17l i filtervolym

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #16
    citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

    citat:Ju mindre fiskbajs man lämnar i burken ju mindre nitrat i slutändan vilket bör vara att föredra framför att sammla skiten på hög , sedan har vi fiskens urin att tänka på med så byt vatten så slipper dom simma i sitt eget kiss... ha en bra dag =)
    Vad är skillnaden på fiskbajs och fiskurin när det gäller kvävecyklen? Egentligen är det största problemet fiskens gälar, det är där större delen av amonium/amoniak avsöndras från fiskan. Men det visste du väl redan?
    MVH
    Magnus
    Den största skillnaden är att urin avges i flytande form. Gälarna har många funktinoner och en av dom är att avge urin tillsammans med en del andra kväveföreningar(ammoniak)vilket fisken avsöndrar när den reglerar salterna i kroppen men jag ser det inte som ett problem eftersom vi kan inte göra något åt det vilket gör att jag inte vill kalla det för ett problem eftersom ett problem oftast har en lösning... det är nog snarare ett faktum.


    jennypet!
    Ja det låter som bra förutsättningar för att det ska fungera.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Mr.Fish
      Användare
      • maj 2004
      • 1403

      #17
      citat:Ursprungligen skickat av jarinen

      Fisken: Ingen behöver tala om för dig hur akvaristiken fungerar, du kan ju det här med akvaristik. Därför är det här påståendet med luftpump och att inte ge sig huvudbry vad gäller filtervolym och cirkulation överraskande. Det där går ju naturligtvis att tillämpa om man är en duktig akvarist och kompromisslös med sitt skötande av akvarierna. (typ som Mr.Fish)

      Men att rekommendera någon att göra det istället för att bekymra sig om filtervolymer blir ju inget bra, det inser ju du med.

      Själv blir jag glad när någon frågar om 17 l filtervolym räcker , då har man fokuserat på rätt saker enligt min mening.


      Mvh Jari
      Jo, det ligger ju en poäng där, Jag kanske tar vissa saker för givet.
      Alltså : Det här med filter volymen...Rent spontant,så tycker jag att
      en 17L-behållare verkar i största laget till en 1800L/h pump. Men
      det beror ju också på hur man vill använda filterbehållaren. Man kanske vill ha : grovfilter+finfilter+t.ex biobollar/keramikrör,allt
      detta tar ju plats i filterkammaren. Men ännu en gång...Jag tycker
      det är bättre med en mindre behållare, som man rengör oftare än en större,som man börjar lata sig med. Hälsn. Patrik

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #18
        citaten största skillnaden är att urin avges i flytande form. Gälarna har många funktinoner och en av dom är att avge urin tillsammans med en del andra kväveföreningar(ammoniak)vilket fisken avsöndrar när den reglerar salterna i kroppen men jag ser det inte som ett problem eftersom vi kan inte göra något åt det vilket gör att jag inte vill kalla det för ett problem eftersom ett problem oftast har en lösning... det är nog snarare ett faktum.
        Det är ett problem och det har en lösning. Lösningen heter filter, och till viss del växter och vattenbyten.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        Arbetssätt...