hamnar karet bara 40cm från golvet, dels blir det en hel massa ben där.

          Måtten blir höjd: 100cm, längd: 300cm, djup: 120cm

          Vi får se hur det blir med filtret. Jag tänker inte beställa glasrutan förrän akvariestommen står på plats så jag vet exakt måtten och efterssom det är tre veckors leveranstid på rutan har jag gott om tid att bygga filter medans jag väntar. Akvariestommen lär dröja ett tag den med för den kan jag inte börja svetsa ihop förrän golvklinkersen är på plats, men det håller jag på med just nu. Plattorna är lagda, sen ska det bara fogas om ett par dagar.

          Kommentar

          • Gäst

            #35
            Spännande! Hoppas att uppdaterar på forumet under byggets gång.
            Lycka till!

            Kommentar

            • jannemannen
              Användare
              • juli 2004
              • 306

              #36
              Micke ! Jag är väldigt nyfiken på ditt frontglas ! Vad blir det för tjocklek på glaset ? Hur mycket kommer det att kosta ?

              Förresten ! PWSS har bra pris på biobollar !



              Mvh/Janne
              Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

              Kommentar

              • MickeA
                Användare
                • juni 2003
                • 456

                #37
                Jannemannen: Ja du. :-) Frontglaset var ju det jag bävade absolut mest inför, men jag fick nästan en chock när jag talade med glasfolk. Det blev mycket tunnare och mycket billigare än jag hade väntat mig så det kändes bra.

                Jag har ju turen att bo på orten där Zooline håller till. Deras lokaler ligger precis mitt emot mitt jobb och jag känner ägaren väldigt väl. Jag är barndomskompis med bägge hans söner så jag tänkte att det var bäst att fråga dom om tjockleken på glaset och kanske fråga om jag kunde köpa det genom dem. Det skulle gå bra, men det var som sagt tre veckors leverans.

                Jag hade räknat med 18-19mm, men enligt dem så räcker det gott med 15mm. Det skulle räcka med 12mm, men dom tyckte jag skulle ta 15 för att vara helt säker. Priset på den skivan landade på 2500kr inklusive moms. Mindre än hälften av vad jag trodde. Men jag antar att dom har ganska mycket rabatt.

                Jag har ju nästan lovat att skriva en artikel om bygget till ciklidbladet, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra med fotodokumentationen. JAg äger inte ens någon kamera. Dessutom så kommer stora delar av bygget att göras av andra folk än mig efterssom jag har gått ifrån tankarna på träreglar och beslutat mig för att ha en hopsvetsad stålkonstruktion istället. Dels blir det starkare och känns säkrare, dels blev det efter en massa märkliga turer gratis. :-) Och jag litar inte på min egen svetsförmåga så det får någon annan göra.

                Men jag lovar att dokumentera och skriva så gott jag kan. Det börjar bli nära nu. Allt stålmaterial är uppkapat och skall bara brännas ihop. Men dom har inte tid just nu på firman där det ska göras.

                Kommentar

                • robin_bockman
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 90

                  #38
                  Pwss har kul pris på biobollar, 5liter kostar 140Kr och en liter kostar 25Kr!



                  Kommentar

                  • MagnusL
                    Användare
                    • januari 2004
                    • 326

                    #39
                    Attans vad man blir avundsjuk! [:p] Riktigt grön av avund.. Hoppas verkligen att det blir bra samt att man får läsa om det hela i Ciklidbladet!
                    Magnus Lovgren

                    Kommentar

                    • Belgarath
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 584

                      #40
                      Ja, blir du sugen på ett dopp i vinterkylan lär ju din balja bli hur bra som helst till "inomhusswimmingpool". Usch vad avis man blir :-D ... Hoppas allt kommer att gå bra. Och slutprodukten skulle ju vara asfett att få se.

                      Kommentar

                      • ante104
                        Användare
                        • november 2002
                        • 21

                        #41
                        Hej!
                        Om du funderar på att bygga sump så kanske de här sidorna är til någon hjälp:



                        Och forumets DIY-avdelning har säkert hjälp att erbjuda också.
                        Lycka till!

                        Kommentar

                        • tropfrog
                          Användare
                          • juli 2003
                          • 1827

                          #42
                          Enligt denna länken kan man bygga ett 1m högt akvarium max 1,2 m långt om 15 mm glas skall räcka.:


                          Den här länken som redovisar alla uträkningar ordentlig antyder att det behövs 25 mm glas till ditt kar:

                          MVH
                          Magnus

                          Kommentar

                          Arbetssätt...