Jättefilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeA
    Användare
    • juni 2003
    • 456

    Jättefilter


    Som jag skrivit om tidigare så har jag långtgående planer på att bygga ett riktigt stort akvarium på över 3000 liter.

    Det har faktiskt tagit steget från dröm, via planering ända till att jag faktiskt börjat beställa material, så jag räknar med att kunna börja bygga inom ett par veckor. Det ska målas om i rummet först och så ska det läggas klinkers på golvet. Men det är en annan historia.

    Just nu funderar jag mest på hur filtret ska utformas, för det tänker jag också bygga själv.

    Var skaffar man en så pass kraftig pump? Jag skulle gissa att den måste pumpa 5-6000 liter i timmen, kanske mer? Jag kollade lite på pumpar till pooler men jag hittade inte någonting vettigt på den fronten heller.

    Jag vill helst inte använda flera små pumpar efterssom rördragningen blir alltför komplicerad då, däremot blir det flera insug och utblås, men kopplade till samma pump.

    Själva filterbehållaren vet jag inte riktigt heller hur jag ska göra. men jag tycker det borde gå att få tag på någon sorts större rostfri "låda" som man kan täta på något sätt. För helst vill jag ju ha ett slutet system, så att jag inte står där med flera kubik vatten på golvet en vacker dag. Men samtidigt måste man ju göra det så att det går lätt att rengöra, något som jag förvisso hade hoppats slippa göra mer än kanske två gånger om året. Har man ett rejält förfiltersubstrat där skiten fastnar innan den går vidare till 200 liter biobollar/makaroner så tycker jag att det borde funka även om man bara kommer åt att tvätta förfiltret.

    Ett tag funderade jag till och med på om man inte kunde modifiera en gammal uttjänad toppmatad tvättmaskin och ha den som filterbehållare. Man fyller den med filtersubstrat och låter vattnet gå genom den samtidigt som den snurrar sakta. Det borde ju ge samma effekt som ett droppfilter. Men det är nog lite overkill.

    Kan man köpa t.ex. biobollar eller makaroner på storpack? Skulle jag köpa såna där små kartonger blir jag ju ruinerad!

    Men, om någon har ideer och tips så varsågod och skriv! Var hittar man stora pumpar och filtermaterial i storpack? Och vad ska man köra på för filtersubstrat egentligen? Just nu kör jag biobollar i alla mina kar, men det verkar nästan som om "makaronerna" blir allt mer populära. Bäst är kanske att blanda eller ha flera olika kammare med olika material.
  • Leopoldi
    Användare
    • februari 2004
    • 1082

    #2
    3 st 2260 alt 2080 borde räcka. Kanske med en kraftig cirkulations pump som drar runt 2000liter/h.

    Vad ska du ha i föresten?

    Kommentar

    • Centurion
      Användare
      • oktober 2003
      • 210

      #3

      AquaMedic, Deltec och Tunze är exempel på pump-tillverkare som klarar att pumpa så pass många l/h som du efterfrågar...
      http://www.adelgren.se/akvarium/

      Kommentar

      • davide
        Användare
        • december 2003
        • 335

        #4
        När det gäller pumpar kanske du ska titta lite på de pumpar man använder till dammar.

        Som filtermaterial så kanske den blå filtermattan är något? Den är dessutom rätt billig ifall du beställer stora bitar från tyskland.
        MVH David
        www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

        Kommentar

        • Christer T

          #5
          Även Iwaki och ATK har kraftfulla kvalitets grejor. Men smakar det så kostar det. Kolla efter begagnat på saltvettensguiden kanske?.

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            Aquamedic låter för mycket enligt min erfarenhet. Tunze är rena cirkulationspumpar och måste sitta i karet. Vill du ha en externa pump (som ditt inlägg antyder) som dessutom är tyst så är det nog bara deltec, reddevil och quietone kvar.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • Bilbo
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 1159

              #7
              Kolla dammpumpar, alltså till trädgårdsdammar.
              // Magnus Arvidsson

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #8

                En asynkron (strömsnål) Vortech pump skall jag fixa till dammen i vår och driva filtret och bäcken med, har man en asynkron motor så kan man reglera effekten steglöst! cool va! Det finns pumpregulator som tillbehör.
                Finns till flöden mellan 3000 till 38.500! l/tim

                ps det finns stora tryckfilter till dammar oxå....
                tex http://www.aquainterior.se/produkter...v=30&parent=28
                Anders L

                Kommentar

                • jannemannen
                  Användare
                  • juli 2004
                  • 306

                  #9
                  På byggvaruhus så säljer dom stora 200 Liters vattentunnor. Kostar oftast bara ett par-tre hundringar. En sådan skulle man lätt kunna bygga ett ganska så biffigt droppfilter av tror jag. Nackdelen är väl att dom tar ganska mycket plats, plus att man måste placera den ovanför akvariet då iofs ! Man skulle kunna ha filtermatta som förfilter, och sedan pumpa upp vattnet i 200 liters tunnan som man då kanske fyller med Biobollar el dyl... Det blir iofs dyrt med biobollar, men man behöver ju inte köpa alla på en gång.. Jag är helt säker på att det skulle kunna bli ett väldigt effektivt filter !

