17l i filtervolym

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jennypet

    17l i filtervolym

    kan det räcka till discus tro? den ena pumpen pumpar 1800l/h den andra vet jag inte.
    akvariet är 450liter å tänkte ha 6 discus i
  • Mr.Fish
    Användare
    • maj 2004
    • 1403

    #2
    Kan det räcka, och kan det räcka...(vill inte låta oartig),men
    dina Diskusar dör inte av att det flyter runt "fiskskit" i vattnet.
    De tar allvarlig skada av : Nitratförgiftning; denna ger obotliga skador på deras gälar. Så se istället till att byta vattnet ofta, än
    ge dej huvudbry över filter kapaciteter och flöden ! Med god skötsel, så skulle du lugnt kunna driva akv. med endast en luftpump !Om du bara slamsuger bottnen och håller filtermediet i gott skick, så fungerar alltid nitrifikationen ! Jag tillhör den skaran som anser att en "stor filter kapasitet" bara genererar smitt härdar !
    -Mr.Fish-

    Kommentar

    • jennypet

      #3
      men byta vatten gör man juh endå... men jag vill gärna ha ett rent å snyggt akvarium oxå å jag vet att discus skitar ner en hel del jämfört med andra fiskar.
      men man kanske ska vända sig till annat ställe å fråga då..

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • maj 2004
        • 1403

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av jennypet

        men byta vatten gör man juh endå... men jag vill gärna ha ett rent å snyggt akvarium oxå å jag vet att discus skitar ner en hel del jämfört med andra fiskar.
        men man kanske ska vända sig till annat ställe å fråga då..
        Ja,ha,..Jag har faktiskt hållt diskus ,från och till, de sista 23åren.
        Jag har för tillfället Marlborored & Red Turkis. De skitar inte ner mer än någon annan ciklid -i dess storlek-; inte hos mej iaf!
        --men byta vatten gör man juh endå...- ,Dessa fiskar är ,som bekannt
        mycket känsliga för nitrat, -men fråga på du! Johan 1 lär ju vara en riktig diskus expert ! -Jag tackar för mej[]

        Kommentar

        • jarinen
          Användare
          • april 2003
          • 1888

          #5
          En stor filtervolym gör hobbyn så mycket enklare! Tycker det låter utmärkt med den filtervolymen till 450 litersakvarium. Vattenbyten ska ju skötas alltid oavsett filtervolym. Du kommer förmodligen få en så bra nedbrytningsprocess så du slipper all synlig avföring.

          Discus vill väl ha lite lugnare vatten, men det justerar man ju bort med strilrör eller stryper lite om det blir för mycket.

          Jag skulle påstå, kompromissa inte med filtervolymen, cirkulationen är mer flexibel oavsett vilka fisk du har. Så länge fiskarna har rent syrerikt vatten så kommer cirkulationen i andra hand.


          Mvh Jari

          Kommentar

          • jennypet

            #6
            tack jarinen
            de var detta jag menade... att byta vatten gör man juh oavsett vad man använder för pump eller så.
            å jag skulle gärna slippa slamsuga varje byte utan vill ha de så rent å snyggt som möjligt så tiden mest blir att ta hand om firrarna eller va man ska säga.
            inge kul om de ska slamma igen hela tiden så man får gå å peta å fixa i akvariet varje dag för att de ska vara klart å fint vatten.

            Kommentar

            • Mr.Fish
              Användare
              • maj 2004
              • 1403

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av jarinen

              En stor filtervolym gör hobbyn så mycket enklare! Tycker det låter utmärkt med den filtervolymen till 450 litersakvarium. Vattenbyten ska ju skötas alltid oavsett filtervolym. Du kommer förmodligen få en så bra nedbrytningsprocess så du slipper all synlig avföring.

              Discus vill väl ha lite lugnare vatten, men det justerar man ju bort med strilrör eller stryper lite om det blir för mycket.

              Jag skulle påstå, kompromissa inte med filtervolymen, cirkulationen är mer flexibel oavsett vilka fisk du har. Så länge fiskarna har rent syrerikt vatten så kommer cirkulationen i andra hand.