                  Det finns även mindre tunnor på 50,75 och 100 liter också !

                  Jag kommer själv att ha en sådan lösning till mitt 960 liters. Fast jag kommer bara att ha 25 liter biobollar i en jäshink. (12 liter filtermatta som förfilter i en filterkammare)

                  Mvh/Janne
                  Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                  Kommentar

                  • jannemannen
                    Användare
                    • juli 2004
                    • 306

                    #10


                    Trettioåttatusen liter ! Ho ho ho !

                    Mvh/Janne
                    Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                    Kommentar

                    • MickeA
                      Användare
                      • juni 2003
                      • 456

                      #11

                      Nu fick jag många svar. :-) Får försöka ta dom ett och ett.

                      Leopoldi: Nja, njo.. men jag vill bara ha ett enda (ytter)filter, och då måste jag nog ha en rejäl pump och grova ledningar. Dessutom är det ju skojigast att bygga själv! Jag är ju såld på sydamerika, så det blir sydamerikabiotop med mina gamla påfågelgrisar till att börja med, men sedan om jag blir av med dem på något sätt så blir det nog lite mindre och snällare fiskar. Det vore snyggt med discus, altumscalarer, Några L-malar, ett gäng corydoras och runt 500 citrontetror.

                      Centurion, ChristerT, tropfrog:
                      Hur mycket pumpen väsnas spelar ingen roll alls för mig. Jag har borrat hål i väggen från rummet där akvariet kommer att stå, rakt igenom min bastu och in i tvättstugan, där jag tänker ha alla filtergrejer. Och där gör det inget om det väsnas. Ska kolla lite med saltfolket också, tänkte inte på dom. Tack för tipset.

                      davide, bilbo, anli:
                      Jag tänkte poå dammpumpar jag med från början, men jag hittade bara sådana som man var tvungen att dränka. Å andra sidan letade jag inte så himla noga. Aqua interiör verkar ju onekligen intressant!

                      jannemannen:
                      Japp, jag kom att tänka på precis en sån tunna idag, det finns lock till dem också va? I så fall kan man ju ganska enkelt bygga ett vanligt ytterfilter av den. Man borrar två hål i locket, i det ena stoppar man ett rör som får gå ända ner till botten av tunnan där vattnet kommer in, i det andra drar man returen till akvariet, sedan ska det in en pump någonstans i kedjan. Är man extrem kan man ju länka samman flera sådana. Jag hade tänkt ha blå filtermatta som förfiltersubstrat precis som du säger. Helst ett enormt sådant så man bara behöver göra rent det någon gång om året och aldrig ens röra biobollarna i nästa tunna. 200 liter biobollar borde ju ge en hyfsad filteryta i alla fall. :-D

                      Tack för alla tips! Har lite mer kött på benen nu.

                      Kommentar

                      • Tony
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4594

                        #12
                        Huga, 200 liter biobollar lär kosta mer än allt annat ihop..
                        I mitt dammfilter har jag ca 50 liter små lavastenar i sista facket vilket fungerar kanonbra. Då är visserligen filtret ca 200x70x70 uppdelat i 4 fack med olika filtermedia i dem. Pumpen är på 13000 liter i timman och totala vattenvolymen är ca 15000 liter.

                        Tony Englund

                        Kommentar

                        • jannemannen
                          Användare
                          • juli 2004
                          • 306

                          #13
                          MickeA ! Visst finns det lock till tunnorna ! Dom säljs nog oftast med lock tror jag. Men däremot så jag tror inte att locken är särskilt tätslutande dock. Locken är mest till för att hålla borta smuts från nerfallande löv o dyl... (tunnorna är ju till för regnvatten)

                          Mvh/Janne
                          Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                          Kommentar

                          • Mats
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 804

                            #14
                            Hej.
                            Det finns ju dessa blå tunnor som sillind., har.Dom har ju spännband runt locket,sedan finnes det ju små vita typ plasthjul(ca.10 m/m diam.) som funkar som biobollar,dessa har jag i mina filter.
                            MVH Mats
                            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                            Kommentar

                            • the king
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 34

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av Mats

                              Hej.
                              Det finns ju dessa blå tunnor som sillind., har.Dom har ju spännband runt locket,sedan finnes det ju små vita typ plasthjul(ca.10 m/m diam.) som funkar som biobollar,dessa har jag i mina filter.
                              MVH Mats
                              Vad är det för plasthjul du menar? hur ser dom ut?
                              Jag kör BMW! fast mest Jagga

                              Kommentar

                              Arbetssätt...