              Mvh Jari
              Det är skönt att det finns ,andra experter, -än mej själv- här på forumet; som både vetenskapligt och "empiriskt" vetenskapligt, kan förklara det här med Akvaristiken för "farbror" Patrik !

              Kommentar

              • LadyTiera

                #8
                de som jag känner som har diskus har pansarmlar som komplement eftersom de äter upp mat som hamnat på botten och därigenom minskar risken för att den ska ligga där och ruttna om det blir några korn för mycket

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #9
                  Varför så bitter, mr fish? Kommit hem från en misslyckad kväll på krogen eller sitter du uppe för att frugan snarkar
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av jarinen


                    cirkulationen är mer flexibel oavsett vilka fisk du har. Så länge fiskarna har rent syrerikt vatten så kommer cirkulationen i andra hand.


                    Mvh Jari
                    Syrerikt vatten får man väl av en någorlunda god cirkulation... Rent vatten får man om man ser till att få skiten ur burken ist för att sammla den på hög i en tunna som bara får det jobbigare av en massa fiskbajs. Ju mindre fiskbajs man lämnar i burken ju mindre nitrat i slutändan vilket bör vara att föredra framför att sammla skiten på hög , sedan har vi fiskens urin att tänka på med så byt vatten så slipper dom simma i sitt eget kiss... ha en bra dag =)
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • jennypet

                      #11
                      kommer ha en grupp pansarmalar som tar de överföldiga från de andra fiskarna men de kan inte ta allt.

                      och bara för jag har stora filter kommer jag inte sluta byta vatten!

                      Kommentar

                      • tropfrog
                        Användare
                        • juli 2003
                        • 1827

                        #12
                        citat:Ju mindre fiskbajs man lämnar i burken ju mindre nitrat i slutändan vilket bör vara att föredra framför att sammla skiten på hög , sedan har vi fiskens urin att tänka på med så byt vatten så slipper dom simma i sitt eget kiss... ha en bra dag =)
                        Vad är skillnaden på fiskbajs och fiskurin när det gäller kvävecyklen? Egentligen är det största problemet fiskens gälar, det är där större delen av amonium/amoniak avsöndras från fiskan. Men det visste du väl redan?
                        MVH
                        Magnus

                        Kommentar

                        • crebble
                          Användare
                          • november 2004
                          • 14

                          #13
                          men det gäller ju också alla andra akvarium med att byta vatten osv...
                          men borde det inte göra saken lite simplare ifall man tex. har ett stort akvarium till 2 fiskar än ett litet till 4? då borde man ju inte behöva byta vatten jämt?
                          men stort filter och schysst flöde är ju bra för att få alla skadliga bakterier nedbrytna oavsett om botten ser skitig ut.
                          mina fiskar verkar inte tagit skada av när jag varit borta 3 veckor men det är väl klart att de blir piggare med fräscht vatten.

                          gör man ett vattenbyte i veckan och slamsuger det vid varje vattenbyte så kan man ju säga att det verkligen håller sig i gott skick (snyggt)
                          / jocke
                          960l,128l,302l och 3 st 375 l kommande...
                          älskar loricariidae
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=315781

                          Kommentar

                          • jarinen
                            Användare
                            • april 2003
                            • 1888

                            #14
                            Fisken: Ingen behöver tala om för dig hur akvaristiken fungerar, du kan ju det här med akvaristik. Därför är det här påståendet med luftpump och att inte ge sig huvudbry vad gäller filtervolym och cirkulation överraskande. Det där går ju naturligtvis att tillämpa om man är en duktig akvarist och kompromisslös med sitt skötande av akvarierna. (typ som Mr.Fish)

                            Men att rekommendera någon att göra det istället för att bekymra sig om filtervolymer blir ju inget bra, det inser ju du med.

                            Själv blir jag glad när någon frågar om 17 l filtervolym räcker , då har man fokuserat på rätt saker enligt min mening.


                            Mvh Jari

                            Kommentar

                            • jennypet

                              #15
                              så med 17 l filtervolym å vattenbyten å pansarmalar bör jag ha bra förutsättningar för mina discusar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...